Gå til innhold

Naproxen og prøver?


Lisemor

Anbefalte innlegg

Som prøver har jeg Noen jæ... ryggsmerter hver måned- ei til to uker før mens.

Naproxen hjelper på smerten slik at jeg får sove om nettene, men den skal ikke brukes hvis en er gravid-og det er jo det en håper og tror hver måned før tanta kommer.

Har ikke turd å ta pillene de siste periodene fordi jeg virkelig har trodd at jeg var gravid med mine inbilte graviditetstegn.

Tårer heller ikke ta ibux fordi det var vist ikke heller så bra når en var prøver.

Gleder meg til å få hormonspiralen igjenn en gang etter en eller aller helst to graviditeter.

Fungerer best på hormonspiralen jeg.

Uten hormoner har jeg humørsvingninger til tusen, vonde mensmerter og mens i ei uke.

Med spiralen var jeg bli og fornøyd,ingen menssmerter og ingen mens.

Sporet litt av, men håper jeg får svar på det opprinlige spørsmålet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sporet litt av, men håper jeg får svar på det opprinlige spørsmålet mitt.

Og hva var det?

(Finner ikke noe spørsmål i innlegget ditt jeg, skjønner du) :wink:

Men sånn generelt så anbefales ikke Naproxen når du er en prøver heller. Dette fordi Naproxen er et NSAID-produkt (tror det er det den lista heter). De produktene som står på denne listen har vist at de nedsetter fruktbarheten hos kvinner. Ibux står også på den lista.

Men Paracet og Paracet-produkter (panodil, osv) er trygge å bruke både under prøvning og graviditet.

Men jeg er sikker på at du har prøvd paracet, og at det ikke hjelper deg.

Så da må du jo veie det opp mot hverandre da - jævlig vondt i ryggen, eller litt nedsatt fruktbarhet...

Varer ryggsmertene dine lenge, slik at det blir mange naproxen på deg?

Varer den bare en dag eller to, så er det jo ikke sikkert at det utgjør så veldig stor forskjell, men om den varer lenge så vet jeg ikke hva jeg ville ha gjort.

Jeg vet ikke om dette er svar på det du egentlig spurte om (for det vet jeg jo ikke hva er), men da får du bare spørre igjen...

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... Gleder meg til å få hormonspiralen igjenn en gang etter en eller aller helst to graviditeter.  

Fungerer best på hormonspiralen jeg.

Uten hormoner har jeg humørsvingninger til tusen, vonde mensmerter og mens i ei uke.

Med spiralen var jeg bli og fornøyd,ingen menssmerter og ingen mens.

Sporet litt av, men håper jeg får svar på det opprinlige spørsmålet mitt.

Du skulle ikke forsøkt med akupunktur da?

Det kan nemlig hjelpe på slike plager......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.

Spørsmålet skulle jo vere om det var farligt å bruke Naproxen når en var prøver. :-)

Så, takk for svar Chiquita.Du forstod hva jeg lurte på.

Jeg har holt meg borte fra Naproxen og Ibuk`s de siste månedene da jeg visste om ibuksen men tvilte på naproxen`en

Takk og Snuppelure for tips jeg bør vurdere.

Har smerter alt fra to dager til to uker før mens, og det ødelegger nattesøvnen.

2 Naproxen før jeg legger meg hjelper, men så var det det at jeg så gjerne skulle blitt gravid da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 Naproxen før jeg legger meg hjelper, men så var det det at jeg så gjerne skulle blitt gravid da...

Naproxen er vel reseptbelagt, så kan du ikke spørre legen din om en annen type smertestillende da?

Og få en type som ikke står på den lista

*skal finne lista for deg etterpå*

For du kan jo ikke ha så vondt i ryggen over lengre tid - da blir det jo allefall ikke noe :babysmokk: vil jeg tro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.snartgravid.com/faq/plassenfaq.asp

"Flere rapporter viser til at såkalte NSAID-midler kan gi såkalt periodisk barnløshet. NSAID står for non steroid antiinflammatory drugs, på norsk blir det betennelsesdempende midler av typen ikke-steroider. Slike midler er mye brukt, de lindrer betennelseslignende ubehag og virker smertestillende. I begynnelsen ble disse midlene mest brukt for eksempel mot muskel og leddplager, men i dag blir de mye brukt også mot menstruasjonssmerter.

NSAID-midlene demper et stoff som heter prostaglandin. Prostaglandin kan gi ubehag, men er også til nytte i kroppen. Man mener at disse medikamentene kan hindre befruktning gjennom flere mekanismer:

- Manglende eggløsning. Det modne egget slipper ikke ut av væskeblæren sin i rett tid. Dermed møtes ikke egg og sædcelle, og viktig hormondannelse stopper opp.

- Dersom egget likevel blir befruktet, får det dårlige kår når det skal slå seg ned i livmorslimhinnen. Her skal det normalt bore seg ned, vokse og gro.

- Man mistenker at morkaken ikke dannes som den skal hvis den påvirkes av NSAID."

Kilde: Dr. Gro Nylander, til mozon.no

NSAIDs som selges i Norge (ufullstendig liste, spør lege eller apotekpersonale om det du kjøper er et NSAID): Ibux, Albyl, Dispril, Globoid, Novid, Voltaren, Brufen, Confortid, Indocid, Naproxen, Ledox, Napren, Brexidol, Felden, Pirox.

Egentlig ikke det jeg lette etter, men jeg kommer tilbake om jeg finner det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar Chiqita.

Naproxen er ikke resepbelagt, men skal høre med legen eller de på apoteket om det finnes andre smertestillende som jeg kan bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...