Gå til innhold

Pappa lar seg overkjøre av dama og jeg vet ikke hvor jeg skal feire jul hen :(

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

"Hei pappa! Synd at dere ikke kunne ta imot meg på julaften likevel. For å være ærlig synes jeg at dette er litt dårlig gjort av deg. Hvordan tenker dere at det er rettferdig å la x og x få hvert sitt rom mens jeg skal feire her alene sammen med hunden? Uansett, jeg kjenner at det frister mest å være alene når ting er sånn som dette. Håper du koser deg med kona og ungene hennes. Det blir nok hyggelig for deg. Klem"

Anonymkode: dd8b6...dfb

Det høres veldig passivt aggressivt ut, jeg hadde droppet det.

Hvorfor ikke ringe som en voksen person istedenfor å formulere kleine meldinger? Si som det er, man er alene fordi alle er reist bort, han har allerede sagt ja til at TS skulle være med, så får TS høre unnskyldnignen denne gang. Og så får man ta litt "lærdom" ut av det hele, at faren ikke holder avtaler dermed slutter man å dra dit/avtale noe som helst med de igjen.

I verste fall får TS feire alene, eller dra til noen av de andre familiemedlemmene. Selv om faren ikke kan holde avtaler eller er til å stole på så er det ikke verdens undergang å sitte hjemme og se Netflix med hunden sin den 24.+25. desember. 

Anonymkode: ad621...b21

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det noen mulighet for at du kan feire julaften der for så å kjøre/bli kjørt hjem til deg selv senere på kvelden? 

Skjønner jo godt at du ikke vil når de tydeligvis bryr seg så lite, men om det er en mulgihet..

Anonymkode: dc00d...e5f

Jeg orker ikke å kjøre i 5 timer hjem på julaften. Så må nesten overnatte. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreslå at faren din kommer til deg, du skal alltid få plass til en til :)

Anonymkode: dac23...147

Og det tror du dama hans går med på? NEVER! Hun hadde klikket og han hadde aldri hatt guts til å gjøre det uansett 

Jeg kan høre med gamlehjemet om jeg kan få være der. Heller det enn å være alene. Så får hunden væreet par timer alene. 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

jeg har selv en far som velger kona og ungene hennes fremfor meg. Hun er et hespetre av verste sort og nekter oss å ha kontakt. Han føyer seg og må ringe i det skjulte og slette alle spor av kontakt med meg. Mannen er 60 år gammel!!! Hun skriker, kaster ting og lager drama foran familien når hun ikke får viljen sin. Hun klikket og ble helt rabiat om han snakket med meg på telefon eller ville møte meg.

Jeg har prøvd å få han i dialog på familievernkontoret, der satt han og grein og la ut om hvor vanskelig kona er og at hun er sykelig sjalu. Og han lovte å stille mer opp for meg og endelig ta oppgjør med heksa. 2 dager senere brøt han avtalen ved å la henne valse over meg og mine følelser. Da forsto jeg at det ikke er vits å prøve lenger. Jeg svarer hvis han ringer, men jeg kommer aldri til å sette meg i den posisjonen lenger hvor hun lager kvalme og overkjører. Jeg sa til min far at dette er siste gang vi treffes når hun er med. Vil du treffe meg får det være uten henne på slep eller uten henne hengende på telefon til han hele tiden. Guess what, jeg har ikke sett han siden.

jeg anbefaler deg å prøve en siste gang og få din far i dialog og få han til å stå opp for deg. Er han ikke villig til det er det bare å gi opp. Han er umyndiggjort av kjerringa. 

Ellers ville jeg bare si at du gjerne må komme og feire jul hos meg hvis du ikke finner noen andre. Skal feire med sønnen min og min mor :-) vi bor på Østlandet :-) 

Anonymkode: 8a504...8ef

Oi dette hørtes helt vilt ut. Hun er ikke så ille, men hun er ille nok. Det skal ikke være lett. Skjønner godt at du ikke orker mer kontakt med han. Helt utrolig hvordan noen foreldre er. Velger partner og stebarn ovenfor sine egne. Ikke greit! 

Anonymkode: 1851a...d6f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan høre med gamlehjemet om jeg kan få være der. Heller det enn å være alene. Så får hunden væreet par timer alene. 

Hvis mormoren din orker det kan du jo hente henne slik at dere kan feire hjemme hos deg, så slipper hunden å være alene. 

Anonymkode: bee81...17a

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en dritt av en far du har. Si hva du føler, f eks i en SMS, og ikke ta kontakt igjen. Jeg har mange venner som ikke feirer jul med familien og gjør noe annet i stedet. Spiser middag sammen f eks.

Anonymkode: b2648...421

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde snakket med mammaen min å hørt hva hun foreslo.... Mammaer pleier å vite best😉 

Ellers hadde jeg ville tatt det opp med stemammaen for det er tydelig der skoen trykker.. Hadde ringt henne og lurt på hvorfor ikke du kan feire jul med dem som egentlig er avtalen. Også hadde jeg slengt på til slutt att dem får ha en riktig fin jul men du må feire alene, tusen takk for det. 

Anonymkode: b8299...48a

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en dritt av en far du har. Si hva du føler, f eks i en SMS, og ikke ta kontakt igjen. Jeg har mange venner som ikke feirer jul med familien og gjør noe annet i stedet. Spiser middag sammen f eks.

En gang dro faktisk to venner av meg som ikke feirer jul på fylla. Det var overraskende mange folk på byen på julaften.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først og fremst vil jeg si at det er hårreisende hvordan et familiemedlem kan bli behandlet så dårlig – og på julaften av alle dager! Familien min er langt ifra perfekt, men hadde jeg funnet ut at et familiemedlem måtte tilbringe julaften alene hadde jeg gjort alt jeg kunne for å unngå det. Kjøpe tog-/flybilett til de, pakket min familie og kjørt for å besøke de, flyttet hele min julefeiring og planer med andre for å feire med de... Hadde jeg ikke hatt råd til tog-/flybilett, hadde jeg tatt opp lån! Hva som helst, så lenge de slapp å sitte alene. Har du noen tanter og onkler? Søskenbarn? Naboer? Venner? Noen du kan spørre pent om du kan komme og besøke på julaften?

Hvis du synes det er vanskelig å spørre kan du jo bare si at du feirer jula alene i år og tenkte du kunne gripe sjansen til å komme på et lite besøk. Er du heldig vil de tilby deg middag og kaker sammen med de, og da har du jo plutselig noen å være hos likevel. :) Hadde du vært min venn/slekt/bekjent (og jeg hadde feiret jula i Norge) hadde jeg ikke nølt med å si ja. Hadde jeg funnet ut at du, mot din vilje, må til bringe jula alene hadde jeg selv invitert deg. Jeg hadde nok gjort det selv om vi ikke hadde snakket på 10 år. Ingen fortjener å sitte alene i jula. (Med mindre det er noe de faktisk ønsker selv.)

Når det er sagt så synes jeg det hadde vært veldig fint av deg å besøke mormoren din på gamlehjemmet. Tenk deg hvor glad hun hadde blitt, og hvor spennende det hadde vært for henne! Hvis hun er som min mormor, kommer hun kanskje til å snakke om det i flere uker etterpå. Det er nok spennende for de andre på gamlehjemmet også, å få se noen nye fjes. I tillegg blir det litt lettere for de som jobber der, da det blir én person mindre de må løpe rundt og "passe på". Da gjør du jula deres litt bedre også. :)

Anonymkode: 54325...378

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis mormoren din orker det kan du jo hente henne slik at dere kan feire hjemme hos deg, så slipper hunden å være alene. 

Anonymkode: bee81...17a

Det går ikke. Jeg har trapp opp til inngangsdør, så det blir vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis hunden din er rolig og enkel så kan det være du får ha den med på sykehjemmet. Jeg har jobbet på to sykehjem hvor hunder var velkommne. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Søgni skrev:

Jeg er eldre enn deg, men kjenner likevel at tanken på en slik opplevelse ville såret meg veldig. På ei side ser jeg det konstruktive i forslagene du får om å kutte han ut, bruke tid på andre mennesker, lage din egen form for julefeiring uten far, og justere forventningene dine til han for alltid. Det er konstruktivt, altså. 

Men samtidig er det alltid slik i disse trådene, at man etter en viss alder forventes å ikke ta seg nær av disse tingene, fordi man er ikke lenger er et barn. Igjen, det konstruktive er der jo, i at man er voksen og kan bestemme selv, og at man kan lage egne, hyggelige tradisjoner. Men så er det nå en gang slik, at jul og høytid forbindes med samhold, tilhørighet og familie, for veldig mange. Ensomhet, særlig blant voksne, er et hett tema i samfunnsdebatten i disse tider av en grunn. For mange mennesker, i alle aldre og livssituasjoner, er julefeiring med tradisjoner og familie viktig. Ikke for at man er barnslig og ikke voksen, men blant annet fordi det ligger veldig dypt i vår kultur. Kanskje er det nettopp når man er voksen, og ingen lenger har formelt ansvar for at man inkluderes i familiesammenheng, at man kjenner særlig godt på utestengelse, ensomhet osv?

Jeg ser ditt poeng, og det er absolutt en stor sorgprosess å velge bort julefeiring (eller kontakt) med familien sin, om man så er 50 år gammel. Det er helt naturlig å ønske å være sammen med foreldrene sine på julaften, og det er veldig forståelig at det er utrolig ensomt å ikke være det. De fleste som har tatt dette valget, har gått igjennom mye smerte og ensomhet i prosessen. Det aspektet kunne gått blitt fremhevet litt mer i innleggene her, absolutt. 

Men i noen familier er det dessverre sånn at ensomheten er der uansett, selv om man tvinger igjennom felles julefeiring år eller år i håp om at dette året, dette året skal det bli annerledes. Man sitter i en stue med sin nærmeste familie og er helt alene på innsiden, fordi tilhørigheten, kjærligheten og omsorgen ikke er der. Tradisjonene blir tomme og illusjonspregede da. Så etterhvert distanserer man seg, ikke fordi det er noen enkel løsning, men fordi det ikke finnes noen ideelle løsninger på problemet. Det er vanskelig å begynne å heles, før man stikker hull på ballongen og innser at foreldrene aldri kommer til å møte behovet for nærhet som man har, og før man tør å møte den ensomheten øye til øye.

Anonymkode: efd77...030

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må da være mulig å få noen til å hjelpe med å bære/løfte henne inn? Taxisjåfør feks, eller nabo.

Anonymkode: b8479...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Coolaid skrev:

Skikkelig ræva forslag. 

Det holder med å fortelle hva man føler. Å kreve ting er å sette seg selv i posisjon som et hjelpeløst lite barn. 

Det er fRen som krever at TS skal være hos moren sin i stedet for hos ham. Så da må han betale det som skal til for at hun skal kunne gjøre det, altså billetter og hotell. Det syns jeg er både rett og rimelig, siden det er han som bryter en inngått avtale.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hulderen skrev:

Det er fRen som krever at TS skal være hos moren sin i stedet for hos ham. Så da må han betale det som skal til for at hun skal kunne gjøre det, altså billetter og hotell. Det syns jeg er både rett og rimelig, siden det er han som bryter en inngått avtale.

Det er avhengig av hvor gammel ts er og om hun har flyttet hjemmefra. 

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Hulderen skrev:

Nå har jeg akkurat lest i tråden at ts er 25 år. Da er man voksen, flyttet hjemmefra og klarer seg selv. Det er trist at ts ikke blir inkludert i familien hos hverken mor eller far, det burde begge foreldrene tenkt på. Juletiden er en spesiell høytid hvor familien samles, den kommer til samme tid hvert år også. 

Det å kreve at far skal betale fly og hotell er latterlig dumt å kreve. Ts er en voksen kvinne som ikke kan kreve noe fra far eller mor lenger...... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pappa er enebarn og begge foreldrene er døde.. Mamma har en mor, men hun bor på gamlehjem. 

Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg har ikke lyst til å feire alene, men føler meg overhodet ikke velkommen hos pappa. Jeg tror det bare blir ubehagelig å være der.

Hei TS!  Hvis ting ikke ordner seg, så er du hjertelig velkommen til meg. Jeg er 4-5 år eldre enn deg (men ganske så barnslig til tider ;)), og skal feire alene i år da barnet mitt skal til faren sin, og jeg ikke har lyst til å feire på gamlemåten. Jeg skal rett og slett sitte alene med masse vin, jentefilmer, musikk og noe god mat. Bor ved Mjøsa. Send meg gjerne en pm om du er interessert, men håper selvsagt det ordner seg for deg sånn du helst vil. Om ikke, så er det åpen invitasjon! 

PS. Jeg har også hund og du er velkommen til å ta med din! 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må da være mulig å få noen til å hjelpe med å bære/løfte henne inn? Taxisjåfør feks, eller nabo.

Så du forventer ts skal ringe venner og banke på døren hos naboen på julaften, så de kan bære gamlemor opp og ned trappen? Det får da være måte på

Anonymkode: f4df8...ce6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 minutter siden, Coolaid skrev:

Det å kreve at far skal betale fly og hotell er latterlig dumt å kreve. Ts er en voksen kvinne som ikke kan kreve noe fra far eller mor lenger...... 

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare ringe en av sønnene til stemor da? Forklar situasjonen, og spør om det er greit for dem å dele rom? Finn gjerne en løsning på sengesituasjonen først (madrass/gjesteseng å låne). Studenter som de er så er det vel ikke ukjent for dem å dele rom med andre ei natt.

Og hvorfor har du aldri møtt familien til din svigerinne? Skjønner at du ikke vil trenge deg på der når du ikke kjenner dem, men da kan det jo være et tips å engasjere seg mer i familien du har (bror med sine)

Anonymkode: fc1ee...999

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du forventer ts skal ringe venner og banke på døren hos naboen på julaften, så de kan bære gamlemor opp og ned trappen? Det får da være måte på

Det er noen uker igjen enda. Julaften er ikke imorgen så det er enda tid til å gjøre noen avtaler. Jeg hadde gledelig stilt opp med å løfte naboens bestemor inn lillejulaften/julaften om jeg tross alt var nabo og hjemme da. Selvfølgelig. 

Og så var det aldri snakk om å forvente, men å spørre om det var en mulighet. Mange mennesker ser på slikt som en glede å gjøre.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pappa er enebarn og begge foreldrene er døde.. Mamma har en mor, men hun bor på gamlehjem. 

Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg har ikke lyst til å feire alene, men føler meg overhodet ikke velkommen hos pappa. Jeg tror det bare blir ubehagelig å være der.

Og hvis du føler deg uvelkommen hos din far, synes jeg ikke du skal dra. Men du må nesten ta en prat med han om hvordan dette føles for deg. Synes han virker ganske sløv som ikke står opp for deg.

Endret av Minitroll
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...