Gå til innhold

Bloggernes ansvar i blogging om kosmetiske behandlinger

Elmarora

Anbefalte innlegg

35 minutter siden, Lambigirl skrev:

Hold deg til temaet er du snill. Og ikke sitt og kverulere på småting som ikke har noe med tråden å gjøre.

Dette er jo temaet og ikke småting! Hver gang jeg kommer med en fakta opplysning som ikke helt faller i deres smak er det plutselig kverulering eller ikke hører til tema! Men dette er jo høyst relevant i dette temaet. Det viser jo at det langt fra er så farlig som dere skal ha det til, når det kan fjernes! Det er langt verre med tatoveringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, orfeus skrev:

Blir bloggerne forelsket i seg selv etter en plastisk operasjon, innsprøyting av fillers eller stort vekttap? Og får de ikke nok oppmerksomhet i nærmiljøet? Det virker i alle fall slik, hvis man skal dømme etter alle slankebloggene fulle av selfies i utfordrende klær (ingen nevnt, ingen glemt), eller rosablogger med nærbilder av nye pupper, rumper og helt nyinnkjøpt trut. Noen rosabloggere innrømmer til og med at de tar alle virkemidler i bruk for å oppnå kjendisstatus (ingen nevnt, ingen glemt her heller).

Tilbake til trådens tema: Bloggerne har sannelig et ansvar. De har dessverre ikke en redaktør som holder dem i ørene, og kan drive på helt til de blir politianmeldt, men litt fornuft kan man vel forvente enten det dreier seg om annonsering eller fronting av kosmetiske inngrep? De må gjerne skylde på ukebladene alt de orker, men en blogg har altså en annen og nærere stemme enn et glanset ukeblad. Det virker som om rosabloggerne (i varierende alder) lever i sin egen lille verden, at de aldri vokser ut av pikerommet, og at de ser på verden slik en trassig og pubertal trettenåring ser på verden - og ikke vil høre på hva de voksne sier. 

Lenken under går til en undersøkelse visse bloggere bør lese før de uttaler seg så bastant om påvirkning.

https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/18204/Master_Vedvik.pdf?sequence=1

Innspillene dine på tråden min er gjennomtenkte, saklige og fine.

Bloggerene har ansvar. De kan nekte så mye de vil på det. Men det er ren unnskyldning og bortforklaring i mine øyne. Og det er derfor jeg mener at de ulike bloggplattformene skulle hatt en lov hvor alle bloggerene som skriver om kosmetiske behandlinger og plastisk kirurgi skulle ha merket med en advarselsplakat. Men jeg tror at enkelte bloggplattformer tjener grove penger på de løgnaktige og utseendefikserte bloggerene.

Du har helt rett. De fremstår som en trassig og pubertal tenåring i sin egen lille verden. Og de vil ikke høre på hva andre sier.

Det var interessant å lese lenken du la ved.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Lovelulu skrev:

Dette er jo temaet og ikke småting! Hver gang jeg kommer med en fakta opplysning som ikke helt faller i deres smak er det plutselig kverulering eller ikke hører til tema! Men dette er jo høyst relevant i dette temaet. Det viser jo at det langt fra er så farlig som dere skal ha det til, når det kan fjernes! Det er langt verre med tatoveringer!

Slutt nå da. Det er ikke relevant og kverulere på filleting. Du kan ikke trekke tatovering inn i diskusjonen. Kosmetisk behandling og tatovering er to forskjellige ting.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt ønske for den oppvoksende generasjon er at samfunnet, med alle sine ulike påvirkningsmedier, slutter med den enorme fokuseringen på utseende - dvs. at man ikke er noe verdt om man ikke har et vakkert og feilfritt ytre. 

For tiden virker dette som et håpløst ønske. :sukk:

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, CecilieX skrev:

Egentlig er ringen sluttet på et vis da. 

Tenåringsjente sitter på sitt rom og ser andre ufarliggjøre fillers, botox og inngrep. Blindet av øsnket om å bli så pen som dem, sluker hun arguemtasjonen rått." Ikke farlig, ikke nervegift, helt naturlige virkestoffer som finnes i kroppen ellers, alle advarselef er bare sprøyt, alle gjør det, alle blir penere med det, helt ufarlig..." Tenåringsjenta får etterhvert blogg, og har allerede talen klar, ingen problematisering, fordi kunnskapen kommer fra andre bloggere og fra miljøet hun vanker i. Null stress, kjør på, nye tenåringsjenter påvirkes til å tro at dette det gjør alle og det er heeelt ufarlig. 

Som med mye annet får vi ikke svar på hva slags konsekvenser dette har før noen år har gått. Men jeg spår at det vil komme forskning på sammenhenger mellom ulike plager og bruk av både fillers og botox. Best av alt, det vil komme bilder til skrekk og advarsel av folk som har vært storforbrukere av å sprøyte ting inn i kroppen. Først da får vi slutt på galskapen.

Vet du hva jeg tror? Uansett om det kommer en tydelig forskning med skrekk og advarsel til alle de som tar kosmetiske behandlinger og som blogger om det vil de alltid komme med de dårligste og dummeste unnskyldninger. For å slippe å høre den ubehagelige sannheten. Verden i deres hode dreier seg om dem selv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Aldrisur skrev:

Mitt ønske for den oppvoksende generasjon er at samfunnet, med alle sine ulike påvirkningsmedier, slutter med den enorme fokuseringen på utseende - dvs. at man ikke er noe verdt om man ikke har et vakkert og feilfritt ytre. 

For tiden virker dette som et håpløst ønske. :sukk:

Det er et ønske jeg deler med deg. Men jeg har tro på at jo fler vi står samlet jo sterkere blir vi. For det har vi sett før. Vi kan engasjere oss i facebookgrupper og andre steder. Men vi må ikke sitte passive og se på den gale kosmetiske og den falske skjønnhetsindustrien hvordan de suger til seg folk med dårlig selvbilde.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CecilieX
1 minutt siden, Lambigirl skrev:

Vet du hva jeg tror? Uansett om det kommer en tydelig forskning med skrekk og advarsel til alle de som tar kosmetiske behandlinger og som blogger om det vil de alltid komme med de dårligste og dummeste unnskyldninger. For å slippe å høre den ubehagelige sannheten. Verden i deres hode dreier seg om dem selv.

Jo, men det verste som kan skje dem er å bli stygge, så da kan det nok være at skrekk og advarselbilder vil ha hensikt. Jeg tror ikke det er noe annet i hele verden som kan skremme dem mer enn utsiktene til å miste sitt gode utseende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Lovelulu skrev:

Det er jo ikke tåpelige bortforklaringer! Forrige gang jeg var til min behandler fjernet hun litt restylane et sted, fordi det hadde blitt litt for mye. Så hvis en jente på 18 år bestemmer seg for å ta restylane i leppene og angrer seg, kan hun få det tatt bort med en sprøyte. Men det forsvinner jo av seg selv også etter ca 3 mnd.

Det er bortforklaringer @Lovelulu. Jeg har forstått at du er for kosmetiske behandlinger. Deg om det. Men du trenger ikke komme med bortforklaringer og unnskyldninger som ikke henger sammen.

18 åringer har ikke behov for å ta restylane i leppene. De har blitt påvirket fra alle dere bloggere som skriver om det og fra idolene sine. Det handler ikke om at det forsvinner hvis du tar en sprøyte. Eller går bort etter 3 måneder.

Alle dere som blogger om kosmetiske behandlinger er med på å fremme usunne verdier og holdninger, spre falske forhåpninger til en falsk perfekt verden og dere er med på å fremme løgn og bedrag om at et perfekte ytre gjør deg lykkeligere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Lambigirl skrev:

Det er et ønske jeg deler med deg. Men jeg har tro på at jo fler vi står samlet jo sterkere blir vi. For det har vi sett før. Vi kan engasjere oss i facebookgrupper og andre steder. Men vi må ikke sitte passive og se på den gale kosmetiske og den falske skjønnhetsindustrien hvordan de suger til seg folk med dårlig selvbilde.

Okay, jeg ønsker at ingen i hele verden skal få seg tatovering i fremtiden.

Hvor skal jeg begynne? Har du tatovering? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, CecilieX skrev:

Egentlig er ringen sluttet på et vis da. 

Tenåringsjente sitter på sitt rom og ser andre ufarliggjøre fillers, botox og inngrep. Blindet av øsnket om å bli så pen som dem, sluker hun arguemtasjonen rått." Ikke farlig, ikke nervegift, helt naturlige virkestoffer som finnes i kroppen ellers, alle advarselef er bare sprøyt, alle gjør det, alle blir penere med det, helt ufarlig..." Tenåringsjenta får etterhvert blogg, og har allerede talen klar, ingen problematisering, fordi kunnskapen kommer fra andre bloggere og fra miljøet hun vanker i. Null stress, kjør på, nye tenåringsjenter påvirkes til å tro at dette det gjør alle og det er heeelt ufarlig. 

Som med mye annet får vi ikke svar på hva slags konsekvenser dette har før noen år har gått. Men jeg spår at det vil komme forskning på sammenhenger mellom ulike plager og bruk av både fillers og botox. Best av alt, det vil komme bilder til skrekk og advarsel av folk som har vært storforbrukere av å sprøyte ting inn i kroppen. Først da får vi slutt på galskapen.

Ja ikkesant det er ubehagelig at mennesker kan skrive om hva de selv ønsker? Æsj, så dumt det er med ytringsfrihet.

Hvorfor har ikke heller alle mennesker forakt mot skjønnhet og press?

Åja, det gjelder dere også. Om dere mener at bloggere er forbilder over alle forbildene, hvorfor ikke heller selv lage seg en blogg hvor dere avskyr alle handlinger å ønske at en var mer attraktiv enn man var?

Forresten sier det samme til deg som jeg sa til hun andre her. Jeg ønsker at ingen i verden skal ha tatovering.

Hvor begynner jeg? Jeg kan spørre deg, - har du tatovering?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, waco skrev:

Tatovering ser ikke jeg på som en kosmetisk behandling. Og jeg ser tatovering på som en slags kunst på kroppen. Jeg har ikke tatovering selv.

Kosmetsike behandlinger som restylane, botox, fillers og plastsiks kirurgi kan ikke sammenliknes med det å ta tatovering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest orfeus
5 minutter siden, waco skrev:

Det er fint om man holder seg til trådens tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, waco skrev:

Ja ikkesant det er ubehagelig at mennesker kan skrive om hva de selv ønsker? Æsj, så dumt det er med ytringsfrihet.

Hvorfor har ikke heller alle mennesker forakt mot skjønnhet og press?

Åja, det gjelder dere også. Om dere mener at bloggere er forbilder over alle forbildene, hvorfor ikke heller selv lage seg en blogg hvor dere avskyr alle handlinger å ønske at en var mer attraktiv enn man var?

Forresten sier det samme til deg som jeg sa til hun andre her. Jeg ønsker at ingen i verden skal ha tatovering.

Hvor begynner jeg? Jeg kan spørre deg, - har du tatovering?

Unge og usikre bloggjenter skal ikke bli møtt av en verden hvor bloggidolene sine ser ut som en levende barbiedukke med lepper som en kjøleskapsmagnet og fri for rynker. Det er ikke slik sannehten om utseende vårt er.

Og det handler ikke om ytringsfrihet. I dagens kroppsfikserte samfunn handler det om å ta ansvar for den gale utviklingen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Lovelulu skrev:

Det finnes mennesker som skulle ønske at internett ikke fantes.

Da ville alt bli så mye bedre og alle ville føle seg så mye bedre med seg selv. Da ville ingen lengre være misunnelige eller sjalu på andre kvinner. Ingen ville det! Så flott det ville være å leve i equilubrium.

Ingen ville lengre ønske seg operasjoner eller det å være mer attraktiv enn andre.

Ingen vil ha forbilder lengre og ingen ungjente skulle lengre drømme om at hun var den peneste jenta hun visste om.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, waco skrev:

Hold deg til tema er du snill.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Lambigirl skrev:

Unge og usikre bloggjenter skal ikke bli møtt av en verden hvor bloggidolene sine ser ut som en levende barbiedukke med lepper som en kjøleskapsmagnet og fri for rynker. Det er ikke slik sannehten om utseende vårt er.

Og det handler ikke om ytringsfrihet. I dagens kroppsfikserte samfunn handler det om å ta ansvar for den gale utviklingen.

Jammen da lager du en blogg da.

En som forakter barbiedukker og idoler.

En sannhetens blogg som forteller ærlig hvordan du ser ut. Din evige sannhet som beundrer rynker. Der kan du fortelle om alle de stygge menneskene som forsøker å gjøre seg fine, med restylane, botox og operasjoner! La oss latterliggjøre disse triste, stygge menneskene med dårlig selvtillit. La oss gjøre det ulovlig å forandre på utseende sitt. La oss si til mennesker, - ditt fjes er ikke din privatsak. Ditt ansikt angår oss alle, og derfor har vi bestemt at du ikke får lov til å endre på noe som helst.

- Fordi - om du endrer utseende ditt skader du meg. Din operasjon vil gjøre meg usikker.

Vær ærlig om hvorfor du ønsker å forby operasjoner.

Det handler om å ta ansvar skjønner du.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest orfeus
4 minutter siden, waco skrev:

Det finnes mennesker som skulle ønske at internett ikke fantes.

Da ville alt bli så mye bedre og alle ville føle seg så mye bedre med seg selv. Da ville ingen lengre være misunnelige eller sjalu på andre kvinner. Ingen ville det! Så flott det ville være å leve i equilubrium.

Ingen ville lengre ønske seg operasjoner eller det å være mer attraktiv enn andre.

Ingen vil ha forbilder lengre og ingen ungjente skulle lengre drømme om at hun var den peneste jenta hun visste om.

Det var et gjennomtenkt og fint svar 😶

Mener du med dette å støtte husmor-rosabloggernes ufarliggjøring av kosmetiske inngrep?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Lambigirl skrev:

Slutt nå da. Det er ikke relevant og kverulere på filleting. Du kan ikke trekke tatovering inn i diskusjonen. Kosmetisk behandling og tatovering er to forskjellige ting.

Tatoveringer er en høyst relevant ting å sammenligne med. Hadde dere likt hvis den ikke voksne 18 åringen deres hadde kommet hjem med en sleeve tatovering? Er restylane verre mener dere? Ikke be meg slutt, jeg diskuterer her akkurat som du, og holder meg til tema!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
2 minutter siden, waco skrev:

Jammen da lager du en blogg da.

En som forakter barbiedukker og idoler.

En sannhetens blogg som forteller ærlig hvordan du ser ut. Din evige sannhet som beundrer rynker. Der kan du fortelle om alle de stygge menneskene som forsøker å gjøre seg fine, med restylane, botox og operasjoner! La oss latterliggjøre disse triste, stygge menneskene med dårlig selvtillit. La oss gjøre det ulovlig å forandre på utseende sitt. La oss si til mennesker, - ditt fjes er ikke din privatsak. Ditt ansikt angår oss alle, og derfor har vi bestemt at du ikke får lov til å endre på noe som helst.

- Fordi - om du endrer utseende ditt skader du meg. Din operasjon vil gjøre meg usikker.

Vær ærlig om hvorfor du ønsker å forby operasjoner.

Det handler om å ta ansvar skjønner du.

Tråden handler om bloggernes ansvar når dem blogger om kosmetiske behandlinger for dem har ansvar for hva dem blogger om. 

Om ikke du  tar skade av det finnes det mange jenter i 12 års alderen som sitter og ser opp til dem bloggerne som legger ut bilder på bloggene sine etter dem har tatt en kosmetisk behandling og som ønsker og bli som dem. Mange av dem unge jentene går rundt med planer om og spare konf pengene sine sånn at dem kan få tatt en kosmetisk behandling eller en plastsik kirurgi når dem blir gamle nok og det er her ansvaret hos bloggerne ligger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...