AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #21 Del Skrevet 1. desember 2016 5 minutter siden, Cel skrev: Ikke meg du siterer, men jeg kopierer ihvertfall ikke opp bøkene mine og gir til venner 😂 låner ut og får tilbake, ja. Og til den som nevner CDer og lignende, det er faktisk ulovlig å kopiere /brenne CDer. Låne er ok, kopiere og masseprodusere ikke ok. Ts, forstår frustrasjonen. Ta en prat med venninna di og forklar hvorfor du tenker som du gjør. Jeg er forøvrig helt enig i tankegangen din Ts. Men dere må jo skille her! Enten er ts bekymra for copyright, og det er bra! Eller så er hun litt smålig og gjerrig. Anonymkode: 3d514...d7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #22 Del Skrevet 1. desember 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud. Gjør du det med bøker også? Anonymkode: 3d514...d7a Nei men jeg låner gjerne bort bøker jeg har kjøpt helt gratis! Syntes du virker kjempekjip... Anonymkode: c852f...412 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Infinity Skrevet 1. desember 2016 #23 Del Skrevet 1. desember 2016 3 minutter siden, Cel skrev: Ikke når det gjelder et og annet nei. Når det gjelder omtrent alle mønster Ts kjøper er det ikke greit! Hvorfor ikke? Ser virkelig ikke problemet. Det koster jo ikke ts eller meg noe å dele, eller går det på noe annet ? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #24 Del Skrevet 1. desember 2016 Bare nysgjerrig. Hvor mye koster og hva innebærer et mønster. Fra mitt hode kan man vel bare kopiere fra bilde? Anonymkode: b903d...fea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #25 Del Skrevet 1. desember 2016 Jeg blir sur når ting går enveis men deler kjøpte oppskrifter med en venninne og hun deler med meg og er de veldig dyre spleiser vi. Men i forhold til Copyright er det ikke lov men hvordan er det om jeg kjøper en oppskrift, printer den ut og gir den videre til mora mi for at hun skal strikke noe og så printer jeg en selv og strikker noe? Det blir jo litt merkelig å enten skulle kjøpe to av den eller be mora mi kjøpe noe jeg allerede har lett tilgjengelig. Anonymkode: ac353...520 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #26 Del Skrevet 1. desember 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men dere må jo skille her! Enten er ts bekymra for copyright, og det er bra! Eller så er hun litt smålig og gjerrig. Anonymkode: 3d514...d7a Noen kan ha to tanker i hodet samtidig, også Man kan f.eks ha betenkeligheter pga copyright OG man kan synes at venninnen er litt «enveis», siden hun ikke gir noe tilbake selv. Noen trekker fram eksempelet om å låne bort bøker: jeg låner også bort bøker, men hvis en venninne hadde bedt om å låne alle nye bøker jeg har kjøpt meg selv med en gang jeg er ferdig med den, uten noensinne å kjøpe en eneste bok selv som jeg kunne lånt tilbake, så ville jeg absolutt ment at det er HUN som er kjip og gjerrig, ikke jeg. Anonymkode: 20ec6...144 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #27 Del Skrevet 1. desember 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg strikker mye og liker å kjøpe mønster hos uavhengige designere som selger via Ravelry eller egne nettbutikker. Og der står det tydelig at de ønsker at man ikke deler det videre. Jeg har en venninne som hver gang jeg har laget noe og lagt ut på intagram sender melding og vil ha mønsteret. Før har jeg sendt link til nettbutikkene men det var tydeligvis ikke "godt nok" denne gangen for må bad hun direkte om å få selve mønsteret. Når det har vært en oppskrift fra en bok lånt på biblioteket har jeg sendt henne den, men jeg synes det blir feil at jeg skal gi henne oppskrifter jeg har betalt for. Bare overse meldingene hennes? Eller be henne om å kjøpe de selv? Anonymkode: 583d9...495 De oppskriftene det ikke er lov å dele fordi det er copireight(?) De har du ikke lov å dele på noen måte. Dette kanndu lese i koftegruppa på facebook. Bøker fra biblioteket er heller ikke lov å kopiere, selv om flere gjør det. Der er det og enkelt å be venninnen din om å gå og låne på biblioteket selv. Venninnen din får bare synes du er så kiip hun bare vil, men du liker vel heller ikke at hun skal ha make til alt du lager? Anonymkode: 6cd7c...f88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 1. desember 2016 #28 Del Skrevet 1. desember 2016 14 minutter siden, Cel skrev: Ikke meg du siterer, men jeg kopierer ihvertfall ikke opp bøkene mine og gir til venner 😂 låner ut og får tilbake, ja. Og til den som nevner CDer og lignende, det er faktisk ulovlig å kopiere /brenne CDer. Låne er ok, kopiere og masseprodusere ikke ok. Ts, forstår frustrasjonen. Ta en prat med venninna di og forklar hvorfor du tenker som du gjør. Jeg er forøvrig helt enig i tankegangen din Ts. Jeg nevnte CDer og DVDer. Og det var snakk om å LÅNE UT, ikke KOPIERE. Ev GI BORT, om man ikke bruker den mer. Det samme kan man vel gjøre med en strikkeoppskrift? Ingen grunn til at slike ting ikke skal kunne brukes flere ganger. Kjøper du to like oppskrifter om du skal strikke to like plagg også? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #29 Del Skrevet 1. desember 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare nysgjerrig. Hvor mye koster og hva innebærer et mønster. Fra mitt hode kan man vel bare kopiere fra bilde? Anonymkode: b903d...fea Nei, man kan som regel ikke bare kopiere fra et bilde. Altså: på mønsteret står det garntype, pinnestørrelse/strikkefasthet, hvor mange masker man skal legge opp, hva slags teknikk man skal bruke osv osv. Dette leser du ikke ut fra et fotografi. Enkeltmønster koster noen tiere. Varierer litt med hva det er og hvem som gir ut mønsteret. Anonymkode: 20ec6...144 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athene Skrevet 1. desember 2016 #30 Del Skrevet 1. desember 2016 Uten å ta stilling til copy-right spørsmålet. 1. Foreslå bytte-sirkler, der dere møtes en gang i måneden og bytter mønster mot mønster 2. Si at du allerede har solgt det, eller at en annen venninne har lånt det 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #31 Del Skrevet 1. desember 2016 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men dere må jo skille her! Enten er ts bekymra for copyright, og det er bra! Eller så er hun litt smålig og gjerrig. Anonymkode: 3d514...d7a Det er vel ikke TS som er den smålige og gjerrige her, hvorfor kan ikke venninnen kjøpe mønsterne selv? Anonymkode: 323c5...f22 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Infinity Skrevet 1. desember 2016 #32 Del Skrevet 1. desember 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel ikke TS som er den smålige og gjerrige her, hvorfor kan ikke venninnen kjøpe mønsterne selv? Anonymkode: 323c5...f22 Fordi man deler med venner. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #33 Del Skrevet 1. desember 2016 1 minutt siden, Infinity skrev: Fordi man deler med venner. Hvis man deler med venner burde jo TS’ venninne dele noe tilbake. Anonymkode: 20ec6...144 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Infinity Skrevet 1. desember 2016 #34 Del Skrevet 1. desember 2016 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man deler med venner burde jo TS’ venninne dele noe tilbake. Anonymkode: 20ec6...144 Kanskje hun yter som venninne på andre måter. Hva vet vi...... Endret 1. desember 2016 av Infinity 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #35 Del Skrevet 1. desember 2016 1 minutt siden, Infinity skrev: Kanskje hun yter som veninne på andre måter. Hva vet vi...... Det du kommer med der er jo spekulasjoner tatt utfra løse lufta. Man må nesten forholde seg til de fakta som er framkommet, ikke finne på ting slik at det passer med ens egen teori. Anonymkode: 20ec6...144 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #36 Del Skrevet 1. desember 2016 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, man kan som regel ikke bare kopiere fra et bilde. Altså: på mønsteret står det garntype, pinnestørrelse/strikkefasthet, hvor mange masker man skal legge opp, hva slags teknikk man skal bruke osv osv. Dette leser du ikke ut fra et fotografi. Enkeltmønster koster noen tiere. Varierer litt med hva det er og hvem som gir ut mønsteret. Anonymkode: 20ec6...144 Og noen, både på garnstudio og Ra.... er gratis. Medlemskap i Koftegruppa på face gir og tilgang til et stort gratis arkiv av mønstre det samme gjelder andre strikkegrupper. 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man deler med venner burde jo TS’ venninne dele noe tilbake. Anonymkode: 20ec6...144 Fin oppfølging at den påstanden. Jeg irriterer meg mest over folk som skal lage make til det jeg har laget. Er ikke interessert i å møte folk og føle meg som tvilling. Anonymkode: 6cd7c...f88 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Infinity Skrevet 1. desember 2016 #37 Del Skrevet 1. desember 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det du kommer med der er jo spekulasjoner tatt utfra løse lufta. Man må nesten forholde seg til de fakta som er framkommet, ikke finne på ting slik at det passer med ens egen teori. Anonymkode: 20ec6...144 Slutt å tull.... Svarte på kommentaren "at hun må dele noe tilbake" . Det er vel en like stor spekulasjon at denne veninnen er kjip. Det var vel rettighetene til oppskriften TS var bekymret for. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #38 Del Skrevet 1. desember 2016 Hva koster en slik oppskrift? Anonymkode: 29d58...c20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marissa Skrevet 2. desember 2016 #39 Del Skrevet 2. desember 2016 Hvis det er en bok som kan lånes på biblioteket slik at det er tilgjengelig for "hvem som helst" å bruke, så hadde jeg lånt bort oppskriften. Men mønster kjøpt på Ravelry syns jeg i likhet med ts er en annen sak. Det er gjerne en privatperson som har lagt et mønster på et plagg/tilbehør, brukt mye tid på å skrive ned mønster (til de av dere som ikke strikker så gjøres det mer omfattende i engelse oppskrifter enn i norske), teststrikket ulike størrelser eller betalt garn for å få andre til å gjøre det, testet ulike garntyper/tykkelser/strikkefasthet for å få det beste resultatet og som så liker så godt det de har designet at de ønsker å selge det til andre, for en liten sum. Da syns jeg ikke det er greit spre oppskriften videre til andre, i alle fall ikke når det er en som ber om det ofte fremfor som et engangstilfelle. Oppskriftene på Ravelry er heller ikke dyre, de koster gjerne 20-50 kr, og det syns jeg man kan ta seg råd til som en takk til designeren som tross alt har gjort et grundig forarbeid for at strikkeren skal sitte med et flott resultat. Så ts, jeg syns du kan si til venninnen din at du ikke deler alle oppskrifter du kjøper på Ravelry, og informere om at hun enkelt kan kjøpe dem selv. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lanista1984 Skrevet 2. desember 2016 #40 Del Skrevet 2. desember 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg strikker mye og liker å kjøpe mønster hos uavhengige designere som selger via Ravelry eller egne nettbutikker. Og der står det tydelig at de ønsker at man ikke deler det videre. Jeg har en venninne som hver gang jeg har laget noe og lagt ut på intagram sender melding og vil ha mønsteret. Før har jeg sendt link til nettbutikkene men det var tydeligvis ikke "godt nok" denne gangen for må bad hun direkte om å få selve mønsteret. Når det har vært en oppskrift fra en bok lånt på biblioteket har jeg sendt henne den, men jeg synes det blir feil at jeg skal gi henne oppskrifter jeg har betalt for. Bare overse meldingene hennes? Eller be henne om å kjøpe de selv? Anonymkode: 583d9...495 Det samme skjedde meg i Afghanistan. Og jeg måtte gi ut oppskriftene slik at det ikke skapte for stor misnøye og på sikt kunne bli en risiko for rikets sikkerhet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå