Gå til innhold

Barn og mistolkninger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg, som er skoleassistent, ble utsatt for en slags mobbementalitet av 8-åringer idag.

Jeg hadde time, og det var uroligheter i klassen. En gutt snakket til meg om at en av tingene hans var ødelagt. Jeg bare svarte kaldt "ja, men legg den vekk, nå er det time".

Etter timen var gutten lei seg, og flere i klassen konfronterte meg og mente jeg hadde vært frekk mot gutten, og at det var derfor han var lei seg. De bedyret at jeg måtte si unnskyld til han. Jeg sa bare at jeg kan ikke bry meg om det, når jeg skal prøve å ha en time. Men jeg gikk til den aktuelle gutten og hørte med han om jeg hadde gjort noe galt. Han sa at han bare var lei seg for at tingen var ødelagt, og ikke pga noe jeg sa. Og til alt hell, viste det seg at tingen ikke engang var ødelagt..

Likevel spredte dette seg til andre klasser i friminuttet, som konfronterte meg med at jeg ikke burde være frekk mot den gutten og at jeg burde si unnskyld. Det koker litt inni hodet mitt, for det føltes virkelig som en fjær ble til ti høns på 2 minutter. Jeg klarte ikke unngå å kjefte litt, spesielt på de fra andre klasser som ikke hadde vært der, men likevel stilte meg til "veggs".

I tillegg fikk jeg høre senere på dagen av en som hadde hørt en annen si om meg: "Han (altså meg) har vært slem, han fortjener ikke noe liv". Det er jo en ganske alvorlig ting å si, hvis det stemmer..

Jeg fikk vel aldri helt løst situasjonen, men bare snakket fort til hver av dem det gjaldt. Det skjer jo noe hele tida i skolen..

Jeg kunne nok løst situasjonen på en annen måte, og jeg burde absolutt ha forklart dem at det er dumt å slenge ut noe man "tror" og si det videre til andre. I dette tilfellet at de trodde gutten var lei seg pga mine utsagn, og spredte det videre uten å ha snakket med gutten selv.

Jeg er jo ingen fagperson, og relativt ny med arbeid med barn, men dette er noe jeg burde ta opp med dem imorgen? Jeg føler selv at det ble en liten mobbementalitet, men jeg tenkte ikke over det før skoledagen var slutt.

Anonymkode: fc170...642

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kunne jo møtt gutten på hans følelser. Det er enkelt; "åja det var dumt. Men nå skl vi ha time." Du er ikke en god lærer om du ignorerer at det er noe som heter følelser.

Anonymkode: a9e2c...767

• Liker 15
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kunne jo møtt gutten på hans følelser. Det er enkelt; "åja det var dumt. Men nå skl vi ha time." Du er ikke en god lærer om du ignorerer at det er noe som heter følelser.

Anonymkode: a9e2c...767

Kunne det, men jeg er jo ingen lærer og heller ingen pedagog. Det var mye uroligheter før denne situasjonen oppstod så jeg var litt lei, i tillegg.

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kunne det, men jeg er jo ingen lærer og heller ingen pedagog. Det var mye uroligheter før denne situasjonen oppstod så jeg var litt lei, i tillegg.

Må du være lærer for å forstå at et barn blir lei seg når du svarer på den måten som du gjorde? Har du ikke noe som heter "Common Sense", altså allmenn fornuft, du da? 

Anonymkode: 7a78c...54b

• Liker 11
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg, som er skoleassistent, ble utsatt for en slags mobbementalitet av 8-åringer idag.

Jeg hadde time, og det var uroligheter i klassen. En gutt snakket til meg om at en av tingene hans var ødelagt. Jeg bare svarte kaldt "ja, men legg den vekk, nå er det time".

Etter timen var gutten lei seg, og flere i klassen konfronterte meg og mente jeg hadde vært frekk mot gutten, og at det var derfor han var lei seg. De bedyret at jeg måtte si unnskyld til han. Jeg sa bare at jeg kan ikke bry meg om det, når jeg skal prøve å ha en time. Men jeg gikk til den aktuelle gutten og hørte med han om jeg hadde gjort noe galt. Han sa at han bare var lei seg for at tingen var ødelagt, og ikke pga noe jeg sa. Og til alt hell, viste det seg at tingen ikke engang var ødelagt..

Greit nok du er ikke pedagog, men menneske kan du vel være? En åtteåring som har fått en ting ødelagt, er et lei seg lite barn og må da vel møtes med det? Så viktig er ikke den timen at du ikke kan spørre hva som har skjedd og hvis det er noe mer omfattende, ta det etter timen og forklare det på en skikkelig måte?
Jeg skjønner han ikke ble lei seg for det du sa, men jeg er enig med de andre i klassen som sa du hadde vært frekk.

• Liker 9
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreslår du finner deg en annen jobb.

• Liker 12
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må du være lærer for å forstå at et barn blir lei seg når du svarer på den måten som du gjorde? Har du ikke noe som heter "Common Sense", altså allmenn fornuft, du da? 

Anonymkode: 7a78c...54b

Jeg har faktisk ganske mye allmenn fornuft, men det er jo ikke alltid man er like heldig eller tenker godt nok over ting. Sånn kan skje.  

Selvfølgelig forstod jeg at man kan bli lei seg av en ødelagt ting, men for å være ærlig mistenkte jeg utifra hvem det var at dette kunne være et forsøk på å forstyrre timen. Det vet jeg ikke med sikkerhet, men tingen var jo ikke ødelagt likevel, så det er jo mulig.

15 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Greit nok du er ikke pedagog, men menneske kan du vel være? En åtteåring som har fått en ting ødelagt, er et lei seg lite barn og må da vel møtes med det? Så viktig er ikke den timen at du ikke kan spørre hva som har skjedd og hvis det er noe mer omfattende, ta det etter timen og forklare det på en skikkelig måte?
Jeg skjønner han ikke ble lei seg for det du sa, men jeg er enig med de andre i klassen som sa du hadde vært frekk.

Det hadde gått lang tid med mye bråk, så det kan vel være forståelig at man mister tålmodighet og blir litt lei? Man blir ganske trøtt på små forstyrrelser hele tida. Og en "ting" er jo tross alt bare en "ting", og ikke noe livsviktig. Jeg er generelt ganske god på medfølelse og å vise sympati, men akkurat idag ble det en glipp. Sånn kan skje alle, til og med de beste pedagoger.

Jeg syns uansett ikke det er riktig av et barn å kalle en voksen for frekk, på et så smalt grunnlag. Men barn trekker så klart ofte forhastede konklusjoner.

14 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Foreslår du finner deg en annen jobb.

Deg om det. Jeg er jo ny, er det ikke lov til å gjøre noen feil..?

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Deg om det. Jeg er jo ny, er det ikke lov til å gjøre noen feil..?

Du skriver selv at du svarte "kaldt" - og nei, det synes jeg ikke du har lov til. Jeg synes - ut fra det du selv skriver - at du skal be om unnskyldning. Klart det er lov å gjøre feil, men å sutre for at 8-åringer mobber deg fordi du svarte dem frekt, er å overdrive så til de grader. Respekt går begge veier.

• Liker 11
Skrevet

Dette er det rareste jeg har lest på KG på en lang stund. Er du seriøs?

En 8 åring var lei seg for at en leke var ødelagt, og du svarte ''kaldt'' til han. Har du glemt hvordan det er å være et barn? Å svare et barn ''kaldt'' fordi du sel er irritert er nok til å slutte i jobben, etter min mening. Lærere skal være der for barna, så du kan ikke la irritasjonen din styre deg når du er i jobb. Hva så om du er lærerassistent og ikke har noe pedagogisk utdanning? Sier vel seg selv at man skal være forsiktig rundt barn? Syns ærlig talt at du ikke har noe i den jobben å gjøre hvis du ikke kan styre deg. 

At du lar deg påvirke av at barneskole barn konfronterer deg med oppførselen din er også enda en grunn til å slutte i den jobben. Det er tydelig at å være rundt barn ikke er noe for deg.

Anonymkode: 61fac...4dc

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Måbarefåsiat... skrev:

Du skriver selv at du svarte "kaldt" - og nei, det synes jeg ikke du har lov til. Jeg synes - ut fra det du selv skriver - at du skal be om unnskyldning. Klart det er lov å gjøre feil, men å sutre for at 8-åringer mobber deg fordi du svarte dem frekt, er å overdrive så til de grader. Respekt går begge veier.

"Kaldt" som i at jeg ville videre i timen etter mye bråk. Hadde du vært der ville du kanskje forstått.

Jeg snakket med gutten rett etter timen, og spurte om jeg hadde gjort eller sagt noe galt, og han sa nei. Han var bare lei seg for at tingen var ødelagt, men at han nå hadde funnet ut at den ikke var ødelagt likevel. Jeg sa "det var da bra".

Greit nok, jeg var litt kynisk akkurat der, men dere overser jo det som skjedde etterpå og ser dere blinde på min feil.

At en gjeng barn mistolker og sprer et falskt budskap videre, uten å vite om det er sannhet i det. Jeg er voksen og tåler det, selv om det var en ekkel følelse. Tenk om de gjorde dette mot et annet barn. Det er det jeg tenker mest på her, om jeg burde ta det opp med dem. For det blir jo en slags mobbementalitet. Og barn bør være forsiktig med å spre ting som de ikke vet er sant.

Jeg vil ikke ta det opp med dem pga at jeg ble lei meg eller er sårbar, men med tanke på at de ikke gjør dette mot andre barn.

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er det rareste jeg har lest på KG på en lang stund. Er du seriøs?

En 8 åring var lei seg for at en leke var ødelagt, og du svarte ''kaldt'' til han. Har du glemt hvordan det er å være et barn? Å svare et barn ''kaldt'' fordi du sel er irritert er nok til å slutte i jobben, etter min mening. Lærere skal være der for barna, så du kan ikke la irritasjonen din styre deg når du er i jobb. Hva så om du er lærerassistent og ikke har noe pedagogisk utdanning? Sier vel seg selv at man skal være forsiktig rundt barn? Syns ærlig talt at du ikke har noe i den jobben å gjøre hvis du ikke kan styre deg. 

At du lar deg påvirke av at barneskole barn konfronterer deg med oppførselen din er også enda en grunn til å slutte i den jobben. Det er tydelig at å være rundt barn ikke er noe for deg.

Anonymkode: 61fac...4dc

"Kaldt" som i at jeg ville videre i timen etter mye bråk. Hadde du vært der ville du kanskje forstått.

Jeg snakket med gutten rett etter timen, og spurte om jeg hadde gjort eller sagt noe galt, og han sa nei. Han var bare lei seg for at tingen var ødelagt, men at han nå hadde funnet ut at den ikke var ødelagt likevel. Jeg sa "det var da bra".

Greit nok, jeg var litt kynisk akkurat der, men dere overser jo det som skjedde etterpå og ser dere blinde på min feil.

At en gjeng barn mistolker og sprer et falskt budskap videre, uten å vite om det er sannhet i det. Jeg er voksen og tåler det, selv om det var en ekkel følelse. Tenk om de gjorde dette mot et annet barn. Det er det jeg tenker mest på her, om jeg burde ta det opp med dem. For det blir jo en slags mobbementalitet. Og barn bør være forsiktig med å spre ting som de ikke vet er sant.

Jeg vil ikke ta det opp med dem pga at jeg ble lei meg eller er sårbar, men med tanke på at de ikke gjør dette mot andre barn.

Skrevet

Det er noe med holdningen din som skurrer TS.

Anonymkode: e2c1b...b36

• Liker 5
Gjest KlippKlapp
Skrevet

Synes du kommer med viktige splrsmål her TS. Har dessverre ikke så mye å bidra med annet enn litt støtte.

Skrevet

Jeg vet godt hvor jævlig åtteåringer kan være, tro meg. Men her slo de faktisk ring om klassekompisen sin. Tror neppe de spredde falske rykter med vilje.

• Liker 7
Gjest KlippKlapp
Skrevet
Akkurat nå, Måbarefåsiat... skrev:

Jeg vet godt hvor jævlig åtteåringer kan være, tro meg. Men her slo de faktisk ring om klassekompisen sin. Tror neppe de spredde falske rykter med vilje.

Med vilje trenger ikke være hovedsaken her. Men å rope ulv litt for mange ganger kan være det. 

Skrevet

Hadde du føyd på; -så dumt, vi kan se på det når timen er slutt. så hadde det ikke vært noen situasjon. Du oppførte deg lite hyggelig og lite empatisk. Barn trenger forståelse og medfølelse og følelsen av å bli sett er viktig. 

• Liker 6
Skrevet

Vet du hva, ikke let etter svar her på KG - folk her er som hyener, klar for å bite etter folk som har gjort en liten feil. Uansett hvor mye du prøver å forklare situasjonen på nytt, så har folk nå bitt seg merke i ordet «kald», og kommer bare til å hudflette deg fremover.

Barn er skikkelige drama queens, legg det bak deg, det er helt sikkert glemt i morgen. Evt. kan du begynne timen med en lek, så elsker de deg. Gutten var ikke lei seg pga. deg, det er det eneste som betyr noe. Hva resten av koret syns, betyr nada. Barn må også lære seg at til tider må man legge vekk sitt eget pga. viktigere situasjoner. Du snakket med gutten etter time, når du hadde mulighet. Han hadde det bra, og jeg syns det var helt ok håndtert. Du kunne lett lagt inn en setning hvor du anerkjente situasjonen han var i, men det har du lært nå. Ikke noe å bry seg om!

Anonymkode: 58974...042

• Liker 9
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du burde ta opp er dette: 

"Jeg beklager så mye hvordan alt ble igår. Jeg var dum som svarte frekt til xxx, og jeg må bare få be dere alle om unnskyldning for det, spesielt til xxx. I tillegg ber jeg om unnskyldning for at jeg ikke lyttet til dere etterpå, når dere reagerte. Slik dere gjorde i går, altså å beskytte kameraten deres, er virkelig flott, og det håper jeg dere fortsetter med. Det er viktig å vise hverandre at man stiller opp når noen er frekke." 

Du sier ingenting om noe av det andre. Det kan være andre barn fra andre klasser som har økt historien, og det er egentlig bare vel fortjent slik du oppførte deg. Alle har lov til å gjøre feil, men da må man innse feilene og be om unnskyldning.

Å spørre gutten om du hadde gjort noe galt er også feil. Du skulle sagt "Unnskyld for at jeg var frekk ista, jeg vet ikke om du oppdaget det og ble lei deg av det, men uansett var det galt gjort av meg". Han skal ikke ha ansvaret for å fortelle deg om du gjorde noe galt, når andre reagerer er det klart det kom ut på en frekk måte, og da legger man seg flat med en gang, så er det glemt i neste minutt. 

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, Veslefrikk skrev:

Hadde du føyd på; -så dumt, vi kan se på det når timen er slutt. så hadde det ikke vært noen situasjon. Du oppførte deg lite hyggelig og lite empatisk. Barn trenger forståelse og medfølelse og følelsen av å bli sett er viktig. 

Men nå ser du jo selvsagt ikke hvordan jeg er de resterende 99,9% av skoletiden. En glipp skjedde, og sånt kan skje. 

Men når feilen først skjedde, er det viktig å forklare barna hva som er farlig med en slik spredning, og hvilken effekt det kan ha på den som er utsatt.

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men nå ser du jo selvsagt ikke hvordan jeg er de resterende 99,9% av skoletiden. En glipp skjedde, og sånt kan skje. 

Men når feilen først skjedde, er det viktig å forklare barna hva som er farlig med en slik spredning, og hvilken effekt det kan ha på den som er utsatt.

at du legger deg flat og sier unnskyld, sånn at de ser hvordan de skal oppføre seg når de selv gjør feil. Jeg forstår ungene svært godt, de opplevde at en autoritet behandlet kameraten deres dårlig, og når de prøvde å si fra fikk de ingen forståelse for det. Du kunne løst saken kjapt og enkelt ved å si unnskyld, istedet prøvde du å bortforklare. Da føles det svært urettferdig for ungene, som dermed deler sin frustrasjon videre. Noe som er full forståelig, og jeg hadde gjort det selv. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...