Gå til innhold

Sykdommer - rase- vs blandingshund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det jo useriøst å holde på med tilfeldig blandingsavl, så det overrasker meg ikke at valpene ikke blir chippet heller...

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, ArtyFarty skrev:

Nå er det jo useriøst å holde på med tilfeldig blandingsavl, så det overrasker meg ikke at valpene ikke blir chippet heller...

Hva får deg til å si det er useriøst? Si meg hva som er sø useriøst med blandingvalper? 

Mange som liker best blandinger hvis de matcher veldig. Så si meg hva som er useriøst du, om du har noe forklaring på det :) 

Anonymkode: a4baf...4e4

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, ArtyFarty skrev:

Blandingsvalper er MYE finere en raser som regel. 

Har sett valper som er blandet med chihuahua og Schipperke. Hadde helle betalt 25.000 for den blandingen enn 25.000 for en chihuahua :) 

Om jeg kan få valpen for 10.000 uten chip takker jeg ikke nei, det kan jeg gjøre selv, for meg er det ikke useriøst i det hele tatt :)  det har mye å si på hvor mye penger man vil bruke på kullet sitt og det er veldig dyrt med valpekull :) 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva får deg til å si det er useriøst? Si meg hva som er sø useriøst med blandingvalper? 

Mange som liker best blandinger hvis de matcher veldig. Så si meg hva som er useriøst du, om du har noe forklaring på det :) 

For det første, så forteller pengefokuset ditt meg at dette er useriøst. Du snakker om hvor mye du tjener på kullet, hvor dyrt det er med chip osv. En seriøs oppdretter har ikke fokuset på penger.

For det andre, så blir avlsdyr i blandingsavl sjelden helse- eller mentaltestet. Det finnes heller ikke noe register, slik at valpekjøper kan sjekke helsetilstanden på linjene.

For det tredje, så viser en rask kikk på finn at normen innen tilfeldig blandingsavl er urealistiske lovnader om avkommenes egenskaper. Blander man så vet man ikke hva som slår gjennom.

Rasehunder får man ikke kjøpt uten chip forøvrig.

• Liker 11
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
ArtyFarty skrev (På 29.11.2016 den 16.38):

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet
2 minutter siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Det er mer useriøst å avle på ødelagte raser. 

De nå godkjente rasene var en gang en blanding også. De tok to, eller flere hunder og blandet de sammen, og voila, en ny rase. Ta Leonberger f.eks, en godkjent rase. De stammer fra Newfoundlander med Sankt bernhard. Ja og flere store raser har blitt blandet inn før og etter også. Slik er det med alle rasene.

Jeg differensierer ikke jeg, og støtter heller ikke useriøs avl på rasehunder.

Men ikke alle godkjente raser har vært blandinger pr se, men er et resultat av naturlig seleksjon på egenskaper. Når man i nyere tid har jobbet for å fremstille en ny rase så har ikke det vært gjort fordi naboen har en annen rase som var så fin. For å få en ny rase godkjent så ligger det mange års arbeid bak, med langsiktig planlegging.

• Liker 6
Skrevet
33 minutter siden, Sulosi skrev:

Å chippe hunden er en billig forsikring den dagen noe skjer og hunden blir påkjørt, forsvinner eller forulykker på andre måter. 

6000 for en blanding som ikke har fått chip er dyrt. Sjekk jaktrasene. Jeg betalte 8000 for renraset jakthund med chip og helsesjekk og full pakke (NKK, forhåndsforsikret) og den hunden har jeg vunnet mye med. Avlsrådet ønsker å bruke henne til nedfryst sperm som de har spart på siden 80-tallet. Må bare få tatt jaktprøven så blir det valper her men topp helse, chip og papirer til den nette sum av...8000,-

Samtidig har jeg en annen rase som kostet det dobbelte, renraset og alt i orden der og MEN helsa har skanta siden hun var 18 mnd og kan aldri få valper pga det. På utstilling ville de ledd om jeg viste henne frem. 

6000 for en blandings hunnd er IKKE dyrt. 

Nå må du tenke på at renraset koster ca 13.000-14.000 for en stor hund. Man tar som regel halvparten av summen om det er blanding.

• Liker 1
Skrevet
33 minutter siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Det er mer useriøst å avle på ødelagte raser. 

De nå godkjente rasene var en gang en blanding også. De tok to, eller flere hunder og blandet de sammen, og voila, en ny rase. Ta Leonberger f.eks, en godkjent rase. De stammer fra Newfoundlander med Sankt bernhard. Ja og flere store raser har blitt blandet inn før og etter også. Slik er det med alle rasene.

En chihuahua ble ikke skapt en chihuahua. De ble avlet frem. 

Sier seg selv at innavl ødelegger en rase.
En chihuahua + chihuahua = en fucka chihuahua
En chihuahua + Puddle = en friskere blanding. 

Jeg håper Schæfer og Cavalier King charles Spaniel blir stoppet. Det burde bli ulovlig å avle på disse rasene alene. De tar rasen og blander den med en ny, helst flere, og lager en ny, friskere rase. Den gamle bør dø ut, før de forsvinner helt. Det er to ødelagte raser, på grunn av avl! 

Jeg støtter ikke kjøkkenoppdrett. Jeg støtter avl med mening. Hvor man avler to raser for å lage en friskere rase. Ikke avl for å lage søte hunder. 

Enig med deg! ☺️☺️👍👍👍

Skrevet
51 minutter siden, ArtyFarty skrev:

For det første, så forteller pengefokuset ditt meg at dette er useriøst. Du snakker om hvor mye du tjener på kullet, hvor dyrt det er med chip osv. En seriøs oppdretter har ikke fokuset på penger.

For det andre, så blir avlsdyr i blandingsavl sjelden helse- eller mentaltestet. Det finnes heller ikke noe register, slik at valpekjøper kan sjekke helsetilstanden på linjene.

For det tredje, så viser en rask kikk på finn at normen innen tilfeldig blandingsavl er urealistiske lovnader om avkommenes egenskaper. Blander man så vet man ikke hva som slår gjennom.

Rasehunder får man ikke kjøpt uten chip forøvrig.

Det jeg prøver å si er at det blir ikke mindre seriøst selv om du ikke chipper. Det kan nye eiere gjøre selv, om de da mener det er sp dyrt med valpekull, DET jeg skulle fram til er at det koster såpass mye penger for å ha valpekull, så skal kjøpere klage på prisen, også får man ikke mye igjen for det, når man har gjort en så stor jobb? 

Mener du at du skal få en gratis bikkje omtrent du da, eller? 

Det jeg prøver å si er at de som vil ha blandingshund klager på hvor dyrt det er, da kan DE reise til vetrinæren å betale selv, vi parrer ikke hundene fordi vi skal omtrent gi hunden bort gratis? Og ja pengefokus på hunder er bra, vet du hvorfor? FORDI da blir det mindre av useriøse valpekjøpere, for all del, hunder burde vært enda dyrere, så kanskje folk ikke bare hadde kjøpt hund uten å tenke seg om. Er alt for mange som skaffer seg hunder fordi de er billige, og da må omplasseres fordindet var hunder som ikke passet dem i det hele tatt!

AMEN.

• Liker 1
Skrevet
36 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Jeg differensierer ikke jeg, og støtter heller ikke useriøs avl på rasehunder.

Men ikke alle godkjente raser har vært blandinger pr se, men er et resultat av naturlig seleksjon på egenskaper. Når man i nyere tid har jobbet for å fremstille en ny rase så har ikke det vært gjort fordi naboen har en annen rase som var så fin. For å få en ny rase godkjent så ligger det mange års arbeid bak, med langsiktig planlegging.

Det er en del ødelagte rasehunder, så det å blande ut to hunder som blir til en friskere hund er jo mye bedre. 

Nare se på stakkars bulldog osv, bare dyreplageri å få valper på slike hunder, rett og slett dyreplageri å avle på hunder etter utseende når de får pusteproblemer osv. For et samfunn vi lever i den dag i dag. Bulldogen får det da mye bedre å være blandet med en annen rasehund, isteden for å være renraset bulldog. 

Skrevet

Det jeg prøver å si er at det blir ikke mindre seriøst selv om du ikke chipper. Det kan nye eiere gjøre selv, om de da mener det er sp dyrt med valpekull, DET jeg skulle fram til er at det koster såpass mye penger for å ha valpekull, så skal kjøpere klage på prisen, også får man ikke mye igjen for det, når man har gjort en så stor jobb? 

Det jeg prøver å si er at de som vil ha blandingshund klager på hvor dyrt det er, da kan DE reise til vetrinæren å betale selv, vi parrer ikke hundene fordi vi skal omtrent gi hunden bort gratis? Og ja pengefokus på hunder er bra, vet du hvorfor? FORDI da blir det mindre av useriøse valpekjøpere, for all del, hunder burde vært enda dyrere, så kanskje folk ikke bare hadde kjøpt hund uten å tenke seg om. Er alt for mange som skaffer seg hunder fordi de er billige, og da må omplasseres fordindet var hunder som ikke passet dem i det hele tatt!

AMEN.

Folk hadde ikke skaffet seg billige bikkjer om folk ikke hadde drevet tilfeldig blandingsavl, og solgt dem disse billige bikkjene. Du motsier deg selv så det holder. Om hunder skulle vært dyrere, så er det jo bare å selge dem dyrere da.

Akkurat nå, Victoria95 skrev:

Det er en del ødelagte rasehunder, så det å blande ut to hunder som blir til en friskere hund er jo mye bedre. 

Nare se på stakkars bulldog osv, bare dyreplageri å få valper på slike hunder, rett og slett dyreplageri å avle på hunder etter utseende når de får pusteproblemer osv. For et samfunn vi lever i den dag i dag. Bulldogen får det da mye bedre å være blandet med en annen rasehund, isteden for å være renraset bulldog. 

Den genetiske pakken til en hund endres ikke selv om man parer den med en annen rase. Det vil si at avkommene fremdeles er disponert for sykdommene foreldrene bærer med seg. Dette er helt elementær genetikk.

Og du må gjerne sitere meg på hvor jeg mener det er bedre å avle på bulldogg.

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Victoria95 skrev:

Hadde bulldog før, men det ble for vanskelig for meg. De som ikke var syke, ble syke. Gikk rundt med smerter og hørtes ut som et barn med astma som hadde løpt maraton. Har nå en frisk og rask blandingsvalp, og skal aldri gå tilbake til renraset. 

• Liker 3
Skrevet

Nå er det heldigvis ikke slik at bare bulldogger er renrasede hunder. Det er ca 400 registrerte raser - bulldog er 1 av disse. Så finnes det noen raser til, som sliter med alvorlige helseproblemer. La oss si da, at 1 av 4 raser har helseproblemer. Da gjenstår det 300 raser. Men la oss ikke ødelegge en diskusjon med fakta, ikke sant?

• Liker 6
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

AMEN.

Vet om en bulldog som var parret med husky, mye friskere enn en bulldog, så der tar du rimelig feil :) 

Hunden hadde ganske likt utseende på bulldog, men hadde ikke store pustevansker som en vanlig bulldog :) 

• Liker 1
Skrevet
37 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Nå er det heldigvis ikke slik at bare bulldogger er renrasede hunder. Det er ca 400 registrerte raser - bulldog er 1 av disse. Så finnes det noen raser til, som sliter med alvorlige helseproblemer. La oss si da, at 1 av 4 raser har helseproblemer. Da gjenstår det 300 raser. Men la oss ikke ødelegge en diskusjon med fakta, ikke sant?

Er nok ikke bare bulldogen, det er så mange hunder som er avlet på som har helse problemer. F eks alaska klee kai, retdriver osv. Ta deg en googlesøk.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er nok ikke bare bulldogen, det er så mange hunder som er avlet på som har helse problemer. F eks alaska klee kai, retdriver osv. Ta deg en googlesøk.

Og ikke bare helseproblemer, skulle stå problemer med hofter osv også.

Skrevet
51 minutter siden, Epiphany skrev:

Hadde bulldog før, men det ble for vanskelig for meg. De som ikke var syke, ble syke. Gikk rundt med smerter og hørtes ut som et barn med astma som hadde løpt maraton. Har nå en frisk og rask blandingsvalp, og skal aldri gå tilbake til renraset. 

Ja er det jeg også mener, at blandinger er friskere :) Eneste man må være forsiktig med er gemytt :) 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skriver jeg så vanskelig? Hvor har jeg hevdet at det kun er bulldogg som sliter med helsa? Siter meg gjerne :) 

Og ikke bare helseproblemer, skulle stå problemer med hofter osv også.

Hoftedysplasi er helseproblemer. Dette forekommer like ofte hos blandinger som hos renraset hund.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja er det jeg også mener, at blandinger er friskere :) Eneste man må være forsiktig med er gemytt :) 

Blandinger kan være friskere i F1, men kun dersom det pares to raser som ikke har samme helseproblematikk. For du skjønner - om man parer en hund som er bærer av PRA med en annen hund som er bærer av PRA, så kan valpene få PRA, selv om foreldrene ikke er av samme rase. I F2 så har man nedarvet helseproblematikk fra to raser, og kan følgelig utvikle sykdommer som forekommer innen flere raser. Dette er elementær genetikk, som du bekrefter at du ikke har greie på - og de som må betale for det er valpene du og dine likesinnede selger og valpekjøperne som får syke hunder.

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, ArtyFarty skrev:

Skriver jeg så vanskelig? Hvor har jeg hevdet at det kun er bulldogg som sliter med helsa? Siter meg gjerne :) 

Hoftedysplasi er helseproblemer. Dette forekommer like ofte hos blandinger som hos renraset hund.

Blandinger kan være friskere i F1, men kun dersom det pares to raser som ikke har samme helseproblematikk. For du skjønner - om man parer en hund som er bærer av PRA med en annen hund som er bærer av PRA, så kan valpene få PRA, selv om foreldrene ikke er av samme rase. I F2 så har man nedarvet helseproblematikk fra to raser, og kan følgelig utvikle sykdommer som forekommer innen flere raser. Dette er elementær genetikk, som du bekrefter at du ikke har greie på - og de som må betale for det er valpene du og dine likesinnede selger og valpekjøperne som får syke hunder.

Ja, men om man parrer en retdriver/shæfer, med en husky, så er det MINDRE, mest sannsynlig veldig veldig liten sjans for at de får de problemene hofteproblemene  :):) :) 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men om man parrer en retdriver/shæfer, med en husky, så er det MINDRE, mest sannsynlig veldig veldig liten sjans for at de får de problemene hofteproblemene  :):) :) 

Så du sitter med fasiten for nedarving av hofteleddsdysplasi? Imponerende. 

For andre så er det mindre klart. Nedarvingen av HD er ikke autosomal recessiv, og det er ikke kun genetisk disponering som avgjør om en hund utvikler HD. Antall smilefjes endrer ikke på det..

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...