Gå til innhold

Birgitte Tengs saken gjenopptas.

tirben

Anbefalte innlegg

Khadira skrev (1 minutt siden):

Tror du de sitter og leser denne tråden? 

Har det noe å si? Nei, det har jo ikke det. Gidder ikke å synse om de leser en tråd på Kvinneguiden. Respekt for pårørende burde man kunne forvente, i tro om de leser det eller ikke. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blomsterkaret skrev (3 minutter siden):

De har fremdeles mistet en datter. Hver gang saken dukker opp i media e.l rippes nok sår opp og forventninger rundt en løsning, bygger seg opp.

Tror ikke du skal komme her med en pekefinger og fortelle hvor mange år de har hatt på seg til noe som helst. Jeg synes selv at det er svært dumt at de trodde det var fetteren og at familieforholdene er blitt ødelagt - men tror du de synes det er noe hyggelig selv? Her har politiet sviktet og vi vet ikke hvordan vi selv ville reagert.

Om de ikke har valgt å se dokumentaren, kan vi velge å forstå/ikke forstå, så mye som vi vil, men når det kommer ned til det viktigste: De mistet sitt eneste barn og sånne ille utbrudd burde du spare deg for. 

Vel, jeg reagerer på at de med visse forutsetninger kan frafalle kravet mot nevøen dems.

Vi vet jo hvor mange år de har hatt på seg til å sette seg inn i saken, eller har unnlatt å gjøre!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hipparchia
Callisto83 skrev (4 minutter siden):

På TV2s "Dette er Birgitte Tengs saken", så står det at politiet fikk svar på nye analyser av DNA prøvene i 2019, som peilet dem inn på denne 50 åringen. Hva kan det komme av at de ventet helt til nå i 2021 med å sikte han? Noen som vet?

Leste et sted at siden DNAet enten kan være hans eller et familiemedlem så kartla politiet alle familiemedlemmene før de tok ut siktelsen. Det kan jo ha tatt sin tid med tanke på det er 25 år siden drapet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vinterdekor skrev (1 minutt siden):

Vel, jeg reagerer på at de med visse forutsetninger kan frafalle kravet mot nevøen dems.

Vi vet jo hvor mange år de har hatt på seg til å sette seg inn i saken, eller har unnlatt å gjøre!

Det er ikke foreldrenes ansvar å drive egen etterforskning. Selv om det ville gitt mening for deg og meg, så betyr ikke det at alle har samme energi til det. 

Dette er kompliserte greier, mye gikk feil og foreldrene fikk servert at fetteren var den skyldige - dessuten innrømmet han drapet (ja, vet veldig godt at dette var en falsk innrømmelse). Det går jo an å tenke seg til at foreldrene dermed ikke «visste» bedre, det var dette de hadde å forholde seg til, slå seg til ro med! 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (6 minutter siden):

På TV2s "Dette er Birgitte Tengs saken", så står det at politiet fikk svar på nye analyser av DNA prøvene i 2019, som peilet dem inn på denne 50 åringen. Hva kan det komme av at de ventet helt til nå i 2021 med å sikte han? Noen som vet?

Dersom du blar litt på VG, Dagbladet osv. så er det en artikkel fra i går eller dagen før, hvor det står nettopp hvorfor de måtte ligge lavt i to år. Det hadde noe med innsamling av bevis å gjøre. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blomsterkaret skrev (1 minutt siden):

Det er ikke foreldrenes ansvar å drive egen etterforskning. Selv om det ville gitt mening for deg og meg, så betyr ikke det at alle har samme energi til det. 

Dette er kompliserte greier, mye gikk feil og foreldrene fikk servert at fetteren var den skyldige - dessuten innrømmet han drapet (ja, vet veldig godt at dette var en falsk innrømmelse). Det går jo an å tenke seg til at foreldrene dermed ikke «visste» bedre, det var dette de hadde å forholde seg til, slå seg til ro med! 

Det er som du sier. Det er likevel rart at foreldrene til BT slo seg til ro med at søskenbarnet skulle ha drept henne? Og med all den infoen vi når har!Har du selv tantebarn eller onkelbarn? Det har jeg og jeg kan ikke i min villeste fantasi anta at mine søskens barn skulle stå bak noe slik!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vinterdekor skrev (4 minutter siden):

Det er som du sier. Det er likevel rart at foreldrene til BT slo seg til ro med at søskenbarnet skulle ha drept henne? Og med all den infoen vi når har!Har du selv tantebarn eller onkelbarn? Det har jeg og jeg kan ikke i min villeste fantasi anta at mine søskens barn skulle stå bak noe slik!

Nei, det er greit, men det kunne jo vist seg at en av mine nevøer eller nieser faktisk hadde gjort noe slikt. Selv om det er vanskelig å ta innover seg. Hadde det kommet opp bevis hadde jeg jo sannsynligvis etterhvert måtte innfatte meg med det. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (32 minutter siden):

De må inn på de aller minste detaljer på mrna-nivå og kjøre anayser ikke bare én, to, fem eller hundre ganger. De må kjøre tilsvarende overlappende analyser på mange funn i saken og sammenligne med nære slektninger i opp- og nedadgående linjer. prosessering av mRNA tar tid. De må tolkes av fagkyndige med sterk faglig integritet som ikke har bias til noen sider. Det må skje under radaren, for alle vet at hvis en ivrig journalist vil fremme karrieren sin, så kan hun kjøpe noen utskrifter fra en muldvarp på labben, og så blir etterforskningen forstyrret av all mulig støy.

Alle de tekniske bevisene må knyttes sammen med de taktiske bevisene for å skape et bilde som er vanskelige å bortforklare - for drapsmannen. Kun étt blandet blodspor kunne de ikke tatt med til retten. Det må underbygges med taktisk etterforskning som kan sannsynliggjøre at vedkommende har utført grov vold mot kvinner i periodene før og etter, og at han har hatt et kjøretøy som stemmer med bilen Birgitte kan ha fått skyss med. Mannen har sikkert vært sterkt i politiets søkelys siden 2019 og nilest rapportene til Grete Strømme fra 1996 (som hun ble beskyldt for å bryte taushetsrapporten med, selv etter å ha blitt oppfordret til å sende dem høyere opp i systemet. de omhandlet den nåværende siktede som forsøkte å kvele psykologen sin med tau. Politiet ventet sju måneder med å avhøre ham. Mon tro hvor lang tid de ville brukt hvis en mannlig førstemannsbetjent med like ny erfaring i Kopervik hadde skrevet samme rapporten? Man kan bare lure. Jeg forutsetter her at han var like observant og smart som Strømme, og jeg tror det skal lit til. Du får litt følelse av at hun blir undervurdert og sett bort fra fordi hun var kinne.

Nå kommer jo Tina-komplikasjonen inn i hele Birgitte-saken siden den påståtte gjerningsmannen har vært i Stavanger i det aktuelle tidsrommet. Da tar det noe voldsomt med tid og samordning og har sikkert gjort det under radaren lenge.

Det som er heldig i disse undersøkelsene er at man har digitale profiler på nett som ikke er like vanskelige å følge som i 1995 og 2000.

Jeg setter en øl på at de neste 12 månedene ser dom av den siktede i Tengs-saken og at påtalemyndighetene ikke tar ut ny tiltale mot Viggo Kristiansen i Baneheiasaken. Kan godt sette en på hver og maltwhisky to boot.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke vi skal dømme dem. De mistet sitt eneste barn og det var en tilståelse der (selv om den var og er omstridt) og de stolte vel mer på politiet enn dommere osv.  La oss bare håpe at de ikke tar feil mann igjen og at familien nå snart kan finne en form for fred. Jakten og spørsmålene på hvem har vart over så mange år nå og den familien, de og fetteren/familien hans trenger alt annet enn å bli fordømt nå. Sårene blir stadig revet opp og det er tid for forståelse og ikke fordømmelse.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hipparchia skrev (7 timer siden):

Leste et sted at siden DNAet enten kan være hans eller et familiemedlem så kartla politiet alle familiemedlemmene før de tok ut siktelsen. Det kan jo ha tatt sin tid med tanke på det er 25 år siden drapet. 

Det er ikke snakk om alle familiemedlemmene hans. Det er maksimalt snakk om

en far

to bestefedre

fire oldefedre

åtte tippoldefedre og

alle hans sønner som har vært tenåringer den gangen

Nå vet ikke jeg hvor mange sønner han rakk å få mens han fortsatt var under 20 og hvor mange olde- eller tippoldefedre han hadde som fortsatt var spreke nok til å fly rundt og drepe folk på den tida den siktede var 24 år eller eldre, men det kan ikke være noe voldsomt antall mennesker dette er snakk om. I teorien, ja, i praksis nei, selv om dette selvfølgelig kan ha vært en slekt hvor samtlige menn får barn før de fyller 16 og er spreke nok til å fly rundt og drepe folk midt på natta når de var 85. Så i praksis dreier det seg maksimalt om en liten håndfull menn/gutter som faktisk kan ha gjort det. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterkaret skrev (7 timer siden):

Nei, det er greit, men det kunne jo vist seg at en av mine nevøer eller nieser faktisk hadde gjort noe slikt. Selv om det er vanskelig å ta innover seg. Hadde det kommet opp bevis hadde jeg jo sannsynligvis etterhvert måtte innfatte meg med det. 

Ja, dersom det kom bevis ja, men i denne saken var det jo ingen bevis.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom DNA beviset kun kan stamme fra siktede eller siktedes nærmeste så er det ihvertfall ganske klart at her er det gjort et interessant funn i saken. Forstår det slik at Birgitte sitt eget blod var blandet i en blodflekk med en annen sitt blod på en strømpebukse. Og spørsmålet er om det er siktede sitt blod? 

Jeg så litt på dokumentaren på tv 2 der siktede kom inn i bildet. Fikk inntrykk av at han har en bakgrunn i psykiatrien? Og at han virket psykotisk da han angrep en psykriatrisk sykepleier.  Forstår det sånn at noen var vitner til at en ung jente snakket med en i en grønn Opel. Han skulle ha en grønn bil på den tiden. Dette forteller litt om at han kan være en kandidat. Men hvorfor tilstår han ikke dersom han har gjort det? Dersom han har gjort det så har han holdt på en hemmelighet i ganske så mange år. 

Uansett verden er stor. Mange kan være kandidater. Men spørsmålet er DNA beviset,  om det er sterkt nok?  Ville være trist om han ble dømt for noe han ikke har gjort. Det er mange som gjør mindre forbrytelser uten å ty til mord. Så selv om han har en kriminell bakgrunn så behøver han ikke å være skyldig.  Folk kan også være rare og ikke et A4 menneske uten å ha skyld i noe så alvorlig. Her må det sterke beviser til slik at de ikke gjør en ny feil slik som de gjorde ovenfor fetter.  

Endret av Eloise12345
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis de nå har DNA-profil, som knytter siktede (eller et nært mannlig familiemedlem rett «opp/ned») til en blodflekk på Birgittes bukse - hvorfor kommer ikke tilståelsen?

Hva er det som gjør at man ikke tilstår ved DNA-profiler? Jeg forstår det ikke.

Er det håp om at forsvaret skal klare å bagatellisere Dna-treffet? At det er feil? Uklart treff? Forurenset prøve? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mango1234
Kati skrev (4 minutter siden):

Hvis de nå har DNA-profil, som knytter siktede (eller et nært mannlig familiemedlem rett «opp/ned») til en blodflekk på Birgittes bukse - hvorfor kommer ikke tilståelsen?

Hva er det som gjør at man ikke tilstår ved DNA-profiler? Jeg forstår det ikke.

Er det håp om at forsvaret skal klare å bagatellisere Dna-treffet? At det er feil? Uklart treff? Forurenset prøve? 

Lurer også på dette. Hva skjer videre nå da? Fire uker varetekt også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en voldsom forhåndsdømming nå, med alle artikler om mannen som er mistenkt. 

Uttalelser fra sjokkerte naboer osv osv 

Hva om mannen ikke er skyldig?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (1 time siden):

Jeg må si jeg reagerer voldsomt på det du skriver.

At foreldrene har en "uvilje til å vite hva som skjedde med dems datter" fordi de ikke ønsker å SE et underholdningsprogram som omhandler det brutale drapet på deres eneste barn, deres livssorg, er en uhyrlig uttalelse, blottet for respekt.

True crime er i vinden for alle oss som er så heldige å ikke være personlig berørte. Det er spennende og underholdende, fint å prate om i lunsjen med kolleger. Men man må ikke glemme at dette er noens livssorg. I tillegg kan disse dokumentarene og podcastene i verste fall være laget på feil premisser, all den tid produksjonen ikke har komplett tilgang til alt disse tragiske sakene omhandler. Så før man fikk vite om den nye pågripelsen i denne saken; ja, mye tydet allerede da for at fetteren var uskyldig, ut i fra det vi har lest i bok og sett i dokumentar. Vi lekfolk kan synse og mene, og nesten meske oss i andres tragedier, fordi det er så spennende for oss. 

Men vi vet jo ikke! 

Derfor har vi IKKE noe med og nesten kreve av de pårørende at de skal mene og vurdere det samme som oss, etter å ha sett underholdningsprogram om drap på barna deres. 

👏 Skulle ønske jeg kunne gitt deg 100 "liker" på dette innlegget. Jeg er så enig med deg! Får håpe enkelte her er veldig unge og får mer vett med tiden. 

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (3 timer siden):

Jeg må si jeg reagerer voldsomt på det du skriver.

At foreldrene har en "uvilje til å vite hva som skjedde med dems datter" fordi de ikke ønsker å SE et underholdningsprogram som omhandler det brutale drapet på deres eneste barn, deres livssorg, er en uhyrlig uttalelse, blottet for respekt.

True crime er i vinden for alle oss som er så heldige å ikke være personlig berørte. Det er spennende og underholdende, fint å prate om i lunsjen med kolleger. Men man må ikke glemme at dette er noens livssorg. I tillegg kan disse dokumentarene og podcastene i verste fall være laget på feil premisser, all den tid produksjonen ikke har komplett tilgang til alt disse tragiske sakene omhandler. Så før man fikk vite om den nye pågripelsen i denne saken; ja, mye tydet allerede da for at fetteren var uskyldig, ut i fra det vi har lest i bok og sett i dokumentar. Vi lekfolk kan synse og mene, og nesten meske oss i andres tragedier, fordi det er så spennende for oss. 

Men vi vet jo ikke! 

Derfor har vi IKKE noe med og nesten kreve av de pårørende at de skal mene og vurdere det samme som oss, etter å ha sett underholdningsprogram om drap på barna deres. 

Prøvde å fortelle det samme. Ble spurt om jeg var en person i lokalmiljøet der dette skjedde som var blendet, og at jeg tydeligvis levde i vakum. 

Eh, nei. Jeg har bare forståelse for at denne situasjonen ikke er like svart/hvitt for foreldrene som hun tror. 

All min sympati går til hele denne familien. Deres valg og meninger oppi dette er basert på en sorg og fortvilethet vi andre ikke kan fatte. Det inkluderer både Birgittes foreldre, fetteren og hans familie, og andre medlemmer av denne familien. Jeg kan ikke forestille meg hvordan besteforeldrene hadde det oppi dette (jeg vet ikke om de lever).

Helt utrolig at det sitter folk og dømmer foreldrene her. Mangelen på empati, forståelse og respekt er utrolig!

Som en journalist sier i siste episode av dokumentaren, ref. foreldrenes synspunkter om skyldspørsmål:

Politiet har ikke vært sitt ansvar bevisst å påfylle med informasjon til foreldrene gjennom årene, etterhvert som den ble tilgjengelig.

Politiet. Politiet. Politiet. Har feilet. Må stå til ansvar. Later nå som institusjon til å prøve å gjøre rett. Jeg vil tippe vi ser årevis med rettsinstanser som omhandler først skyldspørsmål, og så ansvaret for de grove feilene politiet gjorde i mange år. Erstatninger. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...