Gå til innhold

Pilotfrue


Puny

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Glorious skrev:

Hun reklamerer for Synnøve Finden på Instagram og skriver at de serverer gresk yoghurt. Bildet viser en stor porsjon rosa yoghurt og babytøy. Det er ikke den laktosefrie varianten som er avbildet. 

Nestle lager ikke yoghurt til så små. De har noe de kaller yoghurt, men det er ikke yoghurt.

Ja kall meg mammapoliti, men å gå imot helsemyndighetenes anbefalinger for å få penger i kassen er motbydelig. Å late som man går mot anbefalingene for å skape diskusjon rundt eget navn er like motbydelig. 

Hun har garantert mange naive følgerne. Det er ikke anbefalt å gi laktose til så unge barn og da bør hun ikke fronte dette. Hun skrev at de hadde begynt med (blant annet) yoghurt i samråd med helsesøster. Til sammenligning anbefalte vår helsesøster oss Ferber-metoden da barnet vårt hadde seperasjonsangst. Når man blir foreldre mener jeg man plikter til å sette seg inn i ting. Om man velger å gå utenfor anbefalinger og «normalen» er det greit nok, men ikke front ting som går mot anbefalingene for å få klikk i kassa. Hva hadde dere sagt om en blogger la ut at hun drakk alkohol hver dag i svangerskapet? Noen leger mener jo faktisk et et glass ikke er skadelig. 

Alt er til salgs! Men, da får de jo råd til toalettmappe fra LV i det minste. Det er jo mye viktigere enn jernopptak, allergi og intoleranse. 

Mammapoliti out. 

https://www.melk.no/Kosthold-og-helse/Kosthold-for-barn-og-unge/Naar-skal-barn-begynne-aa-drikke-melk 

«Hvorfor ikke melk til spedbarn?

Anbefalingen er i hovedsak gitt med tanke på barnas jernbehov og -inntak det første leveåret, ikke fordi melk er farlig for barna. Små barn er ekstra utsatt for jernmangel, fordi barnets behov for jern øker og jerninnholdet i morsmelk er ikke høyt nok til å dekke barnets behov fra rundt 6 måneders alder.

Kumelk inneholder svært lite jern, og i tillegg er mange barn glad i melk. Man er derfor redd for at melk kan fortrenge mer jernrike matvarer fra kostholdet. Fra ett års alder har matvarer som kjøtt og brød overtatt som hovedkilder til jern, og dermed er det plass til mer melk i kostholdet.»

Dette er grunnen til at man sier at baby ikke skal ha kumelk. Det har ingenting med laktose å gjøre. Det er faktisk laktose i morsmelk også.

Jeg synes det hadde vært fint om man sluttet å lete med lys og lykte etter ting å ta frua på. Dette er så bagatellmessig og uinteressant, for ikke å snakke om hvordan det får tråden/diskusjonen generelt til å fremstå.

Endret av Malum
Skrivefeil
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, J.. skrev:

Jeg har ikke sett bilde,så det var bare en tanke jeg luftet.

Men som andre sier - hvis/om de velger å ikke føge anbefalinger slavisk får være deres sak.

Å sammenligne yoghurt mot gravide som drikker alkohol blir så fjernt at jeg har ikke ord..

Men her gidder jeg ikke å spinne videre på deres matvaner,da det er en totalt uinteressant diskusjon,som heller kan tas i foreldrforumet.

Jeg mener også at det er helt fjernt, men min franske kollega har tatt seg flere glass vin i svangerskapet for «i Frankrike er det helt OK». 

Pilotfrue er en influencer og jeg prøver bare å få frem at det må være lov å kritisere henne når hun fronter vaner som går imot helsemyndighetenes anbefaling uten å bli kalt hysterisk og mammapoliti. Det handler ikke om hva hun velger å gjøre, men at hun deler hva hun velger å gjøre, noe som igjen kan påvirke andre i negativ retning. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder hva pilotfrua deler: Jeg skulle ønske at fokus kunne være mer på det faktum at hun velger å dele barnet sin hverdag på blogg, insta og tv-serie. Der ligger min bekymring.

Endret av Malum
Skrivefeil
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Malum skrev:

https://www.melk.no/Kosthold-og-helse/Kosthold-for-barn-og-unge/Naar-skal-barn-begynne-aa-drikke-melk 

«Hvorfor ikke melk til spedbarn?

Anbefalingen er i hovedsak gitt med tanke på barnas jernbehov og -inntak det første leveåret, ikke fordi melk er farlig for barna. Små barn er ekstra utsatt for jernmangel, fordi barnets behov for jern øker og jerninnholdet i morsmelk er ikke høyt nok til å dekke barnets behov fra rundt 6 måneders alder.

Kumelk inneholder svært lite jern, og i tillegg er mange barn glad i melk. Man er derfor redd for at melk kan fortrenge mer jernrike matvarer fra kostholdet. Fra ett års alder har matvarer som kjøtt og brød overtatt som hovedkilder til jern, og dermed er det plass til mer melk i kostholdet.»

Dette er grunnen til at man sier at baby ikke skal ha kumelk. Det har ingenting med laktose å gjøre. Det er faktisk laktose i morsmelk også.

Jeg synes det hadde vært fint om man sluttet å lete med lys og lykte etter ting å ta frua på. Dette er så bagatellmessig og uinteressant, for ikke å snakke om hvordan det får tråden/dislusjonen generelt til å fremstå.

Ser at de som SELGER melk og meieriprodukter velger å formulere teksten sin litt annerledes enn helsemyndighetene. 

Vi har laktoseintoleranse i familien og ble derfor anbefalt å være ekstra forsiktig med meieriprodukter ved innføring av fast føde ettersom babyer er ekstra sensitive de første leveårene. Nok en grunn til å holde seg til det helsemyndighetene anbefaler og ikke det pilotfrue og Synnøve Finden anbefaler. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Glorious skrev:

Ser at de som SELGER melk og meieriprodukter velger å formulere teksten sin litt annerledes enn helsemyndighetene. 

Vi har laktoseintoleranse i familien og ble derfor anbefalt å være ekstra forsiktig med meieriprodukter ved innføring av fast føde ettersom babyer er ekstra sensitive de første leveårene. Nok en grunn til å holde seg til det helsemyndighetene anbefaler og ikke det pilotfrue og Synnøve Finden anbefaler. 

Alle med matrelaterte allergier i familien blir anbefalt å holde baby unna risikoprodukter.

Endret av Malum
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, Glorious skrev:

Jeg mener også at det er helt fjernt, men min franske kollega har tatt seg flere glass vin i svangerskapet for «i Frankrike er det helt OK». 

Pilotfrue er en influencer og jeg prøver bare å få frem at det må være lov å kritisere henne når hun fronter vaner som går imot helsemyndighetenes anbefaling uten å bli kalt hysterisk og mammapoliti. Det handler ikke om hva hun velger å gjøre, men at hun deler hva hun velger å gjøre, noe som igjen kan påvirke andre i negativ retning. 

Akkurat når det kommer til barn vil jeg tro at folk  går etter anbefalinger fra helsestasjon,egne foreldre/venner med barn,å egen magefølelse.

Å ta ukritisk tips å råd fra bloggeres betalte anbefalinger ang barn,er like lurt som å blindt følge alt man googler seg frem til.

Folk må være litt kritiske til hva de leser å ikke skyve alt ansvar på bloggeren.

*Selvfølgelig har bloggeren ett visst ansvar selv,men det har neimen leseren selv også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Glorious skrev:

Jeg mener også at det er helt fjernt, men min franske kollega har tatt seg flere glass vin i svangerskapet for «i Frankrike er det helt OK». 

Pilotfrue er en influencer og jeg prøver bare å få frem at det må være lov å kritisere henne når hun fronter vaner som går imot helsemyndighetenes anbefaling uten å bli kalt hysterisk og mammapoliti. Det handler ikke om hva hun velger å gjøre, men at hun deler hva hun velger å gjøre, noe som igjen kan påvirke andre i negativ retning. 

Jeg kjente ei oppegående engelsk dame som ble anbefalt av legen sin å ta ett glass rødvin hver kveld i svangerskapet. Det er riktignok ganske lenge siden, men for meg virket det veldig rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicecar
1 time siden, Justlooking skrev:

Jeg kjente ei oppegående engelsk dame som ble anbefalt av legen sin å ta ett glass rødvin hver kveld i svangerskapet. Det er riktignok ganske lenge siden, men for meg virket det veldig rart.

En norsk lege jeg var hos ifjor mente også at det var ufarlig å ta et glass rødvin til maten mens man går gravid (noe jeg forøvrig synes er helt på trynet). Så det er nok flere leger som deler den meningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2019 den 12.58, Malum skrev:

Feil

 

Endret av terteskjell
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2019 den 13.14, Malum skrev:

Feil

 

Endret av terteskjell
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2019 den 13.45, Justlooking skrev:

Feil

 

Endret av terteskjell
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Glorious said:

 Det er ikke anbefalt å gi laktose til så unge barn og da bør hun ikke fronte dette. Hun skrev at de hadde begynt med (blant annet) yoghurt i samråd med helsesøster. 

 

5 hours ago, Glorious said:

Ser at de som SELGER melk og meieriprodukter velger å formulere teksten sin litt annerledes enn helsemyndighetene. 

Vi har laktoseintoleranse i familien og ble derfor anbefalt å være ekstra forsiktig med meieriprodukter ved innføring av fast føde ettersom babyer er ekstra sensitive de første leveårene. Nok en grunn til å holde seg til det helsemyndighetene anbefaler og ikke det pilotfrue og Synnøve Finden anbefaler. 

Her har du misforstått noe grundig. 

Laktose er IKKE frarådet små barn. Laktoseintoleranse hos babyer er svært uvanlig, og farlig. Dette fordi morsmelk er ekstremt laktoseholdig, og babyer som ikke tåler laktose blir svært syke. Mme har også laktose. 

Anbefalingene om å ligge unna kumelk har INGENTING med laktose å gjøre. Ungen til PF får mye mer laktose gjennom en amming enn gjennom en yoghurt. Er foreldrene laktoseintolerante anbefales det likevel å gi barnet laktose så lenge det tåler det, fordi sjansen for å utvikle intoleranse øker hvis man kun gir laktosefritt (som uansett er meningsløst så lenge man ammer). 

I Sverige er det forøvrig anbefalt med kumelk fra 6 mnd, så denne 10 mnd grensen i Norge er ingen fasit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, terteskjell skrev:

Tok noen få glass etter første  trimester men ikke mye.  Kanskje 5 glass i løpet av 6 mnd

Huff, håper ikke ungen din har FAS! Hvorfor er du villig til å risikere dette bare for å dekke ditt eget behov for alkohol?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, HerKommerMummi skrev:

Huff, håper ikke ungen din har FAS! Hvorfor er du villig til å risikere dette bare for å dekke ditt eget behov for alkohol?

Er ikke ofte jeg blander meg i andres liv, men her er jeg virkelig enig! 

De som røyker, drikker og spiser ting er påvist å være farlig i svangerskapet har jeg ingenting til overs for. Klarer man ikke å sette barnets behov foran sine egne i 9 mnd, så kan man jo begynne å lure...

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, HerKommerMummi skrev:

 

😂

Endret av terteskjell
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis man googler så er det ganske forskjellige råd fra land til land og fra lege til lege i samme land. Siden forskning viser så forskjellige resultater er legene også splittet. Helsemyndighetene her i landet kjører en restriktiv linje som ikke alle forskere og leger er enige i. Det ligger mye forskning ute som ikke stemmer med det helsemyndighetene sier så det kan umulig være lett å vite hva som er «riktig» å gjøre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Justlooking skrev:

Hvis man googler så er det ganske forskjellige råd fra land til land og fra lege til lege i samme land. Siden forskning viser så forskjellige resultater er legene også splittet. Helsemyndighetene her i landet kjører en restriktiv linje som ikke alle forskere og leger er enige i. Det ligger mye forskning ute som ikke stemmer med det helsemyndighetene sier så det kan umulig være lett å vite hva som er «riktig» å gjøre.

Så hvorfor da ta sjansen? Er virkelig de 2-3 glassene med vin så viktig? Alkohol er jo ikke sundt for fosteret, selv om vin er godt....

Jeg har jobbet innenfor rusfeltet i mange år, og forstår ikke at kvinner risikerer å evt skade fosteret. Grunnen til at Helsemyndighetene anbefaler totalt avhold er fordi det ikke går ann forske seg fram til "akseptabel" nedre anbefaling.

I forhold til forskning..... alt kan bevises og motbevise, men at alkohol er skadelig vet vel alle? Husk at fosteret deler blodomløp om mor. Fosteret er mindre. Og fosteret tisser i og drikker fostervannet. 

 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brielle
2 timer siden, Justlooking skrev:

Hvis man googler så er det ganske forskjellige råd fra land til land og fra lege til lege i samme land. Siden forskning viser så forskjellige resultater er legene også splittet. Helsemyndighetene her i landet kjører en restriktiv linje som ikke alle forskere og leger er enige i. Det ligger mye forskning ute som ikke stemmer med det helsemyndighetene sier så det kan umulig være lett å vite hva som er «riktig» å gjøre.

Men hvorfor ta sjansen, de fleste vil vel være på den sikre siden og ikke risikere noe når det gjelder det mest dyrebare noensinne? Det er verdt det spør du meg, jeg ofrer mer enn gjerne egen komfort og egne lyster for barnas ve og vel. Det er jo et lite menneske som blir laget inni der, som blir påvirket av det mor gjør og utsetter det for.

Synes det er spesielt at samtidig som man aldri i verden ville ha gitt en baby eller et småbarn alkohol eller røyk, så gjør man allikevel det når det er enda mindre og "under konstruksjon" i magen, når utviklingen kan påvirkes enda mer...DA er det liksom greit 😳🤷🏼‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brielle
3 timer siden, terteskjell skrev:

😂 nei..  Mitt barn har ikke noe form for FAS.  Hun er nå 16 år..  Har ikke noe form for skrive og lese vansker, ikke hyperaktiv, en balanse som mange ikke har, normal fødselsvekt.  En frisk og rask jente.  

Vet at mange synes det er horribelt at jeg tok noen få glass vin men det er hva jeg gjorde.  Å mitt valg.  Andre gjør hva de synes er greit

Godt å høre, da var hun heldig, det er nemlig ingen selvfølge. Det skjer ikke alltid, men det KAN skje...så hvorfor ta sjansen 🤷🏼‍♀️ Man gir ikke babyer alkohol når de ikke er i magen lenger, så hvorfor gi dem det når de er enda mindre og i en enda mer kritisk fase, når alt inni dem blir laget og derfor kan bli påvirket av det mor putter i seg. Men gjort er gjort for din del, og veldig glad for at det gikk bra for dere! Bare dumt å bagatellisere det for andre, for det er ikke sikkert at de vil være like heldige..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...