Gjest gjest1 Skrevet 30. november 2004 #21 Del Skrevet 30. november 2004 Ellers er det nok som folk sier - det er ikke det at man ikke KAN' date=' man bare gidder ikke. Det er mye idiotisk hierarki rundt omkring.[/quote'] Her er du inne på noe vesentlig tror jeg. Han som sitter som hodet for den ene avdelingen her tror jeg gjør det som et maktbevis, for han kan komme inn med koppen sin mens jeg tilfeldigvis er på kjøkkenet og sette den demonstrativt på benken, eller han kan la asjetten sin stå igjen på spisebordet dersom jeg er på kjøkkenet. Han gjør det kun når jeg er tilstede.... Så har vi en annen fyr, en av partnerne - han har et enormt kontrollbehov. Om en av spotlightene har gått - vi har ca fire hundre av dem - kommer han løpende for å fortelle meg det. Kunne han ikke bare ha strukket ut armen sin, tatt den ned og satt i en ny? Det gjør jeg - det tar ca tretti sekunder. Jeg gidder ikke ringe vaktmester for noe så lite liksom.. Han også setter gjerne koppen sin på benken - for han har simpelthen bedre ting å bruke tiden sin på. Han er jo en travel og viktig mann, må vite... Jeg har sendt ut mailer med høflig anmodning om å gidde og se om det er plass i maskinen, og jeg har hengt opp en dekorativ lapp med fine illustrasjoner på skapdøren over oppvaskmaskinen om at det er dit kopper og asjetter skal så fremt det er plass... det nytter bare ikke. Jeg tror det provoserer dem. For en ukes tid siden måtte jeg være borte fra jobben en dag - da sendte jeg ut en mail om at jeg kom til å være borte, og at det i mitt fravær faktisk er økonomisjefen som overtar mine oppgaver (hun er den eneste som skjønner noe av maskiner og telefoner og sånt) og at hun ikke har like god tid som meg til å fly rundt og rydde opp etter dem. Jeg har ikke spurt henne om det hjalp. Ethereal: Selvfølgelig finnes det unntak. Det gjør det her også, vi har et par-tre stykker, men de er kvinner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 30. november 2004 #22 Del Skrevet 30. november 2004 Menn, uavhengig av utdannelse, er dårlige til å _se_ rot. Har du prøvd å ignorere det? Dvs, ikke sette oppvasken i maskinen, ikke ta ut etc? Du kan jo vaske din egen kopp for hånd, litt demonstrativt Dårlige vaner er så fryktelig lett å opparbeide seg..det tar lengre tid å fjerne dem. Vær hard! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 30. november 2004 #23 Del Skrevet 30. november 2004 Menn, uavhengig av utdannelse, er dårlige til å _se_ rot. Har du prøvd å ignorere det? Dvs, ikke sette oppvasken i maskinen, ikke ta ut etc? Du kan jo vaske din egen kopp for hånd, litt demonstrativt Dårlige vaner er så fryktelig lett å opparbeide seg..det tar lengre tid å fjerne dem. Vær hard! Kan ikke boikotte skjønner du, for kjøkken og lunsjen er en del av jobben min. Men jeg driter i å ta ut og skylle asjetter som er satt inn med masse gørr på, og jeg setter inn kopper med størknede salatrester i skapet, og jeg legger kniver med tomatrester i skuffen i håp om at synderne skal være de uheldige som får disse ekkelhetene neste gang de skal ha en kopp eller en asjett. men det har ikke hjulpet ennå.. Men tre uker til og jeg er ute herfra. Og da blir det økonomisjefen sitt problem. Og hun er mye sintere enn meg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 30. november 2004 #24 Del Skrevet 30. november 2004 noen som har stått og ventet på en utskrift i 'læringssenteret' på sv-fakultetet (uio) noen gang? et stadig tilbakevendende tablå er en samling på kanskje ti studenter som står og glaner tomt på en printer som har stoppet fordi den er tom for papir. i displayet står det at printeren er tom for papir. det står også hvilken skuff det skal fylles papir i. skuffene er nummerert på utsiden. når du åpner den aktuelle skuffen finner du en illustrert bruksanvisning for hvordan du skal fylle den med papir. en meter unna printeren står kasse på kasse med printerark. tror du noen gjør noe med saken? nope. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 30. november 2004 #25 Del Skrevet 30. november 2004 Jeg er også akademiker, og er vel ikke av de mest praktisk anlagte (kan ingenting om bil..) men jeg klarer meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 30. november 2004 #26 Del Skrevet 30. november 2004 Ja, de kaller oss upraktiske i det ene øyeblikket og trenger hjelp med PC'en i det neste Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. november 2004 #27 Del Skrevet 30. november 2004 Vi har viktigere ting å tenke på enn slike trivialiteter (det er tross alt vi som skal redde denne verdenen), så vi må jo la resten ha noe å drive på med også. Dere burde være glad for at dere i det hele tatt får plukke opp søppelet etter oss. Huff. Verden hadde vært et fint sted å leve, hadde det ikke vært for den nedre 90%-kvantilen. Du motsier igrunnen deg selv litt. Du skriver at vi har viktigere ting å tenke på - at vi skal redde verden. At verden ville vært et fint sted å leve dersom den nedre 90%-kvantilen ikke var der. MEN, hvem skulle da gjøre de trivielle tingene som disse 90% gjør i dag - dersom de ikke var der? Kanskje det da ville bli som med de fire menneskene Noen, Ingen; Enhver og Alle. Full krig. Nei jeg synes det er helt rett at vi har "underklassen" til å gjøre trivialitetene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Litjmæ Skrevet 1. desember 2004 #28 Del Skrevet 1. desember 2004 Han som sitter som hodet for den ene avdelingen her tror jeg gjør det som et maktbevis, for han kan komme inn med koppen sin mens jeg tilfeldigvis er på kjøkkenet og sette den demonstrativt på benken, eller han kan la asjetten sin stå igjen på spisebordet dersom jeg er på kjøkkenet. Han gjør det kun når jeg er tilstede.... Så har vi en annen fyr, en av partnerne - han har et enormt kontrollbehov. Om en av spotlightene har gått - vi har ca fire hundre av dem - kommer han løpende for å fortelle meg det. Kunne han ikke bare ha strukket ut armen sin, tatt den ned og satt i en ny? Det gjør jeg - det tar ca tretti sekunder. Jeg gidder ikke ringe vaktmester for noe så lite liksom.. Han også setter gjerne koppen sin på benken - for han har simpelthen bedre ting å bruke tiden sin på. Han er jo en travel og viktig mann, må vite... ... Ethereal: Selvfølgelig finnes det unntak. Det gjør det her også, vi har et par-tre stykker, men de er kvinner. Noen som begynner å se en rød tråd? Kan det være sånn at det er sammensetningen MANN og AKADEMIKER som er problemet? Jeg mener, mange menn "sliter" allerede fra før med oppblåst ego og ufordragelige manérer, og når de attpåtil får utdannelse og sjefsjobb? Ja, da går det over alle støvleskaft... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. desember 2004 #29 Del Skrevet 1. desember 2004 Noen som begynner å se en rød tråd? Kan det være sånn at det er sammensetningen MANN og AKADEMIKER som er problemet? Jeg mener' date=' mange menn "sliter" allerede fra før med oppblåst ego og ufordragelige manérer, og når de attpåtil får utdannelse og sjefsjobb? Ja, da går det over alle støvleskaft...[/quote'] Kan bare fjerne akademiker, og si mann. Ikke noe bedre på arbeidsplasser med ikke-akademikere, snarere tvert i mot er min erfaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest praktisk akademiker Skrevet 1. desember 2004 #30 Del Skrevet 1. desember 2004 Lille, søte mysan, da... Hva tror du akademikerne har ansatt deg for...? For at du skal gi dem en skole i hushold, eller for at du skal rydde for dem??? Hvis kjøkkenet er ditt ansvar skulle vel det gi deg et STORT clue!! Du får lese litt nøyere igjennom arbeidsbeskrivelsen før du tar din neste jobb. Noe jeg ikke ser det som usannsynlig at du snart må gjøre hvis du gjør en så slett jobb som du beskriver i et av innleggene dine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. desember 2004 #31 Del Skrevet 1. desember 2004 Lille, søte mysan, da... Hva tror du akademikerne har ansatt deg for...? For at du skal gi dem en skole i hushold, eller for at du skal rydde for dem??? Hvis kjøkkenet er ditt ansvar skulle vel det gi deg et STORT clue!! Du får lese litt nøyere igjennom arbeidsbeskrivelsen før du tar din neste jobb. Noe jeg ikke ser det som usannsynlig at du snart må gjøre hvis du gjør en så slett jobb som du beskriver i et av innleggene dine. Hehe. Det tenkte jeg også. Og hun skriver også at hun bare skal jobbe der tre uker til. MEN: Det er et faktum alle som har jobbet på tilsvarende arbeidsplasser er klar over, at man ikke respekterer de som er nedover på "rangstigen". At man helt fint kunne ryddet bort etter seg selv (alt etter hva som er vedtatt praksis, selvsagt), bøyd seg ned etter papiret man mistet (ei venninne som er sykepleier har tatt seg selv i å tenke "snill lege" om vedkommende gjør dette, tar opp papiret selv. Noe som burde vært en selvfølge) og hilst på vaskehjelpen. Men man gjør det ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest praktisk akademiker Skrevet 1. desember 2004 #32 Del Skrevet 1. desember 2004 Enig med gjest. Men det går også begge veier. Mange av de "på gulvet" som klager på de oppover uten grunn. De vil svært gjerne finne et eller annet de kan ta de over seg på. Leser til eksamen for tida, om kommunikasjon, og det er vel der det skorter en del ganger. Ved siden av studiet (som jeg stortrives med, mysan :-) ), jobber jeg på noe som kan bli min framtidige arbeidsplass. Er innenfor helsevesenet et sted. Og der har jeg ofte opplevd akkurat denne problematikken. Og det som er spennende er at jeg da får se den fra begge ståsteder. De som har ansvaret for f.eks. å vaske og rydde kan si:"Jeg tar det ikke så nøye for det er ingen av de oppover i rekkene som gidder å gjøre noe." Får høre sånt fordi de ikke tenker på at jeg om noen år er en av disse "oppover". Samtidig ser jeg hvor problematisk slik ansvarsfraskrivelse er for de som har gitt denne personen det ansvaret. I kraft av sin utdannelse kan de hjelpe mennesker som trenger det, og må derfor bruke mest mulig av sin tid på dette. Blir for dumt at de da, bare for å bevise at de også kan rydde, skal bruke tiden på det når noen er ansatt for å gjøre den jobben. Tror det handler litt om mindreverdighetskompleks. De som kommer med slike utspill som at "jeg gidder ikke, for de andre gjør det ikke" når det er det de er ansatt for, har et problem. De forsurer miljøet for alle og burde istedetfor å klage finne seg en annen jobb som de trives med. De jeg har hørt si slike ting innbiller seg at de over ser ned på dem, noe jeg aldri har opplevd er tilfelle hittil. De over som jeg har jobbet med har satt stor pris på den jobben hver og en gjør, og de forstår at alle har en viktig jobb for at hjulene skal gå rundt. Allikevel har enkelte (et fåtall) kommet med slike stupide bemerkninger om ditt og datt. Moralen er: finn dere en jobb hvor dere trives med og godtar arbeidsoppgavene uten surmuling, og innse at det du bidrar med også er viktig!! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 1. desember 2004 #33 Del Skrevet 1. desember 2004 Lille, søte mysan, da... Hva tror du akademikerne har ansatt deg for...? For at du skal gi dem en skole i hushold, eller for at du skal rydde for dem??? Hvis kjøkkenet er ditt ansvar skulle vel det gi deg et STORT clue!! Du får lese litt nøyere igjennom arbeidsbeskrivelsen før du tar din neste jobb. Noe jeg ikke ser det som usannsynlig at du snart må gjøre hvis du gjør en så slett jobb som du beskriver i et av innleggene dine. Kjære søte deg da - følte du deg litt truffet kanskje? Ansvaret for lunsjen har jeg, og for å rydde bort maten og tømme oppvaskmaskinen, men enhver har ansvaret for å rydde opp etter seg selv når det gjelder kaffekopper og diverse. Jeg vet godt hva jobben min går ut på - og jeg vet faen så godt hva som IKKE er min jobb. Og det er å rydde opp etter voksne mennesker. Hovedoppgavene mine er forøvrig sekretæroppgaver og resepsjon med sentralbord. Kjøkkenet er bare en liten bi-ting. Jeg lager rasende bra Power Point presentasjoner og i dag reparerte jeg hovedprinteren vår fordi vi ikke kunne få service på den før i morgen. Plukket den fra hverandre og satte den sammen gitt - og det er heller ikke mer enn de forventer av meg. Videre er det også meg de roper på når de trenger hjelp med oppdateringer i windows og sånne ting. De er ikke gode på data heller nemlig Jeg sitter med en god del av IT-ansvaret, men ikke på papiret, så det får jeg ikke betalt for egentlig. Menneskene er søte, bevares - men altså, siden de aller aller fleste er helt håpløse i praktiske oppgaver her på huset, lurte jeg på om alle akademikere var sånn. Men selvfølgelig ikke uten unntak. Skål! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. desember 2004 #34 Del Skrevet 1. desember 2004 Videre er det også meg de roper på når de trenger hjelp med oppdateringer i windows og sånne ting. De er ikke gode på data heller nemlig Jeg sitter med en god del av IT-ansvaret, men ikke på papiret, så det får jeg ikke betalt for egentlig. Menneskene er søte, bevares - men altså, siden de aller aller fleste er helt håpløse i praktiske oppgaver her på huset, lurte jeg på om alle akademikere var sånn. Men selvfølgelig ikke uten unntak. Skål! Du beskriver her samfunnsvitere og lignende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 1. desember 2004 #35 Del Skrevet 1. desember 2004 he he, ikke for å bygge opp under fordommene her, men det er virkelig flust med it-analfabeter på sv-fakultetet. fikk litt hakeslepp i fjor en gang da jeg måtte forklare noen hvordan de bruker en diskett... men it-ukyndige finner du (nesten?) over alt, og jeg vet ikke om de egentlig er noe verre der enn andre steder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 1. desember 2004 #36 Del Skrevet 1. desember 2004 he he, ikke for å bygge opp under fordommene her, men det er virkelig flust med it-analfabeter på sv-fakultetet. fikk litt hakeslepp i fjor en gang da jeg måtte forklare noen hvordan de bruker en diskett... men it-ukyndige finner du (nesten?) over alt, og jeg vet ikke om de egentlig er noe verre der enn andre steder. Nei, de tror jeg er over alt, det er ihvertfall min erfaring, både blant lærere, lagerarbeidere, miljøarbeidere og saksbehandlere. Selv hadde jeg aldri drevet med pc før jeg kom på universitetet, jeg er nok ikke den eneste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 2. desember 2004 #37 Del Skrevet 2. desember 2004 Det har selvfølgelig mye med interesse å gjøre, hvorvidt man blir en racer på PC'n eller ikke. Jeg er fullstendig selvlært, men jeg lærer noe hele tiden fordi jeg er så sinnsykt nysgjerrig og trenger å finne lure løsninger på ting jeg holder på med. Da vi fikk PC i huset for noen år siden var jeg så redd den at jeg knapt turde slå den på... og musepekeren levde et meget utagerende liv på skjermen.... virkelig ukontrollert og utagerende. I dag kan jeg tegne portretter med den.... Det er klart; konsulentene på jobben hos meg behøver ikke å kunne annet enn Super Office, Power Point til sitt eget bruk og hvordan de finner ting på serveren. Og dermed er det ikke noe mer de kan heller. Interessene deres ligger i markedsstrategier og slike ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litago Skrevet 2. desember 2004 #38 Del Skrevet 2. desember 2004 Kom på noe artig da jeg leste denne tråden: Jeg er og blir en "god nordmann" selv om jeg bor i utlandet og ryddet selvsagt vekk egen kaffekopp og søl etter lunsj. Det tok ikke lang tid før jeg ble tipset om at dette måtte jeg slutte med. Det ble nemlig oppfattet som jeg ikke respekterte jobben til den som ryddet hvis jeg gjorde jobben hans. Verden er snål, ikke sant! Mysan, jeg skjønner av hva du skriver at det ikke ligger i din stillingsbeskrivelse eller interesse å rydde vekk kopper osv, men jeg måtte bare nevne denne lille historien likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 3. desember 2004 #39 Del Skrevet 3. desember 2004 Haha, ja der kan du se, hvordan ting kan oppfattes forskjellig på forskjellige steder. I USA (så lang min erfaring strekker seg) er folk i serviceyrker faktisk serviceminded. Og en som rydder i spisesaler er neppe noe unntak. Det er bare her hjemme at man helst ikke skal yte noe - man vil jo for all del ikke oppfattes som servil.. Når det er sagt, så er jeg gjerne servil jeg altså, når det er derfor jeg er der. Som i morgen kveld når jeg har ansvaret for servering i et selskap med førti gjester. Ingen av dem vil jeg se innenfor kjøkkendøren Jeg vil heller ikke at de i beste mening begynner å hjelpe oss når vi skal rydde ut etter måltidet - da blir de jo gjerne bare gående i veien og surre til rutinene våre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorningStar Skrevet 3. desember 2004 #40 Del Skrevet 3. desember 2004 Håper aldri du har bruk for en kirurg, spesialpedagog til barna dine eller saksbehandler i kommunen.... Har det forresten slått deg at noen synes det de studerer er gøy?? Sarkasme, Melk. Sarkasme. S, a, r, k, a, s, m, e. Smil litt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå