Elmarora Skrevet 27. november 2016 #1 Del Skrevet 27. november 2016 Jeg ser at mange bloggere har engasjert seg seg i Sunn fornuft kampanjen som skal bidra til å minske jaget etter det perfekte utseende. Og jeg synes det står respekt av alle bloggerne som engasjerer seg i Sunn fornuft kampanjen. Tommelen opp for denne kampanjen. Det overfladiske blogg-Norge trenger slike bevisstgjørelser. Og bloggverden trenger bloggere som tørr å stå i mot for jaget etter det et perfekt ytre. Jeg synes det er trist at unge jenter helt ned i 10 års alderen går rundt med et ønske om å forandre utseende sitt. Og det har kommet frem at unge jenter i 12 års alderen har planer om å spare konfirmasjonspengene slik at de får tatt en skjønnhetsbehandling i form av å legge inn silikon, ta botox og ta restylane for å få større lepper og slippe å få rynker. Og det er en gal verden spør du meg. Det er mange bloggere som daglig blogger om at de har tatt botox, har tatt restylane, lagt inn silikon og operert nesen sin. Og grunnen er at disse bloggerne tror at de får det så mye bedre når de gjør det. Men det er helt feil. Alt ligger i hodene. Disse bloggerne skulle tatt en tur til psykolog noen timer for å få renset opp i tankemønsteret sitt. Og de skulle blitt fratatt speielene sine hvor de står og speiler seg for å psyke seg ned å si at de er stygge. Stakkars jenter Det diskuteres i det vide og det brede om bloggere har så stor påvirkningskraft som mange vil ha det til. Og svaret er helt klart ja. Bloggere har påvirkningskraft i form av rollen sin som bloggere. Det hjelper ikke om en blogger er 20 år eller om en blogger er 50 år. Like forbanna påvirkningskraft har bloggerne for de jentene som er usikre og har dårlig selvtillit på sitt eget utseende. Unge jenter som har så dårlig selvtillit at de går med planer om å utføre en kosmetisk behandling vil google alt av informasjon når det gjelder kosmetiske behandlinger. Og de vil lese alt av informasjon på nettet på hjemmesider til skjønnhetssalongne, bloggere som har fått utført kosmetiske behandlinger og andre relevante artikler om temaet. Det er TULL at bloggere unnskylder seg med å si at bloggen deres ikke har påvirkningskraft i å påvirke unge jenter i valget om å utføre en kosmetisk behandling. For det har ALLE bloggere enten de er 20 år eller 50 år. Våkne opp bloggere. Og ikke skyv ansvaret fra dere. Husk det kan være din blogg som kan gjøre at den unge og usikre tenåringsjenta tar en bestemmelse om hun vil ta en kosmetisk behandling i form av silikon, restylane og botox. Jeg støtter alle bloggerne som engasjerer seg i Sunn fornuft kampanjen. Og dere må stå på for å åpne øynene på andre bloggere som ikke har forstått at de HAR et ansvar for hva de formidler på bloggene sine. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleSnupp Skrevet 27. november 2016 #2 Del Skrevet 27. november 2016 De ønsker å velge selv når de har påvirkningskraft. Definitivt ift annonsører når de skal selge annonseplass. Overhode ikke når det kommer til utseende. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elmarora Skrevet 27. november 2016 Forfatter #3 Del Skrevet 27. november 2016 5 timer siden, LilleSnupp skrev: De ønsker å velge selv når de har påvirkningskraft. Definitivt ift annonsører når de skal selge annonseplass. Overhode ikke når det kommer til utseende. Det ser ut sånn ja. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Newroz Skrevet 27. november 2016 #4 Del Skrevet 27. november 2016 Jeg syns det er bedre at de faktisk sier at de har brukt/gjort det ene og det andre enn å late som de ikke har fikset på utseende. Da vet leserne at disse leppene/puppene er ikke ekte, og da trenger de heller ikke å være misfornøyd med at de ikke har trutemunn fra naturens side. Det blir litt som redigering av bilder etter min mening. Mye bedre at det står at bildet er redigert enn om det ikke gjør det, eller at bloggere nekter for redigering, men gjør det skjult. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cavatina Skrevet 28. november 2016 #5 Del Skrevet 28. november 2016 Er annonsering og hyllest av kosmetiske hjemmebehandlinger uten dokumentasjon på effekt, annet enn annonsørens og bloggerens ord, innafor å ta opp her? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 28. november 2016 #6 Del Skrevet 28. november 2016 Jeg er enig, og av de tingene som jeg finner problematisk med bloggere, så står dette med kroppspress og utseendefokus øverst på lista. Selvfølgelig påvirker de, akkurat som de selv har blitt påvirket av andre. Flere av de store bloggerne har fortalt om hvordan de har slitt med spiseforstyrrelser eller usunt fokus på kropp i ung alder. At de da ikke som voksne ser hvordan de selv bidrar til den typen problematikk hos unge jenter vitner om a) umodenhet og b) selvopptatthet. Jeg skulle ønske at de tok et oppgjør med dette, det ville hatt stor verdi. Samtidig kommer det nok noe for sent, fordi de har jo selv brukt dette i mange år, så det blir litt "gjør som jeg sier og ikke som jeg gjør" over det. Det som virkelig hadde vært noe var om de reverserte en del av inngrepene og harryfiserte den typen inngrep. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carina Maria Skrevet 28. november 2016 #7 Del Skrevet 28. november 2016 takk for at du tar opp tråden her for det er på sin plass. jeg blogger ikke men jeg har lest mange blogger i alderen 20 - 45 år som er stolte av at dem har tatt botox, silikon, restilane og operert ett eller annet. jeg ble inspirert av mine forbilder som jeg syntes var perfekte og jeg ville gjøre det samme som dem og jeg leste alt jeg kom over av personlige erfaringer på blogger og jeg så på videoer på youtube av folk som hadde gjort det samme. jeg var oppslukt om hordan dem så ut for jeg syntes dem var pene og sånn ville jeg også bli. dem bloggerne jeg ble inspirert av var bloggere som var mellom 25 til 40 år. jeg fikk blandede reaksjoner fra familien og venner. dem fleste sa at det ikke så naturlig ut men jeg unnskylde meg med at jeg tok lite for at det skulle være naturlig. jeg tørr og innrømmer jeg at jeg tok feil. det så ikke naturlig ut. når jeg ser bilder av meg selv fra den tiden skjemmes jeg for jeg så gamlere ut enn hva jeg var. for 3 år siden tok jeg fyll i leppene og botox og restilane. jeg ble avhengig av det for jeg så ikke selv hvor falskt det så ut og jeg syntes leppene mine var for små enda familie og venner sa at de var fine som de var. jeg trodde ikke på det. jeg måtte ta vedlikehold behandling hver 6 måned og jeg ble avhengig av det uten og være klar over det. jeg angrer ikke på valget mitt om og ta ut leppe fyllet og jeg har ikke gjort noe på 3 år. jeg kommer aldri til og gjøre det igjen. viss jeg får noen spørsmål fra andre som tenker på og gjøre det sier at dem ikke må finne på det. dem vet ikke hva dem gjør. i dag er jeg mamma og jeg vil være et godt forbilde for datteren min. jeg vil ikke at datteren min skal få et rett bilde av hva naturlig skjønnhet er. og hun skal få vite sannheten at det er det naturligste som finnes at voksne får rynker. jeg motstander av sånn blogging hvor bloggerne i alle aldre fra 20 - 50 år uten og tenke seg om deler bilder av seg selv på behandlings benken når de tar restilane og botox eller bloggere som tar bilder av seg selv etter dem har våknet fra narkosen etter og ha operert nesen eller puppen sin. sånne bloggere vet ikke hva dem gjør og dem vet ikke hvor stor påvirkning dem har. det dummeste jeg leser er når dem bloggerne sier at tenåringer greier og tenke selv når det gjelder skjønnhets behandlinger. det er og skyve ansvaret fra seg. viss jeg hadde hatt blogg skulle jeg engasjert meg sunn fornuft men jeg har stemt på bloggern style connection for hun har gode verdier som blogger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elmarora Skrevet 28. november 2016 Forfatter #8 Del Skrevet 28. november 2016 1 time siden, CecilieX skrev: Jeg er enig, og av de tingene som jeg finner problematisk med bloggere, så står dette med kroppspress og utseendefokus øverst på lista. Selvfølgelig påvirker de, akkurat som de selv har blitt påvirket av andre. Flere av de store bloggerne har fortalt om hvordan de har slitt med spiseforstyrrelser eller usunt fokus på kropp i ung alder. At de da ikke som voksne ser hvordan de selv bidrar til den typen problematikk hos unge jenter vitner om a) umodenhet og b) selvopptatthet. Jeg skulle ønske at de tok et oppgjør med dette, det ville hatt stor verdi. Samtidig kommer det nok noe for sent, fordi de har jo selv brukt dette i mange år, så det blir litt "gjør som jeg sier og ikke som jeg gjør" over det. Det som virkelig hadde vært noe var om de reverserte en del av inngrepene og harryfiserte den typen inngrep. Det er sant det du skriver i kommentaren din. De bloggerne som blogger som kosmetiske skjønnhetsbehandlinger er utseendefikserte, selvopptatte og umodne. Og de har blitt påvirket av sine forbilder igjen som har gjort det samme. Jeg skulle ønske at de våknet opp en dag. Og fått seg en oppvåkning av hvordan de holder på med. Det verste er alle de unnskyldningene de kommer med i et idiotisk forsøk på å forsvare det de holder på med. Men i mine øyne er det ikke noe å forsvare. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elmarora Skrevet 28. november 2016 Forfatter #9 Del Skrevet 28. november 2016 3 timer siden, Cavatina skrev: Er annonsering og hyllest av kosmetiske hjemmebehandlinger uten dokumentasjon på effekt, annet enn annonsørens og bloggerens ord, innafor å ta opp her? Det er absolutt innenfor å ta opp 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elmarora Skrevet 28. november 2016 Forfatter #10 Del Skrevet 28. november 2016 18 minutter siden, Carina Maria skrev: takk for at du tar opp tråden her for det er på sin plass. jeg blogger ikke men jeg har lest mange blogger i alderen 20 - 45 år som er stolte av at dem har tatt botox, silikon, restilane og operert ett eller annet. jeg ble inspirert av mine forbilder som jeg syntes var perfekte og jeg ville gjøre det samme som dem og jeg leste alt jeg kom over av personlige erfaringer på blogger og jeg så på videoer på youtube av folk som hadde gjort det samme. jeg var oppslukt om hordan dem så ut for jeg syntes dem var pene og sånn ville jeg også bli. dem bloggerne jeg ble inspirert av var bloggere som var mellom 25 til 40 år. jeg fikk blandede reaksjoner fra familien og venner. dem fleste sa at det ikke så naturlig ut men jeg unnskylde meg med at jeg tok lite for at det skulle være naturlig. jeg tørr og innrømmer jeg at jeg tok feil. det så ikke naturlig ut. når jeg ser bilder av meg selv fra den tiden skjemmes jeg for jeg så gamlere ut enn hva jeg var. for 3 år siden tok jeg fyll i leppene og botox og restilane. jeg ble avhengig av det for jeg så ikke selv hvor falskt det så ut og jeg syntes leppene mine var for små enda familie og venner sa at de var fine som de var. jeg trodde ikke på det. jeg måtte ta vedlikehold behandling hver 6 måned og jeg ble avhengig av det uten og være klar over det. jeg angrer ikke på valget mitt om og ta ut leppe fyllet og jeg har ikke gjort noe på 3 år. jeg kommer aldri til og gjøre det igjen. viss jeg får noen spørsmål fra andre som tenker på og gjøre det sier at dem ikke må finne på det. dem vet ikke hva dem gjør. i dag er jeg mamma og jeg vil være et godt forbilde for datteren min. jeg vil ikke at datteren min skal få et rett bilde av hva naturlig skjønnhet er. og hun skal få vite sannheten at det er det naturligste som finnes at voksne får rynker. jeg motstander av sånn blogging hvor bloggerne i alle aldre fra 20 - 50 år uten og tenke seg om deler bilder av seg selv på behandlings benken når de tar restilane og botox eller bloggere som tar bilder av seg selv etter dem har våknet fra narkosen etter og ha operert nesen eller puppen sin. sånne bloggere vet ikke hva dem gjør og dem vet ikke hvor stor påvirkning dem har. det dummeste jeg leser er når dem bloggerne sier at tenåringer greier og tenke selv når det gjelder skjønnhets behandlinger. det er og skyve ansvaret fra seg. viss jeg hadde hatt blogg skulle jeg engasjert meg sunn fornuft men jeg har stemt på bloggern style connection for hun har gode verdier som blogger. Takk for at du delte historien din Hva skal jeg si. All ære til deg som tok det ut. Og det står det stor respekt av. Du skrev noe viktig i temaet at du ble inspirert av dine forbilder. Og det er et viktig poeng når det gjelder den påvirkningskraften som bloggerne, de som deler på youtube, instagram og facebook har. Sosiale medier er har et stort nedslagsfelt. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mallory Skrevet 28. november 2016 #11 Del Skrevet 28. november 2016 Mange bloggerne har funnet ut at det er svært lønnsomt med tillitsfulle lesere som tror på det de skriver, og de jobber av den grunn hardt, jevnt og trutt med sin "personlige" bestevenninnemåte å kommunisere på. Men når noen krever at de viser seg tilliten verdig og spesielt av hensyn til lesere som mangler filter er litt forsiktig med hva de skriver, er de ikke fullt så bestevenninne lengre. De skriver jo bare om sine egne erfaringer og svarer på spørsmål fra leserne, må vite. Det er jo dessuten, som vi alle vet, helt frivillig å lese bloggen... Jeg innbiller meg at enda verre enn å være åpen om kirurgi/fillere/botox er markedsføringen av en "sunn" livsstil som inkluderer et trenings- og kostholdsregime som hverken er sunt eller gjennomførbart, men som sårbare og naive sjeler tror fullt og fast på og jobber vettet av seg for å få til. Det er for mange som henger rundt på blogger for thinspo – "inspirasjon til sunn livsførsel" – til at man kan late som om det ikke er et problem. Psykiater Finn Skårderud som er spesialist på behandling av spiseforstyrrelser, vet jo mye om dette. Han har også vært med på å utarbeide Sunn fornuft-plakaten. Den er et godt forsøk på å bevisstgjøre kroppsbloggere og skåne sårbare grupper fra kommunikasjon som trigger spiseforstyrrelser, men plakaten er jo frivillig å følge og ikke alle er villige til det. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 29. november 2016 #12 Del Skrevet 29. november 2016 Jeg forstår hvorfor, og la oss nå bare kalle en spade en spade. Folk som blogger om utseendet, kroppen og treningen sin ønsker å fortsette med det. Grunnen er åpenbar. De får enormt mye positiv feedback, hyllest og oppmerksomhet. Jeg tror at det er avhengighetsskapende. Skulle de vende fokuset mot at de kan skade leserne sine med denne typen blogging, så faller jo hele vitsen med bloggingen bort. For de vil vise bilder av seg selv i ørtenhunderedeogfjorten vinkler, slik at alle kan beundre dem. Legger du til at noen av dem forteller om psykiske problemer knyttet til kropp, så har du enda et incentiv. For da blir det enda viktigere for å ha det bra at andre forteller dem hele tiden at de ser bra ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 29. november 2016 #13 Del Skrevet 29. november 2016 Så lenge de er ærlige om operasjonen og forteller om smertene i ettertid, synes jeg det er ok. Det verste er når foreldrene tillater at mindreårige opererer seg. Noen har sågar fått plastiske operasjoner i 18-årsgave. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 29. november 2016 #14 Del Skrevet 29. november 2016 Jeg vet ikke @Honey Dew. Det er et dilemma det der, som jeg har tenkt mye over. For det er jo bra at de forteller om det slik at ikke noen strekker seg etter et uoppnåelig ideal som er basert på løgn. På den andre side så funker det som rein reklame (dersom det er vellykket) og det er med på å normalisere kosmetiske inngrep. Begge deler er like ille. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mallory Skrevet 29. november 2016 #15 Del Skrevet 29. november 2016 4 timer siden, CecilieX skrev: Jeg forstår hvorfor, og la oss nå bare kalle en spade en spade. Folk som blogger om utseendet, kroppen og treningen sin ønsker å fortsette med det. Grunnen er åpenbar. De får enormt mye positiv feedback, hyllest og oppmerksomhet. Jeg tror at det er avhengighetsskapende. Skulle de vende fokuset mot at de kan skade leserne sine med denne typen blogging, så faller jo hele vitsen med bloggingen bort. For de vil vise bilder av seg selv i ørtenhunderedeogfjorten vinkler, slik at alle kan beundre dem. Legger du til at noen av dem forteller om psykiske problemer knyttet til kropp, så har du enda et incentiv. For da blir det enda viktigere for å ha det bra at andre forteller dem hele tiden at de ser bra ut. Det er helt klart at noen ikke i det hele tatt ønsker å vise hensyn, muligens fordi de frykter at det vil redusere inntekten og/eller at de ikke gidder å reflektere før de skriver. Eventuelt nekter de å ta innover seg at de har forbedringspotensial. Det er i alle fall bra at noen faktisk evner å kommunisere om mat og trening innen akseptable rammer. Det viser Årets Treningsblogger og Årets Matblogger ,som vant sine kategorier ved kåringen av Sunn fornuft-prisen 2016. Kristin Gjelsvik/Styleconnection fikk den gjeve Sunn fornuft-prisen 2016. med følgende begrunnelse: «Vinneren av Årets Sunn Fornuft pris har engasjert seg sterkt mot skjønnhetspress hos unge jenter generelt og mot kosmetiske inngrep spesielt. Hun brenner for at selvtilliten til unge mennesker ikke skal defineres ut i fra hvor store lepper de har, hvor stor rumpe de har, eller hvordan de ser ut. Vinneren viser hvilke muligheter som ligger i å påvirke positivt i en blogg. Hun gir andre bloggere noe å strekke seg etter.» Se mer på Facebooksiden til @sunnfornuftplakaten HER Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elmarora Skrevet 29. november 2016 Forfatter #16 Del Skrevet 29. november 2016 (endret) 2 timer siden, CecilieX skrev: Jeg vet ikke @Honey Dew. Det er et dilemma det der, som jeg har tenkt mye over. For det er jo bra at de forteller om det slik at ikke noen strekker seg etter et uoppnåelig ideal som er basert på løgn. På den andre side så funker det som rein reklame (dersom det er vellykket) og det er med på å normalisere kosmetiske inngrep. Begge deler er like ille. Jeg er enig med deg. Begge deler er like ille. Det synes som om bloggere som blogger om at de benytter seg av kosmetiske skjønnhetsbehandlinger på død og liv vil normalisere kosmetiske inngrep. Og de finner dumme unnskyldninger i et forsøk på å forsvare seg. Endret 29. november 2016 av Lambigirl 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elmarora Skrevet 29. november 2016 Forfatter #17 Del Skrevet 29. november 2016 31 minutter siden, Mallory skrev: Det er helt klart at noen ikke i det hele tatt ønsker å vise hensyn, muligens fordi de frykter at det vil redusere inntekten og/eller at de ikke gidder å reflektere før de skriver. Eventuelt nekter de å ta innover seg at de har forbedringspotensial. Det er i alle fall bra at noen faktisk evner å kommunisere om mat og trening innen akseptable rammer. Det viser Årets Treningsblogger og Årets Matblogger ,som vant sine kategorier ved kåringen av Sunn fornuft-prisen 2016. Kristin Gjelsvik/Styleconnection fikk den gjeve Sunn fornuft-prisen 2016. med følgende begrunnelse: «Vinneren av Årets Sunn Fornuft pris har engasjert seg sterkt mot skjønnhetspress hos unge jenter generelt og mot kosmetiske inngrep spesielt. Hun brenner for at selvtilliten til unge mennesker ikke skal defineres ut i fra hvor store lepper de har, hvor stor rumpe de har, eller hvordan de ser ut. Vinneren viser hvilke muligheter som ligger i å påvirke positivt i en blogg. Hun gir andre bloggere noe å strekke seg etter.» Se mer på Facebooksiden til @sunnfornuftplakaten HER Jeg vil gratulerer Styleconnection med prisen. Og den er inderlig fortjent. Hun tørr å kalle en spade for en spade i sitt engasjement mot skjønnhetspresset Vi trenger flere slike bloggere som kan stå sammen mot skjønnhetspresset. De bloggerne som vet med seg selv at de blogger om kosmetiske skjønnhetsbehandlinger har noe å strekke seg etter på blogen sin. Og de skulle hatt Styleconnection som et forbilde Gratulerer 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mallory Skrevet 30. november 2016 #18 Del Skrevet 30. november 2016 Ja, gratulerer til Styleconnection! Jeg stusser over at prisen er så fryktelig dårlig markedsført? Særlig mye blest har vel ikke Kvinneguiden skapt rundt prisen, selv om den har vært forsiktig nevnt på Klikk.no. De ville kanskje ikke markedsføre sin aktivitet så høylydt, i og med at de allerede har fått kritikk for å fronte Sunn fornuft-plakaten uten selv å tillate kritikk av bloggere som går på tvers av alt plakaten står for? Når det ikke er lov til å nevne ordet kroppspress og kropp, blir det jo vanskelig å debattere mat-, trenings- og kroppsorienterte bloggere som ikke alltid er så fornuftige i måten de kommuniserer med leserne på. Eller tar jeg styggelig feil her, er prisen markedsført á la Vixen, uten at den har blitt en snakkis? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mallory Skrevet 11. desember 2016 #19 Del Skrevet 11. desember 2016 (endret) Denne tråden kommer sikkert til å havne langt bak ganske snart, men likevel... denne teksten av Tegnehanne fortjener en lenke her inne. Og denne vgtv-videoen med intervju av Styleconnection m.flere. Endret 11. desember 2016 av Mallory Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lovelulu Skrevet 11. desember 2016 #20 Del Skrevet 11. desember 2016 På 28.11.2016 den 0.36, Newroz skrev: Jeg syns det er bedre at de faktisk sier at de har brukt/gjort det ene og det andre enn å late som de ikke har fikset på utseende. Da vet leserne at disse leppene/puppene er ikke ekte, og da trenger de heller ikke å være misfornøyd med at de ikke har trutemunn fra naturens side. Det blir litt som redigering av bilder etter min mening. Mye bedre at det står at bildet er redigert enn om det ikke gjør det, eller at bloggere nekter for redigering, men gjør det skjult. Det er jeg veldig enig i! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg