AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #21 Skrevet 29. november 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men om man parrer en retdriver/shæfer, med en husky, så er det MINDRE, mest sannsynlig veldig veldig liten sjans for at de får de problemene hofteproblemene Anonymkode: a4baf...4e4 So. Much. Bullshit. Vær så snill, slutt å lek biolog nå, det er åpenbart at du ikke vet hva du snakker om. Anonymkode: 5846d...f46 5
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #22 Skrevet 29. november 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: So. Much. Bullshit. Vær så snill, slutt å lek biolog nå, det er åpenbart at du ikke vet hva du snakker om. Anonymkode: 5846d...f46 Nei, tror nok du ikke vet så mye. Har hatt den blandingen før, og renraset schæferhund. Den renraset ble syk, mens den blandingen var helt frisk, vetrinæren sa det samme selv, at hunden min holdt seg frisk pga det var blandet, spesielt med huskyen som er så frisk Spør gjerne vetrinæren eller de som har hatt den blandingen du Anonymkode: a4baf...4e4 1
ArtyFarty Skrevet 29. november 2016 Forfatter #23 Skrevet 29. november 2016 Litt "voksenopplæring": " Hva er årsaken til at en hund får HD? Utviklingen av HD hos en hund skyldes en kombinasjon av arv og miljø. Arvbarheten gir uttrykk for hvor stor del av totalvariasjonen i en egenskap som skyldes arvelige faktorer. Arvbarhet er den forskjellen mel‐ lom individene som skyldes arv; arvbarhet er ikke det samme som arvelighet. Arvbarheten for HD varierer noe fra rase til rase, og undersøkelser av NKKs materiale viser en gjennomsnittelig arvbarhet på i under‐ kant av 30% (variasjon fra 10‐48%). Dette innebærer at også andre faktorer har stor betydning for utvik‐ ling av defekten. Man antar imidlertid at en hund ikke utvikler HD med mindre det foreligger en arvelig disposisjon, men en hund trenger ikke utvikle HD til tross for at den kan være arvelig disponert." Dvs at om man parer en hund med HD på linjene med en hund som ikke har det så er avkommene fremdeles genetisk disponert. Elementært, Dr Watson. Man kan ikke si så mye om forekomsten av HD hos blandingshunder, fordi så liten andel av disse blir røntget. Renrasede hunder følger i langt større grad et testregime, fordi oppdrettere ønsker kunnskap om linjene de avler på. Ved forekomst av det ene eller det andre, så tas hunder ut av avl. Jeg kjenner imidlertid til både renrasede og blandinger med HD, pussig nok. 5
Victoria95 Skrevet 29. november 2016 #24 Skrevet 29. november 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: So. Much. Bullshit. Vær så snill, slutt å lek biolog nå, det er åpenbart at du ikke vet hva du snakker om. Anonymkode: 5846d...f46 Venninnen min hadde en lignende blanding. Dyrlegen sa det samme til ho 👍 De aller fleste schæferhunder blir syke. Moren hennes har hatt 3 schæferhunder. Venninnen min har aldri hatt renraset schæferhund (kun moren), men skaffet seg en blanding mellom schæfer, sibirsk husky og noe annet. Hunden var iallfall 50% schæfer. Den dagen i dag er den 13 år, aldri feilet noe og frisk som en fisk. De som blandet denne rasen sa akkurat det samme. 1
ArtyFarty Skrevet 29. november 2016 Forfatter #25 Skrevet 29. november 2016 1 minutt siden, Victoria95 skrev: Venninnen min hadde en lignende blanding. Dyrlegen sa det samme til ho 👍 De aller fleste schæferhunder blir syke. Kilde? 1
Victoria95 Skrevet 29. november 2016 #26 Skrevet 29. november 2016 3 minutter siden, ArtyFarty skrev: Kilde? Kjenner til mange med den rasen, og skal si deg så si alle har hatt HD osv, og måtte avlives. Litt usikker på om jeg kjenner noen som har hatt schæferhund uten helseproblemer. Mange av de har ikke skaffet seg den rasen igjen, selv om den er veldig fin. Foretrekker heller da at den er blandet med husky. Spurte venninnen min nå hva de sykdommene var nå. "Åå! Det er mye. Skal du ha en schæfer? Hmm. Endel er plaget med sykdommer som HD, allergier og "Schæferrompe", bloat(gastric utvidelse tarmslyng), ddegenerativ myelopati (vil si det er en sykdom i ryggraden, gikt, panosteitis, rag, von willebrands sykdom, katarakt, kardiomyopati, OG, hyperparatyreoidisme, også hemangiosarcoma, ganske aggresiv sykdom "
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #27 Skrevet 29. november 2016 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, tror nok du ikke vet så mye. Har hatt den blandingen før, og renraset schæferhund. Den renraset ble syk, mens den blandingen var helt frisk, vetrinæren sa det samme selv, at hunden min holdt seg frisk pga det var blandet, spesielt med huskyen som er så frisk Spør gjerne vetrinæren eller de som har hatt den blandingen du Anonymkode: a4baf...4e4 DET ER IKKE ENSBETYDENDE MED AT DU HAR EN GRAD I BIOLOGI ELLER KAN NOE SOM HELST OM GENETIKK DIN TAPER! Anonymkode: 5846d...f46 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #28 Skrevet 29. november 2016 5 minutter siden, Victoria95 skrev: Kjenner til mange med den rasen, og skal si deg så si alle har hatt HD osv, og måtte avlives. Litt usikker på om jeg kjenner noen som har hatt schæferhund uten helseproblemer. Mange av de har ikke skaffet seg den rasen igjen, selv om den er veldig fin. Foretrekker heller da at den er blandet med husky. Spurte venninnen min nå hva de sykdommene var nå. "Åå! Det er mye. Skal du ha en schæfer? Hmm. Endel er plaget med sykdommer som HD, allergier og "Schæferrompe", bloat(gastric utvidelse tarmslyng), ddegenerativ myelopati (vil si det er en sykdom i ryggraden, gikt, panosteitis, rag, von willebrands sykdom, katarakt, kardiomyopati, OG, hyperparatyreoidisme, også hemangiosarcoma, ganske aggresiv sykdom " Schæferrompe? Åja, så du snakker om utstillingsschæfer og ikke bruksschæfer som ser helt annerledes ut og har helt annerledes kropp og kan jobbe som tjenestehund i ganske mange år? LITT forskjell da. Anonymkode: 5846d...f46 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #29 Skrevet 29. november 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: DET ER IKKE ENSBETYDENDE MED AT DU HAR EN GRAD I BIOLOGI ELLER KAN NOE SOM HELST OM GENETIKK DIN TAPER! Anonymkode: 5846d...f46 Haha, hvor gammel er du? 😳 Mennesker nå til dags 🙄 Anonymkode: a4baf...4e4 5
ArtyFarty Skrevet 29. november 2016 Forfatter #30 Skrevet 29. november 2016 12 minutter siden, Victoria95 skrev: Kjenner til mange med den rasen, og skal si deg så si alle har hatt HD osv, og måtte avlives. Litt usikker på om jeg kjenner noen som har hatt schæferhund uten helseproblemer. Mange av de har ikke skaffet seg den rasen igjen, selv om den er veldig fin. Foretrekker heller da at den er blandet med husky. Spurte venninnen min nå hva de sykdommene var nå. "Åå! Det er mye. Skal du ha en schæfer? Hmm. Endel er plaget med sykdommer som HD, allergier og "Schæferrompe", bloat(gastric utvidelse tarmslyng), ddegenerativ myelopati (vil si det er en sykdom i ryggraden, gikt, panosteitis, rag, von willebrands sykdom, katarakt, kardiomyopati, OG, hyperparatyreoidisme, også hemangiosarcoma, ganske aggresiv sykdom " Din påstand er at de fleste schäferene er syke. Jeg etterspurte kilde, ikke synsing fra deg og din venninne. Har kanskje NVH, NKK eller Schäferlubben en statistikk? 3
Victoria95 Skrevet 29. november 2016 #31 Skrevet 29. november 2016 Akkurat nå, ArtyFarty skrev: Din påstand er at de fleste schäferene er syke. Jeg etterspurte kilde, ikke synsing fra deg og din venninne. Har kanskje NVH, NKK eller Schäferlubben en statistikk? http://germanshepherddogs.info/common-german-shepherd-health-problems/?lang=no http://filippaa.blogg.no/schferhundsykdommer.html Kjøp deg en hundebok å lese i, helst en utenlansk, for så lære mer om raser og fakta eller ta deg en prat med vetrinær å hør. Jeg skal snart gå vetrinærskole, lærer meg masse på veien 1
Victoria95 Skrevet 29. november 2016 #32 Skrevet 29. november 2016 6 minutter siden, ArtyFarty skrev: Din påstand er at de fleste schäferene er syke. Jeg etterspurte kilde, ikke synsing fra deg og din venninne. Har kanskje NVH, NKK eller Schäferlubben en statistikk? Her er det snakk om sykdommer renraset får, men blandinger er friskere, kommer helt an på blandingen. Er den blandet med husky så er det en helsemessig ypperlig kombinasjon. Men om den er blandet med SVART elghund så blir det noe annet, den blir ikke spesielt mer sykere, kanskje litt friskere, men der er gemyttet et stort problem. Vi snakket om det, og råda om at kommer det en slik blandingskull så burde disse valpene desverre avlives.
ArtyFarty Skrevet 29. november 2016 Forfatter #33 Skrevet 29. november 2016 12 minutter siden, Victoria95 skrev: http://germanshepherddogs.info/common-german-shepherd-health-problems/?lang=no http://filippaa.blogg.no/schferhundsykdommer.html Kjøp deg en hundebok å lese i, helst en utenlansk, for så lære mer om raser og fakta eller ta deg en prat med vetrinær å hør. Jeg skal snart gå vetrinærskole, lærer meg masse på veien Jeg anbefaler deg å lese deg opp på engelsken din - linken sier noen om helseproblemer på rasen, men ikke at flesteparten er syke. Det var din påstand - at de fleste er syke. Det var det jeg etterspurte kilde på, ikke hvilke helseproblemer rasen har. Så igjen: kilde? 1
Victoria95 Skrevet 29. november 2016 #34 Skrevet 29. november 2016 Akkurat nå, ArtyFarty skrev: Jeg anbefaler deg å lese deg opp på engelsken din - linken sier noen om helseproblemer på rasen, men ikke at flesteparten er syke. Det var din påstand - at de fleste er syke. Det var det jeg etterspurte kilde på, ikke hvilke helseproblemer rasen har. Så igjen: kilde? Tror du det står kilder på nettet der det står om en del raser som ofte blir syke? - Nei! Samme med Alask klee kai, bulldog etc. Det står desverre ikke stort om disse hundene blir ofte syke, det er noe vi må få erfaringen med enten om vi har hatt rasen selv, eller om mange rundt oss har hatt den, det er noe som må oppleves. Finnes vel kanskje noen kilder av mennesker som har delt sine erfaringer på diskusjonsider. Ofte er det besøk av schæfere, golden retdrivere, bulldoger hos vetrinæren, så det er ikke sjeldent schæfere er innom. Som sagt så vet vi dette, og det samme ville vetrinæren sagt til deg også. Kilden er da, ring vetrinæren å spør du.
ArtyFarty Skrevet 29. november 2016 Forfatter #35 Skrevet 29. november 2016 11 minutter siden, Victoria95 skrev: Tror du det står kilder på nettet der det står om en del raser som ofte blir syke? - Nei! Samme med Alask klee kai, bulldog etc. Det står desverre ikke stort om disse hundene blir ofte syke, det er noe vi må få erfaringen med enten om vi har hatt rasen selv, eller om mange rundt oss har hatt den, det er noe som må oppleves. Finnes vel kanskje noen kilder av mennesker som har delt sine erfaringer på diskusjonsider. Ofte er det besøk av schæfere, golden retdrivere, bulldoger hos vetrinæren, så det er ikke sjeldent schæfere er innom. Som sagt så vet vi dette, og det samme ville vetrinæren sagt til deg også. Kilden er da, ring vetrinæren å spør du. Med andre ord: Du slenger ut av deg påstander du ikke har belegg for. 3
Victoria95 Skrevet 29. november 2016 #36 Skrevet 29. november 2016 5 minutter siden, ArtyFarty skrev: Med andre ord: Du slenger ut av deg påstander du ikke har belegg for. Si meg, hvilken raser står det om på nettet, at de er ofte syke? Vil gjerne vite det, om du mener det står slike opplysninger. Det pleier som regel å stå om de har mye sykdommer og eventuelt hva slags sykdommer.
ArtyFarty Skrevet 29. november 2016 Forfatter #37 Skrevet 29. november 2016 23 minutter siden, Victoria95 skrev: Si meg, hvilken raser står det om på nettet, at de er ofte syke? Vil gjerne vite det, om du mener det står slike opplysninger. Det pleier som regel å stå om de har mye sykdommer og eventuelt hva slags sykdommer. Raseklubber gjennomfører helseundersøkelser, og resultatene av disse bruker å ligge tilgjengelig på klubbenes hjemmesider blant annet. Da vil man kunne se sykdomsforekomster på rasene. I tillegg finner man RAS-dokumenter både hos NKK og raseklubbene, som forteller om rasenes helsetilstand. Jeg ville trodd at noen som vil bli veterinær faktisk hadde interesse nok for dyrenes helse til å holde seg litt oppdatert om sånt, og ikke slenge ut påstander basert på personlig synsing. 3
Victoria95 Skrevet 29. november 2016 #38 Skrevet 29. november 2016 22 minutter siden, ArtyFarty skrev: Raseklubber gjennomfører helseundersøkelser, og resultatene av disse bruker å ligge tilgjengelig på klubbenes hjemmesider blant annet. Da vil man kunne se sykdomsforekomster på rasene. I tillegg finner man RAS-dokumenter både hos NKK og raseklubbene, som forteller om rasenes helsetilstand. Jeg ville trodd at noen som vil bli veterinær faktisk hadde interesse nok for dyrenes helse til å holde seg litt oppdatert om sånt, og ikke slenge ut påstander basert på personlig synsing. Så du mener man skal advare om å kjøpe rasen på klubbene? Det gir rett og slett ikke mening. Det skal stå om sykdommer, men ikke advarsel om at hunden blir ofte syk. Hvem vil da kjøpe hunden tror du?
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #39 Skrevet 29. november 2016 24 minutter siden, ArtyFarty skrev: Raseklubber gjennomfører helseundersøkelser, og resultatene av disse bruker å ligge tilgjengelig på klubbenes hjemmesider blant annet. Da vil man kunne se sykdomsforekomster på rasene. I tillegg finner man RAS-dokumenter både hos NKK og raseklubbene, som forteller om rasenes helsetilstand. Jeg ville trodd at noen som vil bli veterinær faktisk hadde interesse nok for dyrenes helse til å holde seg litt oppdatert om sånt, og ikke slenge ut påstander basert på personlig synsing. Virker som du trenger å ringe vetrinær Her sier ho de blir ofte syke, men du står imot. Høres ut som du nesten påstår en schæferhund er en helt frisk rasehund, de blir ganske ofte syke. Ingen advarer om sånt på kennelklubber? Idiotisk svar. Skal vi da starte en tråd om scæferhund her inne så skal vi se hva folket svarer? Anonymkode: a4baf...4e4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2016 #40 Skrevet 29. november 2016 32 minutter siden, ArtyFarty skrev: Raseklubber gjennomfører helseundersøkelser, og resultatene av disse bruker å ligge tilgjengelig på klubbenes hjemmesider blant annet. Da vil man kunne se sykdomsforekomster på rasene. I tillegg finner man RAS-dokumenter både hos NKK og raseklubbene, som forteller om rasenes helsetilstand. Jeg ville trodd at noen som vil bli veterinær faktisk hadde interesse nok for dyrenes helse til å holde seg litt oppdatert om sånt, og ikke slenge ut påstander basert på personlig synsing. Helseundersøkelser ja, men de advarer ikke om at hunden blir ofte syk når de skal selge valper. "Denne rasen blir ofte syk" blir for teit? Anonymkode: a4baf...4e4 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå