AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #1 Skrevet 13. desember 2016 Siden sent i sommer/tidlig høst har jeg vært veldig full opptil flere ganger hver uke. Når jeg våkner dagen etter er jeg skamfull og full av anger. Jeg husker ikke alt jeg har gjort, men mye av det kommer opp for meg utover dagen og etter som jeg leser meldinger jeg har skrevet. Jeg snakker med flere folk jeg ikke kjenner, kan gå bort til hvem som helst, jeg er frekk mot folk uten grunn og jeg er hyggelig mot folk jeg ikke burde være hyggelig med. Jeg ender ofte opp med å bli med noen hjem eller ta med noen hjem hos meg, folk jeg som overhodet ikke har lyst til å ha sex med. Skammer meg virkelig over hvordan jeg blir når jeg er full, og selv om jeg skal bare ta ett par glass vin ender jeg opp dritings, også fordi jeg tåler ikke så mye mer enn ett par glass vin og klarer ikke stoppe. Mister fullstendig kontroll, og innser nå hvor skummelt det egentlig er. Er ikke jenta til å bli med random folk hjem, og hater egentlig å ha sex med fremmede. Hvorfor gjør jeg det? Merker at psyken min er utrolig dårlig, og har egentlig følt meg deprimert siste månedene. Begynner å skjønne at det kanskje har en sammenheng med alkoholforbruket mitt. Tenker mye på om jeg skal bli avhold, eller om jeg skal prøve enda hardere å bare ta et par glass når jeg drikker, og mye sjeldnere. Problemet er at jeg har ei venninne som er ute hver helg, og jeg blir veldig påvirket av henne. Som et slags drikkepress kanskje. Altså jeg er fullt klar over at jeg bestemmer selv, men jeg liker å være sosial, og klarer tydeligvis ikke være så veldig sosial når jeg er edru. Dette er noe jeg må trene opp. Hvordan? Trenger egentlig noen oppmuntrende ord. Føler meg skikkelig patetisk person, og lurer på hva folk som kollegaer, venner, gutter og ukjente folk synes om oppførselen min. Anonymkode: c9a48...e7f
ajarRun Skrevet 13. desember 2016 #2 Skrevet 13. desember 2016 Ta en hvit måned, hvis du ikke klarer det har du definitivt et problem. Selv om du klarer det kan det hende du har et problem. Hvis den hvite måneden løser problemene dine fortsetter du, hvis dem ikke stopper dem har du vel noe annet du må fikse. 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #3 Skrevet 13. desember 2016 Altså jeg synes dette er helt skremmende, at jeg kan våkne opp og ikke huske hva jeg har gjort eller sagt. Har forresten bestilt meg en legetime som jeg har i løpet av denne uken, men vet ikke hvordan jeg skal legge frem problemet eller om dette egentlig er noe en lege kan hjelpe meg med. Anonymkode: c9a48...e7f
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #4 Skrevet 13. desember 2016 8 minutter siden, amativeReflection skrev: Ta en hvit måned, hvis du ikke klarer det har du definitivt et problem. Selv om du klarer det kan det hende du har et problem. Hvis den hvite måneden løser problemene dine fortsetter du, hvis dem ikke stopper dem har du vel noe annet du må fikse. Ja, jeg har bestemt meg nå at jeg ikke skal drikke noe før nyttårsaften og deretter når jeg skal feire bursdagen min i slutten av januar. Har i første omgang bestemt meg for å kutte veldig ned, til å drikke MAKS en gang hver måned, og i tillegg prøve å ikke drikke meg for full. Men med tanke på at jeg fortsatt tenker å være med ut på byen og være sosial, hvordan skal jeg klare å holde meg unna drikke og fortsatt ha det gøy? Fordi når jeg er ute og drikker har jeg det utrolig gøy og koser meg, men det er først dagen etter at jeg skjønner at ting jeg synes var gøy ikke var så smart. Anonymkode: c9a48...e7f
ajarRun Skrevet 13. desember 2016 #5 Skrevet 13. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har bestemt meg nå at jeg ikke skal drikke noe før nyttårsaften og deretter når jeg skal feire bursdagen min i slutten av januar. Har i første omgang bestemt meg for å kutte veldig ned, til å drikke MAKS en gang hver måned, og i tillegg prøve å ikke drikke meg for full. Men med tanke på at jeg fortsatt tenker å være med ut på byen og være sosial, hvordan skal jeg klare å holde meg unna drikke og fortsatt ha det gøy? Fordi når jeg er ute og drikker har jeg det utrolig gøy og koser meg, men det er først dagen etter at jeg skjønner at ting jeg synes var gøy ikke var så smart. Anonymkode: c9a48...e7f Det passer aldri å være edru en måned, det er et av tegnene på at du har et problem. Det er alltid en bursdag, en høytid, eller noe man må feire eller trøste seg selv med. Jeg vet, jeg drakk masse, og hadde alltid en grunn til å drikke en halvliter eller ti. Å prøve å ikke bli full fungerte til en viss grad, likevel fant jeg meg selv alene med en flaske sprit på slutten av flere kvelder. Ingen merket at jeg ikke drakk enkelte kvelder, det overrasket meg. De jeg omgikk drakk masse, jeg drakk alkoholfritt diskret, og ingen så noe. De trodde jeg var like full som alle andre. Utenom å kysse alt og alle og sånt var kveldene for det meste det samme. Jeg ville prøvd å finne en annen hobby. Nå kan jeg drikke med måte, og jeg drikker sjeldent i forhold til før (noen få ganger i måneden). 2
den grønnkledde Skrevet 13. desember 2016 #6 Skrevet 13. desember 2016 Ja, du har et alkoholproblem. Så bra at du har selvinnsikt nok til å erkjenne den negative effekten alkoholforbruket har på livet ditt. Du kommer aldri til å angre på at du tar kontroll over dette nå. Dette fikser du! 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #7 Skrevet 13. desember 2016 9 minutter siden, amativeReflection skrev: Det passer aldri å være edru en måned, det er et av tegnene på at du har et problem. Det er alltid en bursdag, en høytid, eller noe man må feire eller trøste seg selv med. Jeg vet, jeg drakk masse, og hadde alltid en grunn til å drikke en halvliter eller ti. Å prøve å ikke bli full fungerte til en viss grad, likevel fant jeg meg selv alene med en flaske sprit på slutten av flere kvelder. Ingen merket at jeg ikke drakk enkelte kvelder, det overrasket meg. De jeg omgikk drakk masse, jeg drakk alkoholfritt diskret, og ingen så noe. De trodde jeg var like full som alle andre. Utenom å kysse alt og alle og sånt var kveldene for det meste det samme. Jeg ville prøvd å finne en annen hobby. Nå kan jeg drikke med måte, og jeg drikker sjeldent i forhold til før (noen få ganger i måneden). Wow, så jeg har virkelig et problem? Vet at bestefaren min til en viss grad er alkoholiker, og har hørt at det er arvelig. Men føler egentlig ikke at jeg MÅ drikke, men bare at jeg har lyst fordi det er sosialt, som for eksempel for et par helger siden så drakk jeg ikke og det var første edru lørdag på flere måneder, og jeg følte meg veldig bra og slapp og våkne opp til angst og følte meg rett og slett "ren" og med god samvittighet. Er egentlig ikke så farlig å definere om jeg har et problem eller ikke, jeg skjønner at jeg må gjøre noe annerledes, men lurer samtidig på om dette er vanlig for en vanlig person i 20 årene? Jeg har jo vært ute en del, og jeg ser jo mange av de samme folkene hver gang. Det motiverer meg skikkelig til å prøve å la være å drikke uten at jeg forteller om det, for å se om de merker forskjell. Men tror jo helst at de kommer til å merke forskjell, fordi jeg er jo helt koko når jeg er full og helt normal når jeg er edru. Skal begynne å trene nå, og alkohol og trening er jo ikke verdens beste venner, så det kan være en motivasjon til å holde meg unna Anonymkode: c9a48...e7f
Elnaa Skrevet 13. desember 2016 #8 Skrevet 13. desember 2016 (endret) 10 minutter siden, den grønnkledde skrev: Ja, du har et alkoholproblem. Så bra at du har selvinnsikt nok til å erkjenne den negative effekten alkoholforbruket har på livet ditt. Du kommer aldri til å angre på at du tar kontroll over dette nå. Dette fikser du! Endret 13. desember 2016 av Elnaa
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #9 Skrevet 13. desember 2016 10 minutter siden, den grønnkledde skrev: Ja, du har et alkoholproblem. Så bra at du har selvinnsikt nok til å erkjenne den negative effekten alkoholforbruket har på livet ditt. Du kommer aldri til å angre på at du tar kontroll over dette nå. Dette fikser du! Tusen takk for oppmuntrende ord! Anonymkode: c9a48...e7f
ajarRun Skrevet 13. desember 2016 #10 Skrevet 13. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Wow, så jeg har virkelig et problem? Vet at bestefaren min til en viss grad er alkoholiker, og har hørt at det er arvelig. Men føler egentlig ikke at jeg MÅ drikke, men bare at jeg har lyst fordi det er sosialt, som for eksempel for et par helger siden så drakk jeg ikke og det var første edru lørdag på flere måneder, og jeg følte meg veldig bra og slapp og våkne opp til angst og følte meg rett og slett "ren" og med god samvittighet. Er egentlig ikke så farlig å definere om jeg har et problem eller ikke, jeg skjønner at jeg må gjøre noe annerledes, men lurer samtidig på om dette er vanlig for en vanlig person i 20 årene? Jeg har jo vært ute en del, og jeg ser jo mange av de samme folkene hver gang. Det motiverer meg skikkelig til å prøve å la være å drikke uten at jeg forteller om det, for å se om de merker forskjell. Men tror jo helst at de kommer til å merke forskjell, fordi jeg er jo helt koko når jeg er full og helt normal når jeg er edru. Skal begynne å trene nå, og alkohol og trening er jo ikke verdens beste venner, så det kan være en motivasjon til å holde meg unna Anonymkode: c9a48...e7f Det var helt vanlig i mitt miljø å drikke flere ganger i uken (gjerne 3 til 7 dager i uken). Vi drakk mye når vi først drakk også. Jeg kjenner til angstfølelsen. Miljøet påvirker alkoholkonsumet. Vi var studenter og hadde tid og tilgang til billig alkohol. Om det er et problem eller ikke kommer jo helt an på dine planer og mål i livet. Det var en stund jeg ville drikke megselv ihjel, og da var det riktig for meg. Nå vil jeg andre ting, og da kan jeg ikke drikke så mye. Alkoholkonsum er ofte høyt når man er ung og så ebber det av når man blir eldre og tar seg opp igjen når man pensjonerer seg. Husk at hvis du har feil lege kan det ha konsekvenser for førerkort, jobb og barnefordelingssaker dersom du ber om hjelp. Trist men sant. Ville prøvd å se om jeg klarte det selv før jeg søkte hjelp. 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #11 Skrevet 13. desember 2016 7 minutter siden, amativeReflection skrev: Det var helt vanlig i mitt miljø å drikke flere ganger i uken (gjerne 3 til 7 dager i uken). Vi drakk mye når vi først drakk også. Jeg kjenner til angstfølelsen. Miljøet påvirker alkoholkonsumet. Vi var studenter og hadde tid og tilgang til billig alkohol. Om det er et problem eller ikke kommer jo helt an på dine planer og mål i livet. Det var en stund jeg ville drikke megselv ihjel, og da var det riktig for meg. Nå vil jeg andre ting, og da kan jeg ikke drikke så mye. Alkoholkonsum er ofte høyt når man er ung og så ebber det av når man blir eldre og tar seg opp igjen når man pensjonerer seg. Husk at hvis du har feil lege kan det ha konsekvenser for førerkort, jobb og barnefordelingssaker dersom du ber om hjelp. Trist men sant. Ville prøvd å se om jeg klarte det selv før jeg søkte hjelp. Jeg er også student, og er inne i mitt tredje år av en master og merker at karakterene er dårligere dette halvåret enn hva det har vært tidligere. Har for å være ærlig ikke lest mer enn kanskje 20 timer til sammen siden oppstart i august, det er det jeg før pleide å lese på en dag omtrent (overdriver). Hva tenkte du på da? Mitt alkoholforbruk går på ingen måte utover verken bilkjøring eller jobb og ikke har jeg barn. Hvordan mener du at legen kan påvirke det? Nå ble jeg veldig bekymret. Anonymkode: c9a48...e7f 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #12 Skrevet 13. desember 2016 NEI. Du er ikke alkoholiker. Å ta et par kuler i uka kvalifiserer ikke til alkoholisme. Snakker vi derimot hver eneste dag, og du føler du ikke kan gå en dag uten alkohol...ja da er du alkoholiker. At du i fylla knuller med fremmede menn er da ikke ille. Litt gøyt skal man ha det i ungdommen. Anonymkode: 64395...1a2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #13 Skrevet 13. desember 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: NEI. Du er ikke alkoholiker. Å ta et par kuler i uka kvalifiserer ikke til alkoholisme. Snakker vi derimot hver eneste dag, og du føler du ikke kan gå en dag uten alkohol...ja da er du alkoholiker. At du i fylla knuller med fremmede menn er da ikke ille. Litt gøyt skal man ha det i ungdommen. Anonymkode: 64395...1a2 Jeg vet at jeg ikke er alkoholiker, men om jeg har et problem i forhold til alkohol med tanke på hvordan det påvirker meg i negativ retning. Jo, jeg synes det er ille. Fordi det er i mot min personlige moral, og jeg gjør det til tross for at jeg ikke har lyst. Anonymkode: c9a48...e7f
ajarRun Skrevet 13. desember 2016 #14 Skrevet 13. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er også student, og er inne i mitt tredje år av en master og merker at karakterene er dårligere dette halvåret enn hva det har vært tidligere. Har for å være ærlig ikke lest mer enn kanskje 20 timer til sammen siden oppstart i august, det er det jeg før pleide å lese på en dag omtrent (overdriver). Hva tenkte du på da? Mitt alkoholforbruk går på ingen måte utover verken bilkjøring eller jobb og ikke har jeg barn. Hvordan mener du at legen kan påvirke det? Nå ble jeg veldig bekymret. Anonymkode: c9a48...e7f I mitt yrke trenger jeg autorisasjon som krever at legen skriver en attest. Et alkoholproblem kunne ha hindret meg i å få jobbe i dette yrket. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: NEI. Du er ikke alkoholiker. Å ta et par kuler i uka kvalifiserer ikke til alkoholisme. Snakker vi derimot hver eneste dag, og du føler du ikke kan gå en dag uten alkohol...ja da er du alkoholiker. At du i fylla knuller med fremmede menn er da ikke ille. Litt gøyt skal man ha det i ungdommen. Anonymkode: 64395...1a2 Alkolisme krever på ingen måte at man er fysisk avhengig av alkohol. De fleste alkoholikere klarer seg i flere uker eller måneder uten alkohol dersom det kreves. Definisjonene er enkle og du kan lese dem i ICD-10 eller DSM-V. Slike myter som du sprer er veldig farlige for personer som utvikler et problem, det er viktig å ta tak i det tidlig. Hvis alkoholkonsumet går ut over forpliktelser som arbeid, skole eller relasjoner er det en indikasjon på at man har et problem. Andre er dersom man føler man drikker for mye, eller har skadet seg mens man er ruset. 1
Gjest Froning Skrevet 13. desember 2016 #15 Skrevet 13. desember 2016 (endret) 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men med tanke på at jeg fortsatt tenker å være med ut på byen og være sosial, hvordan skal jeg klare å holde meg unna drikke og fortsatt ha det gøy? Fordi når jeg er ute og drikker har jeg det utrolig gøy og koser meg, men det er først dagen etter at jeg skjønner at ting jeg synes var gøy ikke var så smart. Tror du trenger å omstilles litt. Hvis alkohol er definisjonen på det å hygge seg og liver ser mørkt ut uten så mener jeg du trenger en pause fra flaska og heller fokusere på å lære deg å kose deg uten. Ellers blir det lett en psykisk avhengighet hvor du kjeder deg uten. Det bli mindre plass i livet ditt til fyllekuler når du bryter ut av denne sirkelen. Noe som jeg tror er smart for din del. Du virker som en oppegående dame så jeg tipper det ordner seg for deg Endret 13. desember 2016 av Froning
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #16 Skrevet 13. desember 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet at jeg ikke er alkoholiker, men om jeg har et problem i forhold til alkohol med tanke på hvordan det påvirker meg i negativ retning. Jo, jeg synes det er ille. Fordi det er i mot min personlige moral, og jeg gjør det til tross for at jeg ikke har lyst. Anonymkode: c9a48...e7f Moral...altså.. Studietiden får du bare en gang her i livet. Den skal leves! Ellers vil du angre senere i livet. I studietiden er det helt normalt og godtatt å kunne feste mer enn vanlig og knulle menn du normalt ikke ville ha knullet. Anonymkode: 64395...1a2
Gjest Epiphany Skrevet 13. desember 2016 #17 Skrevet 13. desember 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: NEI. Du er ikke alkoholiker. Å ta et par kuler i uka kvalifiserer ikke til alkoholisme. Snakker vi derimot hver eneste dag, og du føler du ikke kan gå en dag uten alkohol...ja da er du alkoholiker. At du i fylla knuller med fremmede menn er da ikke ille. Litt gøyt skal man ha det i ungdommen. Anonymkode: 64395...1a2 Tror du burde lese litt opp på hva alkoholisme er, fordi det er klart at vedkommende har et problem. Om hun ikke enda kan klassifiseres som alkoholiker, er hun i hvert fall på god vei. Du bestemmer ikke hva som er ille eller ei, i hvert fall ikke for andre mennesker. Slutt å minimaliser problemene hennes. Hun sier tydelig at hun opplever mye skam og skyld når hun gjør enkelte ting i fylla, og da er det klart at hun burde jobbe for å unngå dette.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #18 Skrevet 13. desember 2016 9 minutter siden, Epiphany skrev: Tror du burde lese litt opp på hva alkoholisme er, fordi det er klart at vedkommende har et problem. Om hun ikke enda kan klassifiseres som alkoholiker, er hun i hvert fall på god vei. Du bestemmer ikke hva som er ille eller ei, i hvert fall ikke for andre mennesker. Slutt å minimaliser problemene hennes. Hun sier tydelig at hun opplever mye skam og skyld når hun gjør enkelte ting i fylla, og da er det klart at hun burde jobbe for å unngå dette. Tull..et par ganger på fylla i uka er ikke i nærheten av alkoholisme. Da hadde halve Norge vært alkoholikere (helgefylla). Så hun er ikke på god vei, spesielt ikke når hun faktisk er student. Er helt normalt å feste endel da. Du bestemmer heller ikke hva som er ille eller ei. Ikke jeg heller. Det bestemmer hun selv. Men jeg har lov å si min mening. Minimalisere problemer? Jeg sier heller at man er hysterisk. Å føle skam og skyld for litt uforpliktet sex med ukjente er jo fordi samfunnet rundt henne kanskje forventer annet av henne. Hun bør ikke la skamfølelsen styres av samfunnet rundt henne. Anonymkode: 64395...1a2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #19 Skrevet 13. desember 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet at jeg ikke er alkoholiker, men om jeg har et problem i forhold til alkohol med tanke på hvordan det påvirker meg i negativ retning. Jo, jeg synes det er ille. Fordi det er i mot min personlige moral, og jeg gjør det til tross for at jeg ikke har lyst. Anonymkode: c9a48...e7f Hvis du føler at du har et problem med alkoholen så ta tak med en gang. Det blir ikke noe enklere etterhvert og det vil alltid være en unnskylding for å ta en fest eller en øl alene. Det vesentlige i første omgang er ikke om du drikker 2 eller 4 ganger i uka, men hvis alkoholen har begynt å få negative konsekvenser utover fyllesyke så kan det være lurt å tenke seg godt om. Er festingen verdt helsa og studiene dine? At du drikker så mye at du får blackout er en liten rød lampe. Klarer du å stoppe hvis du har tatt en øl eller drink? Avhengighet er en snikende greie, men det er egentlig bare du som vet om du har et problem. Anonymkode: 07320...b87 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #20 Skrevet 13. desember 2016 Du har åpenbart et stort alkoholproblem. Jeg tenker at du er alkoholiker. Anonymkode: a360c...a33
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå