eve Skrevet 2. desember 2004 #41 Del Skrevet 2. desember 2004 (endret) . Endret 4. oktober 2020 av eve Gammelt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ylajali Skrevet 2. desember 2004 #42 Del Skrevet 2. desember 2004 Du leste linken eller? Det stemmer at jeg sier at jeg kjøper i dyrebutikk og har heller ingen problemer med å kjøpe hos dyrleger. Jeg skjønner at Labb er din fanesak, men du må også tåle at noen stiller seg kritiske til det uten å bli så provosert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eve Skrevet 2. desember 2004 #43 Del Skrevet 2. desember 2004 (endret) . Endret 4. oktober 2020 av eve Gammelt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ylajali Skrevet 2. desember 2004 #44 Del Skrevet 2. desember 2004 Poenget ditt har du fått fram for lenge siden, om jeg er enig med deg eller ikke er en helt annen sak. Jeg føler liksom ikke at du har bevist noe fordi om Røa heste og hundesport (?) selger labb. Men vi kommer nok til å forbli uenige, så det er helt greit for meg å avslutte diskusjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litz Skrevet 2. desember 2004 #45 Del Skrevet 2. desember 2004 Min fanesak i denne tråden er ikke en type fòr, men jeg ville prøve å vise trådstarter og andre interesserte at det ikke er så svart/hvitt som flere skulle ha det til. Siden flere av dere var så opptatt av at man ikke måtte finne på å kjøpe noe som var billig, var det jo greit å komme med noen motargumenter. Hvis du ser på det første innlegget mitt var det ganske nøytralt i forhold til ditt. Og det var denne bastante påstanden du og andre hadde jeg ville komme til livs. Billig eller ikke spiller ingen rolle. Jeg er svært misfornøyd med Labb, men det er fordi mine hunder ikke tålte det. Jeg er også svært misfornøyd med Eukanuba av samme grunn. Jeg er derimot veldig fornøyd med Oliver's, og det er ett billig fór. Det jeg vil fram til er at man kan ikke påstå at man sitter på fasiten, hverken de som utfører testene eller de som har egne erfaringer. Hver enkelt hund er forskjellige og tåler forskjellige ting. Noen hunder fungerer bra på Labb, andre tåler det ikke. Noen fungerer på Eukanuba, andre igjen blir syke. Man kan diskutere seg blå på dette emnet, men man vil ikke komme noen vei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 2. desember 2004 #46 Del Skrevet 2. desember 2004 Har hatt en hund på labb som var fin det fôret, men de andre (og er en del) har ikke vært fine på den maten. Noen ville ikke spise, andre gikk ned i vekt, fikk mage prob osv. Pluss at vi på omplasseringen ser vi "sen skadene" av folk som forer med f.esk vanlig mat-butikk fôr. Fei ernæring kan føre til bl.a lever problemer. Så vær obs på hva du forer hunden din med. Og husk alle hunder er forskjellige! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest zakina Skrevet 13. desember 2004 #47 Del Skrevet 13. desember 2004 ANg alergi så har jeg ei shefertispe på 3år som reagerer på alt av hundefor utenom labb har prøvd de fleste vanlige typene av normalfor og alergifor har prøvd alt i min 3mnd. eneste hun ikke har reagert på er labb. Hun har forresten bestandig vært tynn men etter at jeg begynte med labb la hun på seg etter bare 2mnd!! Når det gjelder hvalper vil jeg være forsiktig med å bruke valpeforet til store tunge raser da foret rett og slett skaper en for hurtig vekst og KAN føre til løse beinbiter o.l (dette opplevde jeg med min andre hun som måtte oppereres) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nessi Skrevet 14. desember 2004 #48 Del Skrevet 14. desember 2004 Jeg har jobbet på veterinærklinikk tidligere, og drev med salg av hundefor. Var mange hunder som ikke tålte Eukanuba sitt "dyre fôr", men fungerte kjempebra på billige fôr. Som mange andre her sier - hunder reagerer forskjellig, og alle må finne fôret som fungerer best for sin hund. Jeg bruker nå Labb, men på tidligere hunder har jeg brukt Specific (må vanligvis kjøpes hos veterinær). Eukanuba skal jeg aldri kjøpe igjen, etter å ha hatt 2 hunder som fikk dårlig pels og mage etter å ha brukt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. desember 2004 #49 Del Skrevet 14. desember 2004 Det kan vel kanskje også ha noe med salgsteknikk å gjøre. De vil jo selvfølgelig selge det fòret som deres leverandører tilbyr dem en god deal på. Og det er alltid de dyre merkene som selges via dyrlegekontorene, iallefall på de jeg har vært innom. Jeg studerer innenfor helse, og akkurat dette ble tatt opp på en forelesning for noen uker siden, som et bitema: "Er det etisk riktig av veterinærer å benytte seg av muligheten til å drive butikk og selge dyre produkter via sitt kontor?" Det blir en faglig og økonomisk kollisjon. Ville vel ikke vært så tillitsvekkende om leger satte igang salg av dyre "merkemedisiner" fra sine kontorer og opplyste om at billigere kopier burde man ikke bruke. (Bl.a derfor har heller ikke leger lov til å drive salg av legemidler.) Legemidler og mat stiller selvfølgelig i forskjellige klasser, men det er jo allikevel noe å tenke over. Når dyrlegen din gir deg et slikt råd er det nok mer i kraft av å være selger enn som veterinær. Testen jeg henviste til i forrige innlegg viser jo klart at dyrlegens påstand kan trekkes i tvil. Vil bare oppfordre til å være litt kritisk når det ikke er en objektiv person som anbefaler deg å kjøpe det dyreste. Godt poeng. Det foregår mye halvkorrupt salgsvirksomhet både i lege- og veterinærstanden. Og selv om en veterinær selvsagt har autoritet i kraft av utdanninga si kan jeg love at de færreste har grundig fordypning i ernæring (dette er i hvert fall på generell basis, ikke kunnskaper om konkrete fortyper). Selvsagt kan man anta at "skikkelig" fòr er bedre enn det man kjøper på RIMI - billigforet inneholder oftest mer salt, færre vitaminer og viktige mineraler, mer fett osv enn det som er bra for hunden. Men det finnes nyanser også her. Man bør selvsagt sette seg inn i hva foret faktisk inneholder, og hva hunden tåler og trenger (det har mye å si hvor gammel hunden er og hvor aktiv, feks). Skjønner ikke helt poenget med å være så kategorisk negativ til det ene eller andre, men nå husker jeg plutselig hvorfor jeg aldri har menget meg med hunde-, katte- eller hestefolk til tross for min interesse for dyr... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå