Gå til innhold

Kreve henvisning?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har gått på kortison over lengre tid, men har seponert den nå.

I løpet av de månedene jeg brukte på å redusere dosen, har jeg opplevd økt stivhet og smerter i korsrygg, hofter og fingre.
Kiropraktoren jeg går til mente at jeg hadde betennelse IS-ledd, og ville at jeg skulle snakke med fastlege om henvisning til revmatolog.
Fastlegen så derimot ingen grunn til å henvise meg.  Ordrett sa han at jeg hadde ingen "leddutslag", og det ikke var noen vits i å stå på venteliste i opptil et år for å få vite at det ikke var noe galt med leddene mine.

Ok, jeg godtok den, han er eksperten.

Det er to måneder siden nå, og jeg har bare blitt verre og verre etter det.
De siste ukene har det utviklet seg en en smertefull knute/kul på ene fingerens mellomledd.  Alle fingrene er stive og smertefulle, og kiropraktoren klarer ikke holde korsryggsmertene i sjakk lenger.

Jeg har opplevd å bli avvist hos fastlegen såpass mange ganger nå, at jeg gruer meg for å kontakte ham igjen, av redsel for å bli avfeid igjen.
Men er den nyoppståtte knuten/kulen noe som burde undersøkes nærmere, eller er det mest sannsynlig ingenting?

Anonymkode: 6c5a7...885

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å bytte fastlege? 

Anonymkode: 38d2c...edf

• Liker 3
Skrevet

Å bytte fastlege er ikke et alternativ akkurat nå.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Å bytte fastlege er ikke et alternativ akkurat nå.

Det er jo synd, ihvertfall hvis du føler at du ikke blir tatt på alvor av fastlegen din.

Kan jo hende at legen ikke liker å "bli fortalt" av andre yrkesgrupper hvilken behandling du burde ha? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo synd, ihvertfall hvis du føler at du ikke blir tatt på alvor av fastlegen din.

Kan jo hende at legen ikke liker å "bli fortalt" av andre yrkesgrupper hvilken behandling du burde ha? 

Det kan godt hende, men såret stolthet burde ikke gå ut over pasienten.
Kiropraktoren kan for så vidt henvise meg selv, men siden det var hun som i utgangspunktet ba meg kontakte fastlegen følte hun det ble illojalt å gå bak ryggen hans nå i etterkant.

Jeg kommer til å bytte fastlege så fort jeg kan, men inntil da må jeg forholde meg til ham.

Skrevet

Henvisning til spesialisthelsetjenesten er ikke noe pasienter kan kreve. Det er en medisinsk faglig vurdering fra fastlegens side som avgjør om det er nødvendig å henvise til spesialisthelsetjenesten. Her har fastlegen funnet tidligere at det ikke er grunn til å henvise, om han endrer mening ved at du kommer med et "krav" om henvisning er det bare fastlegen som kan svare på. 

Folk som mener de kan kreve ting i vårt velferdssystem, et system bassert på tillit, er litt vel kravstore på bekostning av andre. 

En annen sak er at kiropraktor er ikke bra å gå for mye til, og at det kan være andre ting som er problemet enn det du mener er. 

Anonymkode: fa31a...98b

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Henvisning til spesialisthelsetjenesten er ikke noe pasienter kan kreve. Det er en medisinsk faglig vurdering fra fastlegens side som avgjør om det er nødvendig å henvise til spesialisthelsetjenesten. Her har fastlegen funnet tidligere at det ikke er grunn til å henvise, om han endrer mening ved at du kommer med et "krav" om henvisning er det bare fastlegen som kan svare på. 

Folk som mener de kan kreve ting i vårt velferdssystem, et system bassert på tillit, er litt vel kravstore på bekostning av andre. 

En annen sak er at kiropraktor er ikke bra å gå for mye til, og at det kan være andre ting som er problemet enn det du mener er. 

Jeg ser poenget ditt at jeg ikke kan kreve henvisning, men hva mener du at jeg bør gjøre da?

At det ikke er bra å gå for mye til kiropraktor får være så sin sak, men når trening ikke er nok til å holde smertene i sjakk, og jeg ikke får annen hjelp, hvilket alternativ har jeg?

Skrevet

Kan du gå til privat lege? Jeg satte faktisk foten ned hos fastlegen engang, ble sendt henvisning med engang. Jepp, jeg krevde å bli henvist.

Anonymkode: 8fae1...8fe

• Liker 2
Skrevet

Du kan gå tilbake og be om en fornyet vurdering, siden du har forverrede symptomer. Du kan også kreve en 2nd opinion av en annen lege.

Anonymkode: f6dca...e7b

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan gå tilbake og be om en fornyet vurdering, siden du har forverrede symptomer. Du kan også kreve en 2nd opinion av en annen lege.

Second opinion kan bare gis i spesialisthelsetjenesten, ikke hos fastleger. Står klart i lovverket. Men ts kan gå privat på Volvat el. 

Skrevet

Ville prøvd å gå til privat lege om ikke fastlegen vil høre på hva du har å si.

Når det er sagt er "knekking" o.l. som kiropraktorer gjerne driver med absolutt ikke å anbefale for en revmatisk kropp (jeg har fått beskjed om at det ikke skal gjøres), hva med å gå til fysio-/manuellterapeut?

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du gå til privat lege? Jeg satte faktisk foten ned hos fastlegen engang, ble sendt henvisning med engang. Jepp, jeg krevde å bli henvist.

Anonymkode: 8fae1...8fe

Jeg kommer til å gjøre det hvis det forverrer seg enda mer.

Hva ble resultatet av henvisningen?  Fikk du svar og hjelp?

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Se svaret under:

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Second opinion kan bare gis i spesialisthelsetjenesten, ikke hos fastleger. Står klart i lovverket. Men ts kan gå privat på Volvat el. 

Privat blir vel det neste steget.  Den knuten som jeg har fått på fingerleddet er smertefull både ved berøring og ved bruk, og jeg ser ikke annen mulighet. 

6 timer siden, Batgirl skrev:

Ville prøvd å gå til privat lege om ikke fastlegen vil høre på hva du har å si.

Når det er sagt er "knekking" o.l. som kiropraktorer gjerne driver med absolutt ikke å anbefale for en revmatisk kropp (jeg har fått beskjed om at det ikke skal gjøres), hva med å gå til fysio-/manuellterapeut?

Dette har pågått noen år, med pause i den perioden jeg brukte kortison, og en forverring nå.

Det er flere år siden jeg spurte om fysioterapi, men legen min "tror ikke på" fysioterapi og vil ikke gi en henvisning.  Han mener at alt fysioterapeuten gjør er å gi øvelser, og så lenge jeg trener på egen hånd er det ingenting en fysioterapeut kan gjøre for meg.

Så da ble det kiropraktorbehandling. Kiropraktoren min knekker meg ikke så mye, det er mer massasje enn noe annet.
Andre typer behandlere har vi ikke i nærheten.

Skrevet

Hva bruker du kortison for? Er det hudproblemer, eller er det disse stivhetene du har i kroppen? eller fikk du disse plagene av kortisonen?

Anonymkode: 34688...05e

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva bruker du kortison for? Er det hudproblemer, eller er det disse stivhetene du har i kroppen? eller fikk du disse plagene av kortisonen?

Anonymkode: 34688...05e

Jeg bruker kortison i perioder for en tarmsykdom jeg har.

Leddplagene har jeg hatt i mange år, men de er bedre når jeg går på kortison, og denne gangen ble de mye verre etter at jeg sluttet med medisinene.

Skrevet

Hvis du har nye symptomer så går du tilbake til fastlegen.

Anonymkode: 4d5ba...d51

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Personer som er tilknyttet en fastlege, har rett til en ny vurdering av sin helsetilstand hos en annen lege med fastlegeavtale....Krav om ny vurdering må være relatert til samme forhold som den første vurderingen...Dette kalles rett til "second opinion" og gjelder tilsvarende i spesialist-helsetjenesten." - s.184 Velferdsrett av Kjønstad og Syse. 

Jamfør pbrl. §2-4 "Rett til fritt behandlingsvalg"

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har nye symptomer så går du tilbake til fastlegen.

Anonymkode: 4d5ba...d51

Som jeg skrev, det er noe jeg gruer meg for å gjøre, fordi jeg føler at han ikke tar meg på alvor.
Derfor lurer jeg på om kulen burde undersøkes nærmere, eller om kulen mest sannsynlig har sammenheng med leddsmertene fastlegen ikke fant grunn til å utrede videre.

Hvis kulen burde undersøkes kommer jeg heller til å gjøre det hos en privatlege

Skrevet

Gå privat om du kan. Du er heldig nok til at det er fysisk helse, og ikke psykisk, så sjansen for at du får hjelp hos de er ganske stor.

Anonymkode: 06a06...df9

Skrevet

Tanten min hadde leddgikt i 5 år før hun gikk til privatlege og ble henvist til revmatolog. Hun ble sendt til kiropraktor men det var jo helt grusomt da leddene hennes var inflammerte. En fastlege vet ikke alltid best, dessverre.

Anonymkode: 61cf2...2f8

• Liker 1
Skrevet

nei, du kan ikke kreve henvisning.

Slik jeg ser det, har du tre valg:
1: bytt fastlege
2: dra til en privatpraktiserende revmatolog
3: vent til fastlegen tar deg på alvor og gir deg hjelp

Ditt valg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...