Gå til innhold

Uenig med venn ang avtaler

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hatt en diskusjon med en venn. Nysgjerrig på hva andre mener.

Okej, se for dere dette:

Jeg og en venn henger sammen en helg. Vennen spør meg om vi skal finne på noe neste helg. "Vi får se. Jeg skal mest sannsynlig bort på besøk", sier jeg. Vennen min begynner å prate om ting vi kan gjøre neste helg, jeg blir litt revet med og vi prater om ting som hadde vært gøy å gjøre. Men jeg poengterer at "vi får se, hadde vært gøy, men er jo ikke sikkert jeg kan."

Etterhvert får jeg vite at besøket jeg var litt usikker på den helga blir noe av. Noen ganger vet man det tidlig i uka, noen ganger vet man det sent. Jeg gir ikke noe beskjed til vennen min om at jeg skal på besøk. (Men hadde det blitt avlyst hadde jeg sendt meld til han og spurt om det fremdeles passet å møtes?)

Her mener min venn at jeg må gi tilbakemelding om at det ikke passer å møte han til helgen likevel. Han har altså drevet å holdt av dager der jeg bare har sagt at jeg kanskje kan.

Jeg mener at om jeg (eller alle andre for den saks skyld) sier "kanskje, er ikke helt sikker, må se det an..." så betyr det at "hører du ikke noe fra meg så betyr det nei". 

Jeg sa til han at hvis han virkelig lurer på hvorfor han ikke hører noe fra meg, så går det jo an å bare sende en melding.

Altså, det er ikke farlig for meg og sende en meld og si at de fryktelig løse planene som jeg ga uttrykk for at helt sikkert ikke passer, passer ikke. Og jeg sier selvfølgelig fra om det er snakk om middagsselskap eller konsert eller annet der det er reservasjoner eller innkjøp involvert. Men ikke til bare sånn henge hjemme. Men jeg føler det er litt sånn kontrollerende?

Hvis andre venner av meg sier kanskje når jeg spør om å finne på noe, så løser jeg det sånn at jeg fks sender en melding på torsdagen og spør om det passer likevel at vi treffes? Og om ikke, så legger jeg andre planer. Eller så bare legger jeg andre planer med en gang, for et kanskje er ikke et ja for meg. Og det har alltid vært greit for folk.

Var litt vanskelig å forklare dette, men hva mener dere? 

Anonymkode: 19934...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At de fryktelig løse planene Vi la sammen, passer ikke*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du burde sendt en melding til denne vennen din og sagt at det dessverre ikke passer, og spurt om dere kan ta det en annen dag i stedet. Ved å bli helt stille virker det nesten som om du unngår denne personen, og jeg syns det er dårlig stil.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du kunne gitt kompisen beskjed om at du nå helt sikkert ikke får til å bli med. Du har vært med på å legge "liksomplaner" - og vedkommende betyr noe for deg. Gi beskjed og si at det hadde vært veldig hyggelig, og foreslå en annen helg.

Dette er den høflige måten å gjøre det på, mener jeg..

Anonymkode: 526fa...23e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høflige hadde vært om du sa fra med en gang du fant ut at du ikke kunne ja. 

Anonymkode: 7f649...efe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at du kunne gitt kompisen beskjed om at du nå helt sikkert ikke får til å bli med. Du har vært med på å legge "liksomplaner" - og vedkommende betyr noe for deg. Gi beskjed og si at det hadde vært veldig hyggelig, og foreslå en annen helg.

Dette er den høflige måten å gjøre det på, mener jeg..

Anonymkode: 526fa...23e

Enig.

Men synes og din venn ikke skulle si at han holdt av helgen fordi han trodde dere skulle noe. Du sa ifra på begynnelsen at det muligens ikke passet, så det skulle han da tatt høyde for selvfølgelig. Men synes du godt kunne melde når du var sikker på at avtalen med han ikke var aktuell.

Jeg har en venninne som omtrent alltid gjør akkurat det; sier at hun ikke vet sikkert eller at hun ikke vil legge planer. Så dukker hun gjerne opp, men mye senere enn vi andre hadde avtalt å treffes. Hun kan på en måte ikke planlegge noe. Synes det er respektløst. Enten kan man, eller så kan man ikke. Ikke alltid man vet, men da sier en i fra når man vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Overrasket

Dersom vennen din ga uttrykk for at noe du gjorde/ikke gjorde var litt lite omtenksomt synes jeg du skal si at du har lyttet til det vedkommende sa og at du vil forsøke å strekke deg litt lenger i fremtiden for å være en god venn for personen. Det er det man gjør for hverandre. Det at vennen følte seg litt glemt eller oversett bør være motivasjon nok til å forbedre hvordan du kommuniserer med vedkommende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde iallefall sendt ei melding om at jeg ikke kunne finne på noe til helgen likevel. 

Er jo greit å si ifra, for vennen din som du la delvis planer sammen med hadde jo forhåpninger om at det ble noe av, selv om du sa at det var med forbehold. Derfor hadde det vært mest fair av deg å sende ei melding så fort du fikk vite at du ikke kunne likevel. 

Jeg er enig med vennen din her, du burde sagt fra. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at om jeg (eller alle andre for den saks skyld) sier "kanskje, er ikke helt sikker, må se det an..." så betyr det at "hører du ikke noe fra meg så betyr det nei". 

Enig i det, forsåvidt. Men det hadde kostet lite å spikre ei avtale om ikke kunne misforstås. For eksempel kunne du ha sagt til avskjed: Ringer deg om jeg får anledning til å være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Knut Berg skrev:

Enig i det, forsåvidt. Men det hadde kostet lite å spikre ei avtale om ikke kunne misforstås. For eksempel kunne du ha sagt til avskjed: Ringer deg om jeg får anledning til å være med.

Det er det jeg syns er greit å gjøre, sier i fra om jeg kan. Jeg prøver å gi beskjed om at jeg sender en melding om jeg kan likevel, men er ikke alltid jeg husker å si det.

Uansett er det mye spørsmål om å finne på ting fra denne kompisen her. Og det har vært dager/helger der jeg plutselig har fått melding i etterkant om at det var dårlig gjort å ikke si fra at jeg ikke kunne komme, når jeg ikke en gang husker at vi har avtalt noe. Så sier han gjerne noe sånt som "men jeg fikk inntrykk av at det passet for deg". Da har jeg kanskje virket gira på å finne på noe, men hverken inngått noe halvveis avtale eller konkret. Det har bare vært prat om at det hadde vært gøy, men så har kanskje samtalen gått over på noe annet også glemmer jeg det dagen etter, og har kanskje uansett andre planer den dagen.

Alle andre venner og familie pleier vi å gjøre det samme, er det bare helt løst prat om noe så gir vi egentlig bare beskjed om det passer likevel. Det er gitt beskjed på forhånd at "det hadde vært gøy, men jeg kan mest sannsynlig ikke da, så vi får se". Da forstår egentlig alle at vedkommende vil si fra hvis det passer, og at det ikke gjør noe å legge andre planer.

Jeg pleier også å sende en melding til venner som har sagt "kanskje", om det passer likevel? Kompisen min mener at han ikke skal kunne trenge å gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...