AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #1 Del Skrevet 5. desember 2016 Jeg har lite penger for tiden og innser at jeg ikke har råd til å kjøpe julegaver til alle sammen.. Derfor tenkte jeg å lage/bake hjemmelagde julegaver i år! Har planer om å lage hjemmelaget konfekt og putte det i pyntede glasskrukker, og lage hjemmelaget kort ved siden av. Hva synes dere om slike gaver? Er det innafor? Flere tips til hva jeg kan lage? :-) Anonymkode: 05254...f91 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #2 Del Skrevet 5. desember 2016 Namnam! Jeg hadde blitt kjempeglad for en slik gave. Anonymkode: ee77a...f54 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HappyWaffle Skrevet 5. desember 2016 #3 Del Skrevet 5. desember 2016 Konfekt er kjempefine gaver (jeg elsker hjemmelaget konfekt) kan du strikke? I så fall er votter supert til noen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #4 Del Skrevet 5. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Namnam! Jeg hadde blitt kjempeglad for en slik gave. Anonymkode: ee77a...f54 Så flott å høre! Håper den faller i smak her og :-) Anonymkode: 05254...f91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #5 Del Skrevet 5. desember 2016 3 minutter siden, HappyWaffle skrev: Konfekt er kjempefine gaver (jeg elsker hjemmelaget konfekt) kan du strikke? I så fall er votter supert til noen Nei, men jeg skulle ønske jeg kunne strikke! Super ide å strikke votter til julegave! Kanskje jeg skulle tatt hurtig strikkekurs Anonymkode: 05254...f91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #6 Del Skrevet 5. desember 2016 Namnam. Konfekt ville blitt meget godt mottatt her. Er det noe spesielt du liker å lage? Leste for en stund siden om ei som hadde bakt brød, og troppet opp på døra med nybakt brød litt før jul. Jeg synes det er en kjekk gave. Strikk skjerf? Anonymkode: f3dd3...a08 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HappyWaffle Skrevet 5. desember 2016 #7 Del Skrevet 5. desember 2016 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, men jeg skulle ønske jeg kunne strikke! Super ide å strikke votter til julegave! Kanskje jeg skulle tatt hurtig strikkekurs Anonymkode: 05254...f91 tror kanskje det blir litt travelt om du skal rekke å lære å strikke før jul nå i år men det er jo en fin ide til neste år da evt? Endret 5. desember 2016 av HappyWaffle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #8 Del Skrevet 5. desember 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, men jeg skulle ønske jeg kunne strikke! Super ide å strikke votter til julegave! Kanskje jeg skulle tatt hurtig strikkekurs Anonymkode: 05254...f91 Hvis du kan strikke rett frem og tilbake kunne du strikket sitteunderlag. De har billig ullgarn hos Europris (må være ren ull). Det går fort og er billig. Her er èn oppskrift av mange på nettet: https://artikkel.ut.no/artikkel/1.7385261/ Anonymkode: ee77a...f54 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Margit Spat Skrevet 5. desember 2016 #9 Del Skrevet 5. desember 2016 Finfin gave! Flere tips: meiseboller, peppernøtter, tørket sopp (for sent i år, men hvis du er soppkyndig er tørkede kantareller eller andre sopp en meget velkommen gave!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #10 Del Skrevet 5. desember 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Namnam. Konfekt ville blitt meget godt mottatt her. Er det noe spesielt du liker å lage? Leste for en stund siden om ei som hadde bakt brød, og troppet opp på døra med nybakt brød litt før jul. Jeg synes det er en kjekk gave. Strikk skjerf? Anonymkode: f3dd3...a08 Så godt å høre! :-) Jeg har faktisk aldri lagd konfekt før, så dette blir jo spennende. Har sett mye på forskjellige oppskrifter og tror jeg prøver meg på litt forskjellige konfekter. Har lyst til å prøve meg på konfekt med kaffe-, appelsin- og sjokoladesmak :-) Anonymkode: 05254...f91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #11 Del Skrevet 5. desember 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du kan strikke rett frem og tilbake kunne du strikket sitteunderlag. De har billig ullgarn hos Europris (må være ren ull). Det går fort og er billig. Her er èn oppskrift av mange på nettet: https://artikkel.ut.no/artikkel/1.7385261/ Anonymkode: ee77a...f54 Takk for en god ide! Dette skal jeg se på :-) Anonymkode: 05254...f91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sara salamander Skrevet 5. desember 2016 #12 Del Skrevet 5. desember 2016 Jaaaa, det er en fin gave ja!:) Hjemmelaget gløgg, marmelader av forskjellige frukter, hjemmelaget müsli/granola er også superenkelt og godt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
powski Skrevet 5. desember 2016 #13 Del Skrevet 5. desember 2016 (endret) . Endret 5. desember 2016 av powski Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimba Skrevet 5. desember 2016 #14 Del Skrevet 5. desember 2016 Jeg lager hjemmelagde julegaver i år, da vi har en tradisjon i familien med å prøve å finne mest mulig kreativ julegave til mellom 50-100 kr per familie. Så i år skal jeg lage små gaveesker med pepperkakekarameller, pepperkakesirup (til kaffe/te/kakao) og pepperkakemüsli. Fant billige glass/flasker og gaveesker på lagerhaus.no, og nå venter jeg bare på at det skal bli litt nærmere jul så jeg kan starte produksjonen (Så fra meg til hjemmelagde konfektjulegaver). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #15 Del Skrevet 5. desember 2016 4 minutter siden, Marimba skrev: Jeg lager hjemmelagde julegaver i år, da vi har en tradisjon i familien med å prøve å finne mest mulig kreativ julegave til mellom 50-100 kr per familie. Så i år skal jeg lage små gaveesker med pepperkakekarameller, pepperkakesirup (til kaffe/te/kakao) og pepperkakemüsli. Fant billige glass/flasker og gaveesker på lagerhaus.no, og nå venter jeg bare på at det skal bli litt nærmere jul så jeg kan starte produksjonen (Så fra meg til hjemmelagde konfektjulegaver). Oii! Det hørtes kjempe spennende og ikke minst godt ut! :O Så flink du er! Anonymkode: 05254...f91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mihva Skrevet 5. desember 2016 #16 Del Skrevet 5. desember 2016 Jeg tenkte å lage meise"boller" i pepperkakeformer til noen i år. Har hatt en prøverunde og det ble veldig bra! Eneste catchet er at fettet i meisebollene kan harskne om det er for lenge i romtemperatur så det må man passe på. På moseplassen.no er det flere tips om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #17 Del Skrevet 5. desember 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, men jeg skulle ønske jeg kunne strikke! Super ide å strikke votter til julegave! Kanskje jeg skulle tatt hurtig strikkekurs Anonymkode: 05254...f91 Rillestrikka votter fra "Strikk til Nøstebarn" (lån boka på biblioteket) er med dobbelt garn, går superfort og er et fint prosjekt for nybegynnere☺️ Om du har Nille i nærheten kan du f.eks kjøpe Ullrika-garnet til 22kr, godt PG tykt garn som passer fint til votter☺️ Anonymkode: e7a0d...ab3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #18 Del Skrevet 6. desember 2016 Sånn helt ærlig; hvis det hadde vært en venninnegave av typen "vi gir hverandre en liten ting" så hadde det vært helt greit. Hvis jeg hadde fått det fra et familimedlem der jeg gjerne har brukt 7-8-900 kr på gave til dem, og fått et glass med hjemmelaget konfekt (som strengt tatt bare er omsmeltet sjokolade eller omformede andre ting, med fingerkladding på) tilbake, så hadde jeg blitt irritert og ikke gitt gitt deg gave neste år. Og snakket til alle om hvor kjip du er. Hvis du ikke har råd til julegaver eller har fingerferdighetene til å lage noe skikkelig, så si fra til folk at i år må vi droppe å bytte gaver for økonomien er trang. Det er ikke greit at folk gir deg skikkelige gaver og ikke får det tilbake, det er kun på kg og i dameblader slike gaver er en god ide. Anonymkode: fba94...af9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2016 #19 Del Skrevet 6. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Sånn helt ærlig; hvis det hadde vært en venninnegave av typen "vi gir hverandre en liten ting" så hadde det vært helt greit. Hvis jeg hadde fått det fra et familimedlem der jeg gjerne har brukt 7-8-900 kr på gave til dem, og fått et glass med hjemmelaget konfekt (som strengt tatt bare er omsmeltet sjokolade eller omformede andre ting, med fingerkladding på) tilbake, så hadde jeg blitt irritert og ikke gitt gitt deg gave neste år. Og snakket til alle om hvor kjip du er. Hvis du ikke har råd til julegaver eller har fingerferdighetene til å lage noe skikkelig, så si fra til folk at i år må vi droppe å bytte gaver for økonomien er trang. Det er ikke greit at folk gir deg skikkelige gaver og ikke får det tilbake, det er kun på kg og i dameblader slike gaver er en god ide. Anonymkode: fba94...af9 Jeg er ikke enig. Mange ville satt pris på hjemmelaget gave, og sett at det er lagt tid og omtanke i det. Tid og omtanke er ressurser like mye som penger. Allikevel er jeg enig i at det er greit å si fra at økonomien er trang/ikke gir rom for dyre presanger dette året dersom man vanligvis utveksler dyre presanger. Ts. Kandiserte valnøtter (candied walnuts) med kanel er julete og ikke så veldig vanlig tror jeg. Delfiakake eller honningkake holder seg godt. Salte ristede mandler til de som ikke er så glad i eller tåler søtt. Eller hjemmelagede frøknekkebrød - google for eksempel "nannah's knekkebrød." Hjemmelaget leverpostei er billig og godt. Sylte av for eksempel ribbe er ikke dyrt, og ikke noe alle tar seg tid til. Anonymkode: 26277...7db 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atea Skrevet 6. desember 2016 #20 Del Skrevet 6. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Sånn helt ærlig; hvis det hadde vært en venninnegave av typen "vi gir hverandre en liten ting" så hadde det vært helt greit. Hvis jeg hadde fått det fra et familimedlem der jeg gjerne har brukt 7-8-900 kr på gave til dem, og fått et glass med hjemmelaget konfekt (som strengt tatt bare er omsmeltet sjokolade eller omformede andre ting, med fingerkladding på) tilbake, så hadde jeg blitt irritert og ikke gitt gitt deg gave neste år. Og snakket til alle om hvor kjip du er. Hvis du ikke har råd til julegaver eller har fingerferdighetene til å lage noe skikkelig, så si fra til folk at i år må vi droppe å bytte gaver for økonomien er trang. Det er ikke greit at folk gir deg skikkelige gaver og ikke får det tilbake, det er kun på kg og i dameblader slike gaver er en god ide. Anonymkode: fba94...af9 Merker at jeg ble litt irritert når jeg leste dette innlegget selv om du sier at man kan bli enige om å droppe gaver til hverandre. Jeg gir gaver uten å vente noe tilbake, men aldri dyre ting (en sjelden gang og mest når barna var yngre og ikke i fast jobb, de tjener langt bedre enn jeg gjør i dag). Husk at det er du som velger prisen på gavene du gir. Det er jo bare hyggelig å bli overrasket, men ville aldri forventet noe til samme pris tilbake, da kan vi jo bare gi hverandre penger, vente på januarsalget og vitsen med å gi gaver er borte. Gir jeg sjokolade blandes det inn coscoa og evt. nøtter. Sjokoladen er da bare en tilleggsgave avhengig av hvem (den må oppbevares kjølig pga. oljen). Ofte gir jeg vill-laks som jeg har saltet, også i år. Laks er også en ekstra-gave (kommer an på mottakeren). Har kantareller i fryseren som er forvellet, mulig litt av det gis som en ekstra-ekstra gave. Har også planer om å lage en feit, saftig skuff-sjokoladekake og dele opp og gi til par single kompiser som ikke baker selv. Venter ingenting tilbake. Bruker aldri gi noe som bare blir stuet bort i et skap. En venninne ga gavekalender til meg et år og burde ikke gjort det. Det var riktig spennende helt til jeg oppdaget at ingenting falt i min smak sett bort fra par truser, mørk sjokolade og par andre bruksting. Da ble det bare irritasjon, og mesteparten gikk i søpla etter jul, men sa ingenting til henne. Er enige med venninner om å ikke gi noe til hverandre. Og har sagt til familie at vi ikke legger lista så høyt i år. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå