AnonymBruker Skrevet 23. november 2016 #1 Skrevet 23. november 2016 Hva er dette med at noen forteller at eldre damer drikker portvin? Er det sannhet i dette, eller er det en myte? Hvis det er sannhet i dette, hva er årsaken til at man plutselig liker portvin når man blir eldre? Dette lurer jeg seriøst på Anonymkode: 04a62...98c 1
Juniper Skrevet 24. november 2016 #2 Skrevet 24. november 2016 Ha-ha! Portvin er faktisk ganske godt. Fikk det da vi besøkte noen i Portugal, der tar de portvinen sin alvorlig. I alle aldersgrupper. Portvin, kamferdrops, fyrstekake og en del sånne ting er saker vi forbinder med kvinner som var gamle da vi var barn. Våre bestemødres favoritter. Og når enkelte brukere tror at damer på 35 er "gamle" så utløser det umiddelbart "kamferdropshumor" der man fleiper med alle disse symbolene på gamle damer. 7
AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #3 Skrevet 24. november 2016 Min bestemor elsker i alle fall portvin. Tror ikke det har med alder å gjøre, heller generasjon. Den generasjonen der liker portvin, tror neppe at vår generasjon kommer til å drikke det når vi blir gammle, vi er ikke vandt til det. Kommer heller ikke til å plutselig elske kamferdrops... Anonymkode: cfe72...133 2
Leo Skrevet 24. november 2016 #4 Skrevet 24. november 2016 Portvin er ikke noe man plutselig begynner å like når man blir eldre tror jeg. Nå begynner jo jeg å dra kraftig på årene , men portvin har jeg likt siden jeg var ung i forrige årtusen og var i Portugal på ferie. Og jeg kommer nok til å fortsette å like det. Kamferdrops og fyrstekake liker jeg også, men det har jeg alltid gjort. 5
Ardwinna Skrevet 24. november 2016 #5 Skrevet 24. november 2016 Jeg har likt portvin siden jeg var i 20-årene, og kommer nok sikkert til å fortsette med det når jeg blir gammel 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #6 Skrevet 24. november 2016 Astrid Anker-Hansen var veldig glad i portvin Selv har jeg aldri smakt det, drikker meget sjeldent alkohol! Anonymkode: 83563...d46
Gjest Margit Spat Skrevet 24. november 2016 #7 Skrevet 24. november 2016 Ja ja, i så fall har jeg vært en gammel dame helt siden jeg var 25, eller deromkring @Leo og @Ardwinna: skal vi slå oss sammen og fremme portvinens fortreffeligheter?
Djungelvrål Skrevet 24. november 2016 #8 Skrevet 24. november 2016 Har jobbet med eldre i 12 år og ingen av de drikker verken portvin eller har kamfer i veska. Er nok en myte. De er glade i smågodt , potetgull og drikker vin og bayleys. 3
Gjest Gjestinnom Skrevet 24. november 2016 #9 Skrevet 24. november 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er dette med at noen forteller at eldre damer drikker portvin? Er det sannhet i dette, eller er det en myte? Hvis det er sannhet i dette, hva er årsaken til at man plutselig liker portvin når man blir eldre? Dette lurer jeg seriøst på Anonymkode: 04a62...98c Jeg vet ikke. En teori er at de gamle får redusert smakssans og derfor må ha sterkere vin? https://no.wikipedia.org/wiki/Portvin Jeg har ikke smakt portvin, mye nettopp fordi jeg forbinder det med eldre damer. Rødvin er da best! På den annen side så serveres det rødvin ved flere eldresentre i Oslo.Hvorfor da ikke ha en egen meny som heter "portvin", fordi de eldre heller liker det? Kjekt å komme til bunns i spørsmålet.
Gjest Tsunade Skrevet 24. november 2016 #10 Skrevet 24. november 2016 Da jeg jobbet på eldresenter, hadde vi tilstelninger i blant, og da var det halvtørr sherry som gjaldt. Liker både portvin og sherry, jeg, men så er jeg ikke bare en eldre dame på 35+, mer en olding på 45+. Skål mine damer og herrer!
AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #11 Skrevet 24. november 2016 Jeg tipper at mange eldre damer som drikker portvin, drakk portvin da de var unge også. Gamle vaner (og damer) er som kjent vonde å vende. Om noen tiår er det vel helst PepsiMax eller Cola Zero gamle damer ikke klarer seg uten. Anonymkode: b73be...a4c 4
Persephone Skrevet 24. november 2016 #12 Skrevet 24. november 2016 Bestemor er veldig glad i portvin. Eller det er vel å fikse litt på sannheten. Hun er veldig glad i Malmsey Madeira, og etter jeg ville ha det i ett selskap har hun ikke stoppet å nevne det. 2
Cuntzilla Skrevet 24. november 2016 #13 Skrevet 24. november 2016 Portvin er ikke pensjonist for meg, men er nok vanligere blant godt voksne enn på russefesten da. Tror nok nordmenn generelt ikke var spesielt vant med vin og drakk søtere saker før, eller at damene drakk det søte og mannfolka øl og hard sprit, så de eldste sitter igjen med de vanene. Men i min bok er det sherry som er den store farmor-drikken 2
Gjest Gjestinnom Skrevet 24. november 2016 #14 Skrevet 24. november 2016 Ny teori: Har ofte lest at menn egentlig kun liker kvinner i begynnelsen av 20-årene. Videre sto det at 40 er det magiske tallet for når en kvinne ikke er attraktiv for mannen lengre. Kvinnen behøver derfor sterkere saker enn bare vanlig rødvin fra og med fylte 40 og frem til 90 år,fordi ingen menn vil ha henne fordi hun har fylt 40. Det spiller visst ingen rolle om hun er fresh, sporty, slank,veltrent, pen, smilende, hyggelig osv. Suksessfulle kvinner har derfor fylt 40, drikker vin og bruker all tid på fritidsinteresser, (port)vin og karriere fordi ingen menn vil ha de. Endelig ble de fri og kunne drikke masse sterkere vin.
chouette Skrevet 24. november 2016 #15 Skrevet 24. november 2016 Min bestemor var GT-dame delux. Kan ikke huske at noen av de noensinne drakk portvin faktisk. Men det smaker ganske greit da. Kanskje jeg skal bli portvinfrue på mine eldre dager, hoho. 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #16 Skrevet 24. november 2016 Høres ut som en drikk for damer på 25+ Anonymkode: fa59f...354 1
Ardwinna Skrevet 24. november 2016 #17 Skrevet 24. november 2016 8 timer siden, Margit Spat skrev: Ja ja, i så fall har jeg vært en gammel dame helt siden jeg var 25, eller deromkring @Leo og @Ardwinna: skal vi slå oss sammen og fremme portvinens fortreffeligheter? Ja! Nå er det fryktelig lenge siden jeg tok et glass portvin, så nå må jeg snart kjøpe ei flaske med de flytende godsakene! 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2016 #18 Skrevet 24. november 2016 er drikkes det vel også portvin Anonymkode: 04a62...98c 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2016 #19 Skrevet 25. november 2016 17 timer siden, Gjestinnom skrev: Jeg har ikke smakt portvin, mye nettopp fordi jeg forbinder det med eldre damer. Rødvin er da best! Merkverdig! Noen typer mat og drikke liker en umiddelbart, andre krever tilvenning før en blir glad i det – kaffe f.eks., og rød- og hvitvin. De fleste hetviner er ikke slik, "alle" liker dem med en gang, så det er ikke noe å lure på – kjøp deg en søt sherry, madeira eller portvin og prøv! Etter hvert som smakssansen utvikles, anbefales det å prøve tørrere viner også. Tørr (og dyr!) sherry er helt fantastisk, men å servere den til nybegynnere er å kaste perler for svin. Anonymkode: a72b2...2d0
Gjest Gjestinnom Skrevet 25. november 2016 #20 Skrevet 25. november 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Merkverdig! Noen typer mat og drikke liker en umiddelbart, andre krever tilvenning før en blir glad i det – kaffe f.eks., og rød- og hvitvin. De fleste hetviner er ikke slik, "alle" liker dem med en gang, så det er ikke noe å lure på – kjøp deg en søt sherry, madeira eller portvin og prøv! Etter hvert som smakssansen utvikles, anbefales det å prøve tørrere viner også. Tørr (og dyr!) sherry er helt fantastisk, men å servere den til nybegynnere er å kaste perler for svin. Anonymkode: a72b2...2d0 Hm...er skeptisk til sterkere viner og hvitvin : ) Holder meg til rødvin fra kjølige jordsmonn. Men hva du sier er sikkert riktig og fornuftig! Det er vel derfor de eldre damene drikker portvin da.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå