Gå til innhold

Kjæreste og vestibulitt :(

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har også slitt med vestibulitt i en årrekke. Gikk først til psykolog i 3 år, og så sexolog og psykolog i nesten 2 år, før jeg begynte hos fysioterapeut som har spesialisert seg på vestibulitt i 1 år. Ble "friskmeldt" nå i høst :) 

DVS, jeg kan med høy sikkerhet få det tilbake, men jeg vet nå hvordan jeg kan behandle det. Jeg kan aldri mer bruke såpe av noe slag i underlivet(heller ikke sånn olje som man finner på apoteket), jeg kan heller aldri bruke canesten igjen (krysser fingra for å ikke få sopp). Jeg kan altså bare skylle med vann. Jeg kan ikke bruke kondomer, siden jeg kommer til å reagere på en del merker,  kan heller ikke bruke annet glidemiddel enn sånn som de bruker på sykehus. 

Det er et slit å måtte ta hensyn til sånt, men jeg har fått tilbake tenningen, og har igjen et fungerende sexliv :) 

Anonymkode: 36b08...149

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 timer siden, stine40 skrev:

hei

trist at du har slitt så lenge med vestibulitt; eg har hatt det kun to år, og er veldig bra no. har perioder det kjem tilbake. fekk ikkje hjelp før eg kom til spesialist(ekgren) i oslo. har også tatt mykje tilskudd av membrasin, som skal styrke slimhinner. og kalciumcitrat, etter å ha lest om lav oksalat diett. du har sikkert kunnskaper om alt dette. einaste eg kan sei er at eg fekk beskjed om at det var håp for ALLE. det tok berre mange år i dei verste tilfella. håper du har ein god fysioterapeut som hjelper deg. og husk at du ikkje er aleine; berre det at dette er noko som ikkje vert snakka mykje om. var lettare for meg å gå på krykker etter beinbrudd enn å forklare vestibulitt. den dagen du møter ein mann som fortjener deg, vert han glad i deg uansett. og ja-det er fleire enn ein måte å ha sex på. så lenge du liker/tenner på ein mann, så kan dere få eit fint sex-liv. det viktigaste er å aldri ha sex om ein ikkje har lyst/er komfortabel.

ønsker gode ting for deg☺️

Så bra å høre at det går bedre for deg! Har ikke hørt om oksalat diett. Skal lese om det! Godt å høre at de sier det er håp for alle! Takk for oppmuntrende ord! :) 

Akkurat nå har jeg egentlig ikke råd til behandling siden jeg sluttet i jobben for å fokusere på å stresse mindre. Studentjobber er ofte mye mas og jobben ringer nesten hver dag for å høre om jeg kan jobbe. Gjerne flere vakter på rad og ofte overtid. Da får man aldri mentalt fri og merker selv at jeg blir stresset. Men det forsvant da jeg sa opp jobben. Hvis jeg skal fortsette behandling må jeg søke en ny jobb, så da må jeg gjøre det først. 

Skrevet
4 minutter siden, Rakelmaki skrev:

Så bra å høre at det går bedre for deg! Har ikke hørt om oksalat diett. Skal lese om det! Godt å høre at de sier det er håp for alle! Takk for oppmuntrende ord! :) 

Akkurat nå har jeg egentlig ikke råd til behandling siden jeg sluttet i jobben for å fokusere på å stresse mindre. Studentjobber er ofte mye mas og jobben ringer nesten hver dag for å høre om jeg kan jobbe. Gjerne flere vakter på rad og ofte overtid. Da får man aldri mentalt fri og merker selv at jeg blir stresset. Men det forsvant da jeg sa opp jobben. Hvis jeg skal fortsette behandling må jeg søke en ny jobb, så da må jeg gjøre det først. 

Du har ikke råd? Jeg fikk jo dekt alt av behandling når jeg fikk frikort... 

Skrevet (endret)
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke råd? Jeg fikk jo dekt alt av behandling når jeg fikk frikort... 

Fikk du dekt private klinikker også? Koster 2500 kroner for gynekolog per gang. Jeg har kanskje 50 kroner å bruke på slike ting per måned. Så må først spare opp 2670 kroner i egenandel  for frikort del 2 (fysioterapeut) og deretter 2185 kroner i frikort del 1 (lege, psykolog). Utenom det blir det minst 2500 for gyno, så ender opp med å bruke ca. 7300 kroner likevel. Før frikortene kommer i posten. 

For frikort for fysio får man ikke før man har betalt 2750 kroner i egenandel og frikort for lege og psykologbehandling får man ikke før man har betalt 2185 i egenandel. Hvis ikke jeg har misforstått? 

Endret av Rakelmaki
Skrevet
45 minutter siden, Rakelmaki skrev:

Fikk du dekt private klinikker også? Koster 2500 kroner for gynekolog per gang. Jeg har kanskje 50 kroner å bruke på slike ting per måned. Så må først spare opp 2670 kroner i egenandel  for frikort del 2 (fysioterapeut) og deretter 2185 kroner i frikort del 1 (lege, psykolog). Utenom det blir det minst 2500 for gyno, så ender opp med å bruke ca. 7300 kroner likevel. Før frikortene kommer i posten. 

For frikort for fysio får man ikke før man har betalt 2750 kroner i egenandel og frikort for lege og psykologbehandling får man ikke før man har betalt 2185 i egenandel. Hvis ikke jeg har misforstått? 

Jeg fikk dekt fysio, psyk og fastlege og timer hos andre leger for egenandelen på 2185. Private klinikker har jo også plasser som er dekt av frikortordningen, hvis du blir henvist dit.... Du har jo krav på behandling.

• Liker 1
Skrevet

Hva med analsex? Og så oralsex så klart. Penetrasjon av vagina er ikke den eneste veien til nytelse.

Anonymkode: eb2a2...14a

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med analsex? Og så oralsex så klart. Penetrasjon av vagina er ikke den eneste veien til nytelse.

Anonymkode: eb2a2...14a

Jeg kan suge ja. Analsex er ikke min greie tror jeg. Synes i hvert fall det høres ekstremt kjipt ut og hater tanken på en finger bak. Han jeg hadde sex med ønsket å prøve det men var bare ubehagelig og ekkelt. Har ikke lyst til å prøve med en penis der bak :P 

Har egentlig mest lyst på en kjæreste med veldig lav sexlyst. Det høres mer avslappende og trygt ut. Problemet er bare å finne en slik mann. Skrev på tinder at jeg ikke er interessert i sex og er nå i prat med 6 stykker. Vet egentlig ikke om de i det hele tatt har lest profilen min eller skjønner det jeg skrev, men det gjennstår å se. Skader ikke å forsøke.  

Endret av Rakelmaki
Skrevet
2 timer siden, Rakelmaki skrev:

Jeg kan suge ja. Analsex er ikke min greie tror jeg. Synes i hvert fall det høres ekstremt kjipt ut og hater tanken på en finger bak. Han jeg hadde sex med ønsket å prøve det men var bare ubehagelig og ekkelt. Har ikke lyst til å prøve med en penis der bak :P 

Har egentlig mest lyst på en kjæreste med veldig lav sexlyst. Det høres mer avslappende og trygt ut. Problemet er bare å finne en slik mann. Skrev på tinder at jeg ikke er interessert i sex og er nå i prat med 6 stykker. Vet egentlig ikke om de i det hele tatt har lest profilen min eller skjønner det jeg skrev, men det gjennstår å se. Skader ikke å forsøke.  

Ønsker virkelig ikke å være negativ, men finnes det "normale", sunne og friske menn med " veldig lav sexlyst"?

Og om de finnes, har de egentlig noe ønske om eller behov for et forhold til en kvinne? 

Jeg tenker at de fleste  aseksuelle menn gjerne har Aspergers eller lignende utfordringer, alternativt en eller annen hormonforstyrrelse eller psykiatrisk diagnose. En sunn, intelligent og ellers tilsynelatende oppegående mann som er aseksuell har nok fort et eller annet "skjelett i skapet".........

Skrevet
6 timer siden, Resignert skrev:

Ønsker virkelig ikke å være negativ, men finnes det "normale", sunne og friske menn med " veldig lav sexlyst"?

Og om de finnes, har de egentlig noe ønske om eller behov for et forhold til en kvinne? 

Jeg tenker at de fleste  aseksuelle menn gjerne har Aspergers eller lignende utfordringer, alternativt en eller annen hormonforstyrrelse eller psykiatrisk diagnose. En sunn, intelligent og ellers tilsynelatende oppegående mann som er aseksuell har nok fort et eller annet "skjelett i skapet".........

Du har mange fordommer. Mannen min er sunn, frisk, normal, uten noen diagnoser av noe slag, men har lav sexlyst. Han er ikke aseksuell, eller har noen som helst skjeletter i skapet, så det går faktisk an å ha lav sexlyst uten at det er noe galt med mannen. Han er sikkert ikke den eneste som har det sånn heller. Av de mannfolka jeg har hatt forhold med i voksen alder, er det bare et par av dem som har hatt veldig høy sexlyst, de andre har vært under middels. (Det dreier seg da om 5-6 stk).

Anonymkode: a5453...bba

• Liker 3
Skrevet

På Tinder bør du sjekke om de har lest profilen, veldig mange sveiper bare basert på første bilde. 

Jeg anbefaler egentlig OkCupid, nettside og app. Det er ikke like mange brukere i Norge som feks på Tinder, men siden du kan velge mellom langt flere legninger/seksuelle uttrykk er det lettere å søke opp feks aseksuelle der. Husk at aseksuell ikke behøver å bety at man ikke vil ha sex i det hele tatt, det kan også bety at man har et lavere behov og ønske om lettere sex enn bare samleie. OkCupid er også langt mer tekstbasert, jeg har sett at mange skriver ganske lange forklaringer om ting tilsvarende det du sliter med, så der kan du skrive noe av det samme som i denne tråden. 

Selv er jeg polyamorøs, og er altså i stand til å ha flere partnere, og kjenner flere som er ulik grad av aseksuell, siden det er en del av dem i det miljøet. Bla pga at man med flere partnere kan komme rundt seksuelle ulikheter, da man ikke trenger å være match på alle områder for å ha et forhold, og flere av dem er i forhold med en eller flere. Dette passer selvsagt ikke for alle, men er mer ment som et tips hvor du kan treffe folk du kan snakke med om hvordan de løser sine utfordringer. 

Anonymkode: 4e7d4...4d8

• Liker 2
Skrevet

Min kjærest også er helt normal,  men han har lav sexlyst. 

Jeg synes ikke du skal avføye analsex,  ikke noe du trenger å hive deg utpå med en gang,  jeg likte ikke tanken på det tidligere,  men nå elsker jeg det. 

Men lurer på  om jeg kan spørre om en ting?  Kan man få barn når man har den diagnosen? Jeg mener føde selv, ? Ville trudd det kanskje "åpnet"  seg da? Håper ingen blir støtt av spørsmålet mitt,  men jeg undrer bare? 

Anonymkode: 6fed0...114

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke du skal avføye analsex,  ikke noe du trenger å hive deg utpå med en gang,  jeg likte ikke tanken på det tidligere,  men nå elsker jeg det. 

Men lurer på  om jeg kan spørre om en ting?  Kan man få barn når man har den diagnosen? Jeg mener føde selv, ? Ville trudd det kanskje "åpnet"  seg da? Håper ingen blir støtt av spørsmålet mitt,  men jeg undrer bare? 

Vet du hva, det har jeg egentlig ikke undersøkt. Jeg tenker egentlig bare at smertenivået gjør meg til en kandidat for keisersnitt. Jeg kan ikke bruke den minste tampongstørrelsen engang, så ser ikke for meg å presse ut et barn på 3500 gram eller mer. Det kan jo hende de gir ut mer og sterkere bedøvelse også. Aner faktisk ikke. Hva mener du med "åpner" seg? :rodme: At man revner?

Skrevet

Ringte til Ekeberg i går og bestilte en time dit. Var ganske lang ventetid så får time i februar neste år. De snakket om å ta sprøyer med botox. Det har jeg ikke forsøkt før, så skader ikke å gi det en sjanse. Det kostet vist veldig mye, så får se. 

Skal prøve OkCupid! Takk for tips. 

Ja, er klar over at "markedet", hvis man ikke er interessert i sex, er snevert og det kan bli vanskelig å finne noen. Er egentlig ikke det at jeg ikke er interessert i sex. Mest at jeg synes det er tungvint, ekkelt, skummelt og vondt som gjør at jeg har fått et litt rart forhold til det. Men begynner jeg å date en mann med normal sexlyst er det ikke noe vits i å gjøre andre ting enn penetrering fordi de negative følelsene vil blusse opp og jeg kommer til å bli kvalm av mannen etterhvert. Føler meg bare stresset og presset med en gang og det ender aldri bra. Å date en med lav sexlyst gjør at jeg kan ta det rolig og slipper å føle på det stresset og presset sex medfører. Da er det enklere å bli trygg på seg selv i et forhold :)

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror vestibulitt er en sekkediagnose for mange ulike tilstander. For meg begynte vestibulitten etter fødsel. 

Anonymkode: 0cbca...fed

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror vestibulitt er en sekkediagnose for mange ulike tilstander. For meg begynte vestibulitten etter fødsel. 

Hva betyr sekkediagnose? 

Betyr det en diagnose legen setter hvis symptomene stemmer men ikke helt vet hva det er? Type samlebetegnelse for de som har like symptomer men der årsaken til symptomene kan være ulik?

For noen ganger lurer jeg på hvordan gynekologene og legene kan være sikre på at jeg har vestibulitt og ikke noe annet. F.eks. at noe har grodd feil og påvirker nervene. Ofte tenker jeg at en operasjon der da brant vekk nerver eller fjernet hud kunne ha ordnet problemet. Har du prøvd botox sprøyter for din vestibulitt? 

Skrevet
12 minutter siden, Rakelmaki skrev:

Hva betyr sekkediagnose? 

Betyr det en diagnose legen setter hvis symptomene stemmer men ikke helt vet hva det er? Type samlebetegnelse for de som har like symptomer men der årsaken til symptomene kan være ulik?

For noen ganger lurer jeg på hvordan gynekologene og legene kan være sikre på at jeg har vestibulitt og ikke noe annet. F.eks. at noe har grodd feil og påvirker nervene. Ofte tenker jeg at en operasjon der da brant vekk nerver eller fjernet hud kunne ha ordnet problemet. Har du prøvd botox sprøyter for din vestibulitt? 

Det stemmer. En rekke symptomer gjør at man setter diagnosen vestibulitt selv om det kan komme av flere ting; stramme muskler, nerveskade, kronisk betennelse av bekken etc. Jeg har ikke prøvd botox sprøyter foreløpig nei. Håper det hjelper for deg :klem:

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg fikk påvist vestibulitt så var faktisk gynekologens største anbefaling å bli gravid, dette fordi veldig mange opplevde å bli friske/bedre av fødselen. Jeg vet ikke detaljene i hvorfor, kanskje det er en såpass stor påkjenning at alle de overaktive smertesensorene kortslutter? :vetikke: 

4 timer siden, Rakelmaki skrev:

Ringte til Ekeberg i går og bestilte en time dit. Var ganske lang ventetid så får time i februar neste år. De snakket om å ta sprøyer med botox. Det har jeg ikke forsøkt før, så skader ikke å gi det en sjanse. Det kostet vist veldig mye, så får se. 

Skal prøve OkCupid! Takk for tips. 

Ja, er klar over at "markedet", hvis man ikke er interessert i sex, er snevert og det kan bli vanskelig å finne noen. Er egentlig ikke det at jeg ikke er interessert i sex. Mest at jeg synes det er tungvint, ekkelt, skummelt og vondt som gjør at jeg har fått et litt rart forhold til det. Men begynner jeg å date en mann med normal sexlyst er det ikke noe vits i å gjøre andre ting enn penetrering fordi de negative følelsene vil blusse opp og jeg kommer til å bli kvalm av mannen etterhvert. Føler meg bare stresset og presset med en gang og det ender aldri bra. Å date en med lav sexlyst gjør at jeg kan ta det rolig og slipper å føle på det stresset og presset sex medfører. Da er det enklere å bli trygg på seg selv i et forhold :)

Så flott at du ringte og fikk en time! Da er du jo virkelig hos eksperten, og burde være gode muligheter for å bli frisk. Går fort frem til februar! ;-)

Anonymkode: 5eda9...5df

Skrevet

Jeg har slitt med dette av og på i 20 år. Etter to runder med botox er jeg smerte fri. Les deg opp, kunnskap er alt!

Anonymkode: bbd12...f17

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har slitt med dette av og på i 20 år. Etter to runder med botox er jeg smerte fri. Les deg opp, kunnskap er alt!

Anonymkode: bbd12...f17

Husker du hvor mye du betalte for én runde med botox? Regner med at det er en pakke med x antall sprøyter. Måtte du betale for timen også eller bare for botox? 

Skrevet

Jeg har det akkurat som deg TS! Kjenner meg virkelig igjen i den frustrasjonen over å ikke kunne ha et normalt sexliv.
Har vært hos Josef Ekgren, og han er veldig flink og har mye god informasjon. Men jeg er fortsatt ikke friskmeldt, venter på en mirakelkur som skal fjerne dette jævelskapet. :(
Vurderer kanskje å prøve botox da ingenting annet har fungert for meg..

Anonymkode: 8bd05...d00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...