Gå til innhold

Råd om hvordan få nære venner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette satt langt inne å skrive, men jeg trenger noen gode råd fra dere godtfolk om hvordan jeg skal gå frem her.

Så saken er at jeg har enderlig annerkjent overfor meg selv at jeg sliter med vennskap og sosiale relasjoner som gjør meg usikker. Jeg har en del venner, men jeg føler ikke de er så nære, og mine nærmeste venner tror jeg ikke anser meg som så nær, og jeg sliter mye med å vite hvor vennskap står spesielt med tanke på besøk, tjenester og sånt. Altså jeg føler jeg er bedre venn med dem enn de er med meg som jo gjør at de ikke tar så ofte kontakt eller inviterer meg med på ting, så det er det jeg som må ta kontakt som oftest.

Jeg prøver å kartlegge litt overfor meg selv hvorfor jeg ikke er nærmere de jeg er venn med og har kommet frem til at jeg nok holder venner litt på avstand når ting blir for personlig og følelsesmessig, fordi jeg føler på skam og underlegenhet. Jeg har et ganske dårlig selvbilde og går med en følelse av at jeg ikke er bra nok - både utseendemessig og personlighetsmessig. Jeg gjemmer meg bak en fasade om at alt er bra, eller prøver å få problemer til å ikke høres så alvolige ut når jeg først snakker om ting som er vanskelig. En annen ting er at jeg blir fort misunnelig på andre og vil ikke virke noe dårligere enn dem, og prøver derfor å unngå å snakke om ting jeg ikke får til. Jeg har en ganske stor stolthetsfølelse som jeg tror ødelegger mye, men jeg prøver nå å åpne meg litt mer, men de to gangene jeg har snakket bittelitt om disse tingene så får jeg på en måte dårlig samvittighet for at jeg sutrer og syter, at jeg liksom ikke fortjener å ha disse følelsene og at jeg ikke burde plage andre med det fordi jeg ikke vet helt hvor mye de bryr seg og jeg vil ikke være til bry for andre heller. Jeg er nok litt redd for å bli oppfattet som en sosial taper og patetisk også, som henger sammen med det dårlgie selvbildet mitt. 

Nå som jeg endelig har innrømmet overfor meg selv at det er jeg som er problemet, og ikke alle andre, så lurer jeg på om noen har vært igjennom noe lignende eller har noen råd om hvordan jeg skal gå frem for å knytte tettere relasjoner til vennene mine, og hvordan jeg kan bedre selvbildet mitt? Burde snakke med de vennene mine om dette i håp om at de vil anse meg som nærmere venn, eller hvordan bør jeg gå frem (utenom å kontakte psykolog for det har jeg tenkt på, men har ikke mulighet akkurat nå)?

Takk for alle gode råd!

Anonymkode: b4130...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må våge å vise dine sårbare sider når du er med venner, om det skulle skje. Da vil du fort merke hvem som er genuin og hvem som trekker seg unna. Du kan og kontakte de du betrakter som nærmest og snakke med de om dette. Eller se hvem som kontakter deg.

Anonymkode: d880a...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...