Gå til innhold

Hvilken hunderase passer oss?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
På 28.11.2016 den 4.35, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg og kjæresten ser oss etter hund! Problemet er, vi aldri finner en rase begge vil ha. Så her trenger jeg sårt deres hjelp! 

Kjæresten min er borte halve måneden på jobb, så det blir til at jeg er mye alene. Selskap er viktig for meg, så jeg trenger en skikkelig kosehund! Jeg har selv hatt en tibbe, og er veldig glad i denne rasen. Men han derimot vil ikke ha en liten dott.. så jeg prøver å møte han på midten, og ser oss da etter en mellomstor hund. 

Som nevnt, det må være en skikkelig kosehund! Jeg er ikke interessert i å drive utstilling eller at den skal delta i noe, så jeg ser rett og slett etter en grei selskapshund som trenger normalt med morsjon. Dette blir mest "min" hund, og mest mitt ansvar. Jeg har en liten deltidsjobb, så jeg har generelt mye tid til hunden. Men det er også viktig at den kan være alene hjemme noen timer i ny og ne.

En annen ting er også røyting, som vi ønsker minimalt av. Men her ser vi etter en som hovedsakelig er lett å lære opp, som er lojal og en god turkamerat, ikke minst som kan holde meg med selskap. Viktig at den kommer lett overens med både mennesker og andre hunder også!

Har kikket litt på labrador, men det er ikke hund jeg har så veldig lyst på i forhold til han. Jeg kikker litt på schæfer/rottweilermix. Erfaring med dette?. Har kikket litt på staff. bullterrier, men vet svært lite om denne hunden.. 

Tips og råd?!

Anonymkode: 08da8...d7f

Oisann! Her har du store ambisjoner! 

Etter flere hunderaser, har jeg kommet til at Labrador er rasen for meg. Men den røyter mye! Er ellers trivelig, har mye humor, og er en enkel og grei hund å oppdra. Den er sterkt knyttet til sin eier, og er veldig intelligent. Det gjør at den er lett å trene, og den er en glede å ha. Den er absolutt ikke en kjedelig hund! Har hatt 2 schæfere og 2 cane corso før jeg kjøpte labrador. Og det blir nok flere Labradorer her. Har aldri hatt en så god hund som han! Du kan gjøre ALT med en labrador! Og den er med på det med den største glede, og uten særlige problemer!

Vi du ha mer utfordringer  når det gjelder omgang med folk og andre hunder, så kan du godt gå for schæfer/rottweilermix. Som 20-årig erfaring som hundeeier, er det ikke det jeg ville gått for. Vil du ha vakt/vokt, med alt det innebærer, så er det helt essensielt at hunden får god trening og oppdragelse fra den er liten. Se på tråden om hun som spør om omplassering eller avliving av sin Rottweiler som ikke tåler andre hunder. Hun har prøvd alt av hjelp, og likevel er hunden aggressiv mot andre hunder. Kan du klare det? Hun her har hatt god kunnskap, og også betalt mye for hjelp fra eksperter. 

Du er altså veldig avhengig av at oppdretter har gjort en god jobb med både avl og det å sosialisere valpene. Pluss at du selv skal trene godt nok til at hunden din godtar både fremmede og andre hunder. Det er ikke alltid at det funker, og mange ganger klarer man ikke å takle det. Det er en utfordring i seg selv å ta over en valp og oppdra den til å bli en velfungerende hund. Tror du at du som ikke har noe kunnskap lett kan klare det? Kanskje med de valpene som er enklest, men med en oppdretter som avler mix, kan du lett møte på problemer. De har gjerne ikke den erfaringen som trengs til å veilede i vanskelige situasjoner, som du nok kommer opp i om du skal kjøpe en sånn mix. I tillegg har de kanskje avlet på hunder som ikke har de beste gener å bringe videre.

Jeg har en veldig skarp hund, som er det mot både mennesker og andre hunder, og det har jeg hatt flere av i veldig mange år. Det er jeg blitt litt sliten og lei av, for det krever mye hver dag. Hun går fint med alle folk, men hun er alltid på vakt mot folk og hunder, hvor vi enn er. Det er litt slitsomt i lengden, for jeg må stadig minne henne på at det går bra. Da går hun fint ved siden av meg, men jeg kan ikke slappe av på samme måte som jeg gjør med Labradoren. Jeg trives bedre med Labrador, som kan gå løs overalt, og som hører på meg samme hva som skjer. Han kan gå løs i byen, og ellers overalt. Han holder seg på siden av meg, og løper til grøfta når han får lov, for å snuse om han vil. 

Labrador så jeg på som en kjedelig rase, som ikke var aktuell for meg. Men da vi skulle ha hund sist, så var det etter egenskaper som passet oss, og da var Labrador midt i blinken. Har aldri trivdes så mye med en hund som jeg gjør med han, for han er så god, har så mye humør, er alltid så glad! Og han kan tas med på alt uansett! Jeg ler av han hver dag, han er så morsom! Og han kan gå løs på tur uansett om vi er i byen eller i skogen. Er vi i skogen, løper han fritt men er aldri langt, er vi i byen går han ved fot.

Skal du ha en rotweiler/schæfer mix, så vær klar over at du ikke har noen oversikt over helsa til foreldre/forfedre. Det kan være arvelige sykdommer/tilstander der som kan gå sterkt utover din hund. Som f.eks ad/aa. Da gjelder det å ha god forsikring. 

Endret av Majott
Videoannonse
Annonse
Skrevet
17 timer siden, Lauge skrev:

Hunder generelt er tøft å ha, uansett rase. Og alle hunder med pels røyter, noen mer enn andre. Det at du endte opp med en hårete stabukk og jeg endte opp med en tynnhåret sofagris betyr ikke noe mer enn at man overhodet ikke blir garantert noe som helst når man kjøper hund. Rasestandard er kun en retningslinje men ingen garanti.

Corgien jeg har er tøffere enn schæferen jeg hadde. Det har ingenting med at "det er generelt tøft å ha hund". Det du sier er bare tullball. Krøllete hunder røyter minimalt fordi de må klippes, men hunder med underull røyter ut denne, sånn er det faktisk bare. Har ikke corgien din slik pels avviker den fra rasestandarden og kan verken avles på eller stilles ut, for slik pels skal den ha - og da røyter den. Liker man ikke hunder med underull som røyter, ja da bør man velge en annen type hund. Derfor er det vanskelig å anbefale en slik hund til noen som ikke liker røyting.

Anonymkode: 6a7ec...9d1

• 3 år senere...
Skrevet

Har kun erfaring med Welsh Springer Spaniel! Men vet at Dogley har skrevet noen av de mest populære hunderasene på bloggen deres; https://blog.dogley.com/no/hunderaser/. De skriver om alt fra aktivitetsnivå, historie, kostnader osv. 

Skrevet

Whippet. De er sprintere, så om det er en hundepark i nærheten eller en plass hvor hunden kan strekke på bena nå og da, så er det flott. Til tross for løpestatusen sin, så er de skikkelig sofapoteter og trenger ikke all verdens mosjon. De elsker å sove og slappe av, og blir gjerne med ut på tur også. Lettstelt pels. De fryser lett, så de trenger jakke om vinteren. 

Anonymkode: 103a3...80f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...