Gå til innhold

Antall pakker til barn

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hvor mange pakker får barna deres hver sånn ca. under treet?

Vi får penger fra besteforeldre til å kjøpe gaver for og ellers har vi nesten ikke slekt, så jeg prøver å dele det ut litt slik at det blir litt mange pakker på hver istedenfor bare 2-3 store liksom.

Vi har 3 barn og ser for meg at ca. 10 pakker på hver blir passe, hva synes dere?

Det er jo litt viktig for ungene visstnok å komme på skolen og barnehagen og kunne ramse opp litt mange ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

er selv av "barna" i familien selvom jeg har vokst litt da;) men får for å være barn, jeg får ca 8 av familien, og gjerne 5 6 av mamma og pappa... har ikke noen spesielt stor familie, men det er bare det at mamma og pappa går helt bananas når det gjelder gaver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten fikk jeg 12-15 pakker totalt, frem til jeg var 13 år gammel. 4-6 pakker fra foreldre og søsken, resten fra familien. Vanligvis har det vært en "stor" ting fra foreldrene mine (gjerne noe jeg har ønsket meg), og kanskje fra bestforeldre også, og ellers mindre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange gaver, kommer vel an på hvor stor familie- og vennegruppen er..... Dattra mi får ca 50 gaver på julaften, som er veeeeldig mye, men så har hun stor slekt.... -opplevde når hun var mindre at hun ble lei av å åpne gavene før hun var ferdig....

Siden hun får så mange gaver, pakker jeg inn en stor gave fra meg, (kjøper som oftes klær, som hun trenger, eller hvis noe annet hun har ønsket seg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentene mine får også haugevis med gaver, 30-40stk. Jeg pleier å dele det opp litt. Det får en på morgenen på julaften, gjerne noe jeg vet hva er i og som de kan leke med. Så er det "hovedopp-pakking" etter middagen. Men jeg pleier å gjemme unne en tre-fire stykker til neste morgen. (dvs jeg får sove litt lenger....)

Det var en julekveld for noen år siden hvor vi var til jentenes farmor og farfar og de fikk alle pakkene på en gang. Tilslutt satt de i hver sin haug med gavepapir og var litt frenetisk, uten å se på hva de egentlig hadde fått. Aldri mer!

Skal innrømme at jeg styrer litt hva de får. Vi har mer enn nok smykkeskrin (7 stk) og lekedyr (har ikke telt...), hårpynt og "dill-dall". Sender gjerne ut lister med forslag på hva tanter og onkler kan kjøpe. I hovedsak leker/spill/bøker, men også klær om det er noe jentene trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde barna mine fått 30 - 40 - 50 gaver hadde jeg bedt slekta mi om å gjøre ting på en litt annen måte. Synes det er helt hårreisende!

Mine barn får vel ca. 15 gaver hver og selv det blir jo litt for mye.

Jeg nekter å åpne julegaver på en annen måte enn at vi åpner en og en gave slik at alle ser hva de andre får. Dette nytter jo ikke hvis vi har gaveantall på 30+. Jeg var en gang på en julefeiring da alle satt for seg selv og bare rev av papiret på gave etter gave. Ingen visste hvem som hadde gittt hva eller noe. Guffent, synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde barna mine fått 30 - 40 - 50 gaver hadde jeg bedt slekta mi om å gjøre ting på en litt annen måte. Synes det er helt hårreisende!

Med stor slekt så blir det mange gaver. Har prøvd den "spleise-greia" en gang, men det ble bare tull. Så lenge tanter og onkler synes det er hyggelig å kjøpe/lage (får mange fine strikkeplagg/sokker etc) så skal ikke jeg nekte dem å komme med julegaver til jentene!

Vi ser på gavene alle får og vi skriver liste over hva som kom fra hvem. Det jeg ikke makter er når det blir kaos og stress! Vi spiser middag i 4-tiden, og resten av kvelden brukes på julesanger og gaver.

Mange av gavene kommer fra søskenbarn, og de synes det er litt stas å velge gaver selv. Det er ikke snakk om store eller dyre ting, går mere på søte notisblokker, klistremerker, julepynt etc. Mine jenter får 300 kr hver til å kjøpe julegaver til sine søskenbarn og venner for, og jeg synes de er flinke når de får det til å strekke til 16 gaver!Besteforeldre og tanter/onkler får hjemmelaget julepynt, i år er det tovede hjerter som blir produsert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om hun får mange gaver, åpner vi faktisk en og en gave, slik at vi får sett hva de forskjellige får! Syns det hadde blitt helt feil hvis jeg skulle begynne å nekte noen å gi gave for at hun får så mange.... Det går helt fint og vi har jo hele kvelden og kose oss med gavene, tar litt kaffekoz innimellom, så blir det så trivelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Enig - så lenge folk har lyst til å gi, og kanskje ikke har mange andre barn å gi ting til, er det da helt greit. Hadde det vært sånn at folk syntes de måtte gi dyre, store ting og ikke kjente barnet noe særlig ville jeg nok sagt fra at det ikke var nødvendig. Men det høres jo fint ut å gi hjemmelagde ting, da.

Er selv i slutten av 20-åra, og på den ene siden av familien er det ingen nye barn, noe som medfører at jeg fortsatt får fine (stort sett nyttige) julegaver av pappas barnløse søstre, som jeg omtrent aldri ser. Dette er ikke noe jeg forventer - men jeg tror de synes det er fint å gi oss nevøer og nieser noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tenke meg at mine barn får en 15-20 gaver hver. Det blir altfor mye på en gang, så de får åpne litt etterhvert utover dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nekter å åpne julegaver på en annen måte enn at vi åpner en og en gave slik at alle ser hva de andre får. Dette nytter jo ikke hvis vi har gaveantall på 30+. Jeg var en gang på en julefeiring da alle satt for seg selv og bare rev av papiret på gave etter gave. Ingen visste hvem som hadde gittt hva eller noe. Guffent, synes jeg!

Jeg kommer fra en veldig stor søskenflokk(9stk).Hele barndommen min har julen blitt feiret med foreldre, alle søsken, deres kjærester og barn. Da kan du nok tenke deg at det ble mange pakker under treet, og tro meg:

Skulle vi sitti der og sett på all opppakkinga av gavene fra hverandre og fra venner og fra de andres familier så ville julefeiringa aldri tatt slutt. Vi ser på at hver og en pakker opp den første gaven de får. Resten av pakkene åpnes fort, det er litt hyggelig å gjøre andre ting enn å pakke opp gaver.

Hvis det en familie i normal størrelse og med et normalt antall pakker under treet blir det annerledes.Da kan man åpne en og en pakke, mens alle ser på.

Hvor mange pakker får barna deres hver sånn ca. under treet?

Vi får penger fra besteforeldre til å kjøpe gaver for og ellers har vi nesten ikke slekt, så jeg prøver å dele det ut litt slik at det blir litt mange pakker på hver istedenfor bare 2-3 store liksom.

Vi har 3 barn og ser for meg at ca. 10 pakker på hver blir passe, hva synes dere?

Det er jo litt viktig for ungene visstnok å komme på skolen og barnehagen og kunne ramse opp litt mange ting...

Barn burde vel få mellom 5og10 pakker ideelt sett? Det er sikkert lurt å kjøpe noen store ting og mange små..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Skjønner ikke hvor kjedelig julekvelden skulle blitt dersom alle måtte se på at andre åpnet pakkene..Hadde jo tatt flere timer det! For ikke å snakke om hvor sure barna hadde blitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig! Skjønner ikke hvor kjedelig julekvelden skulle blitt dersom alle måtte se på at andre åpnet pakkene..Hadde jo tatt flere timer det! For ikke å snakke om hvor sure barna hadde blitt...

Jeg synes det er koselig og gi også jeg, da... Hvis alle bare satt og rev av papir, hvordan skulle ejg da fått sett fjeset til mamma når jeg har kjøpt akkurat det hun ønsket seg osv?

Er vant til at alle pakker opp en og en, og deretter takker før neste gave deles ut. Hva annet er det som skjer på julaften som er så morsomt? Barn bli sure fordi andre får gaver og de selv må vente litt??? Høres ut som om de har noe å lære spør du mer....

(Tips til de som er mange søsken: Vet om flere store søskenflokker som har delt seg i 2 lag, som kjøper til hver og en på det andre laget, spytter i 300 hver. Dermed får alle noe fint, men kun 1 gave hver. Man sparer tid og penger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn får i rundt 20-30 gaver hver.

Men slekta er ikke stor.Mange vennepar av oss uten barn kjøper Julegaver til mine.Da enten klær eller leker.

I år vet jeg ikke hvor mange julegaver Julie vil få men regner med at det blir en del.Alle gavene til henne skal skrives opp og limes inn i babyboken hennes slik at hun kan se hva hun fikk av hver enkelt når hun blir større.

Tradisjonen hos oss er at vi pakker opp alle gavene etter utdelinga.og viser hverandre etterpå hva vi fikk.

Men som regel for jeg og mannen julegaver sammen,ikke hver for oss.

koldbruna :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

har egentli ikke peiling på hvor mange gaver gutten min får.. han har på 5 tanter og onkler på farens side + faren, besteforeldre og oldeforeldre. jeg har ca like mange + samboeren min sin nærmeste slekt.

Gutten er forgudet uannsett hvor han er, så vi kan vente et skikkelig gavedryss til jul.

Hos oss (meg og sambo)får han en ting som han liker. John Deer tråtraktor eller en arbeidsbenk med verktøy..

Men, vi skriver også liste over gavene, og passer på at han bare åpner en gave av gangen. og så er det lettere og takke for en gave etterpå når man vet hvem som ga han hva..

Nå er det nye tradisjoner siden dette er første jul med ny slekt, så hvordan de gjør det er jeg ikke helt sikker på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk også masse gaver da jeg var liten. Har stor familie, så 20-30 gaver ble det gjerne. Men selv om vi var aldri så mange på julaften så åpnet vi gavene en og en sånn at alle kunne se, og en kunne takke giveren med en klem. Åpningen tok timesvis, men ingen surmuling fra unger. Spenningen var der, og det hele gaveåpningen var bare kjempekos.

I dag gjør vi det på samme måten. Jeg og mine søsken er voksne, men mine søstre har barn, og også de liker å åpne gavene en om gangen. De får gjerne en liten gave om dagen for at de skal ha noe å leke med, men når kvelden kommer og vi skal pakke opp, er det ingen sure miner fra ungene. Ja de lærer tålmodighet, men med alt det spennende de har i vente (de får ikke rent lite gaver), så er ikke det noe problem. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste sønn sa nettopp at han synes julegaver er noe pes. Det verste han vet er å åpne pakker mens giverne sitter og ser på - så skal man se overrasket og glad ut uansett :ler:

Han er langt fra utakknemlig - han er en person som er veldig redd for å såre andre - kanskje nettopp derfor han liker så lite det å åpne jule- og bursdagsgaver. Har ihvertfall bestemt meg for å gi sønnene mine gavekort på klær - så skal de få gå og kjøpe akkurat det de ønsker seg etter jul. Skal si til dem at dersom de venter til januar så får de dobbelt så mye for pengene.

Må bare fortelle om en eks-kjæreste av meg. Hans verste jul var annethvert år hos tanten og onkelen. Da pakket folk opp en og en pakke - og hver gang en pakke var åpnet så klappet alle i hendene mens den som gikk gaven smilte og takket ... :ler: Det er ikke alle som har helt sansen for den måten å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. ja si det.. nå må jeg tenke litt...

av oss så får de i år ca.8 stk.

bestemor og bestefar som går bananas (har bare 2 barnebarn) ca 6 stk.

onkler og tanter : 3 stk.

oldemor: 1

farmor og farfar 1-2 stk

andre : 6 stk.

OI... 26 gaver på hver ser det ut som og bli.... hmm...

det var da voldomt må jeg si... da jeg var liten fikk jeg ca 15 stk.. og var godt fornøyd!! Det vil nok nedjustere seg litt når bestemor og bestefar få flere barnebarn vil jeg tro......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett år fikk datteren min 57 gaver, det synes jeg var altfor mye, så jeg måtte hjelpe henne og åpne gavene til slutt. Men vi er en meget stor slekt + at hun er det første barnebarnet til våre foreldre og dermed første tanteunge, og hun er første oldebarnet på mannen sin side, så jeg tror halvparten av gavene minst bare var fra de.

Jeg sa ifra at det ikke var vits og kjøpe så mye dill (hun fikk veldig mye av det), så i fjor var det ikke så mange og det tror jeg ikke det blir i år heller.

Vi pleier og kjøpe en stor ting til henne, + en leke eller noe, men i år har vi ikke funnet noe "stort", så hun får faktisk 7 mindre gaver fra oss i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...