Gjest Edorf Skrevet 1. desember 2016 #1 Del Skrevet 1. desember 2016 Har vert på utkikk etter en rimleg EU-godkjent bruktbil som m.a. var tenkt nyttet til /fra arbeid,og kortere kjøreturer. priskl omlag kr 10.000.. ....Samtlige biler eg har sett på i priskl. kr.5000-10.000 vil eg betegne som "vrak"....Dersom eg har forsøkt prutet på prisen,så har eg fått eit klart svart om at bilen var ferdig prutet m.v... For noen 10 år tilbake,så forholdt bilbransjen seg til listepris på brukbiler.der biltype,kmst. årsmodell vart lagt til grunn,og tidligere måtte samtlige biler forvises/godkjennes Statens Bilsakyndige v/ eierskifte,og kunne dermed forvente å bilen holde en viss teknisk standard.....Biler gått i Oslo område kunne ein ofte forvente var mer rustangrepet en øvrige landsdeler gr. saltstrøing,og ein kunne forventa at biler gått i Osloområde var adskillig mer angrepet av rust en ellers i landet.........Dersom ein bil låg under forventet kmst. tatt årsmodell i betraktning og bilen ellers såg usedvanleg pent holden.ut....Ja, da måtte en kanskje forvente å måtte gji noen kroner over listepris... Etterhvert så tok markedsprisen over ,og den forteller absolutt ingenting om bilens tekniske standard,og mange biler er idag m.a igjennomgående langt meir angrepet av rust en tidligere...Idag er timeprisen på verkstader etterhvert blitt så høy at mange velger å unnlate reprasjon,og vedlikholdsutgifter,og kjører gjerne til neste EU-kontroll og til de får begjering om avskilting....I neste omgang forsøker dei gjerne å legge sin kjære doning ut på finn. m/ mangler utan at de har det aller minste begrep om reprasjonskostnader, delepriser etc....Kostnader m/ m.a. skifting av registereim som forlengst har gått ut på dato,kan fort påberope seg bilens verdi. Dersom myndighetene hadde satt opp vrakpanten til kr. 5000 så hadde nok langt flere sendt bilen sin,og det skal bli spennend å sjå korleis fjærning av vegavgift ifra 2018 no vil slå ut på varking /salg av gamle biler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2016 #2 Del Skrevet 1. desember 2016 Hva? Anonymkode: ec067...25d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Edorf Skrevet 3. desember 2016 #3 Del Skrevet 3. desember 2016 På 1.12.2016 den 20.20, AnonymBruker skrev: Hva? Anonymkode: ec067...25d Du skjønte tydelgvis ikkje TS her !...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akay Skrevet 3. desember 2016 #4 Del Skrevet 3. desember 2016 Man har da eukontrollen å forholde seg til uansett ved bilkjøp. Er den nettopp gått gjennom så er det ikke uansett noe vrak. Blitt ganske mange heftige punkt nå etter at reglene på eu kontroll ble endret. Men ja.. bil til 5-10000 er ofte det du betaler for. Man må nok legge listen litt høyere for å få noe som er brukende kontra hva man fikk for 5-10000 på nitiitallet, men så er også 5-10000 mye mindre nå enn 5-10000 var for 20 år siden. Jeg ville nok sammenlignet det verdimessig med å kjøpe en bil til 30000.- idag kontra det du betalte 10000 for i f.eks 1995. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Edorf Skrevet 3. desember 2016 #5 Del Skrevet 3. desember 2016 10 timer siden, Akay skrev: Man har da eukontrollen å forholde seg til uansett ved bilkjøp. Er den nettopp gått gjennom så er det ikke uansett noe vrak. Blitt ganske mange heftige punkt nå etter at reglene på eu kontroll ble endret. Men ja.. bil til 5-10000 er ofte det du betaler for. Man må nok legge listen litt høyere for å få noe som er brukende kontra hva man fikk for 5-10000 på nitiitallet, men så er også 5-10000 mye mindre nå enn 5-10000 var for 20 år siden. Jeg ville nok sammenlignet det verdimessig med å kjøpe en bil til 30000.- idag kontra det du betalte 10000 for i f.eks 1995. Brukte biler var i gjennomgående i langt bedre teknisk standard tidligere av følgende årsaker: 1......Det var ikkje så utbredt m/salting.på Norske veger 2 .....Folk flest hadde ikkje så god råd,og viste dermed å ta vare på sin gamle doning. 3......Det var obligatorisk å fremvise brukte kjøretøy hos Statens Bilsakyndige v/ eierskifte.... 3......Idag er dei fleste biler bygget karrosserimessig for å vare en bestemt periode....Alt etter hvor god omsorg og pleie den får... 4......Mange nyere biler er idag fylte m/elektronisk utstyr som ikkje er tilpasset det norske klimaet,og etter 5 -10 begynner kostnadene å gjera seg gjeldende.....Kravene til EU-kontrollen er blitt skjerpet,ting som er montert skal fungere Har reg. at det ligg mange biler på finn.no i priskl kr. 5000> 10000 m/ betydelege mangler ...(ikkje EU-godkjent) ......Eg snakker ikkje her om biler som er blitt EU-godkjent ,og som holder ein viss standard,og kanskje er blitt tatt vare på.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2016 #6 Del Skrevet 9. desember 2016 Du burde jo kjøpe en bil som ikke er mye problemer med. Det du sparer på 1 verkstedsregning er jo ofte 10000-30000 alt ettersom hva problemet er. Legg litt penger i en Toyota Yaris, så sparer du raskt inn pengene igjen med mindre vedlikeholdsutgifter + at du får en god pris hvis du skal selge den igjen. Anonymkode: beae7...078 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå