Gå til innhold

Pappa lar seg overkjøre av dama og jeg vet ikke hvor jeg skal feire jul hen :(

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Faren din oppfører seg som et barn, så da får du gjøre det samme. Du får fortelle han at siden du trodde du skulle være med han har du ingen å feire jul med, så da blir du i huset til moren din alene og feirer. Så hadde jeg sendt en sms på julaften der jeg skrev "god jul. håper dere har det hyggelig. jeg sitter her alene og spiser grandiosa." Haha, eller noe sånt

Anonymkode: 5d50a...c08

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Catalina Culès
7 minutter siden, Rosalie skrev:

Da ville jeg sagt til min far at "Ja vel. Jeg ser to løsninger. Enten deler XXXX og XXX det ene gjesterommet slik at jeg kan ta det andre, eller så betaler du alle utgiftene mine for fly, hotell, mat og lommepenger slik at jeg kan bli med mamma og de til NY. For du vil vel ikke at din eneste datter skal måtte sitte helt alene i julen uten noen å feire med?"

Meget godt forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spurte pappa for en god stund tilbake om jeg skulle være hos de i år og da sa han ja.

Jeg tok kontakt i går og da fikk jeg bare til svar. "Sorry, men xxxx og xxxxxx skal sove her, så er ikke plass. Du må nok være med mamma" Da ble jeg irritert og gadd ikke å svare. Bror, kona og barn skal feire hos hennes familie i Bergen og der er det fult hus. Mamma, stefar og et vennepar pluss tante og onkel skal feire i NY. Jeg trodde faktisk jeg skulle være hos pappa i år men.

Anonymkode: 1851a...d6f

Jeg ville faktisk gnidd det inn på alle mulige idiotiske måter når han er så tett i knotten. Rosalie har et veldig godt forslag. 

Endret av Wanda Maximoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dama til pappa er kontrollerende og skal bestemme alt. Hun liker ikke meg og setter ALLTID gullungene hennes langt foran meg. Pappa er en tøffel og lar seg kjøre over. For to år siden skulle jeg være hos de på julaften, men sønnene hennes har førsteprioritet på de to gjesterommene i huset. Jeg fikk bare til svar det ikke var plass til meg. Hadde de villet hatt meg der, så hadde de gjort plass. Jeg kunne sove på sofaen, en madrass på kontoret, de to sønnene hennes kunne delt dobbelsenga og jeg tatt det andre rommet eller noe. Tydelig de ikke vil ha meg der. Så jeg måtte være med mamma. Hun ble irritert. Fordi pappa lar seg overkjøre. Jeg spurte pappa for en god stund tilbake om jeg skulle være hos de i år og da sa han ja.

Jeg tok kontakt i går og da fikk jeg bare til svar. "Sorry, men xxxx og xxxxxx skal sove her, så er ikke plass. Du må nok være med mamma" Da ble jeg irritert og gadd ikke å svare. Bror, kona og barn skal feire hos hennes familie i Bergen og der er det fult hus. Mamma, stefar og et vennepar pluss tante og onkel skal feire i NY. Jeg trodde faktisk jeg skulle være hos pappa i år men.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg gidder ikke å be på mine knær og jeg føler meg ikke velkommen til de i det hele tatt. Jeg har liten familie og har ingen å være hos. Jeg har absolutt ikke penger til å dra til NY. Så må vel sitte alene med hund på julaften :( 

Fortell faren din at dette ikke handler om julaften men om forholdet dere i mellom. Fortell ham helt ærlig at du føler deg dårlig behandlet. Det kan være din julegave til faren din, noe som kan vekke ham opp og gjøre ham til en bedre mann. 

Trist å lese når noen føler seg avvist. 

Jeg hadde nok feiret alene selv om det er trist. 

Faren din oppfører seg som en dott...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du må være alene i år fordi faren din bryter en avtale, så bør du gi han beskjed om det. Sier ikke at du skal tigge om å få komme dit, det skjønner jeg godt at du ikke vil, men han fortjener ALL den dårlige samvittigheten han kan få. Støtter de som sier at du bør gnu det inn!

Snakk med folk rundt deg, kanskje det ordner seg på en annen måte? Fortell det til alle som vil høre, du har ingenting å skamme deg over. Jeg hadde mer enn gjerne invitert en venn hjem til meg, men det forutsetter jo at jeg vet at h*n er ledig på julaften. :)

Anonymkode: d7c97...65c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Rosalie skrev:

Da ville jeg sagt til min far at "Ja vel. Jeg ser to løsninger. Enten deler XXXX og XXX det ene gjesterommet slik at jeg kan ta det andre, eller så betaler du alle utgiftene mine for fly, hotell, mat og lommepenger slik at jeg kan bli med mamma og de til NY. For du vil vel ikke at din eneste datter skal måtte sitte helt alene i julen uten noen å feire med?"

5 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

Meget godt forslag.

Skikkelig ræva forslag. 

Det holder med å fortelle hva man føler. Å kreve ting er å sette seg selv i posisjon som et hjelpeløst lite barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags foreldre er det du har? En far som ikke har plass til deg, og en mor som blir sur når du tidligere måtte feire med henne? 

Det går ikke an! Jeg tror faktisk jeg ville gitt begge ganske klar beskjed om at dette er ikke slik man oppfører seg mot sin egen familie! 

Hvor gammel er du?  Her jeg bor, er det alltid mulighet til å melde seg som hjelper på diverse Jul alene-arrangementer. Jeg ville sagt ifra til begge, at det å ikke føle seg ønsket verken med mor eller far på julaften faktisk sårer deg. At ingen av de bryr seg om at du blir sittende alene, rett og slett fordi ingen av de bryr seg, ikke er ok på! Også ville jeg meldt meg som frivillig på ett sted der jeg kunne bruke dagen til å gjøre julaften bedre for andre som ikke har noen. Da får du en fin opplevelse selv, i tillegg til at du gjør noe ekstra for noen andre. 😊 

Ville vært tydelig til begge foreldre at det også vil virke inn på ditt forhold til dem. Selv ville jeg aldri i livet utelatt et familiemedlem, og jeg ville gjort myyyye for at ingen av mine nærmeste ble sittende alene på julaften, hvis det ikke var av eget ønske. 

Stå opp og si ifra. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, dette var trist å lese, hadde du bodd i nærheten av oss kunne du ha feiret jul sammen med oss og våre barn i tidlig 20-åra...

Anonymkode: f1c31...0d8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Bachata skrev:

Hva slags foreldre er det du har? En far som ikke har plass til deg, og en mor som blir sur når du tidligere måtte feire med henne? 

Oh, jeg leste det som at moren ble sur på faren som er en idiot, og ikke på datteren som måtte "trenge seg på". Jeg håper jeg hadde rett.

Hvis ikke, så hadde jeg blitt yngre enn åtte, og alt helvete hadde brutt løs. Type, når mamma kom hjem fra NY, så hadde ikke jeg eller tinga mine vært der lenger. 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Labbefrøken skrev:

Jeg skjønner at du ikke ønsker å "tvinge" de til å ha besøk av deg, men faren din er en feiging og mest sannsynlig en tulling også som trenger å bli stilt krav til av deg. Om du ikke gjør det er jeg redd for at det alltid vil være slik at du er den enkleste å skuffe fremfor å provosere dama hans.

Fortell han at dere har en avtale om at du skal være der, og den avtalen har du forholdt deg til og det må han også. Fortell at de kan enten reie opp til deg på sofa eller at de guttene deler rom som du forslo i innlegget ditt. Gjør det klinkende klart at du ikke aksepterer å bli kastet vekk i siste liten når dere har en avtale.

Som sagt skjønnner jeg at det ikke er fristende, men sannsynligvis vil pappaen din egentlig ha deg der, men er for feig/lat til å ta den kampen med dama, når det er mye enklere å skuffe deg :/

Enig! En far kan ikke bryte avtaler slik, det er bare nødt til å settes ord på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

Kan du låne penger av din mor til NY?

Men uansett burde du si klart og tydelig til din far hva du føler og tenker om situasjonen.

Nei. Hun har overhodet ikke råd til det og jeg må jo også ha lommepenger. Det blir vanskelig å bli med de til NY. 

Jeg har en liten hund og vedder på jeg ikke får ta med han siden hun hater hunder. Hun er sjefen i huset.

Jeg får ta meg en prat med pappa, men frister ikke. Jeg er sur på han.  Jeg er drittlei av at sønnene hennes alltid skal komme først!

Jeg er 25

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva feiler det egentlig fedre som setter egne barn til side til fordel for nydamas unger? Det er jo så mange av dem! Fatter ikke at det er mulig.

Jeg tror faktisk jeg bare hadde trengt meg på, og kost meg med tanken på at stemor sannsynligvis ikke hadde vært særlig komfortabel. Er tross alt din fars hus og dermed også litt ditt.

Anonymkode: d9753...277

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kutt ut faren din da. Si til han at du ikke kommer til å prøve mer siden det tydeligvis ikke er plass til deg i hans liv. Og neste år bør du kanskje avklare med den du skal være hos uten å tro en ting. 

Anonymkode: b3bc5...edc

Jeg hadde jo avklart med pappa. Han sa jo ja. Leste du hele innlegget mitt?

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde skrive eit langt brev til faren som han kunne fått som julegave, der det sto kor tilsidesatt du kjenner deg, kor såra du er over korleis han behandler deg osv. Smurt skikkelig tjukt på, og sagt akkurat kva eg meinte om oppførselen til dama hans. Og avslutta med at om han ønska eit framtidig forhold med deg, og eventuelle barnebarn, så måtte ting endre seg. Deretter hadde eg nekta å ta kontakt med han igjen. Så får han sjå at tøffelheta hans får konsekvenser, og at han er i ferd med å miste dattera si.

Angåande jula hadde eg høyrt om det var nokon vener du kunne feire med, eller så hadde eg feira heilt åleine. Kan bli koselig det og. :)

Endret av Amantheia
Gløymte ein bokstav
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes forslaget til Rosalie hadde vært godt hvis du var yngre enn du er, men når du er 25 synes jeg ikke det passer seg å be ham betale billett og lommepenger for deg. Du er et voksent menneske, og du kan ikke forvente den samme økonomiske støtten man ville gitt et barn.  Jeg synes likevel du bør ta en ordentlig prat med faren din. Han og kona har satt deg i en veldig kjip situasjon ved å først si ja og så nei nå når det er for lite tid igjen til å skrape sammen billettpenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en far som gir faen i meg og vi har ikke noe kontakt, så jeg vet jævlig godt hvordan det er.

Her hadde jeg virkelig gnidd det inn. Gjort ALT for at han skal få dårlig samvittighet og sitte der med en vond smak i munnen. Det fortjener han når han lar kjerringa si styre alt. Makan! :angry: Jeg hadde sagt noe alla dette  "javel, da får jeg sitte alene på julaften da. Mamma skal til NY og bror til Bergen. Håper du får en fortreffelig jul!" Tror også hadde sendt et brev til han, som Amantheia over sier, å sagt nøyaktig hva jeg følte og hvor skuffa jeg var.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I min verden er det et alvorlig "statement" å si nei til at egen datter kan komme og feire jul.

Jeg hadde kuttet all kontakt og heller satset på å starte egen familie. Det faren din som går tapende ut av dette, det er ikke hans stesønner som ordner med begravelsen hans når den tid kommer. Det er ganske sikkert.

Anonymkode: 98c06...66d

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy f**n, så ufattelig dårlig gjort. "Sorry, det er ikke plass"? Som du sier, så går det an å gjøre plass hvis de faktisk vil ha deg der. 

Jeg tror jeg hadde presset meg på og godtet meg over stemor egentlig ikke vil ha meg der. Samme med gullguttene hennes. De tro de slapp deg denne julen og, men du har like mye krav på å være der som sønnene. Faren din bør gro seg baller! Si til han du kan ta med madrass ligge på kontoret eller i stua :) Ta med hunden siden stemor hater hunder. Hun må lære hun kan faktisk ikke bestemme alt. 

Anonymkode: 54797...293

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyflate, din far er en dott. 

Jeg ville ha kost meg alene med hunden i jula. Pyntet, handlet inn god mat, sett film og kost meg. 

Men overfor familien (spesielt far og slekta hans), ville jeg sagt til flest mulig: Pappa ville ikke ha meg der i jula. Og gjenta. Si det til flest mulig. Og gi inntrykk av at du hadde en veldig trist og ensom julaften. 

Anonymkode: 9cec5...db9

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør om hvorfor XXX og XXX ikke kan dele rom, slik at du kan ta det andre. Om hennes unger får komme på besøk, burde de gjøre plass til at hans unger også skal få komme. For å ikke snakke om at du allerede hadde blitt invitert, og det er definitivt ikke greit å avlyse i siste liten. Legg skikkelig trykk på at du ikke kan feire med din mor. Ikke for å trygle, men for å gi pingla litt dårlig samvittighet å smake på. 

Edit: Eller gjør som noen andre ovenfor her foreslår, dropp kontakten og feir alene. Er han som kommer til å angre i slutten, når du har egen familie og han ikke får komme å besøke barnebarna på jul, fordi det "ikke er plass". Litt bittert, men jeg hadde ikke giddet å bøye meg i alle retninger for at han skulle ha det behagelig, når han ikke gjør det samme for deg.

Endret av Epiphany
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...