Gå til innhold

Hvis folk ikke klarer å se på utseendet til noen at de er tilbakestående, selvom de visstnok er tilbakestående?

fuglekvitter__

Anbefalte innlegg

Jeg ble forklart om noen som var tilbakestående, men man kunne visst ikke se det på personen.
Man kunne ikke se det på personen slik som man ser det med de med downs. Hva slags syndrom eller tilbakeståendehet er i så fall det?

Jeg er ikke helt sikker på en slik fremstilling, men jeg vet ikke... jeg bare spør.

Endret av fuglekvitter__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med om man ser tilbakestående ut men ikke er tilbakestående ?

Anonymkode: 5ddb0...183

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, fuglekvitter__ skrev:

Jeg ble forklart om noen som var tilbakestående, men man kunne visst ikke se det på personen.
Man kunne ikke se det på personen slik som man ser det med de med downs. Hva slags syndrom eller tilbakeståendehet er i så fall det?

Jeg er ikke helt sikker på en slik fremstilling, men jeg vet ikke... jeg bare spør.

Feks. nedsatt iq. Ganske vanlig utviklingshemning. Altså ikke noe syndrom, men har et barns sinn og vil ikke modne slik andre gjør. Mange jobber, bor alene og klarer seg helt fint, men har kanskje en verge som ser over ting etc. 

Anonymkode: 1037b...638

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Feks. nedsatt iq. Ganske vanlig utviklingshemning. Altså ikke noe syndrom, men har et barns sinn og vil ikke modne slik andre gjør. Mange jobber, bor alene og klarer seg helt fint, men har kanskje en verge som ser over ting etc. 

Ok. Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorsdan ser folk ut da mener du? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ha for en tråd, jeg er fristet til å si at ofte kan man ikke se det, men så fort de åpner kjeften Eller lager en tråd på KG:rolleyes:, hører/ser man det.

Anonymkode: c6dc9...87c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke å dreie seg om en spesifikk diagnose. 

Søsteren min er tilbakestående pga. en hjerneskade i barndommen. Hun har grei motorikk og klarer seg fint i hverdagen (f.eks. butikk, lage mat, jobbe i tiltak med oppfølging). Man kan ikke se det på henne, men man merker det relativt lett i en samtale. Hun er dårlig på å resonnere, planlegge og tenke abstrakt, så det er en del ting hun ikke forstår, selv om f.eks. språk, ordforråd og basic sosiale ferdigheter er på plass. 

Selv skjønte jeg ikke at hun var tilbakestående før jeg var i tenårene. :fnise: Siden hun er eldre enn meg lå hun uansett "foran" meg i utviklingen, og selv om vi var åpne om at hun trengte hjelp til diverse i familien, så skjønte jeg ikke hva det innebar før senere. 

Anonymkode: 7de45...836

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tilbakestående" er et ord man ikke bruker lenger. Funksjonsnedsettelse er bedre.
Det er mange diagnoser sleivete folk kan kalle tilbakestående; diverse på autismeskalaen fx, Di Georgesyndrom, annen lettere PU (som det heller ikke heter lenger) pga hjerneskade under fødsel. Det beste er å spørre dem det gjelder. De fleste med nære og kjære med utfordringer, setter pris på åpenhet.

Ellers opplever jeg flest mennesker som ser så "normale" ut, men jaggu avslører de seg så snart de åpner munnen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som vet: Er Cerebral Parese fysisk og psykisk eller bare fysisk funksjonsnedesttelse? 

Anonymkode: cfc42...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, amativeReflection skrev:

Man kan ofte se det på mimikk og ting dem gjør. Kommer selvsagt an på graden.

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søsteren min er tilbakestående pga. en hjerneskade i barndommen. Hun har grei motorikk og klarer seg fint i hverdagen (f.eks. butikk, lage mat, jobbe i tiltak med oppfølging). Man kan ikke se det på henne, men man merker det relativt lett i en samtale. Hun er dårlig på å resonnere, planlegge og tenke abstrakt, så det er en del ting hun ikke forstår, selv om f.eks. språk, ordforråd og basic sosiale ferdigheter er på plass. 

Selv skjønte jeg ikke at hun var tilbakestående før jeg var i tenårene. :fnise: Siden hun er eldre enn meg lå hun uansett "foran" meg i utviklingen, og selv om vi var åpne om at hun trengte hjelp til diverse i familien, så skjønte jeg ikke hva det innebar før senere. 

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som vet: Er Cerebral Parese fysisk og psykisk eller bare fysisk funksjonsnedesttelse? 

Anonymkode: cfc42...790

Nå siterte jeg ikke alle, men det er vel ikke noe mer å diskutere. Jeg har fått svar på akkurat dèt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner par man ikke kan se det på. Ene er adoptert, fungerer bra, kostholdet det første året var sukkervann og ris, mens en som også er adoptert fra samme land og også fikk et dårlig kosthold virker oppegående, de er vokst opp som søsken. Den andre kommer også fra et u-land, klarer seg bra og kan faktisk fem språk flytende. Hun mistet moren sin i barsel og fikk bare sukkervann de første månedene. Er faktisk litt usikker på om hun er tilbakestående, men hun er ord- og tallblind og sosialt tar hun mye plass. Når det gjelder henne kan det være at jeg overdriver og at det er kulturkrasj, har hjulpet henne en del overfor nav og skattemyndigheter osv. Må også medgi at hun virker mer moden med årene.

En fra ungdomskolen er tilbakestående, fødselen ble ikke som den skulle være, men likevel en man kan prate med om hverdagslige ting.

Det er vanskelig å se på utseendet om noen har lav iqu. Kjenner også en som er hjerneskadet etter en ulykke. Noen ganger lurer jeg på om han kødder og bruker sin sykdom for alt den er verd. Korttidshukommelsen svikter.

En annen, han er død, en barndomsvenn, var ufattelig naiv.

Det er av og til vanskelig å definere  hvem som er tilbakestående. Alle kan glimte til med sine særegne ressurser. Men har de iqu under syttifem ser man gjerne det på blikket. Og nå skriver jeg noe jeg vet vil falle i dårlig favør - menn er overrepresentert når det gjelder lav iqu, grunnen skal visst være at kvinner oftere ramler inn i ekteskapet. Likevel har jeg stilt spørsmålstegn ved dette, en mann som velger en dame med iqu på 70 kan ikke ha så mye i toppetasjen, eller kan han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ingenting om å kalle andre mennesker for tilbakestående. Bruk heller utviklingshemmede eller noe da.

Anonymkode: c7707...9e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...