Gå til innhold

Hvilken hunderase passer oss?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg og kjæresten ser oss etter hund! Problemet er, vi aldri finner en rase begge vil ha. Så her trenger jeg sårt deres hjelp! 

Kjæresten min er borte halve måneden på jobb, så det blir til at jeg er mye alene. Selskap er viktig for meg, så jeg trenger en skikkelig kosehund! Jeg har selv hatt en tibbe, og er veldig glad i denne rasen. Men han derimot vil ikke ha en liten dott.. så jeg prøver å møte han på midten, og ser oss da etter en mellomstor hund. 

Som nevnt, det må være en skikkelig kosehund! Jeg er ikke interessert i å drive utstilling eller at den skal delta i noe, så jeg ser rett og slett etter en grei selskapshund som trenger normalt med morsjon. Dette blir mest "min" hund, og mest mitt ansvar. Jeg har en liten deltidsjobb, så jeg har generelt mye tid til hunden. Men det er også viktig at den kan være alene hjemme noen timer i ny og ne.

En annen ting er også røyting, som vi ønsker minimalt av. Men her ser vi etter en som hovedsakelig er lett å lære opp, som er lojal og en god turkamerat, ikke minst som kan holde meg med selskap. Viktig at den kommer lett overens med både mennesker og andre hunder også!

Har kikket litt på labrador, men det er ikke hund jeg har så veldig lyst på i forhold til han. Jeg kikker litt på schæfer/rottweilermix. Erfaring med dette?. Har kikket litt på staff. bullterrier, men vet svært lite om denne hunden.. 

Tips og råd?!

Anonymkode: 08da8...d7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har kikket litt på labrador, men det er ikke hund jeg har så veldig lyst på i forhold til han. Jeg kikker litt på schæfer/rottweilermix. Erfaring med dette?. Har kikket litt på staff. bullterrier, men vet svært lite om denne hunden.. 

Tips og råd?!

Anonymkode: 08da8...d7f

Labrador er veldig krevende som unghunder (og de røyter noe inn i ville helvete), og miksen du nevner er av to krevende raser (som begge røyter en del). Forøvrig, om noen har hatt gode erfaringer med en miks, så er det en miks, og dermed kan en annen av samme blanding være helt annerledes.

Du bør sette opp en liste - hvor mye tid anser du som realistisk til aktivisering av hunden daglig? Hvor mye tid tenker du å bruke på pelsstell? 

Skrevet

Hvis du ikke liker røyting er verken labrador eller schæfer eller rottweiler noe for deg. Du kan kikke på terriere og schnauzere som må nappes, eller krøllete hunder som må børstes og klippes. Alt annet røyter. Hunder med kort pels er de verste spør du meg, for de korte hårene som røytes av går liksom inni klærne og stikker litt. Sånn sett kan jeg anbefale puddel. Enten mellompuddel eller storpuddel om dere vil ha litt størrelse.

Anonymkode: 6a7ec...9d1

• Liker 4
Skrevet

Stemmer i for puddel. Likte ikke puddel tidligere, men det var til jeg ble kjent med noen. Herlige vesener. Røyter ikke, trenger børsting og klipping da. Like greit å holde det kort, droppe utstillingsklippen. Og pelsen lukter faktisk godt når den er våt, bonus. :fnise: 

Anonymkode: 183c6...9c7

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer i for puddel. Likte ikke puddel tidligere, men det var til jeg ble kjent med noen. Herlige vesener. Røyter ikke, trenger børsting og klipping da. Like greit å holde det kort, droppe utstillingsklippen. Og pelsen lukter faktisk godt når den er våt, bonus. :fnise: 

Anonymkode: 183c6...9c7

Og ikke minst veldig smarte! :)

Skrevet

Hvis det er selskapshund du vil ha, så hadde jeg ikke tatt en schæfer/rottismix. Tror ikke jeg hadde gått for det uansett, for der får du MYE hund. Risikerer også å få en hund som ikke går sammen med alle andre hunder også, for verken rottis eller schæfer er "unnskyld at jeg er til"-hunder. De lar seg ikke pille på nesen, liksom. 

Hva med finsk lapphund? Shetland sheepdog? Ja, de røyter, men de røyter hybelkaniner og ikke enkelthår. Dessuten er det bare to heftige røyteperioder i året og med en skikkelig innsats med børsten kan du ta det meste på ganske kort tid. 

• Liker 1
Skrevet

Vi ville ha en kosehund samtidig som den er turkamerat, og valget falt på dansk-svensk gårdshund. Veldig fornøyd med rasen, burde sjekkes ut😊

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Krokanis skrev:

Vi ville ha en kosehund samtidig som den er turkamerat, og valget falt på dansk-svensk gårdshund. Veldig fornøyd med rasen, burde sjekkes ut😊

Men de har vel kort, røytende pels, har de ikke? I tillegg til at det er brukshund da. Ts ønsker seg en selskapshund som ikke røyter, med litt størrelse.

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men de har vel kort, røytende pels, har de ikke? I tillegg til at det er brukshund da. Ts ønsker seg en selskapshund som ikke røyter, med litt størrelse.

Jeg har bare erfaring med min egen, men hun røyter lite. Merker det kun hvis jeg har svart genser f.eks, ikke med vanlige klær. Og hun ligger mye på fanget/sofaen å koser, så ville ha merket det. Jeg syntes de er større en de små hundene, en mellomstørrelse (ca 35 cm mankehøyde). Hva legger du i brukshund? De aller fleste vil vel trives selvom de ikke brukes aktivt i en spesiell gren. Vår vil hvertfall helst ligge under peisen fram til 13-14 tida på formiddagen, før hun er ute i skogen ca 45 mim før hun koser seg på sofaen noen timer. 

Skrevet
19 timer siden, Krokanis skrev:

Jeg har bare erfaring med min egen, men hun røyter lite. Merker det kun hvis jeg har svart genser f.eks, ikke med vanlige klær. Og hun ligger mye på fanget/sofaen å koser, så ville ha merket det. Jeg syntes de er større en de små hundene, en mellomstørrelse (ca 35 cm mankehøyde). Hva legger du i brukshund? De aller fleste vil vel trives selvom de ikke brukes aktivt i en spesiell gren. Vår vil hvertfall helst ligge under peisen fram til 13-14 tida på formiddagen, før hun er ute i skogen ca 45 mim før hun koser seg på sofaen noen timer. 

Vi har DSG, og den røyter noe helt vanvittig. Hvite, stikkende hår overalt. Bortsett fra det er det en flott hund, men krever en del innsats i forhold til aktivisering. Merker at han kjeder seg fort, om ikke han får løpt fra seg et par ganger om dagen. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror corgi hadde passet bra for dere. Mellomstor bamse som krever middels med pelsstell. Passe smart, passe enkel å ha med å gjøre. :)

Gjest Belle âme
Skrevet

Min erfaring er at kjempestore hunder er kosebamser! Newfoundlandshund, grand danios, leonberger, landseer osv. 

Dei røyter ein god del då. 

Skrevet
10 minutter siden, Belle âme skrev:

Min erfaring er at kjempestore hunder er kosebamser! Newfoundlandshund, grand danios, leonberger, landseer osv. 

Dei røyter ein god del då. 

Åhh, Leonberger og Gran Danois er drømmerasene mine :rodmer:

TS, verken schæfer, rottweiler eller staff er noe dere bør gå for som førstegangseiere (antar at dere er det?). Spesielt med tanke på at du vil ha en hund som trenger normalt med mosjon. Rottweiler og schæfer er krevende raser som krever en stødig hånd. Labradorer er også krevende i form av at de trenger mye stimuli og mosjon. Det er ikke bare en kosehund, du må nok legge inn ganske mye trening for å få en hund som er behagelig å leve med.

Jeg har hatt Golden Retriever. Veldig fin og rolig rase (men røyter som F), men krever også mye stimuli. Større raser krever generelt god lydighetstrening, ellers kan du få et problem. Det er lettere å håndtere små hunder der man kanskje har vært litt "lat" på lydighetstrening. Så du må nesten gå inn i deg selv og tenke hvor mye du vil legge inn av arbeid. Jeg syns i hvert fall ikke noen av rasene du nevner passer for dere på bakgrunn av det du forteller. 

Skrevet

Har dere område du kan slippe hunden løs? Ville da anbefalt whippet! De trenger å få frese i fra seg løse, men krever ikke stort. De fleste er lettlærte og liker kos. Kan være med på lengre turer også :) 

Skrevet

Den hunden du beskriver her er en kongepuddel, TS. Mellomstor, kosegris, røyter ikke, og er utrolig smarte og lettlærte.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Lauge skrev:

Jeg tror corgi hadde passet bra for dere. Mellomstor bamse som krever middels med pelsstell. Passe smart, passe enkel å ha med å gjøre. :)

HELT uenig. Har corgi selv, og vil ikke anbefale den til uerfarne. Jeg har hatt schæfer og golden før, og har aldri møtt et så stabeist som corgien. Hun er kjempeutfordrende å ha med å gjøre nå som hun er ungdom, pusher grenser så til de grader - MYE mer en schæferen. Og Jesus så mye aktivisering hun trenger. Er helt vilt.

Og du. Du burde ikke anbefale corgi til noen som ikke ønsker røyting. Fordi corgier røyter MYE. Det er den minste, og mest røytende hunden jeg har hatt.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

HELT uenig. Har corgi selv, og vil ikke anbefale den til uerfarne. Jeg har hatt schæfer og golden før, og har aldri møtt et så stabeist som corgien. Hun er kjempeutfordrende å ha med å gjøre nå som hun er ungdom, pusher grenser så til de grader - MYE mer en schæferen. Og Jesus så mye aktivisering hun trenger. Er helt vilt.

Og du. Du burde ikke anbefale corgi til noen som ikke ønsker røyting. Fordi corgier røyter MYE. Det er den minste, og mest røytende hunden jeg har hatt.

http://ownresponsibly.blogspot.no/2011/07/comprehensive-corgi-guide-resource-for.html?m=1

Corgis aren’t for everyone. They’re cute and stubby, but they’re fairly difficult dogs to own and generally don’t make good dogs for first time owners or the unprepared. If you like and are used to the personality of Labs and Goldens or the idyllic “family dog”, you will likely struggle with a Corgi.

Because they were bred to stand up to 1,000 pounds of angry cow and keep a whole herd in line, they aren’t going to give up easily against an adult human. Corgis raised by weak-willed owners are more likely to get aggressive, destructive, loud, and possibly physical when under-stimulated, as opposed to obsessive-compulsive and neurotic like softer herding breeds.

High energy combined with lots of smarts lends itself to disaster when the dog is not properly cared for.  A bored dog, no matter the breed, will find a way to reduce its boredom—typically through destruction of the home.  It’s imperative that Corgis receive appropriate amounts of exercise to avoid this outcome.   A tired Corgi is a dog that is not causing problems, be it destruction, barking, herding of children, or any other undesired behavior.  Activities to work the Corgi’s brain are also a requirement.

The Corgi has a wonderfully made double coat that keeps them warm in the winter and cool in the summer.  The quality of the hair is just right so that after a day of moving cattle in muddy fields, no bath is required—the dirt will fall right out as the coat dries.  The coat is truly a marvel to behold, but it comes at a price: shed hair, everywhere.  No surface, food, or drink is immune to the scourge of the Corgi coat.  No amount of brushing, blow drying, bathing, Furminating, or any other sort of grooming will stop the encroachment of shed hair into your life.  The amount they shed is phenomenal. 

Imagine, if you will, the greatest amount of hair you can feasibly foresee coming off an animal.  Now, imagine two or three times that amount.  That is a rough estimate of how much Corgis shed, and probably an underestimate at that.  If you are not okay with a dog shedding its weight in hair every month, a Corgi certainly is not for you.  This warning may seem like a gross exaggeration of what should be a minor part of everyday dog ownership, but it is something many cannot comprehend until they experience it first-hand—and by then, it is too late.

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs jo helt og holdent på hvilken raseside du leser på, alle sier forskjellig. Denne siden sier f.eks at corgi er en fin førstegangshund som krever minimalt med pelsstell: http://www.allehunderaser.com/pembroke_welsh_corgi

Uansett; det går faktisk an å få et dårlig eksemplar av en valp, og det virker det som du fikk. Jeg har hatt corgi selv, og med det kjenner jeg også mange andre med corgi, og ingen av dem er i nærheten lik i oppførsel som det din hund var.

Skrevet
6 timer siden, Lauge skrev:

Det spørs jo helt og holdent på hvilken raseside du leser på, alle sier forskjellig. Denne siden sier f.eks at corgi er en fin førstegangshund som krever minimalt med pelsstell: http://www.allehunderaser.com/pembroke_welsh_corgi

Uansett; det går faktisk an å få et dårlig eksemplar av en valp, og det virker det som du fikk. Jeg har hatt corgi selv, og med det kjenner jeg også mange andre med corgi, og ingen av dem er i nærheten lik i oppførsel som det din hund var.

Jeg er uenig med deg. Jeg visste at corgi var en tøff rase før jeg fikk den. Mulig du fikk et "enkelt" individ da, for corgier skal være tøffe, aldri usikker - det står i rasestandarden. Og at røyting skal være en "feil" er også bare tull, for det er en røytende rase (dersom du også siktet til det). Det er heller ikke uvanlig at ungdommer tester grenser, ikke noe uvanlig eller "dårlig" med det heller.

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er uenig med deg. Jeg visste at corgi var en tøff rase før jeg fikk den. Mulig du fikk et "enkelt" individ da, for corgier skal være tøffe, aldri usikker - det står i rasestandarden. Og at røyting skal være en "feil" er også bare tull, for det er en røytende rase (dersom du også siktet til det). Det er heller ikke uvanlig at ungdommer tester grenser, ikke noe uvanlig eller "dårlig" med det heller.

Hunder generelt er tøft å ha, uansett rase. Og alle hunder med pels røyter, noen mer enn andre. Det at du endte opp med en hårete stabukk og jeg endte opp med en tynnhåret sofagris betyr ikke noe mer enn at man overhodet ikke blir garantert noe som helst når man kjøper hund. Rasestandard er kun en retningslinje men ingen garanti.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...