Gjest gjest1 Skrevet 29. november 2004 #1 Del Skrevet 29. november 2004 Hjertesukk fra meg. Jeg sitter i resepsjonen og har diverse sekretæroppgaver i et firma som kun har høyt utdannede akademikere på sin lønningsliste. Disse har Bachelor og Master og gud vet hva innen markedsstrategier og markedsføring og you name it. Nå lurer jeg på; når man blir så akademisk som det, forsvinner da all praktisk sans? Disse menneskene kan ikke engang en så enkel oppgave som å stable inn i en oppvaskmaskin. Selv etter at jeg har gitt dem utførlig beskrivelse av at dype tallerkner går inn der hvor avstanden mellom spilene er størst, og at løse matrester faktisk fyker rundt inni maskinen og fester seg på kopper, glass og bestikk. Så får de det ikke til. Gud vet hvor mange ganger jeg må ta ut skuffen og omorganisere den før jeg kan kjøre vask. Stabler man riktig så rommer jo maskinen atskillig mer enn om man bare hiver kopper og kar vilkårlig inn der. Og hvor mange ganger har jeg ikke måttet la halvparten av den "rene" vasken gå en omgang til, fordi den er tilgriset med tunfisk og maisbiter fra folk som bare ikke kan begripe hvordan de skyller av tallerkenen sin. Bordet der de spiser ser ut som bordet i en barnehage etter lunsj. Pålegg og brødsmuler utover hele bordet. Hvordan får de alt dette sølet av tallerkenen og utover bordet egentlig? Hva driver de med? Skraper de av før de går og henter seg ei skive til, eller hva....? De er så grisete at jeg blir direkte kvalm av å rydde opp etter dem noen ganger. Tomme brusflasker setter de tilbake i kassa med fulle brusflasker, selv om kassa til tomgods står rett ved siden av. Dette heller skjønner de ikke. Jeg har gitt dem et hint om at man kanskje også kan legge inn en brus til kjøling dersom man tar en ut av kjøleskapet, slik at de som kommer senere på dagen også kan får kald brus. Men det går ikke.... dette blir for vanskelig rett og slett... Bommer vi på søppelbøtta med serviettene våre, så lar vi dem ligge på gulvet ved siden av... selv om vi er høyt utdannet og går i dyre og pene klær og ser fryktelig velstelte ut... det krasjer fullstendig i mine øyne. Om ikke oppvaskmaskinen står åpen når man kommer med kaffekoppen sin, så setter man koppen på benken. Da er jo sikkert maskinen full og helt ren, ikke sant? At jeg nettopp tømte den for ti minutter siden er det ingen som vet, og åpne og se etter? nei, vet du hva... man har ikke tid.... (Hvor lang tid tar det? åtte sekunder??) Og hvis kopimaskinen står og blinker tomt for papir... mysaaaan.... det blinker, hva gjør jeg nå??? Eller stiftemaskinen går tom for stifter. "Jeg vet ikke hvordan jeg gjør det, og så synes jeg den er litt skummel...." Det skal bli en lise å komme seg vekk herfra - de er så imbesile og håpløse at jeg har mistet all respekt for dem - eller de fleste av dem, det finnes et par unntak - kvinner - og da hjelper det ikke med høy utdannelse i mine øyne. Jeg har bestemt meg for at folk med høy akademisk utdannelse er totalt talentløse på praktiske oppgaver. Ferdig snakka!! Vil ikke noe med dette innlegget - måtte bare få ut litt steam..... 8) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 29. november 2004 #2 Del Skrevet 29. november 2004 De er i hvert fall ofte helt virkelighetsfjerne og lever i sin egen teoretiske verden når en del politiske og samfunns temaer dukker opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. november 2004 #3 Del Skrevet 29. november 2004 Vi har viktigere ting å tenke på enn slike trivialiteter (det er tross alt vi som skal redde denne verdenen), så vi må jo la resten ha noe å drive på med også. Dere burde være glad for at dere i det hele tatt får plukke opp søppelet etter oss. Huff. Verden hadde vært et fint sted å leve, hadde det ikke vært for den nedre 90%-kvantilen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 29. november 2004 #4 Del Skrevet 29. november 2004 Det er nok ikke det at de ikke kan. Det er bare så mye lettere å la andre gjøre det for seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 29. november 2004 #5 Del Skrevet 29. november 2004 Mysan: dette høres ut som det klassiske "jeg bor ikke her og tar derfro ikke ansvar"-syndromet, tror ikke det er spesielt for akademikere. Jeg har hatt mange ulike jobber, go de som står igjen med ryddeansvaret klager like mye, enten det er i et departement, en vernet bolig, et gamlehjem eller en barnehage. De er i hvert fall ofte helt virkelighetsfjerne og lever i sin egen teoretiske verden når en del politiske og samfunns temaer dukker opp. Hvem er det egentlig du ønsker ansatt til å lage avtaler med andre land, lage lover, håndtere statlige forvaltningsspørsmål, kommentere utenrikspolitiske hendelser på nyhetene osv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 29. november 2004 #6 Del Skrevet 29. november 2004 Politikere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 29. november 2004 #7 Del Skrevet 29. november 2004 Sikter spesielt til to stykk. Erling Borgen og Thomas Hylland Eriksen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nick Etmitt Skrevet 29. november 2004 #8 Del Skrevet 29. november 2004 Politikere. Og politikere kan ikke være akademikere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 29. november 2004 #9 Del Skrevet 29. november 2004 Tenker akademikere noe snevrere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 29. november 2004 #10 Del Skrevet 29. november 2004 Det med å ikke rydde etter seg finner du igjen på mindre akademinske arbeidsplasser også, tro meg. Men den manglende praktiske sansen og redselen for stiftemaskinen er typisk. Min teori er at folk som ikke eier praktiske evner i det hele tatt, gjerne hiver seg på en lang og akademisk utdannelse, fordi at det er det eneste som tillater dem å flyte rundt i sin egen lille verden. Har selv erfart dette med en eks, og hele familien hans. Jeg kommer selv fra en veldig praktisk familie og da jeg flyttet inn i leiligheten hans begynte jeg nesten å grine når jeg så hvor håpløst upraktisk det er mulig å innrede ett skap feks... Prøvde å tilpasse meg i to dager, før jeg røsket alt ut på gulvet og omorganiserte det hele etter mitt hode. Det verste var egentlig at han var helt enig i at min måte var best, det hadde bare aldri falt han inn at det fantes noen annen måte å gjøre det på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 29. november 2004 #11 Del Skrevet 29. november 2004 Jeg tror det handler mer om å gidde, enn å kunne. Dette tror jeg du finner eksempler på i alle typer jobber, enig med den som kalte det for "jeg bor ikke her og tar derfor ikke ansvar"-syndromet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorningStar Skrevet 29. november 2004 #12 Del Skrevet 29. november 2004 Så høyt utdannede folk av teoretiske fag er som regel "hjernedøde". De har latt alt annet gå oppi huet deres så mye at de har mistet kontakt med Houston. En annen ting er at slike fag er kjedsomhet på maximum. At de greide å holde ut i 6 år med slikt er hvertfall imponerende. De får betalt for å klø seg i ræva. Mastergrad i rævkløing. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 29. november 2004 #13 Del Skrevet 29. november 2004 Så høyt utdannede folk av teoretiske fag er som regel "hjernedøde". De har latt alt annet gå oppi huet deres så mye at de har mistet kontakt med Houston. En annen ting er at slike fag er kjedsomhet på maximum. At de greide å holde ut i 6 år med slikt er hvertfall imponerende. De får betalt for å klø seg i ræva. Mastergrad i rævkløing. Håper aldri du har bruk for en kirurg, spesialpedagog til barna dine eller saksbehandler i kommunen.... Har det forresten slått deg at noen synes det de studerer er gøy?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 29. november 2004 #14 Del Skrevet 29. november 2004 Selvfølgelig er alle akademikere totalt hjernedøde, ikke i stand til å fylle bensin på bilen, eller langt mindre skifte lyspære, montere en hylle eller noe som helst praktisk. I tillegg er vi heller ikke i stand til å komme med sånt oppgulp og overgeneraliseringer som denne tråden er full av, og jeg har snart 10 års universitetsstudier bak meg, gjør mye annet enn "å klø meg i ræva", er samfunnsengasjert, trener, lager mat, fikser ting.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dru Skrevet 29. november 2004 #15 Del Skrevet 29. november 2004 Jeg er bachelor i et meget teoretisk emne, men selv jeg skjønner at når en oppvaskmaskin er helautomatisk, så betyr ikke det at den gjør absolutt alt. Jeg kan skifte dekk også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tilde Skrevet 29. november 2004 #16 Del Skrevet 29. november 2004 Slik er det overalt,ikke bare akademikere.Dårlig felles holdning... Heng opp en lapp om at "Mora di jobber ikke her,hva med å rydde opp etter deg?!" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 29. november 2004 #17 Del Skrevet 29. november 2004 De akadmikerne jeg kjenner er svært flinke med praktiske ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest gjest Skrevet 29. november 2004 #18 Del Skrevet 29. november 2004 Sikter spesielt til to stykk. Erling Borgen og Thomas Hylland Eriksen. :o Jeg håper dette er folk du regner som virkelighetsfjerne, ikke osm ønskede statsledere? Ellers er det nok som folk sier - det er ikke det at man ikke KAN, man bare gidder ikke. Det er mye idiotisk hierarki rundt omkring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 29. november 2004 #19 Del Skrevet 29. november 2004 Ja det er eksempel på folk jeg regner som virkelighetsfjerne. De er ekstremtilfeller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 29. november 2004 #20 Del Skrevet 29. november 2004 I tillegg er vi heller ikke i stand til å komme med sånt oppgulp og overgeneraliseringer som denne tråden er full av, Nei det er jo enda et tegn da dette forumet heter skråblikk og generaliseringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå