Gå til innhold

Pilotfrue

Puny

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

pøbelsara skrev (På 12.11.2021 den 11.12):

Altså - uansett hva du sier, så mener jeg at viktig helse- og samfunnsinformasjon MÅ gis uten at små barns privatliv utleveres.  Jeg er helt uenig med deg, og synes rett og slett argumentasjonen din er helt bak mål. 

Pilotfrue selv kunne ha kommet med det samme budskapet helt uten å eksponere det syke barnet. 

Barn er mennesker med selvstendige rettigheter,

Vi er nok bare uenig, og jeg velger som mange andre å si takk for at de fronter hvor viktig det er å stole på magefølelsen når det kommer til syke barn. Altfor mange overser symptomer og altfor mange blir avvist.

Endret av Lija
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (8 minutter siden):

Det her er jo poenget.

Nei man googler ikke influencerkontoer, man husker det de har sagt og gjort større grad. Et bilde av et sykt barn vekker jo mer følelser enn tekst. Og ja stakkars ungen må leve med at de bildene ligger der så lenge folk snakker om det… som her.

Hvor mange akuttsituasjoner med sykt barn har du stått i? Nok til å huske akkurat hva du skal gjøre, også når det er dine nærmeste det gjelder? 

Er det da du drar frem god journalistikk fra baklomma og leser litt om hva du kan gjøre, når legen sier ungen din er frisk?

Igjen, budskapet kunne fint blitt formidlet uten bilder av barnet i senga på sykehuset. 

Jeg har stått i lignende situasjoner som pilotparet ja. Og da har jeg aldri henvist til, eller tenkt på, bilder og videoer lagt ut av influensere. Jeg har brukt min egen kunnskap, magefølelse og krevd mer oppfølging. Jeg har sittet grinene av sinne og sagt at jeg nekter å gå herfra før noen sjekker ungen bedre. Tror du helt seriøst, i de fleste tilfeller, at en lege endrer mening hvis jeg sier at «jeg så en gang på nettet..» 

Og ja. Jeg legger heller på minne informasjon fra seriøse aktører og medier enn hvilke bilder en influenser har lagt ut. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (31 minutter siden):

Så Pilotfrue skulle advart mot RS uten å nevne barnet? Ok. 
Vi er nok bare uenig, og jeg velger som mange andre å si takk for at de fronter hvor viktig det er å stole på magefølelsen når det kommer til syke barn. Altfor mange overser symptomer og altfor mange blir avvist.

Nei. Men hun kunne helt fint fortalt historien uten uttalige bilder og filmer av en stakkars syk unge. Fint om du prøver å være saklig i dine motargumenter.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommerikkepånoebra skrev (15 minutter siden):

Igjen, budskapet kunne fint blitt formidlet uten bilder av barnet i senga på sykehuset. 

Jeg har stått i lignende situasjoner som pilotparet ja. Og da har jeg aldri henvist til, eller tenkt på, bilder og videoer lagt ut av influensere. Jeg har brukt min egen kunnskap, magefølelse og krevd mer oppfølging. Jeg har sittet grinene av sinne og sagt at jeg nekter å gå herfra før noen sjekker ungen bedre. Tror du helt seriøst, i de fleste tilfeller, at en lege endrer mening hvis jeg sier at «jeg så en gang på nettet..» 

Og ja. Jeg legger heller på minne informasjon fra seriøse aktører og medier enn hvilke bilder en influenser har lagt ut. 

Barnet mitt unngikk alvorlig hjerneskade, nettopp fordi jeg hadde sett en video av et barn i anfall på vg.no, (som nevnt tidligere i posten) så jeg vet ikke jeg. Legevakta og sykehuslegene vi møtte hadde ikke hørt om tilstanden. Vi fortalte de om videoen. 
Godt du klarer å ignorere legenes råd når du kommer til det akutt syke barnet ditt, synd det ikke gjelder alle mødre og liv har gått tapt.

Du bare overser poenget mitt, så denne diskusjonen er dødfødt. 

Endret av Lija
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (3 minutter siden):

Nei. Men hun kunne helt fint fortalt historien uten uttalige bilder og filmer av en stakkars syk unge. Fint om du prøver å være saklig i dine motargumenter.

🤦‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lija skrev (2 minutter siden):

Sønnen min unngikk alvorlig hjerneskade, nettopp fordi jeg hadde sett en video av et barn i anfall på vg.no, (som nevnt tidligere i posten) så jeg vet ikke jeg. Legevakta og sykehuslegene vi møtte hadde ikke hørt om tilstanden. Vi fortalte de om videoen. 
Godt du klarer å ignorere legenes råd når du kommer til det akutt syke barnet ditt, synd det ikke gjelder alle mødre og liv har gått tapt.

Jeg er enig i at det er viktig at folk vet hva de skal være på vakt overfor. Jeg er helt uenig i at det Pilotfrue har gjort, kan forsvares. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (2 minutter siden):

Jeg er enig i at det er viktig at folk vet hva de skal være på vakt overfor. Jeg er helt uenig i at det Pilotfrue har gjort, kan forsvares. 

Ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (41 minutter siden):

Barnet mitt unngikk alvorlig hjerneskade, nettopp fordi jeg hadde sett en video av et barn i anfall på vg.no, (som nevnt tidligere i posten) så jeg vet ikke jeg. Legevakta og sykehuslegene vi møtte hadde ikke hørt om tilstanden. Vi fortalte de om videoen. 

Jeg overser ikke poenget ditt, jeg er bare ikke enig med deg. Jeg tror ikke de bildene pilotparet har lagt ut vil redde liv. En video av hvordan man utfører HLR er kunnskapsgivende og redder liv. Et bilde av et barn i en sykeseng, halvveis avkledd med pustestøtte redder ikke liv. 

Så vi er enig i at det er viktig å vite hva man skal se etter, vurdering av symptomer og videre hva man bør gjøre. Vi er uenig i at det er det pilotparet oppnår med det de har lagt ut. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommerikkepånoebra skrev (2 minutter siden):

Jeg overser ikke poenget ditt, jeg er bare ikke enig med deg. Jeg tror ikke de bildene pilotparet har lagt ut vil redde liv. En video av hvordan man utfører HLR er kunnskapsgivende og redder liv. Et bilde av et barn i en sykeseng, halvveis avkledd med pustestøtte redder ikke liv. 

Så vi er enig i at det er viktig å vite hva man skal se etter, vurdering av symptomer og videre hva man bør gjøre. Vi er uenig i at det er det pilotparet oppnår med det de har lagt ut. 

Ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett motivasjonen de har så funker det jo? Denne tråden har ligget mer eller mindre brakk siden i sommer, nå er det full fart her igjen. Som gir klikk og penger i kassa. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicoretta skrev (Akkurat nå):

Uansett motivasjonen de har så funker det jo? Denne tråden har ligget mer eller mindre brakk siden i sommer, nå er det full fart her igjen. Som gir klikk og penger i kassa. 

Det er jp bare tull - all pr er ikke god pr. 

Hvis man er en bevisst forbruker som sier fra til forhandlere av produkter at man er imot barneeksponering og viser til feks #stopsharenting-kampanjen til Unicef, før man en forskjell. så gjør det!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lija skrev (5 timer siden):

Så Pilotfrue skulle advart mot RS uten å nevne barnet? Ok. 

Nå lå jo barnet vel på sengepost og ikke intensiv. Med et par liter o2 på nesekateter, selvpustende. Så det sto nok ikke akkurat om livet i dette tilfellet. Uansett så har dette paret lite påvirkning på oppegående folk siden de begge fremstår som ganske enkle. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nussepus skrev (14 minutter siden):

Nå lå jo barnet vel på sengepost og ikke intensiv. Med et par liter o2 på nesekateter, selvpustende. Så det sto nok ikke akkurat om livet i dette tilfellet. Uansett så har dette paret lite påvirkning på oppegående folk siden de begge fremstår som ganske enkle. 

Tidligere her fikk jeg kjeft for å bagatellisere det å være innlagt med RS, fordi noen mente at Pilotfrue hadde lagt ut bilder av en alvorlig syk gutt.., mens jeg mente at en unge med RS innlagt på vanlig barneavdeling (på high flow) var ganske «vanlig» og ikke det verste å ta bilde av, så litt usikker på hvorfor du skriver dette til meg? 🧐 Jeg driter i hva de deler ellers, bare mente det var ok at de brukte kanalen sin til å dele info som faktisk kan hjelpe andre i lignende situasjon, da RS og metning ned på 85% som ikke blir oppdaget, er rimelig unødvendig.. Men jeg skjønner jo at folk her klikker av folk som deler bilder av egen unge, uansett situasjon og intensjon. 

Endret av Lija
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Lija said:

Tidligere her fikk jeg kjeft for å bagatellisere det å være innlagt med RS, fordi noen mente at Pilotfrue hadde lagt ut bilder av en alvorlig syk gutt.., mens jeg mente at en unge med RS innlagt på vanlig barneavdeling (på high flow) var ganske «vanlig» og ikke det verste å ta bilde av, så litt usikker på hvorfor du skriver dette til meg? 🧐 Jeg driter i hva de deler ellers, bare mente det var ok at de brukte kanalen sin til å dele info som faktisk kan hjelpe andre i lignende situasjon, da RS og metning ned på 85% som ikke blir oppdaget, er rimelig unødvendig.. Men jeg skjønner jo at folk her klikker av folk som deler bilder av egen unge, uansett situasjon og intensjon. 

Jeg syns ikke det virker som du vil ta innover deg hva folk her syns er problematisk. Du kan gjerne være uenig, det er bare å diskutere, men du må i alle fall lese hva argumentene er. 

Det er i seg selv problematisk at influensere med et høyt antall følgere deler mange bilder av barna sine, det er ikke noe barna kan gi samtykke til på lik linje som en voksen. Barn skal kunne skape sin egen identitet, mens influensene som ukentlig/daglig deler bilder av barna i alle mulige situasjoner vanskeliggjør dette. Det er i seg selv høyst problematisk, og verdt å diskutere etikken rundt. Det trenger heller ikke være bilder; det var en svensk blogger som skrev lange blogginnlegg om hvordan hennes 2-åring ikke ville slutte å amme, og delte mange detaljer rundt dette. Dette barnet har nå blitt noen år eldre, og all denne informasjonen ligger fremdeles ute. Det syns jeg er problematisk.

Så kan vi skru det opp mange ganger med det som har skjedd her. Vi er ikke lenger i en hverdag, vi er på et sykehus, med et sårbart barn. Å ta bilder av et sykt barn syns jeg selv personlig at man ikke skal gjøre, jeg ville tenkt at man må gi barnet ro og være tilstede, ikke flashe opp mobilen. Men greit, her er man nok forskjellig.

Det store problemet er når Ulrik legger ut disse bildene. Han serverer sitt syke barn på en plattform hvor hvem som helst kan se det (Ulrik har åpen profil). Argumentet med at de vil gi informasjon til andre foreldre kan ikke forklare hvorfor de skal dele et nærbilde av sitt eget barn i en sykeseng.

Informasjon om RS kunne de skrevet en tekst om! De kunne lagt ut bilde av seg selv, og skrevet om det fra et foreldreperspektiv, uten å gi alle detaljer om sykdomsforløpet til barnet.

Se gjerne på hvordan Tegnehanne har løst dette med et alvorlig sykt barn.

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lija skrev (På 12.11.2021 den 18.27):

Det er ingenting her jeg ikke forstår, og jeg trenger ingen lang avhandling om hva dere mener Pilotfrue burde gjort.. send det gjerne heller til Pilotfrue direkte👍 Jeg tror ikke de bryr seg så hardt om det som står her på kvinneguiden.

Meninga mi når det kom til denne hendelsen (som var den jeg kommenterte) hvor de valgte å dele noe informativt, i stedet for feks infoen de gir om at de gir den lille ungen godteri hver fredag, blir den samme. De kunne sikkert gjort det på andre måter, skrevet plakater, tatovert det på ryggen, skrevet en bok.. men bilder er og blir det folk legger merke til, og de hadde delt bilder enten ungen var her eller der.

Ang at du mener man ikke skal ta bilde av syke unger, så hadde ungen min som 1 åring over 100 døgn på sykehus.. det ville vært merkelig å ikke ha et eneste bilde å se tilbake på.. det er minner, gode og dårlige, og det mye hverdag på et sykehus også.
I tillegg er det ensomt, man er bekymret og det er krevende å miste normalen sin. Også for pilotparet. Man er ikke alltid i stand til å ta de smarteste valgene når man er isolert og redd, og man søker støtte utenfra. I tillegg er det helt normalt å få et behov for å dele sine dårlige erfaringer når det gjelder urett mot det kjæreste man har. Hvert fall når man tenker det kan hjelpe andre. Selvfølgelig burde de klare å skille privat og jobb, som alle andre, men den grensa er hårfin når jobben er å dele livet. Og jeg tror ikke de valgte å dele bilder av ungen med tanke om å tjene mer penger, og å få fart på kvinneguiden igjen. Men det kan dere få mene.
Men fortsett slakten, kanskje de kaster inn håndkle snart 👍

Men ærlig talt, ingen her skriver at man ikke skal ta bilde av et sykt barn! Men at man ikke skal publisere det på offentlig internett! Ser du virkelig ikke forskjellen på private fotoalbum og offentlig internett? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (På 12.11.2021 den 18.27):

Det er ingenting her jeg ikke forstår, og jeg trenger ingen lang avhandling om hva dere mener Pilotfrue burde gjort.. send det gjerne heller til Pilotfrue direkte👍 Jeg tror ikke de bryr seg så hardt om det som står her på kvinneguiden.

Meninga mi når det kom til denne hendelsen (som var den jeg kommenterte) hvor de valgte å dele noe informativt, i stedet for feks infoen de gir om at de gir den lille ungen godteri hver fredag, blir den samme. De kunne sikkert gjort det på andre måter, skrevet plakater, tatovert det på ryggen, skrevet en bok.. men bilder er og blir det folk legger merke til, og de hadde delt bilder enten ungen var her eller der.

Ang at du mener man ikke skal ta bilde av syke unger, så hadde ungen min som 1 åring over 100 døgn på sykehus.. det ville vært merkelig å ikke ha et eneste bilde å se tilbake på.. det er minner, gode og dårlige, og det mye hverdag på et sykehus også.
I tillegg er det ensomt, man er bekymret og det er krevende å miste normalen sin. Også for pilotparet. Man er ikke alltid i stand til å ta de smarteste valgene når man er isolert og redd, og man søker støtte utenfra. I tillegg er det helt normalt å få et behov for å dele sine dårlige erfaringer når det gjelder urett mot det kjæreste man har. Hvert fall når man tenker det kan hjelpe andre. Selvfølgelig burde de klare å skille privat og jobb, som alle andre, men den grensa er hårfin når jobben er å dele livet. Og jeg tror ikke de valgte å dele bilder av ungen med tanke om å tjene mer penger, og å få fart på kvinneguiden igjen. Men det kan dere få mene.
Men fortsett slakten, kanskje de kaster inn håndkle snart 👍

Hva er det du snakker om? Du diskuterer stråmenn. Ingen er vel uenig i at du kan ta bilder av ungen din, men å publisere bilder av syke barn er kritikkverdig. Det er jo bare tøys det du skriver her, særdeles vanskelig å ta alvorlig. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...