AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #41 Skrevet 13. desember 2016 Jeg synes ikke du skal snakke mer med elevene om dette, med mindre de tar det opp. Det er klart man kan gjøre feil, og det gode er at du kan lære av det. Jeg er utdannet lærer og vi lærere gjør feil hele tiden. Dumt du ikke møtte gutten på hans følelser, men det gikk jo bra. Gutten ble slått ring om av klassekamerater og du kommer sikkert til å handle annerledes hvis dette skjer senere. Anonymkode: 65e3d...1f5 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #42 Skrevet 13. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det å jobbe som skoleassistent er ikke bare bare. Man jobber enten i vanskelige klasser med mye uro og bråk eller med spesielle elever. Det er mange foreldre som ikke har peiling hvor urolig og bråkete kan være i klassene. En klasse jeg har vært i har 2 assistenter i tillegg til 2 lærere og det er full kaos. De slåss, løper og er helt rabiate. Man gjør feil og det at du sa unnskyld holder mer enn nok. 8-åringer går i tredje klasse og det tåler de. Man har ikke kapasitet å måte hvert enkelt barn, spesielt i situasjoner der er det bråk og uro. Dessverre det er de snilleste barna det går utover. Man bruker mest tid på de vanskelige og urolige. Skolen jeg jobber på er en stor skole og vi har utrolig mange utfordrende elever. Man kan lett bli frustrert og lei. Man blir slått, spyttet på, får slengt masse rart i ansiktet, kalt forskjellige navn... så ja jeg forstår deg. Anonymkode: 88d4b...a00 Hun har ikke sagt unnskyld Det er hele poenget.... Anonymkode: cd944...4cb 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #43 Skrevet 13. desember 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun har ikke sagt unnskyld Det er hele poenget.... Anonymkode: cd944...4cb Han (ja, for det er en han hvis du har fått med deg detaljene her) snakket med eleven etterpå og det var greit mellom de to. Du mener altså at episoden var så alvorlig at den krever en uforbeholden unnskyldning, og sikkert at man "legger seg helt flat" også eller? For at han ba eleven om å legge bort noe fordi timen skulle begynne, i en litt for kald tone? Dette tar jo helt av. Slik som denne diskusjonen utarter seg, skulle man tro TS hadde kalt eleven stygge ting eller brølt til han, det er ikke tilfelle. Anonymkode: dc66b...571 4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #44 Skrevet 13. desember 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han (ja, for det er en han hvis du har fått med deg detaljene her) snakket med eleven etterpå og det var greit mellom de to. Du mener altså at episoden var så alvorlig at den krever en uforbeholden unnskyldning, og sikkert at man "legger seg helt flat" også eller? For at han ba eleven om å legge bort noe fordi timen skulle begynne, i en litt for kald tone? Dette tar jo helt av. Slik som denne diskusjonen utarter seg, skulle man tro TS hadde kalt eleven stygge ting eller brølt til han, det er ikke tilfelle. Anonymkode: dc66b...571 Nei. Jeg mener at TS skulle bedt om unnskyldning foran klassen. Som jeg har skrevet i flere innlegg her. Det er ikke bare gutten som fortjener en unnskyldning, selv om gutten kanskje ikke ble lei seg engang, så sitter resten av klassen med en vond følelse og opplever at TS var frekk mot gutten. Det er så enkelt å be om unnskyldning hvis man har gjort en liten feil, da blir det ingen videre sak ut av det, og alle blir fornøyde. TS valgte istedet å legge ansvaret på gutten, ved å spørre "Har jeg gjort noe galt?". Hvilken åtteåring tør å svare ærlig på det? Og hvorfor skulle unnskyldningen basere seg på om gutten opplevde det som noe galt eller ikke? Gutten ble trist, klassen ble opprørt, klart det var noe TS sa som forårsakte det. Og da ber man om unnskyldning, så er alt glemt rett etterpå. Anonymkode: cd944...4cb
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #45 Skrevet 13. desember 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Jeg mener at TS skulle bedt om unnskyldning foran klassen. Som jeg har skrevet i flere innlegg her. Det er ikke bare gutten som fortjener en unnskyldning, selv om gutten kanskje ikke ble lei seg engang, så sitter resten av klassen med en vond følelse og opplever at TS var frekk mot gutten. Det er så enkelt å be om unnskyldning hvis man har gjort en liten feil, da blir det ingen videre sak ut av det, og alle blir fornøyde. TS valgte istedet å legge ansvaret på gutten, ved å spørre "Har jeg gjort noe galt?". Hvilken åtteåring tør å svare ærlig på det? Og hvorfor skulle unnskyldningen basere seg på om gutten opplevde det som noe galt eller ikke? Gutten ble trist, klassen ble opprørt, klart det var noe TS sa som forårsakte det. Og da ber man om unnskyldning, så er alt glemt rett etterpå. Anonymkode: cd944...4cb Ja, men hvis han skal be om unnskyldning til hele klassen for at han ba en gutt om å legge bort noe slik at de kunne begynnne timen, så blir det bare helt feil. Han mister all respekt, og neste time blir det bare enda mer styr og bråk. Han har jo tross alt ikke gjort noe direkte galt, bare hatt en litt for skarp tone, og det er fort gjort. Det er slikt man lærer av til neste gang, og det er ikke nødvendig å be høytidelig om unnskyldning for. Anonymkode: dc66b...571 3
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #46 Skrevet 13. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, men hvis han skal be om unnskyldning til hele klassen for at han ba en gutt om å legge bort noe slik at de kunne begynnne timen, så blir det bare helt feil. Han mister all respekt, og neste time blir det bare enda mer styr og bråk. Han har jo tross alt ikke gjort noe direkte galt, bare hatt en litt for skarp tone, og det er fort gjort. Det er slikt man lærer av til neste gang, og det er ikke nødvendig å be høytidelig om unnskyldning for. Anonymkode: dc66b...571 Jo, det synes jeg. TS sier selv at h*n svarte kaldt, var kynisk og antok at barnet løy siden barnet pleide å bråke. Slike forutinntatte meninger ber man om unnskyldning for. Det er ikke greit å svare slik til barn altså. Spiller ingen rolle om beskjeden var å legge bort noe eller å dra hjem, men hvordan man sa det. Og der har jo TS svart hvorfor det ble frekt og innrømt det allerede. Ergo var det ikke bare en skarp tone. Anonymkode: cd944...4cb
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #47 Skrevet 13. desember 2016 de som arbeider på skolen får virkelig kjørt seg idag . dette var en liten hendelse som ble blåst opp i proposjoner . den kommentaren på at du ikke fortjener å leve er uakseptabel . du tåler det men neste gang er det en jevngammel som må høre det. du bør ta det opp med dem som du selv foreslo, eventuelt snakke med din veileder først. Anonymkode: 40cac...eb7 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #48 Skrevet 13. desember 2016 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: de som arbeider på skolen får virkelig kjørt seg idag . dette var en liten hendelse som ble blåst opp i proposjoner . den kommentaren på at du ikke fortjener å leve er uakseptabel . du tåler det men neste gang er det en jevngammel som må høre det. du bør ta det opp med dem som du selv foreslo, eventuelt snakke med din veileder først. Anonymkode: 40cac...eb7 TS fikk ikke den kommentaren mot seg. Les tråden. Anonymkode: cd944...4cb
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #49 Skrevet 13. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: TS fikk ikke den kommentaren mot seg. Les tråden. Anonymkode: cd944...4cb 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo, det synes jeg. TS sier selv at h*n svarte kaldt, var kynisk og antok at barnet løy siden barnet pleide å bråke. Slike forutinntatte meninger ber man om unnskyldning for. Det er ikke greit å svare slik til barn altså. Spiller ingen rolle om beskjeden var å legge bort noe eller å dra hjem, men hvordan man sa det. Og der har jo TS svart hvorfor det ble frekt og innrømt det allerede. Ergo var det ikke bare en skarp tone. Anonymkode: cd944...4cb 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. Jeg mener at TS skulle bedt om unnskyldning foran klassen. Som jeg har skrevet i flere innlegg her. Det er ikke bare gutten som fortjener en unnskyldning, selv om gutten kanskje ikke ble lei seg engang, så sitter resten av klassen med en vond følelse og opplever at TS var frekk mot gutten. Det er så enkelt å be om unnskyldning hvis man har gjort en liten feil, da blir det ingen videre sak ut av det, og alle blir fornøyde. TS valgte istedet å legge ansvaret på gutten, ved å spørre "Har jeg gjort noe galt?". Hvilken åtteåring tør å svare ærlig på det? Og hvorfor skulle unnskyldningen basere seg på om gutten opplevde det som noe galt eller ikke? Gutten ble trist, klassen ble opprørt, klart det var noe TS sa som forårsakte det. Og da ber man om unnskyldning, så er alt glemt rett etterpå. Anonymkode: cd944...4cb Vet du hva? Du har å ta deg sammen. Full skjerpings! Nå har du kverulert nok.. Du var ikke der, og kan ikke se for deg hvordan det var i klasserommet akkurat da. Det er helt usaklig at man skal si unnskyld til en hel klasse for å ha bedt en elev legge bort en ting. Klassen ble ikke opprørt, det var noen få stykker som nevnte dette for meg. Du kan ikke ha erfaring med å jobbe med barn eller ha barn selv.. Jeg antok ikke at han løy, men var innstilt på at det KUNNE være et forsøk på å få timen inn på et blindspor. Ergo følte jeg ikke for å bruke tid på det, og snakket heller med han etter timen. JO, den kommentaren fikk jeg mot meg. Det er DU som bør lese tråden en gang til. Idag var vi gode venner igjen, uten at noe av dette ble nevnt. Anonymkode: fc170...642 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #50 Skrevet 13. desember 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes ikke du skal snakke mer med elevene om dette, med mindre de tar det opp. Det er klart man kan gjøre feil, og det gode er at du kan lære av det. Jeg er utdannet lærer og vi lærere gjør feil hele tiden. Dumt du ikke møtte gutten på hans følelser, men det gikk jo bra. Gutten ble slått ring om av klassekamerater og du kommer sikkert til å handle annerledes hvis dette skjer senere. Anonymkode: 65e3d...1f5 Nei, jeg droppet det etter å ha tenkt meg om. Anonymkode: fc170...642
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #51 Skrevet 13. desember 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er helt usaklig at man skal si unnskyld til en hel klasse for å ha bedt en elev legge bort en ting. Klassen ble ikke opprørt, det var noen få stykker som nevnte dette for meg. Anonymkode: fc170...642 Det var ikke hva du ba om som er grunnen. Og hvis det bare var noen få stykker som nevnte det, men ikke ble opprørt, hvorfor ble det fortalt videre da tror du? 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg droppet det etter å ha tenkt meg om. Anonymkode: fc170...642 Bra, da gikk noe av det jeg sa inn Anonymkode: cd944...4cb
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #52 Skrevet 13. desember 2016 Uff så fæle folk er mot TS her da. Jeg er utdannet lærer og vet godt hvor fælt det kan være i et klasserom til tider. Da jeg var helt nyutdannet og uerfaren tok jeg fler dårlige valg. Men det er jo den eneste måten man lærer at det kanskje ikke var så lurt. Det jeg syns du bør gjøre TS er å snakke med elevene. Si at du ikke mente noe vondt med det du sa, men at det kanskje kom ut litt feil. Og at du også er et menneske som noen ganger kan si ting på en litt feil måte. Så sier du at du ble trist når du opplevde at elever sa til andre at du hadde vært frekk, og du skulle gjerne ønske at de sluttet. Si at du har prata med han gutten og at alt er greit der. Spill litt på samvittigheten deres. Så får du også forklart saken og beklaget deg. Det går fryktelig mye tid til å prate om sosiale regler og normer med de små. Det er vanskelig når slike situasjoner dukker opp. Og det fins aldri noe riktig svar. Men ta en prat med elevene, spør de om de syns slik prat er greit? Og gjerne la de begrunne svaret sitt Anonymkode: 38878...fa9 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2016 #53 Skrevet 13. desember 2016 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var ikke hva du ba om som er grunnen. Og hvis det bare var noen få stykker som nevnte det, men ikke ble opprørt, hvorfor ble det fortalt videre da tror du? Bra, da gikk noe av det jeg sa inn Anonymkode: cd944...4cb Det var mitt eget valg, og ikke påvirket av hva som ble skrevet her. Men jeg ba heller ikke om unnskyldning som så mange her påkrevde.. 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uff så fæle folk er mot TS her da. Jeg er utdannet lærer og vet godt hvor fælt det kan være i et klasserom til tider. Da jeg var helt nyutdannet og uerfaren tok jeg fler dårlige valg. Men det er jo den eneste måten man lærer at det kanskje ikke var så lurt. Det jeg syns du bør gjøre TS er å snakke med elevene. Si at du ikke mente noe vondt med det du sa, men at det kanskje kom ut litt feil. Og at du også er et menneske som noen ganger kan si ting på en litt feil måte. Så sier du at du ble trist når du opplevde at elever sa til andre at du hadde vært frekk, og du skulle gjerne ønske at de sluttet. Si at du har prata med han gutten og at alt er greit der. Spill litt på samvittigheten deres. Så får du også forklart saken og beklaget deg. Det går fryktelig mye tid til å prate om sosiale regler og normer med de små. Det er vanskelig når slike situasjoner dukker opp. Og det fins aldri noe riktig svar. Men ta en prat med elevene, spør de om de syns slik prat er greit? Og gjerne la de begrunne svaret sitt Anonymkode: 38878...fa9 Takk, jeg tror det er mange her som ikke har erfaring innen yrket som uttaler seg. Men som likevel skal fronte sin mening, eller bare finne noe å hakke på. Hvis det skulle skje igjen, så er løsningen du foreslår her veldig bra. Jeg vurderte det også idag, men kom frem til at det kanskje ikke er noe poeng i å rippe opp i det som skjedde i går. Jeg får heller bare lære av situasjonen, og handle på en annen måte neste gang! Og takk for et av de få svarene her med litt refleksjon i seg! Setter pris på det Anonymkode: fc170...642
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå