Gladgutten79 Skrevet 15. desember 2022 #821 Del Skrevet 15. desember 2022 Mlk301 skrev (4 timer siden): Du siterte deler av en setning, men hvis du leser hele så ser du at personen du siterer ikke beskriver Jakob: Det er altså moren til Karin og Jakob som fyller 90 neste år, ikke Jakob selv. He he var litt kjapp på tastaturet der 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 15. desember 2022 #822 Del Skrevet 15. desember 2022 On 12/14/2022 at 11:19 PM, Lunda said: De har ikke et DNA. De har eneste de har er ett y-kromoson som, i følge påtalemyndighetene er mutert og derfor "uhyrig sjeldent". Problemet her er for å vite om at det er så sjeldent at det ikke kan stamme fra noen annen, må de nødvendigvis ha et DNA register som omfatter omtrent 80 - 90% av Norges befolkning for å sammenligne det med. Det har man ikke. Ja, å kalle det Dna var slurvete av meg. Jeg vet jo at det bare var et y-kromosom. Og så er det spørsmålet, er det bedre at han blir frikjent... eller dømt? Kan han bli omtalt som et nytt offer for justismord, om 10 år? "Hvordan kunne vi, norsk rettsvesen, fortsette å gjøre feil". Det er det jeg tenker på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 15. desember 2022 #823 Del Skrevet 15. desember 2022 (endret) ops2 skrev (36 minutter siden): Ja, å kalle det Dna var slurvete av meg. Jeg vet jo at det bare var et y-kromosom. Og så er det spørsmålet, er det bedre at han blir frikjent... eller dømt? Kan han bli omtalt som et nytt offer for justismord, om 10 år? "Hvordan kunne vi, norsk rettsvesen, fortsette å gjøre feil". Det er det jeg tenker på. Ser ikke for meg hva som skulle komme frem. Kanskje han har en enegget tvillingbror som står frem og tilstår drapet? Søkt, men det er også teorier om «tilfeldig oversmitte» fra sakens fra før av mest opplagte mistenkte, som intet tyder på at har hatt noe med Birgitte å gjøre før den skjebnesvangre kvelden/natten. Denne frykten for justismord i kjølvannet av frifinnelsene av Viggo Kristiansen og Birgittes fetter må ikke ta overhånd og bli irrasjonell. Endret 15. desember 2022 av Djækklåsst 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lunda Skrevet 16. desember 2022 #824 Del Skrevet 16. desember 2022 (endret) 2 hours ago, Djækklåsst said: Ser ikke for meg hva som skulle komme frem. Kanskje han har en enegget tvillingbror som står frem og tilstår drapet? Søkt, men det er også teorier om «tilfeldig oversmitte» fra sakens fra før av mest opplagte mistenkte, som intet tyder på at har hatt noe med Birgitte å gjøre før den skjebnesvangre kvelden/natten. Denne frykten for justismord i kjølvannet av frifinnelsene av Viggo Kristiansen og Birgittes fetter må ikke ta overhånd og bli irrasjonell. Eller at man finner ut at denne mutasjonen er langt fra så sjelden man skal ha det til i dag. Personlig ville jeg si at vi ikke har nok data til å trekke en slik konklusjon. For å ha nok data, må man nødvendigvis ha et DNA register på omtrent hele den norske befolkningen, noe det er ulovlig å ha i dag. Husk også at dette y-kromosonet har gått i arv. Nå har politiet brukt en del resurser på spore slektsleddene hans (308 år tilbake i tid) og mere enn 400 personer med det samme y-kromosonet, men hvordan i huleste kan de utelukke at for eksempel tip-tip oldefaren ikke hadde noen barn på skogen i la oss si Finnmark mens han var sjømann med en pike i hver hav som uttrykket var (ikke at jeg vet at han var sjømann) og dermed er det 4-500 personer til med det samme y-kromosonet? Endret 16. desember 2022 av Lunda 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 16. desember 2022 #825 Del Skrevet 16. desember 2022 Lunda skrev (6 timer siden): Eller at man finner ut at denne mutasjonen er langt fra så sjelden man skal ha det til i dag. Personlig ville jeg si at vi ikke har nok data til å trekke en slik konklusjon. For å ha nok data, må man nødvendigvis ha et DNA register på omtrent hele den norske befolkningen, noe det er ulovlig å ha i dag. Husk også at dette y-kromosonet har gått i arv. Nå har politiet brukt en del resurser på spore slektsleddene hans (308 år tilbake i tid) og mere enn 400 personer med det samme y-kromosonet, men hvordan i huleste kan de utelukke at for eksempel tip-tip oldefaren ikke hadde noen barn på skogen i la oss si Finnmark mens han var sjømann med en pike i hver hav som uttrykket var (ikke at jeg vet at han var sjømann) og dermed er det 4-500 personer til med det samme y-kromosonet? En teoretisk mulighet for at en slektning fra Nord-Norge med samme mutasjon er gjerningsmannen? Ja, her snakker vi teoretisk tvil. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marcie Skrevet 16. desember 2022 #826 Del Skrevet 16. desember 2022 Lunda skrev (7 timer siden): Eller at man finner ut at denne mutasjonen er langt fra så sjelden man skal ha det til i dag. Personlig ville jeg si at vi ikke har nok data til å trekke en slik konklusjon. For å ha nok data, må man nødvendigvis ha et DNA register på omtrent hele den norske befolkningen, noe det er ulovlig å ha i dag. Husk også at dette y-kromosonet har gått i arv. Nå har politiet brukt en del resurser på spore slektsleddene hans (308 år tilbake i tid) og mere enn 400 personer med det samme y-kromosonet, men hvordan i huleste kan de utelukke at for eksempel tip-tip oldefaren ikke hadde noen barn på skogen i la oss si Finnmark mens han var sjømann med en pike i hver hav som uttrykket var (ikke at jeg vet at han var sjømann) og dermed er det 4-500 personer til med det samme y-kromosonet? dette var det jo en ekspert som vitnet om, og han sa at det kunne være max 18 personer i hele verden med den mutasjonen. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vingemutter Skrevet 16. desember 2022 #827 Del Skrevet 16. desember 2022 37 minutter siden, Djækklåsst said: En teoretisk mulighet for at en slektning fra Nord-Norge med samme mutasjon er gjerningsmannen? Ja, her snakker vi teoretisk tvil. Men har vi noe tall på hvor sjelden denne mutasjonen er? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vingemutter Skrevet 16. desember 2022 #828 Del Skrevet 16. desember 2022 3 minutter siden, Lucille said: dette var det jo en ekspert som vitnet om, og han sa at det kunne være max 18 personer i hele verden med den mutasjonen. I så fall må det være ganske bænkers at Vassbakk er den skyldige. Så får vi bare håpe at denne eksperten ikke har dratt «en Mevåg»… 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trioving Skrevet 17. desember 2022 #829 Del Skrevet 17. desember 2022 Selv forsvarerne ser ut til å være enige i at det er Vassbakks DNA som er på strømpebuksen. De spiller vel heller på tvilen om det kan ha havnet der på annen måte, men de fleste sakskyndige mener at måten dtn har havnet der er handlingrelatert. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiubi Skrevet 21. desember 2022 #830 Del Skrevet 21. desember 2022 Tvillingsjel skrev (På 15.12.2022 den 0.56): Det er jo ikke riktig. Viggo har både truet faren på livet i tillegg til å voldta to barn før Baneheia. Viggo var tidligere ustraffet før Baneheiasaken. Ergo hadde han ikke et rulleblad fra før. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grønnball Skrevet 21. desember 2022 #831 Del Skrevet 21. desember 2022 Hvordan er DNA-funnene på Vassbakk i forhold til DNA-funnene på Viggo Kristiansen i baneheiasaken? Er det like mye usikkerhet her, eller har Vassbakk en svakere sak enn det Kristiansen hadde? Er klar over at Baneheia nå mest sannsynlig var justismord, men kan det tenkes at Vassbakk også er uskyldig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 21. desember 2022 #832 Del Skrevet 21. desember 2022 (endret) grønnball skrev (32 minutter siden): Hvordan er DNA-funnene på Vassbakk i forhold til DNA-funnene på Viggo Kristiansen i baneheiasaken? Er det like mye usikkerhet her, eller har Vassbakk en svakere sak enn det Kristiansen hadde? Er klar over at Baneheia nå mest sannsynlig var justismord, men kan det tenkes at Vassbakk også er uskyldig? Ikke helt sammenlignbart. Vassbakk har de funnet nøyaktig nok DNA til at de kan regne ut at kun 18 menn på verdensbasis vil være en match. Vet ikke om det inkluderer de mannslinjeslektningene som de har jobbet med å få sjekket alle. Det er ikke reell tvil om at dette er Vassbakk sitt DNA, tvilen blir om hvorvidt det kunne havnet innerbuksa hennes uten at han er drapsmann. DNAet i baneheiasaken som VK matchet på vil 54% av norges mannlige befolkning også matche(flere i spania, hvor DNAet ble testet). Obdusenten feks vil og være en match. Endret 21. desember 2022 av Hank Amarillo 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trioving Skrevet 21. desember 2022 #833 Del Skrevet 21. desember 2022 Han blir nok dømt. Han får prøve saken igjen i lagmannsretten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gasellen Skrevet 21. desember 2022 #834 Del Skrevet 21. desember 2022 Det er leit at alt bevismaterialet fra Tina-saken er borte. Med mindre han/noen tilstår vil nok den saken aldri løses... 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djækklåsst Skrevet 22. desember 2022 #835 Del Skrevet 22. desember 2022 (endret) Gasellen skrev (16 timer siden): Det er leit at alt bevismaterialet fra Tina-saken er borte. Med mindre han/noen tilstår vil nok den saken aldri løses... Du har nok rett i det. Det som taler for skyld der er at han kjørte rundt der den kvelden/natten, og at det er snakk om nok et tilfelle av et affektdrap, og ellers ut fra historikken til Vassbakk, så virker han å ha en fascinasjon for langt, lyst, krøllete/bølgete hår, som både Birgitte og Tina hadde. Der som taler imot er denne voldtektsdømte naboen som flyttet fra Stavanger svært kort tid etter drapet, som det er mye mistenkelig ved og som har modus som både kan passe til drapet og til den vanvittig risikable handlingen det er å få med seg liket i bilen, kjøre det til Bore kirke og dumpe det i en kom, fremfor å skjule det på drapsstedet. Mer om naboen til Tina, som senere selv ble drept, her: https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/7W24K/tina-saken-serievoldtektsmann-trekkes-inn-i-tina-saken Endret 22. desember 2022 av Djækklåsst 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eloise12345 Skrevet 22. desember 2022 #836 Del Skrevet 22. desember 2022 (endret) 19 hours ago, trioving said: Han blir nok dømt. Han får prøve saken igjen i lagmannsretten. Jeg tenker på hvor ubehagelig det er å tenke på at de virker usikre på om Vassbakk har drept Birgitte. Tenker på hvor ubehagelig det måtte være å gå forbi drapsstedet for dem som bor i området, og tenke på at gjerningsmannen kan være fri. 🤔. Håper at de har rett mann dersom han blir dømt. Endret 22. desember 2022 av Eloise12345 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bergknapp Skrevet 5. januar 2023 #837 Del Skrevet 5. januar 2023 Hva skjer i Tengs-saken nå for tida? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonobilis Skrevet 6. januar 2023 #838 Del Skrevet 6. januar 2023 7 hours ago, Bergknapp said: Hva skjer i Tengs-saken nå for tida? Dom i slutten av februar, pumpe-johny skal i kasjotten og så sannsynligvis ankesak utpå høsten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nana Skrevet 13. januar 2023 #839 Del Skrevet 13. januar 2023 Anonobilis skrev (På 6.1.2023 den 7.37): Dom i slutten av februar, pumpe-johny skal i kasjotten og så sannsynligvis ankesak utpå høsten. Kom akkurat til å tenke på at det var lenge siden jeg har sett noe i media om saken og når dommen faller. Må vente helt til slutten av februar, altså - trodde det var regler om max 14 dager etter sluttprosedyre, men det er gjerne unntak i et så stort sakskompleks. Evt husker jeg feil. Spent på om han blir dømt - regner med de er ekstra opptatt av at bevisene skal være sterke nok til at det ikke blir mistanker om enda et justismord. Ut fra relasjonen til avdødes mor under rettssaken så håper jeg en dom vil gjøre at familien klarer å innse at fetteren faktisk ER helt ute av saken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trioving Skrevet 13. januar 2023 #840 Del Skrevet 13. januar 2023 Det er vel slik at de fleste ekspertene som har vært inne i saken er enige om at DNAet er fra Vassbakk, og at det er avsatt handlingsrelatert, dvs ikke noen smitte fra politifolk el. Det er stort sett lekfolks som mener at DNA beviset er svakt. Han blir dømt. 9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå