Gå til innhold

Pålegg på julebordet

Titti

Anbefalte innlegg

Jeg spiser pinnekjøtt på julaften, ellers så går det for det meste på brødmat med deilig pålegg resten av jula.... Det er liksom det jeg gleder meg aller mest til!!! :sikle:

Noe av det vi har på julebordet er:

Saltkjøttlår

Tomatsild

Andre sildetyper

Lammerull

Eggesalat

Reker

Sylte

Fenalår

Forskj. oster

Forskj. syltetøy

Laks

Egg

osv.

-Kunne godt tenkt meg noen flere tips om hva man kan ha av 'julepålegg', kanskje noen oppskrifter på noen gode påleggssalater ol.??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjemmelaget kyllingsalat? Den lager du med ferdiggrillet kylling i biter, majones (Hellman's er best), litt sennep, hakket løk, maiskorn og hakket rød paprika. I tillegg til det du nevner her pleier vi å ha hjemmelaget potetsalat (poteter i terninger, hakket rødløk, hakket egg, hjemmelaget majones, rømme, salt/pepper, mais, hakket gressløk og litt balsamicoeddik. Og så pleier vi å ha hjemmelaget rødbetesalat, det er Mamma som lager den så jeg er ikke sikker på hvordan men det ser ut som kokte rødbeter i terninger med en helt vanlig vinaigrette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av favorittene på vårt julebord:

Lammerull, leverpostei, røkelaks, sherry-tomatsild, saltet og kokt oksetunge, moltesyltetøy, sylteflesk, kokte egg og eggesalat, ansjos

+ masse godt hjemmebakt brød i forskjellige varianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

julefrokostbordet 1 juledag... mmm det er et herlig syn, kan sitte å spise og spise og spise og det er såå mye godt å velge mellom.. her er noe av det vi har på bordet og som jeg liker best:

sild

hjemmelaget leverpostei

cabaret, er vel egentlig det beste;)

juleskinke med sennep

røkelaks vanlig laks

oster

og som tilbehøs sylteagurk;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååå dette er nesten det beste med hele jula! :-)

Vi pleier å ha fårerull, sylte, juleskinke, sursild og kryddersild, cabaret med reker, italiensk salat, rekesalat, waldorfsalat, fenalår, morrpølse, eggerøre, røkelaks, edamerost, rørte jordbær... Og alt hjemmelagd/tørket av enten pappa eller bestefar (øh...bortsett fra osten).

Ved siden av pleier vi ha hjemmebakt grovbrød og loff, julebrød med rosiner og sukat, tørre vafler og aniskringler.

Nå er jeg plutselig veldig sulten..... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mmmm, jeg å sulten.... :-? Er det noen som har ei god oppskrift på sånn kabaret-ting og en postei? (Da helst uten melk....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På frokostbordet hos oss har vi:

Salt lammelår

Sylte med nellikspiker

Lammerull

Laks

Tomatsild

Ansjos

Egg

Edamerost

Juleskinke med sennep

og hjemmebakt julebrød :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen posteioppskrifter.

Julepostei

500 g lever

250 g spekk

½ løk

2-3 ansjosfileter

1-2 ss ansjoslake

1 dl hvetemel

2 egg

2 dl fløte

2 ts salt

½-¾ ts pepper

½ ts malt ingefær

1 ts timian

Rens og skjær lever i store terninger, spekk skjæres i små terninger. Forvell leveren og spekket i kokende vann i ca 3 minutter. Mal lever og spekk minst én gang sammen med løk ogf ansjos. Eller kjør alt sammen i en food processor. Bland inn resten av ingrediensene. Hell i en smurt 1,5 liters form og stek i vannbad ved 175 grader i ca 1 time, et steketermometer skal vise 76 grader. La posteien bli kald i formen og pynt med f.eks oliven og sylteagurk. Glaseres med avkjølet, nesten stivnet aspik. Settes kjølig til aspiken har stivnet.

Kyllingleverpostei

350 g kyllinglever

2 ts knuste einerbær

1,5 dl rødvin

3 sjalottløk

1,5 ss tomatpuré

1,5 ss kapers

salt/pepper

4-5 friske salvieblad, eller ¾ ts tørket

Rens og skjær lever i mindre biter.

Legg lever, knust einebær i en bolle og hell over rødvin. Sett kaldt i 3-4 timer, gjerne natten over.

Ta opp leveren og sil marinaden.

Stek leveren i litt smør, tilsett finhakket løk og la det steke i 2-3 min til løken er myk uten å bli brun. Tilsett tomatpuré, kapers, litt salt (kapers er salt), grovmalt pepper og hell over marinaden.

Kok opp og la småkoke uten lokk til marinaden er kokt inn. Bland inn hakket frisk salvie. Brukes tørket tilsettes denne sammen med marinaden. Avkjøl.

Ha massen i en foodprocessor og kjør den sammen til en litt grov masse. Pass på ikke kjør for lenge, da kan massen bli seig og for finmalt.

Form posteien til en pølse på et dobbelt stykke plastfilm og rull sammen. (Ikke bruk aluminiumsfolie, rødvin og folien kan gi en bismak). Oppbevar kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana, har du smakt den kyllingposteien? Kunne tenkt meg å prøve å lage den... -så bra at den var uten melk. Kan man tilsette noe ekstra, feks champinon? Kyllinglever, får man kjøpt det på vanlig butikk, eller ferskvarehandel? Hvor lang holdbarhet har den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri laget den før, tenkte jeg skulle prøve i år. Så vidt jeg vet kan du godt ha sopp i, eller annet du synes passer til. Kyllinglever finner du i velassorterte butikker, noen har vel i ferskvaredisken, men jeg tror frossen er mest vanlig. Holdbarheten vet jeg dessverre ikke, men jeg regner med den holder seg like lenge som de posteiene du får kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser alltid kalkun og juleskinke på julaften, så 1. juledag skal man ha kald juleskinke og kalkunrester på bordet.. Sammen med waldorfsalat, potetsalat og julekake eller hjemmebakte boller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager et pålegg som jeg synes er fantastisk godt på skiva. Man blander farse med kapers,¨sylteagurk, paprika, løk (og ellers hva godt man måtte ha) Har det i en liten brødform, og steker den som kjøttpudding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos meg er også mye av det dere nevner, men "jule-tørrmaten" fremfor alle de andre er nok;

sylte, rakefisk, lefse og flattbrød (med div. tilbehør)!

Mmm... :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er oppskriften jeg bruker på fiske-cabaret

Hardkokte egg - i skiver

Fiskepudding - i biter

Erter og gulrot - kokt og avkjølt (pose fra frysedisken)

Reker

evt. asparges

Aspic

Legger i eggeskiver, reker, grønnsaker og fiskepudding lagvis. Tømmer på avkjølt aspic - lager den med litt mindre vann enn det som står på pakken, så cabareten blir lettere og skjære opp og ikke faller fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg syns er veldig godt er "lakse-lefser"

Smører en "stripe" sennep på lefsen, så litt rømme oppå der - legger på røket laks og hakket rødløk på toppen. Ruller sammen og skjærer i passe store porsjons biter.

Kjempegodt som kosemat på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden vi skal feire hos svigermor, regner jeg med å bare lage en liten julefrokost for meg og samboeren.

Da blir det ikke så fryktelig mye pålegg, for han er av en eller annen grunn ikke så glad i julepålegg. :klø:

Men jeg regner med å ha dette på bordet:

Julesylte

Lammerull

Svinestek

Ost

Rødbeter

Pastrami (han elsker det)

Skinke

Kakao

(Te)

Gløgg

Tror det holder for oss to. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er oppskriften jeg bruker på fiske-cabaret

Legger i eggeskiver, reker, grønnsaker og fiskepudding lagvis. Tømmer på avkjølt aspic - lager den med litt mindre vann enn det som står på pakken, så cabareten blir lettere og skjære opp og ikke faller fra hverandre.

Hva legger du disse greiene i? Form? Fyller du den helt og så har over aspic til alt blir dekket, eller? Er det bare majones man bruker til?

Tror jeg må prøve å lage både en postei og en cabaret til jul, jeg.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en cabaret-form/geleform, men du kan gjerne bruke en loff form/brødform, en lav bolle - det du måtte ha for hånden.

Fyller formen nesten helt full - ikke press isammen for aspicen må komme imellom.

Når du skal ha den ut av formen igjen er det lurt å dyppe formen raskt i litt varmt vann - så slipper cabareten lettere taket - hvelv cabareten på et fat og bruk formen som lokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i gården har vi dette på Julefrokostbordet:

*Leverpostei

*Sylte

*LammeRull

*OST

*Laks

*Tomatsild

*Sursild

*Ansjos

*Egg

*Edamerost

*italiensk salat

* rekesalat

*waldorfsalat

*morrpølse

*eggerøre

*Rødbeter

*Sylteagurk

* Majones

Hjemmebakt brød,loff,horn,rundstykker og knekkebrød

Koldbruna :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...