Gå til innhold

Hva synes du om foret Labb?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Ca. 200 kroner men dette varierer veldig fra butikk til butikk.

Skjønner ikke helt at noen risikerer et dyrs velvære/helse for å spare en femtilapp.

Når nå noen mennesker har hunder som liker Labb, spiser Labb og trives med Labb så kan du da ikke påstå at de risikerer hundens velvære og helse ved å bruke det foret?

Om du har en hund som fungerer bra på Eukanuba så er det flott. Om andre her har hunder som fungerer bra på andre for så er det også flott!

Forskjell er bra - også når det gjelder dyrefor, nedlatenhet er ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du risikerte jo din egen hunds helse ved å gi den Labb du da... :o

Kanskje hun ikke visste at Labb var dritt da hun prøvde det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit nok at hunden spiser labb, og trives med det der og da.

Men det er vel snakk om hva som er bra i det lange løp og?

Og den forbrukertesten alle skryter av, var vel ikke helt til å stole på slik jeg forsto det.

Ellers må man nok prøve seg fram, men JEG ville ikke brukt noe annet enn det man får kjøpt i dyrebutikk og hos dyrlegen.

Spesielt ikke det man får kjøpt i dagligvaren, DET er ille.

Er enig i at det er tåpelig å være så gnien at man ikke spanderer en 50 lapp ekstra på mat til hunden.

Men det er MIN mening :)

Selv bruker jeg Purina proplan til min, og er storfornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Griet: visste du at Eukanuba er ett av de fórene flest hunder reagerer på?

Begge mine hunder ble syke av det fóret. De tålte det rett og slett ikke. Mistet pels, klødde, dårlige i magen osv osv. Faktisk ble de værre av Eukanuba enn av Labb.

Så det å si at Eukanuba er SÅ bra, mens Labb er SÅ dårlig blir helt feil siden hunder reagerer forskjellig på de forskjellige fórene.

(eple er også sunt, men likefult får jeg utslett av det :wink: )

Det beste man kan gjøre er å prøve seg fram.

Jeg endte opp på Oliver's og Norwegian Polar på mine hunder. En venninne endte opp med Eukanuba og ProPlan.

Jeg sier ikke at Eukanuba er ett dårlig fór, jeg sier bare at man kanskje burde være litt nyansert i sitt syn på godt og dårlig fór, for det finnes nemlig ingen fasit og man kan diskutere seg blå uten å komme noen vei.

Hunder tåler forskjellige fór, finn det som fungerer best for din hund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mellomstor spaniel-rase.

...og du bor i et kollektiv med 7 jenter???

:ler:

Den var original. Har ikke hørt om mange som bor i kollektiv med bikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

...og du bor i et kollektiv med 7 jenter???

:ler:

Den var original. Har ikke hørt om mange som bor i kollektiv med bikkje.

Det er fullt mulig hvis det er ingen som er allergiske. Vi er 5 voksne, 2 barn og 1 hund i dette huset.

Skjønner ikke hva dette spørsmålet har med denne saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om flere dyrleger som ikke anbefaler labb.

eve: Det har jeg faktisk forsøkt halvhjertet å finne utav, men det jeg husker på er at det var snakk om at de ikke testet etter de riktige kriteriene.

Du får bruke hvilken hundemat du måtte ønske for meg, men MIN hund kommer aldri til å få labb. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fortelle hvorfor folk mener at testen ikke var så god som den burde være.

I den testen så de bl a på hvor mye det var av de forskjellige råstoffene i fórene, altså alle fór inneholder jo så og så mye av de forskjellige råstoffene og de aller fleste fórene ligger innenfor det som er bra for hunden. Altså de har ett proteinnivå i fóret som er godt, karbohydrater osv osv.

MEN det de IKKE testet var hvor god kvalitet det var på råvarene. :wink:

Altså om "kjøttet" i fóret var rent kjøtt eller om det var "slakteavfall" (innmat, bein, tenner ol)

Det er der kvalitetsforskjellen på fórene ligger, i kvaliteten på råvarene. :wink:

I tillegg er det en del fór som har gråsoner på hvor mye fyllmasse det er i fóret, altså hvor mye vegetabilske proteiner det er i det.

Så om det står f eks 20% animalsk protein, så betyr ikke dette nødvendigvis at det er bedre enn ett fór der det står 18% animalsk protein.

Hvis det fóret med 20% bare bruker slakteavfall/dårlig kjøtt og det med 18% bruker godt kvalitetskjøtt så ville jeg heller brukt fóret med 18% på, siden kjøttkvaliteten er bedre enn det som har 20%.

Skjønner?

En annen ting er hvor mye fett det er i fóret. Hvis det står f eks 15% fett så kan dette være misvisende alt etter om de har medberegnet vannmengden i fóret eller ikke.

Altså, hvis de medregner vannet så vil fettprosenten bli lavere enn den egentlig er. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brukte det litt om hverandre. Dvs, jeg fóret med Oliver's på morgenen og Norwegian Polar på dagen.

Det var bare den ene av hundene mine som fikk Norwegian Polar. Og jeg brukte Oliver's før jeg begynte med NP.

Siden han var så gammel som han var da jeg begynte med NP så ville jeg ikke bytte helt pga at jeg var redd det skulle føre til at han ble syk. (store fórbytter er ikke bra for tarmene til hunder)

Ulvehunden jeg hadde fikk stort sett bare Oliver's, men likte (og tålte) ProPlan også.

Hovedgrunnen til at jeg brukte NP er fordi det fóret er utviklet spesielt med tanke på trekkhunder, og blandingen jeg hadde var 75% polarhund.

I tillegg forsvant tannstein, og muskelmassen økte.

NP er ferskfór som er frosset i blokker, og hvis man da ikke tiner det helt før man gir det til hunden så vil dette være med på å forebygge og delvis fjerne tannstein.

Det blir mer naturlig/riktig for hunden å tygge dette fóret da det er mer likt naturlig fór (rått kjøtt, bein osv) enn det tørrfór er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...