Gå til innhold

Birgitte Tengs saken gjenopptas.

tirben

Anbefalte innlegg

Vera skrev (Akkurat nå):

Hvor har hun gjort det?

Det gjorde hun via bistandsadvokatene mens rettssaken gikk. Og igjen i dag.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes man skal la de pårørende være i fred i alle kriminalsaker. Det er avisene som går etter de og ber om kommentarer.

Alle som kan LITT om psykologi, forstår at når ens barn er blitt brutalt drept og lemlestet, så klarer ikke hjernen å sortere nøytralt og balansert etter nye opplysninger, på samme måte som hos uanfektede. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (43 minutter siden):

Det er allikevel ikke hun som kommenterer direkte. Rettssak kan ikke sammenlignes med medier som aviser feks. 
La de pårørende være i fred. 
Det er enkelt for deg å sitte her å fortelle henne hva hun skal føle.

Jeg har også stor sympati for fetteren.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsdebatt skrev (22 minutter siden):

Jeg synes man skal la de pårørende være i fred i alle kriminalsaker. Det er avisene som går etter de og ber om kommentarer.

Alle som kan LITT om psykologi, forstår at når ens barn er blitt brutalt drept og lemlestet, så klarer ikke hjernen å sortere nøytralt og balansert etter nye opplysninger, på samme måte som hos uanfektede. 

100% enig med deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (1 time siden):

Takk for det. Jeg tror nok alle kan bli påvirket av stemningen i media, også dommere, selv om man ikke skal. Mye som blir skrevet viser at mange tenker at muligheten er stor for justismord, som følge av Baneheia, samt fetteren til Birgitte. Den kronikken skrev jeg på bakgrunn av denne artikkelen, selv om jeg valgte å ikke ta med denne jusprofessorens navn, som jeg mener bedriver en temmelig søkt sammenligning uten mye rot i virkeligheten:

Tengs-saken: Jusprofessor ser likhetstrekk med Baneheia – NRK Rogaland – Lokale nyheter, TV og radio

Men bra å se at dommerne ikke lar seg påvirke til å gi slipp på edruelighet oppi det hele.

Jeg skal lese artikkelen senere, akkurat nå sitter jeg og hører podcasten du linket til..helt hårreisende å høre hvordan Sømme og Sømmes arbeid ble behandlet..jeg klarer ikke å fri meg fra tanken jeg har hatt tidligere - det er noe som skurrer helt vanvittig mtp hvor hardt det ble motarbeidet at Vassbakk skulle sjekkes nærmere..vanskelig å forstå når man ser saken nå. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (1 time siden):

Damn. Kjekk mann og tidvis svært oppegående. Jeg kan starte fan-klubben.

Tipper du må håndtere innboksen hans snart :fnise:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vera skrev (1 time siden):

Hvor har hun gjort det?

Det har hun gjort mange ganger. Hun er fortsatt overbevist om at det er fetteren.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Vera said:

Tipper du må håndtere innboksen hans snart :fnise:

Jeg er allerede tre nakenbilder dypt i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (34 minutter siden):

Jeg er allerede tre nakenbilder dypt i den.

Shit. Så det er kronikker man må skrive altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsdebatt skrev (1 time siden):

👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MissWoodville
Samfunnsdebatt skrev (16 timer siden):

Endret av MissWoodville
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissWoodville skrev (Akkurat nå):

Javel. Så hvorfor klarer faren å oppføre seg som en anstendig og oppegående person da? Og ja det var et brutalt drap, men det andre ordet du bruker, stemmer ikke. 

Anstendig? 

Så hvis ditt barn ble drept. Så er du anstendig dersom du endrer fra å tro på at den først dømte personen for drapet på ditt var skyldig, mens din partner er uanstendig for å ikke skifte tro om sitt drepte barns morder? 

Har du gangsyn om hvilken ekstrem belastning slike drap er for foreldre til drepte barn? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Vera said:

Shit. Så det er kronikker man må skrive altså?

For å få nakenbilder fra meg, ja!

Men nå skal jeg slutte med avsporingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MissWoodville
Samfunnsdebatt skrev (14 timer siden):

Anstendig? 

Så hvis ditt barn ble drept. Så er du anstendig dersom du endrer fra å tro på at den først dømte personen for drapet på ditt var skyldig, mens din partner er uanstendig for å ikke skifte tro om sitt drepte barns morder? 

Har du gangsyn om hvilken ekstrem belastning slike drap er for foreldre til drepte barn? 

Endret av MissWoodville
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissWoodville skrev (2 minutter siden):

Det kommer til et punkt der man kanskje må komme seg forbi sjokk, sinne og bitterhet. Dette er mange mange år siden. Ingen beviser taler for at det skulle være fetteren. Det er snakk om ens egen familie, en nevø sitt liv, som også er blitt ødelagt. Hvor mange foreldre har ikke opplevd å miste et barn? Det er ganske mange der ute.

Jaså, har du faglig bakgrunn for å hevde dette?

Jeg har ikke faglig bakgrunn i psykologi og sorgbearbeidelse, men kan likevel sette meg inn i hvordan dette har vært for moren til Birgitte. Så forbasket vanskelig er det ikke om man har litt empati. 

Det er mange som har mistet barn, men ikke så veldig mange som har mistet sitt eneste barn på samme måte som i denne saken. Bare det burde få noen hjerneceller til å jobbe litt ekstra. 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kardemommete skrev (1 time siden):

Ja, enig! Så mye av hans liv er ødelagt, samt hans familie også. Beundrer virkelig faren hans, han har stått på for sønnen sin og aldri gitt opp. 

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsdebatt skrev (6 timer siden):

Jeg er helt enig i at må la pårørende være i fred.  Det gjelder journalister, men også bistandsadvokater.

Jeg kan forstå hvorfor foreldrene  har vært, og spesielt moren er svært innstilt på at det er fetteren som er den skyldige. Her går Elden ut ( som også har vært forsvarer for tiltalte) i media og peker på bevis som svekker han som gjerningsmann.  Hvorfor må ha komme med dette? Kan ikke foreldre må tolke den informasjonen de har fått i red og ro uten at han skal legge seg opp i dette? At Lea også har vært forsvarer for tiltalte gjør ikke situasjonen noe bedre.  Jeg mener at de bærer mye av skylden for at foreldrene har vært så forvirret rundt bevisbildet. De har ikke gjort det enklere for dem.  De burde holdt helt kjeft om sine teorier. Alternativt, så burde de fått nye bistandsadvokater som ikke tidligere har hatt oppdrag for Vassbakk.

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (9 timer siden):

Moren til Birgitte Tengs, Karin Tengs, som i over 25 år har ment at det er fetteren til Birgitte som er gjerningsmannen, mener Vassbakk aldri skulle vært dømt.

– Det som er skjedd under hovedforhandlingen er at faren, Torger, er blitt mer åpen for at det er rett gjerningsmann som er tiltalt, mens moren er blitt sterkere overbevist om at han som nå er dømt er uriktig tiltalt, sier stjerneadvokaten John Christian Elden til Nettavisen.  (Nettavisen)

...

Morens synspunkt framstår som helt meningsløst etter min mening. Jeg har forståelse for at det er en vanskelig situasjon, men på et eller annet tidspunkt må man ta innover seg det som er dokumentert gjennom flere behandlinger i retten. Fetteren til Birgitte er uskyldig. Punktum!  Faren til Birgitte er på gli, og jeg håper at moren også etter hvert vil forstå at hun tar feil.

• Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Djækklåsst said:

En egen helt ny podcast hvor hun forteller sin historie, "Varsleren". Fire episoder, kun hørt de tre første selv.

Det er interessant at hun i fjerde episode hevder at hun har en konkret mistenkt i Marianne saken fra 1981, men at politiet ikke vil ta opp igjen en foreldet sak.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...