Gå til innhold

Psykotiske mennesker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har aldri vært det selv, men kjenner til tilfeller. Og personen selv visste nok ikke at den var psykotisk før i etterkant. Denne personen kom ut av psykosen på en knapp uke og ingen fikk vite det om personen ikke fortalte det selv. H*n var inne på tvang i tre dager om jeg ikke husker feil.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan en person vite om h*n er psykotisk? Kan de gå på medisiner hjemme for behandlingen om de vet om det eller må de legge seg selv inn et helt år?

Anonymkode: 7a16d...313

Det er mange som går på medisiner hjemme.

Jeg vet for lite om psykoser til å kunne svare på om noen psykotiske vet at de er psykotiske. Man kan snakke anonymt med noen på TIPS, og jeg anbefaler å ringe dit for å få svar på alt det du ønsker å vite.

Anonymkode: e194b...5ea

• Liker 1
Skrevet

Kan psykotiske være farlige da?

Hørte om en som var psykotisk som drepte en nylig

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får ikke lest der fordi det er masse faser eller greier over der det står noe. 

Spurte bare om det gikk over av seg selv. 

Nei. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan psykotiske være farlige da?

Hørte om en som var psykotisk som drepte en nylig

Ja, det er farlig for personen selv og de rundt personen. Hvorfor oppsøker du ikke hjelp? Vanligvis vet ikke personen selv at de er i psykose

• Liker 1
Skrevet

Ja det kan gå over av seg selv, ja en psykotisk person kan drepe. Få hjelp, NÅ!

Anonymkode: 4a969...f5c

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Evilposelos skrev:

Ja, det er farlig for personen selv og de rundt personen. Hvorfor oppsøker du ikke hjelp? Vanligvis vet ikke personen selv at de er i psykose

Har prøvd. Politiet sier at de ikke kan gjøre noe hvis de ikke vil ha hjelp. For det er ikke lov å tvangsinnlegge noen. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har prøvd. Politiet sier at de ikke kan gjøre noe hvis de ikke vil ha hjelp. For det er ikke lov å tvangsinnlegge noen. 

Hvor i all verden har du det fra? Folk tvangsinnlegges hele tiden.

• Liker 3
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke politiet man skal ringe. Kopiert noe, les dette og prøv å finne ambulant team som kan komme å sjekke om det er grunn til tvangsinnleggelse. 

Hvor kan man få hjelp?

Fastlege eller legevakt kan hjelpe og henvise videre til spesialisthelsetjenesten. Flere steder finnes også ambulante team som kan komme hjem til de som er i behov av det. Mer informasjon om lokale tilbud finnes på nettsidene til kommunen/bydelen og til helseforetaket (Distriktspsykiatrisk senter (DPS), Psykisk helsevern for barn og unge (PHBU eller BUP) og sykehusavdeling som for eksempel akuttpsykiatrisk avdeling)

Det finnes flere hjelpetelefoner og nettsteder som er åpne også på natten.

• Liker 1
Skrevet

Mens jeg leser her og nå jeg fikk sikkelig anfall.. men måtte ptøve å fokusere  å skrive... kanskje ville hjelpe meg å glemme..... slit🕇

Anonymkode: c434f...608

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er tull. Psykose og suicidalitet er de to tingene som gir grunn til nettopp tvang. 

Anonymkode: 25f88...482

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mens jeg leser her og nå jeg fikk sikkelig anfall.. men måtte ptøve å fokusere  å skrive... kanskje ville hjelpe meg å glemme..... slit🕇

Hvordan går det med deg?

Hva slags anfall fikk du?

Anonymkode: e194b...5ea

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor fikk du anfall?

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er tull. Psykose og suicidalitet er de to tingene som gir grunn til nettopp tvang. 

Ja men man blir ikke tvingt jo mindre man har gjort noe alvorlig. Dette er snakk om et familiemedlem som truet sin kone med å drepe henne, og politiet tok han, men de sa de håpet han ville ta imot hjelp, men de kunne ikke tvangsinnlegge hans, for det er ikke lov å tvangsinnlegge noen etter norsk lov. 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her fant jeg noe. Men politiet sa de ikke kunne tvangsinnlegge noen. Men kanskje de ikke vet han var i psykose, men det burde de vel skjønne, trur de fikk beskjed om det. 

http://www.lvh.no/symptomer_og_sykdommer/psykiske_lidelser/akutt_innleggelse_i_psykiatrisk_avdeling/tvangsinnleggelse__32_og__33

Skrevet

Så lenge en ikke er til fare for seg selv eller andre så blir man ikke tvangsinnlagt. Psykotisk eller ikke.

Anonymkode: 65ea2...b10

• Liker 2
Skrevet

Politiet kan ikke tvangsinnlegge noen, men leger kan. Da skal man først og fremst ha en alvorlig psykisk lidelse, som egentlig vil si psykose. Evt mistanke om dette. Det kalles hovedkriteriet. I tillegg skal man enten være til fare for seg selv eller andre, eller at man vil bli sykere av å gå ubehandlet. Dette er det en lege som skal vurdere, feks på legevakten eller fastlegen. I tillegg vurderes det på ny av legen på sykehuset som tar imot pasienten.

Politiet kan frakte personer til lege dersom de mistenker alvorlig psykisk lidelse, og pårørende kan også kontakte lege på vegne av den som er syk.

Psykoser kan man bli helt frisk fra, men man trenger som regel hjelp. Noen er klar over at de er syke, mens andre ikke er det. Psykose er en forvirringstilstand som gjør at man mister større eller mindre grep om virkeligheten. Det er svært sjelden at psykotiske personer skader andre, det er som regel rus som påvirker der. De fleste som har psykose er svært redde, da det er en skremmende opplevelse å miste grepet om virkeligheten.

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, Pragmatisten skrev:

Politiet kan ikke tvangsinnlegge noen, men leger kan. Da skal man først og fremst ha en alvorlig psykisk lidelse, som egentlig vil si psykose. Evt mistanke om dette. Det kalles hovedkriteriet. I tillegg skal man enten være til fare for seg selv eller andre, eller at man vil bli sykere av å gå ubehandlet. Dette er det en lege som skal vurdere, feks på legevakten eller fastlegen. I tillegg vurderes det på ny av legen på sykehuset som tar imot pasienten.

Politiet kan frakte personer til lege dersom de mistenker alvorlig psykisk lidelse, og pårørende kan også kontakte lege på vegne av den som er syk.

Psykoser kan man bli helt frisk fra, men man trenger som regel hjelp. Noen er klar over at de er syke, mens andre ikke er det. Psykose er en forvirringstilstand som gjør at man mister større eller mindre grep om virkeligheten. Det er svært sjelden at psykotiske personer skader andre, det er som regel rus som påvirker der. De fleste som har psykose er svært redde, da det er en skremmende opplevelse å miste grepet om virkeligheten.

I en akutt krisesituasjon skal en forsøke å skape trygghet og oversiktlighet. Psykotiske mennesker blir farlige når de føler seg truet. Hvis man nærmer seg dem, kan det oppleves som en trussel. Det er derfor viktig å holde en optimal avstand mens en føler seg fram. Psykoser og psykotiske symptomer kan være uberegnelig både for den syke selv, og for omgivelsene. Derfor er det viktig å tilkalle profesjonell hjelp, gjerne gjennom politi og legevakt så snart som mulig.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Pragmatisten skrev:

Har en som er i psykose i familien. Han er redd noen, men ikke alle. Han kan være en trussel for oss. 

Han har truet familiemedlemmer før, sparket og slått oss når vi var barn. Han har også truet andre, banket andre før. 

Han er helt forstyrret. Snakker om ting som ikke henger sammen osv. 

Kjenner til flere som er i psykose som har skadet andre. 

Skrevet
4 timer siden, Brimi skrev:

Hvor i all verden har du det fra? Folk tvangsinnlegges hele tiden.

Politiet sa det selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...