Gå til innhold

Noe kravstore ønskelister

vscare

Anbefalte innlegg

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår. Gavekort burde være en god løsning da.

Anonymkode: 82ed7...a4e

Nå er det ikke sånn at man må gi det som står på en ønskeliste. Det er jo nettopp bare ønsker - hva man får, er noe ganske annet.

Anonymkode: a906d...a59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du/dere pratet med denne venninnen om denne ønskelisten? Hvordan har du mottatt listen? Tenker at kan det finnes en mulighet for at hun rett og slett har sendt deg feil liste? Ellers enig med anonym over her. Og så ville jeg ha tatt det opp med venninnen om det ikke er gjort allerede

Anonymkode: dd6fe...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Juniper skrev:

Ha-ha.
Synd mennesker man er glad i kan gjøre seg så blinde. 

Jeg har et familiemedlem som spesifikt ønsket seg en form for hjemmelagd gave (ønsker ikke å gå i detalj, det er litt spesielt) som har tatt mye tid å få ferdig, og innkjøpte verdier som gikk med er et sted mellom 300 og 500. 
Jeg tenkte OK, når det er det hun vil ha så la gå. Ønsker jo å gi henne noe hun virkelig vil ha. 

Hun proklamerte på Facebook her om dagen at årets julegaver er unnagjort. Alle voksne i hennes familie og vennekrets er "inkludert" i en donasjon til en veldedig organisasjon. 

Må si jeg har litt blandede følelser nå. 

Vel, der ville jeg skrevet noe i kommentarlisten på FB om at det var jeg ikke noe glad for å lese pga når slike organisasjoner får navnet til en så driver de og ringer og maser om mer penger helt til man sier STOPP selv, de er seriøst aggressive hele gjengen. Noen gav til redningsselskapet sist jul "fra meg" også, i utgangspunktet helt greit for meg, men problemet ble at de plaget meg på telefonen sånn ca hver uke i seks uker etter jula, jeg ble så gal en dag i slutten av februar at jeg bare brølte i røret til kjerringa fra Redningsselskapet: IKKE MAS PÅ MEG OM PENGER og heldigvis hørte jeg ikke mer. Jeg gav vedkommende som gav meg den presangen om å gi blanke i å gi meg noe i år pga maset på redningsselskapet, jeg gir blanke i å gi henne noe også etter det der av den enkle grunnen at jeg vil ikke gi henne en gave. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venninne som er litt sånn. Hun ønsker seg gjerne dyrere ting, mens jeg får (ett) håndkle, en glasskål fra IKEA og lignende. Ett år fikk hun et pledd av meg, og ga uttrykk for at hun ble skikkelig skuffa, det var en kjedelig gave mente hun. Samme jente synes det ikke er vits i å gi noe til veldedige organisasjoner for "det er jo alltid noen som har det verre, vi kan ikke hjelpe alle uansett!". 

Anonymkode: 3d60c...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en venninne som er litt sånn. Hun ønsker seg gjerne dyrere ting, mens jeg får (ett) håndkle, en glasskål fra IKEA og lignende. Ett år fikk hun et pledd av meg, og ga uttrykk for at hun ble skikkelig skuffa, det var en kjedelig gave mente hun. Samme jente synes det ikke er vits i å gi noe til veldedige organisasjoner for "det er jo alltid noen som har det verre, vi kan ikke hjelpe alle uansett!". 

Anonymkode: 3d60c...15c

Jeg fikk også pledd et år. Et enkelt relativt lite fleecepledd. Beste gaven som holdt meg varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, O.G. skrev:

Vel, der ville jeg skrevet noe i kommentarlisten på FB om at det var jeg ikke noe glad for å lese pga når slike organisasjoner får navnet til en så driver de og ringer og maser om mer penger helt til man sier STOPP selv, de er seriøst aggressive hele gjengen. Noen gav til redningsselskapet sist jul "fra meg" også, i utgangspunktet helt greit for meg, men problemet ble at de plaget meg på telefonen sånn ca hver uke i seks uker etter jula, jeg ble så gal en dag i slutten av februar at jeg bare brølte i røret til kjerringa fra Redningsselskapet: IKKE MAS PÅ MEG OM PENGER og heldigvis hørte jeg ikke mer. Jeg gav vedkommende som gav meg den presangen om å gi blanke i å gi meg noe i år pga maset på redningsselskapet, jeg gir blanke i å gi henne noe også etter det der av den enkle grunnen at jeg vil ikke gi henne en gave. 

Jeg kjente at jeg ikke orket å ta familiesaker i feeden på facebook. 
Tar heller to skritt tilbake og avventer hva som skjer. 
Og det er jo selve skrekkeksempelet å bli fanget på sånne telefonlister! 

Det er ikke sånn at jeg "trenger" en gave fra den kanten, det er den totale bristen på å forholde seg til hvorfor vi i det hele tatt "gidder å styre" med disse gavene. Om hun hadde sagt at "vet du, i år kjenner jeg at jeg ønsker å donere en sum til XXX hjelpeorganisasjon istede for å være med på noen gaver" så hadde det vært en ærlig sak. Men når hun på den ene siden ønsker å motta ting fra andre, men samtidig velger alle bort når hun skal gi gaver, for så å påstå at det er en gave til meg at hun har donert bort pengene til en organisasjon jeg ikke har noe forhold til? Da rister jeg litt på hodet. Og vurderer å gi gaven jeg laget videre til en fattig familie og sende henne et kort med den gripende historien om hvor glade de ble for den. 
Er jeg barnslig om jeg gjør det?? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, Juniper skrev:

Det er ikke sånn at jeg "trenger" en gave fra den kanten, det er den totale bristen på å forholde seg til hvorfor vi i det hele tatt "gidder å styre" med disse gavene. Om hun hadde sagt at "vet du, i år kjenner jeg at jeg ønsker å donere en sum til XXX hjelpeorganisasjon istede for å være med på noen gaver" så hadde det vært en ærlig sak. Men når hun på den ene siden ønsker å motta ting fra andre, men samtidig velger alle bort når hun skal gi gaver, for så å påstå at det er en gave til meg at hun har donert bort pengene til en organisasjon jeg ikke har noe forhold til? Da rister jeg litt på hodet. Og vurderer å gi gaven jeg laget videre til en fattig familie og sende henne et kort med den gripende historien om hvor glade de ble for den. 

Nei, slike folk bør vite at de ikke kan få i pose og motta i sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Juniper skrev:

Jeg hadde gjort det. :twisted:

Anonymkode: f4dd4...ff7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri sett vitsen med å gi ubrukelig skrall som blir kastet til hverandre. Kanskje hun tenker det samme? Har hun noen gang protestert mot å gi hverandre gaver? Om hun har det, har du svaret der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns ønskelister burde være forbeholdt barn i skolealder!

Anonymkode: 1eda9...2f2

Godt poeng egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, vscare skrev:

Jeg har en venninne som tydeligvis ikke evner å se at ønskelistene hun presenterer oss venninnene med til jul hvert år er helt hinsides. Vi er studenter alle sammen (økonomien er altså så som så, spesielt da bare et par av oss jobber ved siden av studiene) og gavene vi gir hverandre er stort sett mer symbolske enn noe annet. Det går i små, koselige gaver som tekrus, kosesokker, kaffebønner, godteri, små pocketbøker og slike ting, altså ting man bruker, men ikke noe av stor verdi eller noe man noensinne tenker aktivt over at man ønsker seg. Likevel får vi hvert år en ønskeliste av denne venninnen og hvert år står det ting som iPad, ny telefon, headset, klær (spesifikke plagg), dyre hudpleie- og sminkeprodukter, møbler (jupp!), flotte satengsengesett, osv. på dem. Aldri noe til under 1000-lappen. Jeg kan jo ikke annet enn å le, for hun må da vite at hun ikke kommer til å få noen av disse tingene av oss:fnise:

Noen andre som har liknende erfaringer?

Edit: Jeg trenger ikke råd om hva jeg skal gjøre, for som sagt gjør hun dette hvert år og vi andre har lært oss å bare ignorere det. Jeg ønsket bare å høre om noen hadde liknende erfaringer for underholdningens skyld, fordi jeg rett og slett finner hele situasjonen ganske komisk :) 

Sykt. Aldri opplevd sånt fra venninner. Helt borti natta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner noen som kun ønsker seg opplevelser. Fordi de er imot materialisme, og vill ikke ha ting.

Jeg synes dette er kjempevanskelig. Har gitt kinokort i noen år på rad nå, fordi det ikke trenger å være så dyrt. Men jeg kan jo ikke kjøpe en teaterbillett, eller en tur med danskebåten, når hun har mann og barn... Vinsmaking/ølsmaking/Spa/champanjelunsj etc... ting som dette koster fort opp mot tusenlappen, og vi gir hverandre gaver for ca 200. Det blir vin i år, til alle som ønsker seg opplevelser. Jeg er så lei av å gruble og stresse og tenke barnevakt til barna deres, etc etc. Eller lete etter noen å spleise med. Nå får de ta seg en tur ned i vinflaska og se hvilke opplevelser som venter dem der.

Anonymkode: f5200...969

Tenker at til sånne folk kan jo spiselige gaver være tingen. Eller drikkelige da som du kjøpte :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Evilposelos skrev:

Aldri sett vitsen med å gi ubrukelig skrall som blir kastet til hverandre. Kanskje hun tenker det samme? Har hun noen gang protestert mot å gi hverandre gaver? Om hun har det, har du svaret der. 

1. Nei, det har hun ikke, vi er alle enige om ordningen :)

2. I hvilket univers er små gaver som blir brukt/spist å kategorisere som "ubrukelig skrall"? Jeg må bare gå ut ifra at du er den typen person som ikke ser poenget med bursdags-/julekort heller.

Endret av vscare
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...