Gå til innhold

Pilotfrue


Puny

Anbefalte innlegg

59 minutter siden, SKE87 skrev:

Satt babyen min i vippestol så hun kunne se på meg dusje jeg, det syntes hun var mer enn bok underholdning. Trengte ikke skjerm. Samme når jeg laget mat. Hun fulgte nøye med på det også.

 

56 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Jeg også gjorde det flere ganger, men ikke alltid det var like morsomt for henne. De gangene det var håpløst, satte jeg på TV og Sesam Stasjon. Ellers kjenner jeg barn som nekter å sitte i vippestol, litt tungvindt å ha ungen i bæresele mens man dusjer eller er på do. 

Er dere ikke klar over farene ved vippestol?? :overrasket: https://www.klikk.no/foreldre/baby/tester-og-babyutstyr/vippestol-til-baby-2368252

Alvorlig talt: det er mye som ikke er bra for en liten baby, men det essensielle her er vel mengde. Jeg tviler sterkt på at flybabyen sitter godt plantet i en vippestol og glaner på tv eller ipad i timevis hver eneste dag. Man har innimellom bruk for et kvarter uten hyling og/eller klamring, hvis man f.eks trenger å gå på do, ta seg en dusj, spise en brødskive, osv, og da er enkel underholdning som funker for aktuell baby helt innafor i korte perioder av gangen. 

Jeg velger å stole på at disse folkene er normalt oppegående foreldre som skjønner at vippestol og skjerm må benyttes med forsiktighet: altså når man «må», som hun skriver. 

 

Innlegget er ryddet for persondebatt.

Endret av Papirfly
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dævendøtte
1 time siden, Malum skrev:

 

Er dere ikke klar over farene ved vippestol?? :overrasket: https://www.klikk.no/foreldre/baby/tester-og-babyutstyr/vippestol-til-baby-2368252

Alvorlig talt: det er mye som ikke er bra for en liten baby, men det essensielle her er vel mengde. Jeg tviler sterkt på at flybabyen sitter godt plantet i en vippestol og glaner på tv eller ipad i timevis hver eneste dag. Man har innimellom bruk for et kvarter uten hyling og/eller klamring, hvis man f.eks trenger å gå på do, ta seg en dusj, spise en brødskive, osv, og da er enkel underholdning som funker for aktuell baby helt innafor i korte perioder av gangen. 

Jeg velger å stole på at disse folkene er normalt oppegående foreldre som skjønner at vippestol og skjerm må benyttes med forsiktighet: altså når man «må», som hun skriver. 

 

Innlegget er ryddet for persondebatt.

Er snart 30 år siden jeg hadde baby i vippestol ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Er snart 30 år siden jeg hadde baby i vippestol ;)

Jeg hadde for over 20 år siden, og hadde nok brukt det i dag også. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
2 minutter siden, Malum skrev:

Jeg hadde for over 20 år siden, og hadde nok brukt det i dag også. :)

Som du sier, alt med måte :)  Men her inne er jo alt enten sort/hvitt eller enten eller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Som du sier, alt med måte :)  Men her inne er jo alt enten sort/hvitt eller enten eller. 

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt rart at folk snakker om at man har behov for litt tid til å dusje. Dere vet at når barnet er så lite så sover det svært mye? Da åpner det seg tid til å dusje. Ja, det er sykt krevende med småbarn, men fortsatt ingen grunn til å ha barn foran skjerm. Vippestol kan brukes litt om gangen, men skjerm er skadelig. Jeg forstår virkelig ikke de som sitter her og sier at det er ok. Tenk at du stroppes fast i en stol og tvinges til å se på en skjerm, når det du egentlig vil er å se på mamma/pappa, evt til nød stimuleres litt med en leke som er i bevegelse. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Sheila-S skrev:

Litt rart at folk snakker om at man har behov for litt tid til å dusje. Dere vet at når barnet er så lite så sover det svært mye? Da åpner det seg tid til å dusje. Ja, det er sykt krevende med småbarn, men fortsatt ingen grunn til å ha barn foran skjerm. Vippestol kan brukes litt om gangen, men skjerm er skadelig. Jeg forstår virkelig ikke de som sitter her og sier at det er ok. Tenk at du stroppes fast i en stol og tvinges til å se på en skjerm, når det du egentlig vil er å se på mamma/pappa, evt til nød stimuleres litt med en leke som er i bevegelse. 

Og du vet at alle babyer er forskjellige sant? Når babyen endelig sovner må du spise frokost, rydde av frokostbordet, sette på en vaskemaskin og brette 100 000 små plagg, og DER våknet han igjen ja! Beklager avsporing, men ikke alle babyer sover veldig lenge i strekk!

Endret av Pås
  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Pås skrev:

Og du vet at alle babyer er forskjellige sant? Når babyen endelig sovner må du spise frokost, rydde av frokostbordet, sette på en vaskemaskin og brette 100 000 små plagg, og DER våknet han igjen ja! Beklager avsporing, men ikke alle babyer sover veldig lenge i strekk!

Barn er forskjellige ja!

men det er på tide at noen taler barnas sak og ikke forsvarer uansvarlig atferd. Ville du likt å bli stroppet fast til en stol foran tv? Uten mulighet til å velge hva du skal se på eller hvor lenge du settes foran tv? Du blir jo rolig, så det må jo bety at du liker det? Og det kan jo ikke skade. Det er jo bare barnetv?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sheila-S skrev:

Barn er forskjellige ja!

men det er på tide at noen taler barnas sak og ikke forsvarer uansvarlig atferd. Ville du likt å bli stroppet fast til en stol foran tv? Uten mulighet til å velge hva du skal se på eller hvor lenge du settes foran tv? Du blir jo rolig, så det må jo bety at du liker det? Og det kan jo ikke skade. Det er jo bare barnetv?

Nei jeg måtte selvsagt bestemme kanal selv... 😏 jeg er ingen stor pilotfruefan altså, og å plassere en baby foran TV i timesvis er selvsagt ingen god ide, blir bare irritert av lettvinte løsninger som: dere nybakte mammaer kan jo bare dusje når baby sover? Det blir for enkelt! Utenom dusjing kan det også være andre ting som gjør at mor ikke kan bysse babyen og å plassere ham i vippestol foran TV er faktisk da en løsning!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sheila-S skrev:

Barn er forskjellige ja!

men det er på tide at noen taler barnas sak og ikke forsvarer uansvarlig atferd. Ville du likt å bli stroppet fast til en stol foran tv? Uten mulighet til å velge hva du skal se på eller hvor lenge du settes foran tv? Du blir jo rolig, så det må jo bety at du liker det? Og det kan jo ikke skade. Det er jo bare barnetv?

Og tale barnas sak?? Jeg tar en Navarsete: veit du ka du snakker om? Jeg gir meg nå, denne diskusjonen får vi ta i en annen tråd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Era Vulgaris skrev:

Hvem snakker om traumer? Det kan faktisk være skadelig for både synet og hjernen å bruke skjerm til så små barn. Og hvilken baby har behov for å se på en skjerm. Folk må faktisk begynne å tenke litt mer over hva de holder på med i forhold til små barn.

Har du barn selv? Tror ikke det

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plasser barnet i en vippestol. Men må det være foran tv? Nei! Det er skadelig. Et så lite barn skal ikke se på tv.

Barn i vippestol er greit i små doser, f.eks. når man dusjer eller lager mat osv. Et så lite barn vil ha mer enn nok glede av å se sin mor mens hun lager mat osv. Evt ha leker plassert foran seg. Kan også spille musikk, barn blir veldig rolige av musikk. Evt at mor/far synger. Trenger ikke å være i vippestol heller. Kan legges på en matte. Forstår ikke hvorfor barnet må være foran tv? Barnet lærer det man lærer dem. Læres de til å titte opp på mor og roe seg av det, vil det bare være en enorm fordel senere også. 

Jeg synes mange lett skriker «mammapoliti» når man taler barnas sak. Det er nærmest blitt et skjellsord og brukes som et motargument for å legge hele diskusjonen død. Disse bloggerne påvirker mange og når hun viser bilder av barn foran tv vil flere gjøre det samme og tenke at det er greit. Men, det er IKKE greit

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Sheila-S skrev:

Plasser barnet i en vippestol. Men må det være foran tv? Nei! Det er skadelig. Et så lite barn skal ikke se på tv.

Barn i vippestol er greit i små doser, f.eks. når man dusjer eller lager mat osv. Et så lite barn vil ha mer enn nok glede av å se sin mor mens hun lager mat osv. Evt ha leker plassert foran seg. Kan også spille musikk, barn blir veldig rolige av musikk. Evt at mor/far synger. Trenger ikke å være i vippestol heller. Kan legges på en matte. Forstår ikke hvorfor barnet må være foran tv? Barnet lærer det man lærer dem. Læres de til å titte opp på mor og roe seg av det, vil det bare være en enorm fordel senere også. 

Jeg synes mange lett skriker «mammapoliti» når man taler barnas sak. Det er nærmest blitt et skjellsord og brukes som et motargument for å legge hele diskusjonen død. Disse bloggerne påvirker mange og når hun viser bilder av barn foran tv vil flere gjøre det samme og tenke at det er greit. Men, det er IKKE greit

Fine tips altså, men når du lager mat med en masende treåring og en baby som illskriker gjør du mye for litt ro. Det er rart hvor eksperter folk som ikke har barn er på andre barn (det høres ikke ut som du har det)

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Stavangebrud2012 skrev:

Har du barn selv? Tror ikke det

Tro om igjen. Jeg har to, og har i tillegg jobbet med barn/unge i en mannsalder, så jeg har nok mer peiling enn deg, tenker jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Stavangebrud2012 skrev:

Fine tips altså, men når du lager mat med en masende treåring og en baby som illskriker gjør du mye for litt ro. Det er rart hvor eksperter folk som ikke har barn er på andre barn (det høres ikke ut som du har det)

«Høres ut som du ikke har det?» Må jeg legge ut bilder av mitt barn for å bevise at jeg har barn?

Hva slags argument er det?

Det er skadelig for så små barn å se på tv. Kan virkelig ikke forstå hvordan man kan argumentere for at så små barn skal se på tv. Men, vent litt... Jeg har til gode å høre ett eneste godt argument! Motsvarene bærer preg av ad hominem argumenter

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oj oj.. Så mange personlige historier her.. En idé å starte en egen tråd med vippestolserfaringer/skjermbruk?

Endret av Jordbærogfløte
  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilotfrua blir stadig kjedeligere, men mammapolitiet som har inntatt tråden er et eneste stort snork. Hva med å opprette deres egen tråd der dere kan hamre løs på hverandre? 

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, cassio skrev:

Pilotfrua blir stadig kjedeligere, men mammapolitiet som har inntatt tråden er et eneste stort snork. Hva med å opprette deres egen tråd der dere kan hamre løs på hverandre? 

Enig.......

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...