AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #1 Skrevet 5. desember 2016 Har følt meg sløv, trøtt, ør og veldig svimmel i kveld. Bestemte meg for å måle blodtrykket og det viste 8/4 med en puls på 80-100 (Målte to ganger). Har vurdering på skolen i morgen, men jeg klarer ikke sette meg ned og øve fordi jeg føler meg så vanvittig rar... Er det noe jeg kan gjøre? Anonymkode: f3603...8db
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #2 Skrevet 5. desember 2016 Mener du 80/40 eller? Anonymkode: ba38e...a8b
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #3 Skrevet 5. desember 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Mener du 80/40 eller? Anonymkode: ba38e...a8b om det er 80/40 så er hun mer eller mindre død Anonymkode: b9f84...3fc
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #4 Skrevet 5. desember 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener du 80/40 eller? Anonymkode: ba38e...a8b 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: om det er 80/40 så er hun mer eller mindre død Anonymkode: b9f84...3fc Det hørtes ikke bra ut... Jeg kan ikke mye om dette, er bare 19 år, derfor jeg trenger hjelp her hehe... Det sto iallefall 83 SYS og 47 DIA, med puls på 100 siste gangen jeg sjekket... Anonymkode: f3603...8db
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #5 Skrevet 5. desember 2016 Dersom du vet ikke om blodtrykk, så ikke mål det. La medisinsk personell ta seg av dette. Anonymkode: c6c69...359 2
Honnikorn Skrevet 5. desember 2016 #6 Skrevet 5. desember 2016 Drikker du nok væske? Lavt blodtrykk og høy puls kan være dehydrering. Sliter med det samme selv innimellom...
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #7 Skrevet 5. desember 2016 Akkurat nå, Honnikorn skrev: Drikker du nok væske? Lavt blodtrykk og høy puls kan være dehydrering. Sliter med det samme selv innimellom... Drikker ganske lite faktisk.. Takk for svar! Kan prøve å drikke mer vann, det hadde nok vært lurt! Anonymkode: f3603...8db
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #8 Skrevet 5. desember 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det hørtes ikke bra ut... Jeg kan ikke mye om dette, er bare 19 år, derfor jeg trenger hjelp her hehe... Det sto iallefall 83 SYS og 47 DIA, med puls på 100 siste gangen jeg sjekket... Anonymkode: f3603...8db Det er 83/47. Det er lavt og pulsen er litt høy for hvilepuls. Er du bekymret og redd f.eks? Man blir svimmel av lavt blodtrykk. Har du spist lite i dag? Væske og mat er som regel det som hjelper. Anonymkode: ba38e...a8b
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #9 Skrevet 5. desember 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: om det er 80/40 så er hun mer eller mindre død Anonymkode: b9f84...3fc Ikke nødvendigvis. Jeg fikk et blodtrykksfall og ble lagt inn på sykehus med litt mindre enn det der. Anonymkode: b5776...34a
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #10 Skrevet 5. desember 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: om det er 80/40 så er hun mer eller mindre død Anonymkode: b9f84...3fc Tja..jeg har lavt blodtrykk og kan ha verdier som 80/41 og 60 i puls når jeg våkner om morgenen. Det er nok høyere på dagen, men ikke død om natta enda Anonymkode: ba38e...a8b
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #11 Skrevet 5. desember 2016 Du har ikke en infeksjon i kroppen og? Hvis du mistenker bakteriell infeksjon i kroppen i tillegg til disse målingene, så ville jeg tatt meg en tur på legevakta. Anonymkode: b4272...fe7
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #12 Skrevet 5. desember 2016 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: om det er 80/40 så er hun mer eller mindre død Anonymkode: b9f84...3fc Tull. Jeg har fått høyere blodtrykk med alderen, men opp til slutten av 20-åra lå jeg stort sett på rundt 40/70. Jeg var ikke i storform akkurat, men jeg var nå langt ifra død. Anonymkode: 7bbdf...2b7 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #13 Skrevet 5. desember 2016 Hvis du har symptomer og føler deg dårlig så ville jeg bestilt en legetime. Men et så lavt blodtrykk trenger ikke være patologisk. Mitt blodtrykk er alltid lavt, og jeg er frisk og sprek. Laveste jeg har målt er 72/45, og jeg har aldri over 80 systolisk bortsett fra når jeg trener. Anonymkode: 67cb4...07a 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #14 Skrevet 5. desember 2016 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har følt meg sløv, trøtt, ør og veldig svimmel i kveld. Bestemte meg for å måle blodtrykket og det viste 8/4 med en puls på 80-100 (Målte to ganger). Har vurdering på skolen i morgen, men jeg klarer ikke sette meg ned og øve fordi jeg føler meg så vanvittig rar... Er det noe jeg kan gjøre? Anonymkode: f3603...8db Med ett sånt blodtrykk hadde du ikke vært på kg. Å måle blodtrykk uten at du vet hva og hvordan det gjøres er ikke lurt. Anonymkode: 43237...04b
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #15 Skrevet 5. desember 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Med ett sånt blodtrykk hadde du ikke vært på kg. Å måle blodtrykk uten at du vet hva og hvordan det gjøres er ikke lurt. Anonymkode: 43237...04b Det stemmer ikke! Det er ikke uvanlig blant unge jenter å ha så lavt blodtrykk. Det betyr ikke at noe trenger å være galt. http://www.lommelegen.no/legesvar/ung-frisk-kvinne-med-lavt-blodtrykk Anonymkode: 67cb4...07a
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #16 Skrevet 5. desember 2016 Jeg tok jernsprøyter i dag. Kan det ha en sammenheng? Anonymkode: f3603...8db
happiest Skrevet 5. desember 2016 #17 Skrevet 5. desember 2016 Med et blodtrykk på 83/47 så skal du oppsøke lege, evt. ringe legevakten å forhøre deg om hva de synes. Frem til legebesøk gjør du det lurt i å drikke en del væske. Selv om blodtrykket er ganske lavt, så er det mulig du alltid har pleid å ligge lavt i trykk og derfor ikke har merket noe før nå. Men så kan det også skje feilmålinger. Har du målt riktig? Er mansjetten riktig plassert? Har du tatt trykket av begge armene? Er du veldig tykk eller liten (da må du gjerne finne en passende mansjett og ikke den som følger med)? Men uansett så ville jeg ringt legevakten. De kan fortelle deg hva du bør gjøre og om de vil ha deg inn til sjekk. Da får de jo tatt blodtrykket ditt på riktig måte og sjekket om alt er som det skal. Det kan dessverre ikke noen på KG avgjøre. Jeg er ikke så godt kjent med bivirkninger av jerntilskudd, men en kan jo få reaksjoner av det meste, så det er jo godt mulig det har en sammenheng, fortell dette til legevakten om du ringer de.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #18 Skrevet 5. desember 2016 Høre veldig lavt ut, jeg har sett 174/230 eller jeg sa feil? Har blitt kjørt med en gang til sykehuset 😱 Anonymkode: ae8c4...c05
XaoS Skrevet 5. desember 2016 #19 Skrevet 5. desember 2016 4 minutter siden, happiest skrev: Med et blodtrykk på 83/47 så skal du oppsøke lege, evt. ringe legevakten å forhøre deg om hva de synes. Frem til legebesøk gjør du det lurt i å drikke en del væske. Selv om blodtrykket er ganske lavt, så er det mulig du alltid har pleid å ligge lavt i trykk og derfor ikke har merket noe før nå. Men så kan det også skje feilmålinger. Har du målt riktig? Er mansjetten riktig plassert? Har du tatt trykket av begge armene? Er du veldig tykk eller liten (da må du gjerne finne en passende mansjett og ikke den som følger med)? Men uansett så ville jeg ringt legevakten. De kan fortelle deg hva du bør gjøre og om de vil ha deg inn til sjekk. Da får de jo tatt blodtrykket ditt på riktig måte og sjekket om alt er som det skal. Det kan dessverre ikke noen på KG avgjøre. Jeg er ikke så godt kjent med bivirkninger av jerntilskudd, men en kan jo få reaksjoner av det meste, så det er jo godt mulig det har en sammenheng, fortell dette til legevakten om du ringer de. Fullstendig unødvendig å ringe legevakten på grunn av et tilfeldig målt blodtrykk. Det er overhodet ikke alarmerende lavt. Hvorfor gir du en bekymret ung jente katastrofetanker? Hun bør bestille en legetime slik at legen kan berolige henne, men det er absolutt ikke noe som skal behandles akutt. 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #20 Skrevet 5. desember 2016 Jeg må til legen igjen i morgen for ny dose med jerntilskudd. Kan spørre sykepleier da hva som er vanlig å ligge på på blodtrykk. Takk for svar alle sammen. Anonymkode: f3603...8db 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå