Gå til innhold

Er Norge egentlig så multikulturelt?


Fremhevede innlegg

Skrevet

Det snakkes mye om at Norge er og kommer til å forbli et multikulturelt samfunn.

Men hvor er alle disse kulturene?

Alt jeg ser er (etnisk) norske og muslimer. Media, politikk, idrett, handel, kunst og kultur osv osv. 

Dette kan vel knapt kalles multikulturelt?

 

Anonymkode: 3c09e...31e

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har mennesker fra alle land i verden her, så vi har langt mer enn bare de to du nevner

Anonymkode: 022b3...2ba

  • Liker 2
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har mennesker fra alle land i verden her, så vi har langt mer enn bare de to du nevner

Anonymkode: 022b3...2ba

Det stemmer, men når man i dag snakker om å forsvare multikultur så er det ikke hovedsaklig europeere og østasiater man omtaler, men muslimer. For folk flest kunne brydd seg mindre om østasiater eller europeere som lever i Norge for selv om deres kultur i mange tilfeller er ganske så forskjellige så er det få eller ingen konflikter.

Når man i dag snakker om multikultur så er det sameksistens med muslimer man mener, for det er det eneste "kulturproblemet" man har i Norge.

Anonymkode: e7768...1e1

  • Liker 5
Skrevet

Ja, det er noen få land i Midt-Østen og Afrika som dominerer totalt. Finnes jo knapt latin-amerikanere i Norge f.eks. 

Anonymkode: f4983...bb3

  • Liker 1
Skrevet

Norge er langt i fra et multikulturelt samfunn. Dette fordi nordmenn har et veldig negativt bildet av innvandrere, uansett hvor de kommer fra. Ser vi på Øst Europeere, så blir de også stemplet som kriminelle, fordi de smugler sprit og alkohol til Norge. I tillegg så driver de med svart arbeid. En annen ting som jeg ønsker å påpeke er at nordmenn har et veldig trangsynt bildet av muslimer. De tror virkelig at det er muslimer som er problemet, men faktisk så er det norske jantelov samfunnet som er roten av alt ondskapet. Det er greit at nordmenn bomber muslimske land med sine nykjøpte F-16 fra USA, men hvis noen muslimer protesterer og forsvarer sin integritet så er det plutselig Rama skrik.

 

Nordmenn hadde ingenting å gjøre i Afghanistan, Libya og Syria. Nordmenn kan synke så lavt at de priser sine C-forfattere som Åsne Seierstad for å skrive bøker om muslimer, der hun utnytter gjestfriheten til muslimer, og skriver dritt om dem. Dette er å dolke i ryggen til en venn som hjelper deg, gir deg mat og husly. Det var mye snakk om det i Farmen, der Burhan dolker Oddvar, men det var et spill, mens nordmenn gjør dette i virkeligheten.

 

Norge er langt i fra et multikulturell samfunn. Det er et møkkasamfunn, der fremtiden til alle disse folka er å råtne i gamlehjem.

Anonymkode: 8b91e...345

  • Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Norge er langt i fra et multikulturelt samfunn. Dette fordi nordmenn har et veldig negativt bildet av innvandrere, uansett hvor de kommer fra. Ser vi på Øst Europeere, så blir de også stemplet som kriminelle, fordi de smugler sprit og alkohol til Norge. I tillegg så driver de med svart arbeid. En annen ting som jeg ønsker å påpeke er at nordmenn har et veldig trangsynt bildet av muslimer. De tror virkelig at det er muslimer som er problemet, men faktisk så er det norske jantelov samfunnet som er roten av alt ondskapet. Det er greit at nordmenn bomber muslimske land med sine nykjøpte F-16 fra USA, men hvis noen muslimer protesterer og forsvarer sin integritet så er det plutselig Rama skrik.

 

Nordmenn hadde ingenting å gjøre i Afghanistan, Libya og Syria. Nordmenn kan synke så lavt at de priser sine C-forfattere som Åsne Seierstad for å skrive bøker om muslimer, der hun utnytter gjestfriheten til muslimer, og skriver dritt om dem. Dette er å dolke i ryggen til en venn som hjelper deg, gir deg mat og husly. Det var mye snakk om det i Farmen, der Burhan dolker Oddvar, men det var et spill, mens nordmenn gjør dette i virkeligheten.

 

Norge er langt i fra et multikulturell samfunn. Det er et møkkasamfunn, der fremtiden til alle disse folka er å råtne i gamlehjem.

Anonymkode: 8b91e...345

Anbefaler Mina Bai sin blogg for et annet perspektiv :) 

Anonymkode: b7e93...c2e

  • Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Norge er langt i fra et multikulturelt samfunn. Dette fordi nordmenn har et veldig negativt bildet av innvandrere, uansett hvor de kommer fra. Ser vi på Øst Europeere, så blir de også stemplet som kriminelle, fordi de smugler sprit og alkohol til Norge. I tillegg så driver de med svart arbeid. En annen ting som jeg ønsker å påpeke er at nordmenn har et veldig trangsynt bildet av muslimer. De tror virkelig at det er muslimer som er problemet, men faktisk så er det norske jantelov samfunnet som er roten av alt ondskapet. Det er greit at nordmenn bomber muslimske land med sine nykjøpte F-16 fra USA, men hvis noen muslimer protesterer og forsvarer sin integritet så er det plutselig Rama skrik.

 

Nordmenn hadde ingenting å gjøre i Afghanistan, Libya og Syria. Nordmenn kan synke så lavt at de priser sine C-forfattere som Åsne Seierstad for å skrive bøker om muslimer, der hun utnytter gjestfriheten til muslimer, og skriver dritt om dem. Dette er å dolke i ryggen til en venn som hjelper deg, gir deg mat og husly. Det var mye snakk om det i Farmen, der Burhan dolker Oddvar, men det var et spill, mens nordmenn gjør dette i virkeligheten.

 

Norge er langt i fra et multikulturell samfunn. Det er et møkkasamfunn, der fremtiden til alle disse folka er å råtne i gamlehjem.

Anonymkode: 8b91e...345

Er vel heller du og dine rasistiske holdninger overfor nordmenn som er problemet. 

Anonymkode: f4983...bb3

  • Liker 4
Skrevet

Jeg har tenkt på dette selv. Hvis vi virkelig skal bli multikulturelle burde vi nå stoppe å ta inn mennesker fra land i Midt-Østen og Afrika, og heller fokusere på Øst-Asia og Sør-Amerika.

Anonymkode: dce5b...18b

  • Liker 1
Skrevet

Multikulturelr Europa = MUSLIMSK Europa. Aner ikke hvorfor vestlige land insisterer på å kalle det multikulturelt. New York er eksempel på en multikulturell by. 

Anonymkode: 4ed4e...0fe

  • Liker 3
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Multikulturelr Europa = MUSLIMSK Europa. Aner ikke hvorfor vestlige land insisterer på å kalle det multikulturelt. New York er eksempel på en multikulturell by. 

Anonymkode: 4ed4e...0fe

trur du det bare er muslimer som innvandrer du eller?

Anonymkode: 022b3...2ba

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

trur du det bare er muslimer som innvandrer du eller?

Anonymkode: 022b3...2ba

Syns du f.eks Norge, Sverige og Belgia er land som er preget av alle slags kulturer, eller er det i stor hovedsak muslimer man ser i gatene? 

Anonymkode: 4ed4e...0fe

  • Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns du f.eks Norge, Sverige og Belgia er land som er preget av alle slags kulturer, eller er det i stor hovedsak muslimer man ser i gatene? 

Anonymkode: 4ed4e...0fe

Man ser folk fra alle deler av verden i gatene, men for noen stopper kanskje tankegangen opp i panikk hver gang de ser en muslim

Anonymkode: 022b3...2ba

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man ser folk fra alle deler av verden i gatene, men for noen stopper kanskje tankegangen opp i panikk hver gang de ser en muslim

Anonymkode: 022b3...2ba

Gjør du alltid en fjær om til fem høns? Pust med magen og hold deg til saken er du snill. 

Anonymkode: 4ed4e...0fe

  • Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Norge er langt i fra et multikulturelt samfunn. Dette fordi nordmenn har et veldig negativt bildet av innvandrere, uansett hvor de kommer fra. Ser vi på Øst Europeere, så blir de også stemplet som kriminelle, fordi de smugler sprit og alkohol til Norge. I tillegg så driver de med svart arbeid. En annen ting som jeg ønsker å påpeke er at nordmenn har et veldig trangsynt bildet av muslimer. De tror virkelig at det er muslimer som er problemet, men faktisk så er det norske jantelov samfunnet som er roten av alt ondskapet. Det er greit at nordmenn bomber muslimske land med sine nykjøpte F-16 fra USA, men hvis noen muslimer protesterer og forsvarer sin integritet så er det plutselig Rama skrik.

 

Nordmenn hadde ingenting å gjøre i Afghanistan, Libya og Syria. Nordmenn kan synke så lavt at de priser sine C-forfattere som Åsne Seierstad for å skrive bøker om muslimer, der hun utnytter gjestfriheten til muslimer, og skriver dritt om dem. Dette er å dolke i ryggen til en venn som hjelper deg, gir deg mat og husly. Det var mye snakk om det i Farmen, der Burhan dolker Oddvar, men det var et spill, mens nordmenn gjør dette i virkeligheten.

 

Norge er langt i fra et multikulturell samfunn. Det er et møkkasamfunn, der fremtiden til alle disse folka er å råtne i gamlehjem.

Anonymkode: 8b91e...345

Ja, for i selvutslettende og åpne Sverige hvor utlendinger blir godt mottatt og beskyttet går det jo SÅ bra. Du får flytte til Malmø om du vil ha et samfunn uten krav og skepsis til utlendinger. 

Anonymkode: 4ed4e...0fe

  • Liker 2
Skrevet

Jeg er egentlig ganske enig. 

Greit nok, vi danser tango og spiser sushi, men du skal lete godt og lenge før du finner en argentiner eller japaner i Norge.

En norsk-russisk stortingspolitiker skal du leve lenge for å oppleve. 

Hvor mange nordmenn kan egentlig noe som helst om hinduisme, buddhismen og jødedommen? 

Men de fleste er blitt ekspert på islam. Halal, ramadan, inshalla og hadith er blitt allmennkunnskap.

Så multikulturelt er vi vel ikke. Heller duo-kulturelt.

Anonymkode: 20c4c...40e

  • Liker 9
Skrevet

Den multikulurelle drømmen er en illusjon. Det er lite positivt å hente ut fra det, rent historisk. Om vi ser på verden idag og nyere historie viser den at ulike kulturer og folkeslag blandet inn på ett område, ofte fører til konflikt.

Jugoslavia, Rwanda, Irak, Syria er gode eksempler. Konflikten rundt kurdere, konflikten rundt jøder i Europa før krigen. Hvem som har skyld er ofte ganske irrelevant når utfallet ofte blir det samme, problemer.

Mange trekker frem USA som et godt eksempel på hvor godt det kan være. La meg minne om at hvis vi hadde hatt liknende drapsrate i Norge som i USA ville folk vært vettskremt. Minoritetene er ofte innblandet i trøbbel.

For å si det litt flåsete, hvor mange flere pakistanere (og andre muslimer) trenger vi før vi har fått nok kebabsjapper her i landet? Det argumentet holder ikke.

  • Liker 2
Skrevet
1 time siden, Example skrev:

For å si det litt flåsete, hvor mange flere pakistanere (og andre muslimer) trenger vi før vi har fått nok kebabsjapper her i landet? Det argumentet holder ikke.

Det er vel majoriteten som ikke ønsker å hjelpe minoriteten med integreringen. For en stund tilbake så jeg et dokumentar på NRK om de første pakistanere som ankom Norge i slutten av 60-tallet. Mange av dem var høyt utdannet og snakket flytende engelsk, men drev og vasket kontorer og de var misfornøyde med at den norske staten ikke tilrettela forhold slik at de kunne integrere seg og få jobber som var relatert til deres utdanning. Husker at den ene pakistaneren fikk tårer i ansiktet, når han tenkte på hvor hardt han hadde jobbet med studier og fikk seg en grad, men endte opp med å vaske dasser. Jeg tror at Norge hadde vært helt annerledes hvis de første innvandrere fikk bedre muligheter. Vi ser jo at den nye generasjonen av asiatere (pakistanere + vietnamesere) har klart seg veldig bra og klatret høyt opp i systemet.

Ting er annerledes i U.S.A, fordi der får du bra jobber uavhengig av din etnisk tilhørighet. Det dramaet mellom svarte og hvite har foregått i evigheter, og vi kan ikke bringe det eksemplet som et argument for multikulturisme. Det blir villedende, og uheldig for alle parter.

 

Anonymkode: 8b91e...345

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel majoriteten som ikke ønsker å hjelpe minoriteten med integreringen. For en stund tilbake så jeg et dokumentar på NRK om de første pakistanere som ankom Norge i slutten av 60-tallet. Mange av dem var høyt utdannet og snakket flytende engelsk, men drev og vasket kontorer og de var misfornøyde med at den norske staten ikke tilrettela forhold slik at de kunne integrere seg og få jobber som var relatert til deres utdanning. Husker at den ene pakistaneren fikk tårer i ansiktet, når han tenkte på hvor hardt han hadde jobbet med studier og fikk seg en grad, men endte opp med å vaske dasser. Jeg tror at Norge hadde vært helt annerledes hvis de første innvandrere fikk bedre muligheter. Vi ser jo at den nye generasjonen av asiatere (pakistanere + vietnamesere) har klart seg veldig bra og klatret høyt opp i systemet.

Ting er annerledes i U.S.A, fordi der får du bra jobber uavhengig av din etnisk tilhørighet. Det dramaet mellom svarte og hvite har foregått i evigheter, og vi kan ikke bringe det eksemplet som et argument for multikulturisme. Det blir villedende, og uheldig for alle parter.

Anonymkode: 8b91e...345

Det er åpenbart et problem at det er en del høyt utdannede innvandrere som ikke får seg jobb innenfor sin linje. Det har mye med fordommer å gjøre, og fordommer skapes også. De skapes av andre late innvandrere, folk krever på jobben, folk som ikke passer inn osv. Slik er det ofte i arbeidsmarkedet på andre måter også.

USA er på ingen måte et prakteksempel når det kommer minoriteter. Man burde i realiteten vært forbi det stadiet der, da det er lenge siden slaveriet og lenge siden 60-tallets borgerrettighetssbevegelse. Problemet er kulturforskjeller, som i USAs tilfelle er skapt. Man ser jo også at svarte amerikanere som gjør det godt, er de som ofte flytter bort fra "de svarte" områdene, og ikke tar del i deler av den kulturen. 

På utdanningsfronten har vi lykkes tålig godt med integreringen. Mange innvandrere utdanner seg, og får bra jobber, spesielt barn av innvandrere. Men det er også ofte de som søker mot den norske kulturen, og ikke tviholder på hjemlandets. 

Skrevet

Bare tenk litt på det:

I dag snakkes det varmt og mye om multikultur. Sist du hørte ordet, i hvilken kontekst var det? Var det snakk om at det norske samfunnet skulle tilpasse sine regler, tradisjoner eller plikter i den hensikt at en muslim skulle "passe inn"? Er det ikke slik hver eneste gang? Ingen snakker om multikultur for å forsvare svensker, tyskere eller østasiater i Norge, for de er her og de trenger intet forsvar. Med få unntak så er de akkurat som oss. Ingen krenkelse og full gjensidig aksept.

Samtidig:

Hvilke kulturer er så mindre multikulturell enn muslimske kulturer? For er det ikke riktig at kulturer med muslimsk fundament er ekstremt monokulturelle? Skaper man multikultur ved å tilpasse seg en monokultur?

Anonymkode: e7768...1e1

  • Liker 2
Skrevet

Latterlig å påstå at det er så fantastisk i USA for analfabeter. Og ja, de aller, aller fleste som kommer til Norge fra den tredje verden er uskolerte folk uten skikkelige kvalifikasjoner. USA godkjenner overhodet ikke den "utdanningen" deres heller og de får null hjelp. Når det gjelder å bli ansatt, så handler det om stillingsvern. I land hvor det er vanskelig å si opp folk, så kan naturligvis ikke arbeidsgivere ta risiko og dermed risikere at hele bedriften går konkurs.

Anonymkode: f4983...bb3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...