Gå til innhold

Venninne maser stadig vekk om å få strikkemønstre jeg har kjøpt..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg strikker mye og liker å kjøpe mønster hos uavhengige designere som selger via Ravelry eller egne nettbutikker.

Og der står det tydelig at de ønsker at man ikke deler det videre.

Jeg har en venninne som hver gang jeg har laget noe og lagt ut på intagram sender melding og vil ha mønsteret.

Før har jeg sendt link til nettbutikkene men det var tydeligvis ikke "godt nok" denne gangen for må bad hun direkte om å få selve mønsteret.

Når det har vært en oppskrift fra en bok lånt på biblioteket har jeg sendt henne den, men jeg synes det blir feil at jeg skal gi henne oppskrifter jeg har betalt for.

Bare overse meldingene hennes? Eller be henne om å kjøpe de selv?

Anonymkode: 583d9...495

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Du kan få kjøpt oppskriften ____" (sett inn link/sted).

Endret av kakaobønne
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge ting tydeligvis bare går en vei, så ville jeg bedt henne kjøpe oppskriftene selv. Hvis det er slik at dere kunne byttet oppskrifter, så ville det stilt seg litt annerledes, synes jeg. 

Anonymkode: 20ec6...144

• Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg veldig godt. Det er utrolig kjipt av venninnen din å snylte på oppskrifter du har betalt for når hun ser at hun liker resultatet. Hadde det gått begge veier hadde jeg syntes det var okay da. Men spesielt siden det står på nettsiden til de du har kjøpt det av at du helst ikke skal dele videre, så handler det om respekt ovenfor dem som selger oppskriftene. De tjener jo ikke noe hvis én kjøper og legger ut gratis på nett for alle andre.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte får du oppskrifter av henne, da? 

Anonymkode: cb89a...e5f

Aldri

TS

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Persephone skrev:

Jeg skjønner deg veldig godt. Det er utrolig kjipt av venninnen din å snylte på oppskrifter du har betalt for når hun ser at hun liker resultatet. Hadde det gått begge veier hadde jeg syntes det var okay da. Men spesielt siden det står på nettsiden til de du har kjøpt det av at du helst ikke skal dele videre, så handler det om respekt ovenfor dem som selger oppskriftene. De tjener jo ikke noe hvis én kjøper og legger ut gratis på nett for alle andre.

Hvorfor er det mer okei om BEGGE deler oppskrifter? Blir jo dobbelt så mye tjuvkopiering da? 

Anonymkode: 3d514...d7a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke helt tak i hva problemet ditt er, ts. 

Enten er det dette med tjuvkopiering, og da er det jo greit å bare stå på ditt, si at det ikke er lov å dele. Er helt med deg på den.

ELLER så er problemet ditt at du betaler og hun ikke, men beklager, da mister du meg litt. Jeg kjøper f eks mye bøker. Låner villig ut, men har da aldri tenkt tanken at andre må kjøpe og låne like mye tilbake til meg for at det skal være rettferdig....?! Når jeg har kjøpt noe fordi JEG vil ha det, og det ikke forringer verdien å låne det bort/sende en kopi videre, så gjør jeg da det bare med glede.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke det som er saken, dette er noe jeg har betalt for og den som har laget oppskriften burde få betalt for arbeidet sitt om mønsteret benyttes av en til.

TS

Det er vel ikke noen orinsippiell forskjell mellom å låne bort en strikkeoppskrift man har kjøpt og å låne bort en bok,  DVD eller CD man har kjøpt? Alt dette er helt vanlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan takke henne og oppgi linken der hun kan laste ned / betale oppskriften. sånn punktum. 

Anonymkode: 0e976...8f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Persephone skrev:

Er vel ikke snakk om å legge ut oppskriftene gratis på nett? Men om å låne den bort til en vennine eller bekjent som spør. 

Endret av Thyra
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

du kan takke henne og oppgi linken der hun kan laste ned / betale oppskriften. sånn punktum. 

Be henne respektere deg at du ikke kan dele, og be henne ikke gjøre deg til et dårlig menneske/eller du plages med at du ikke respekterte de som har laget . 

Anonymkode: 0e976...8f8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send kopi, men la henne spleise med deg på prisen du betalte for mønsteret. 

Anonymkode: 9891c...fcf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Send kopi, men la henne spleise med deg på prisen du betalte for mønsteret. 

Anonymkode: 9891c...fcf

Herregud. Gjør du det med bøker også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den som har laget mønsteret har rettigheter så dersom man deler mønster med andre på den måten så kan man bli saksøkt. Copyright. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke stusset på å dele et mønster jeg har kjøpt med en veninne.  Ser jeg noe moralsk forkastelig med det ?

Absolutt ikke !

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud. Gjør du det med bøker også?

Ikke meg du siterer, men jeg kopierer ihvertfall ikke opp bøkene mine og gir til venner 😂 låner ut og får tilbake, ja. Og til den som nevner CDer og lignende, det er faktisk ulovlig å kopiere /brenne CDer.  Låne er ok, kopiere og masseprodusere ikke ok. 

Ts, forstår frustrasjonen.  Ta en prat med venninna di og forklar hvorfor du tenker som du gjør.  Jeg er forøvrig helt enig i tankegangen din Ts.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Infinity skrev:

Hadde ikke stusset på å dele et mønster jeg har kjøpt med en veninne.  Ser jeg noe moralsk forkastelig med det ?

Absolutt ikke !

Ikke når det gjelder et og annet nei. Når det gjelder omtrent alle mønster Ts kjøper er det ikke greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...