Gå til innhold

Bloggernes ansvar i blogging om kosmetiske behandlinger

Elmarora

Anbefalte innlegg

Gjest Carina Maria
11 timer siden, Lambigirl skrev:

Mange bloggere er ikke klar over lovverket. Det kan kanskje være at klinikkene utnytter naive bloggere for å markedsføre.

Men hva med de bloggerene som ikke har samarbeid med en klinikk? Og de bloggerne som ikke tjener pengere på bloggen sin?

Jeg mener at disse bloggerne som skriver på sin blogg at hun har tatt blotox ved den og den klinikken driver skjult reklame selv om hun ikke får betalt for det. Det er snikreklame.

Jeg tror oxo at mange bloggere ikke er klar over lov verket. Fy fader som dem klinikkene utnytter bloggerne bare for og få markedsføring. 

Det tenkte jeg oxo på dette med bloggerne som ikke er sponset men som reklamerer for at dem har vert på en klinikk og tatt botox og fillers for det er reklame. Dem reklamerer for at dem har gjort det og loven må gjelde det oxo. 

Det er mange bloggere om bryter med loven og at dem ikke skjemmes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest orfeus
15 minutter siden, Lovelulu skrev:

Jeg smiler fordi moderator har vært flink 😊

Enig, moderator har vært flink, men ser du dybden i det? 🙄

Har du lest de siste innleggene om lovligheten vedrørende reklame for kosmetiske inngrep (betalt/ikke betalt)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Carina Maria skrev:

Jeg tror oxo at mange bloggere ikke er klar over lov verket. Fy fader som dem klinikkene utnytter bloggerne bare for og få markedsføring. 

Det tenkte jeg oxo på dette med bloggerne som ikke er sponset men som reklamerer for at dem har vert på en klinikk og tatt botox og fillers for det er reklame. Dem reklamerer for at dem har gjort det og loven må gjelde det oxo. 

Det er mange bloggere om bryter med loven og at dem ikke skjemmes. 

Det er utnytting på det groveste hvis klinikkene er klar over lovverket. Og hvis det er tilfellet mister jeg all respekt for dem.

Alle bloggere har plikt på å sette seg inn i lovverket. Og det spiller ingen rolle om bloggeren er en toppblogger som tjenr mange penger på bloggingen sin eller om bloggeren er en liten blogger på 38 år fra Oslo. Lovverk er lovveerk for alle bloggere. Og det er ikke en diskusjon en gang.

De som forguder kosmetiske behandlinger burde heller bli svar skyldig enn å klandre alle oss som tar avstand fra kosmetiske behandlinger for å være sjalu eller kvele ytringsfriheten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om å være tre år å sitte å pirke seg oppi nesa for å få reaksjoner.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, orfeus skrev:

Enig, moderator har vært flink, men ser du dybden i det? 🙄

Har du lest de siste innleggene om lovligheten vedrørende reklame for kosmetiske inngrep (betalt/ikke betalt)?

Godt spørsmål. Lovverket er klart og tydelig som det kommer frem. Men de som er tilhenger av svineriet vil fornekte dette lovverket. Og de vil komme med masse tåpelige unnskyldninger for å fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett @Carina Maria. Egentlig burde statens helsetilsyn få tips om saken og i hvilken utstrakt grad snikreklame for kosmetiske behandling forekommer på blogger, kommentarfelt, Instagram og Snapchat. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, Carina Maria skrev:

Det hadde vert interesant men jeg tror at dem som er tilhengere av kosmetiske behandlinger ikke vil forholde seg til fakta samme hva som blir sakt og skrevet. Det vil vere et nederlag og få vite at dem bryter med loven på den måten dem skriver og reklamerer om kosmetiske behandlinger og operasjoner. 

Dessverre har du nok rett i dine antakelser. Fakta og Norsk Lov er ikke alltid lett å forholde seg til. For er man med og bryter noe som står i loven finnes det ingen unnskyldning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Miss.Whitefox skrev:

Du har nok rett @Carina Maria. Egentlig burde statens helsetilsyn få tips om saken og i hvilken utstrakt grad snikreklame for kosmetiske behandling forekommer på blogger, kommentarfelt, Instagram og Snapchat. 

Det burde de ha fått. For jeg har sett mange bloggere av toppbloggere og småbloggere som har brutt denne loven som du lenket til. Og ikke bare èn gang. Men mange ganger.

Statens helsetilsyn burde tipses. Men da tror jeg flere må tipse dem med lenker til de bloggene, instagram og snapchat det gjelder

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, orfeus skrev:

Takk for påminnelsen. Herved utført :)

No problem ☺️☺️ oppfordrer til at flere henger seg på denne funksjonen ☺️ da slipper vi mye spam 👍

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Carina Maria skrev:

Jeg har også gjort det og takker for tipset :) 

Bare hyggelig!! 😊😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ante ikke at funksjonen eksisterte, så tusen takk for infoen og at du delte den før alle hårene under parykken min ble grå. :) 

Men nå som jeg har blokkert denne brukeren undrer jeg veldig over hvordan jeg skal forstå at tråden egentlig handler om henne, dersom jeg ikke ser henne fortelle det :klo:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest orfeus
Akkurat nå, Deltidsjente skrev:

Ante ikke at funksjonen eksisterte, så tusen takk for infoen og at du delte den før alle hårene under parykken min ble grå. :) 

Men nå som jeg har blokkert denne brukeren undrer jeg veldig over hvordan jeg skal forstå at tråden egentlig handler om henne, dersom jeg ikke ser henne fortelle det :klo:

Hahahaha 😂 Ja, hvordan skal vi det 😂 (Ler så jeg triller av stolen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Carina Maria
4 minutter siden, Deltidsjente skrev:

Godt spørsmål og dagens beste :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
8 timer siden, Lambigirl skrev:

Det burde de ha fått. For jeg har sett mange bloggere av toppbloggere og småbloggere som har brutt denne loven som du lenket til. Og ikke bare èn gang. Men mange ganger.

Statens helsetilsyn burde tipses. Men da tror jeg flere må tipse dem med lenker til de bloggene, instagram og snapchat det gjelder

Ut fra det lov verket som ble vist til på tråden er det mange bloggere som har brutt denne og det har jeg også sett. Det er vel brudd på loven når en blogger deler et bilde på instagram, blogg eller snap chat som er tatt under behandling hvor det vises at personen får en restilan sprøyte? Jeg veit ikke om jeg tolker det riktig nå men viss jeg gjør det må det vere ulovlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Miss.Whitefox skrev:

"§ 2. Virkeområde

Forskriften gjelder annonsering og markedsføring av enhver art og i ethvert medium."

"§ 4. Krav til markedsføringen

Markedsføring av kosmetiske inngrep skal ikke utformes på en måte som er egnet til å virke støtende eller krenkende eller som spiller på folks lyter eller fordommer mot normale kroppsvariasjoner."

"§ 5. Forbud mot bruk av pre- og postoperative bilder

Markedsføring av kosmetiske inngrep skal ikke inneholde pre- og postoperative bilder."

@Carina Maria som @Miss.Whitefox lenket er det ikke lov å markesføre kosmetiske inngrep. Og hvis en blogger deler et bilde av seg der hun ligger på behandlingsbenken på salongen og får en sprøyte er det markesføring. Det kan virke støtende. Og dermed brudd på §4 som jeg tolker det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...