Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Rotfylte 2 tenner på Torsdag og skal tilbake får å gjøre ferdig i Januar.

Jeg har hatt så intense smerter at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Fikk resept på antibiotika som jeg går på nå.

Jeg har gått å knasket Ibux og Paracet om hverandre siden Fredag. Har prøvd nellik, munnskyllevann og sprit, men ingenting hjelper.

Jeg er så frustrert, tannlegevakta er stengt og nå hjelper ingenting.

Det er en kraftig betennelse jeg har fått, og får ikke sove eller klarer å slappe av. Kan legevakten gjøre noe? Er så fortvilet og tårene bare renner.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der er vondt! 

13 timer og tannlegen din åpner forhåpentligvis telefonen eller døra. Kontakt han. Tannen kan åpness opp igjen, fordi den er ikke rotfylt, men åpnet og nerven i tanna fjernet. Er der infeksjon i rotkanalen, så kan tannlegen sette bedøvelse i rotkanalen og få slutt på smerten. Men det gjør vondt før det blir bedre. 

Anonymkode: 7d3f2...817

Skrevet

Huff, stakkars deg. Hvis du går på antibiotika så tar vel den en eventuell betennelse? Jeg trodde forøvrig at tannlegevakta var åpen 24/7?

Skrevet
1 time siden, Friks skrev:

Hei.

Rotfylte 2 tenner på Torsdag og skal tilbake får å gjøre ferdig i Januar.

Jeg har hatt så intense smerter at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Fikk resept på antibiotika som jeg går på nå.

Jeg har gått å knasket Ibux og Paracet om hverandre siden Fredag. Har prøvd nellik, munnskyllevann og sprit, men ingenting hjelper.

Det er en kraftig betennelse jeg har fått, og får ikke sove eller klarer å slappe av. Kan legevakten gjøre noe? Er så fortvilet og tårene bare renner.

Oppsøk tannlegevakten i stedet, det må vel være bedre? :klem: 

Skrevet

Legevakten kan hjelpe deg med heftigere smertestillende. 

Anonymkode: f2fda...50d

• Liker 1
Skrevet

Tannlegevakten har ikke åpent her nå desverre. Jeg får ringe tannlegen i morgen tidlig, de åpner 08.00.

Jeg er bare så bekymret for natten, i 3 netter nå har jeg ligget å vridd meg i smerter. Jeg prøver å unngå å overgå maxdosen med smertestillende, men jeg har måttet gå over det. Skal jo helst vente i 4-6 timer men tror betennelsen spiser opp smertestillende så det ikke virker like godt. 

Skrevet
2 minutter siden, fuglekvitter__ skrev:
10 minutter siden, Friks skrev:

Oppsøk tannlegevakten i stedet, det må vel være bedre?

Anonymkode: 89a94...d51

Skrevet
3 minutter siden, Friks skrev:

Tannlegevakten har ikke åpent her nå desverre. Jeg får ringe tannlegen i morgen tidlig, de åpner 08.00.

Jeg er bare så bekymret for natten, i 3 netter nå har jeg ligget å vridd meg i smerter. Jeg prøver å unngå å overgå maxdosen med smertestillende, men jeg har måttet gå over det. Skal jo helst vente i 4-6 timer men tror betennelsen spiser opp smertestillende så det ikke virker like godt. 

Du har ikke noe dispril liggende?

Skrevet

Tar du Ibux og Paracet om en annen og hver for seg, eller tar du begge deler samtidig? Selv om man egentlig ikke skal blande de to anbefaler faktisk mange tannleger å gjøre det. Sammen fungerer de ti hakk bedre enn hver for seg.

Anonymkode: 1e78f...a8b

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du har ikke noe dispril liggende?

Nei, jeg har ikke det altså.

Litt sånn engstelig for å ta mere smertestillende i kveld siden jeg allerede har tatt 1G Paracet 3 ganger i dag og Ibux 400Mg 2 ganger og Ibux 600Mg 3 ganger idag.. Å det er litt over maxdosen vil jeg sterkt tro.

Så jeg er litt fortvilt og desperat.

Skrevet

Det gjør fryktelig vondt de første dagene etter en rotfylling. Men det blir bedre, hold ut. Kontakt tannlegen i morgen og be om sterkere smertestillinde,

Anonymkode: 032b5...429

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tar du Ibux og Paracet om en annen og hver for seg, eller tar du begge deler samtidig? Selv om man egentlig ikke skal blande de to anbefaler faktisk mange tannleger å gjøre det. Sammen fungerer de ti hakk bedre enn hver for seg.

Anonymkode: 1e78f...a8b

Jeg tar dem sammen og ikke hver for seg.

Gjest Axl Rose
Skrevet

Jeg hadde en kraftig betennelse i nerven og måtte rotfylle. Det var så kraftige smerter og gikk oppover hodet, øyet og nedover kjeven. Det kom så kraftig at jeg måtte stoppe bilen til smertene roet seg. Et helvete. Om natten kunne jeg sove, og våkne, når det gav seg sovnet jeg og plutselig våknet jeg av intense smerter. Jeg gikk så klart til legevakta for å høre om jeg kunne få noe, for fikk ikke komme så fort til tannlegen. Det var så fullt. Jeg fikk ikke en dritt av legevakta. Ingenting. Fikk beskjed om å ta to paracet og en ibux men det hjalp ikke meg! Forbaska dritt, folk brydde seg ikke om jeg hadde intense smerter. Skal aldri mer til legevakt jeg.. Får ikke hjelp uansett.

Skrevet

Har du prøvd å ta 3 ibux sammen med 2 paracett samtidig. Altså 2 x 500g paracett og 3 x200 g ibux. Xet er det tannlegen anbefaler om man har det veldig vondt. Men det skal vel også være enn tannlegevakt åpen der du bor?

Skrevet

Hei. Føler sterkt med deg! Jeg har også rotfylt tidligere denne uka. Har hatt sterke smerter som deg. Fikk først en ekstra time hos tannlege fredag der det ble åpnet opp og renset i kanalene. Begynte på penicillinkur da. Dro til legen min etterpå og fikk skrevet ut paralgin forte. Det har hjulpet veldig mye mtp soving. Kanskje du kan ringe legevakten for å spørre om de kan skrive ut det til deg? Paralgin eller pinex forte? Nå er det gått noen dager siden første tannlegetime og i dag er første dagen uten smertestillende for min del. 

Anonymkode: 99acb...6d0

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Føler sterkt med deg! Jeg har også rotfylt tidligere denne uka. Har hatt sterke smerter som deg. Fikk først en ekstra time hos tannlege fredag der det ble åpnet opp og renset i kanalene. Begynte på penicillinkur da. Dro til legen min etterpå og fikk skrevet ut paralgin forte. Det har hjulpet veldig mye mtp soving. Kanskje du kan ringe legevakten for å spørre om de kan skrive ut det til deg? Paralgin eller pinex forte? Nå er det gått noen dager siden første tannlegetime og i dag er første dagen uten smertestillende for min del. 

Jeg har paralgin forte liggende, men jeg har gått litt over maxdosen både med paracet og ibux i dag.

Hmm, jeg kan ta en paralgin når jeg skal legge meg, det kan vell ikke skade?.

Skrevet

Syns du skal ta en jeg, men vent så lenge du klarer slik at mest mulig Paracet er ute av kroppen. Er jo 400 MG Paracet i paralginen også, så greit at det ikke blir for høy dose. Håper du får sove og at du kjapt får deg en nødtime hos tannlege i morgen.

Skrevet

Har du fått hjelp, Friks?

Skrevet
16 timer siden, tussi84 skrev:

Men det skal vel også være enn tannlegevakt åpen der du bor?

Langtifra. Som regel er det en tannlegevakt i drift pr. fylke, åpen noen ganske få timer på lørdag og søndag. Så det kan bli en drøy tur for å komme dit. Dyrt blir det også, 75% tillegg. Regn med 1500 kr om det er fort gjort..

Anonymkode: 89a94...d51

• Liker 1
Skrevet

Hvordan gikk natta? Hjalp det med paralgin? Og har du fått hjelp nå? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...