Gå til innhold

Anja Johansen


Trude.lutt

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Asti skrev:

Hvordan kan du vite hvordan plagget sitter på deg, hvis en blogger skriver at hun bruker størrelse M i et klesplagg som er avbildet?

Det eneste man kan være sikker på er hvilken størrelse man selv bruker, og får man informasjon om plagget er lite, normalt eller stort i størrelsen, så gir det en mer korrekt tilbakemelding.  

Det handler ikke om å bli støtt, men der er en tanke bak. Har du satt deg inn i Sunn Fornuft-plakaten, og hvorfor de har kommet med bl.a. retningslinje vedr. at bloggere bør unngå å skrive klesstørrelsen sin?  

Og leste du lenken jeg la ved - http://sunnfornuft.unitedbloggers.no/ ? Og da spesielt punkt 7: " Skriv gjerne om klær, men unngå å skrive hvilken klesstørrelse du bruker. Husk at leserne ikke kjenner deg i virkeligheten, og bare gjetter på om deres kropper faktisk er like. Får du spørsmål om størrelsen du bruker i et plagg, svar heller på om du opplever at plagget er lite, stort eller normalt i størrelsen."

 

Takk ❤

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok mer enn hjertefeil ja. Hun som skrøt på instagram over flat mage kort tid etter fødsel. Joda de fleste får flat mage etter prematurfødsel. Nesten 3 mnd før termin. Idiotisk å skryte over slikt. Virker ikke som hun trives i noe. Deprimerende blogg. 

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Asti skrev:

Hvordan kan du vite hvordan plagget sitter på deg, hvis en blogger skriver at hun bruker størrelse M i et klesplagg som er avbildet?

Det eneste man kan være sikker på er hvilken størrelse man selv bruker, og får man informasjon om plagget er lite, normalt eller stort i størrelsen, så gir det en mer korrekt tilbakemelding.  

Det handler ikke om å bli støtt, men der er en tanke bak. Har du satt deg inn i Sunn Fornuft-plakaten, og hvorfor de har kommet med bl.a. retningslinje vedr. at bloggere bør unngå å skrive klesstørrelsen sin?  

Og leste du lenken jeg la ved - http://sunnfornuft.unitedbloggers.no/ ? Og da spesielt punkt 7: " Skriv gjerne om klær, men unngå å skrive hvilken klesstørrelse du bruker. Husk at leserne ikke kjenner deg i virkeligheten, og bare gjetter på om deres kropper faktisk er like. Får du spørsmål om størrelsen du bruker i et plagg, svar heller på om du opplever at plagget er lite, stort eller normalt i størrelsen."

 

Hvis man har ca samme kroppsfasong som henne, så er det ikke vanskelig å tenke seg til hvordan den vil sitte på seg selv.  Ja, jeg har lest punkt 7, men jeg syns ikke man skal "skjule" hvilken størrelse man har hvis man har lyst til å opplyse om det, og om folk spør etter størrelsen. Skjønner ikke hvorfor folk skal rase fordi noen skriver størrelsen sin. Hvis man opplever kroppspress fordi noen skriver hvilken størrelse de har i klær... ja.. da trenger man bedre selvtillit. Noen bruker XL, andre bruker XS, so what? Skal man ikke få skrive hvilken størrelse man bruker, kun fordi noen ikke er så heldige at de bruker den størrelsen de helst vil bruke? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Soeuh skrev:

Hvis man har ca samme kroppsfasong som henne, så er det ikke vanskelig å tenke seg til hvordan den vil sitte på seg selv.  Ja, jeg har lest punkt 7, men jeg syns ikke man skal "skjule" hvilken størrelse man har hvis man har lyst til å opplyse om det, og om folk spør etter størrelsen. Skjønner ikke hvorfor folk skal rase fordi noen skriver størrelsen sin. Hvis man opplever kroppspress fordi noen skriver hvilken størrelse de har i klær... ja.. da trenger man bedre selvtillit. Noen bruker XL, andre bruker XS, so what? Skal man ikke få skrive hvilken størrelse man bruker, kun fordi noen ikke er så heldige at de bruker den størrelsen de helst vil bruke? 

Men hvordan vet man at man har samme kroppsfasong som en blogger? Har du sett hvordan de "manipulerer" bilder ved f.eks. måten man poserer på? Og de som ikke har samme kroppsfasong da? Poenget er at man kan ikke vite med sikkerhet at man har samme kroppsfasong, men man vet sin egen størrelse, og sitter man med informasjon om plagget er lite, passe eller stor i størrelsen, er det lettere å få korrekt informasjon.

Hensikten med det hele er å motvirke spiseforstyrrelser blant ungdom.  Og en av de som står bak er Finn Skårderud, psykiater med blytung erfaring i selvfremstilling, kroppspress og psykiatri, jfr. http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/et-sunt-bidrag-for-bloggerne-1.752701

Men hvis ditt behov for å ta utgangspunkt i kroppsfasongen til en blogger, og vite størrelsen er større enn å lytte til fagfolk, så får du bare mene ditt, men jeg er uenig med deg. 

 

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Asti skrev:

Men hvordan vet man at man har samme kroppsfasong som en blogger? Har du sett hvordan de "manipulerer" bilder ved f.eks. måten man poserer på? Og de som ikke har samme kroppsfasong da? Poenget er at man kan ikke vite med sikkerhet at man har samme kroppsfasong, men man vet sin egen størrelse, og sitter man med informasjon om plagget er lite, passe eller stor i størrelsen, er det lettere å få korrekt informasjon.

Hensikten med det hele er å motvirke spiseforstyrrelser blant ungdom.  Og en av de som står bak er Finn Skårderud, psykiater med blytung erfaring i selvfremstilling, kroppspress og psykiatri, jfr. http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/et-sunt-bidrag-for-bloggerne-1.752701

Men hvis ditt behov for å ta utgangspunkt i kroppsfasongen til en blogger, og vite størrelsen er større enn å lytte til fagfolk, så får du bare mene ditt, men jeg er uenig med deg. 

 

Da får vi bare være enige om å være uenige. Det handler ikke om at jeg heller lytter til "bloggere" enn "fagfolk", men jeg syns ikke man skal få pepper for å kun oppgi en klesstørrelse. Hvis man ikke skal oppgi noe som andre kan føle seg dårligere av, så blir det et problem i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Soeuh skrev:

Da får vi bare være enige om å være uenige. Det handler ikke om at jeg heller lytter til "bloggere" enn "fagfolk", men jeg syns ikke man skal få pepper for å kun oppgi en klesstørrelse. Hvis man ikke skal oppgi noe som andre kan føle seg dårligere av, så blir det et problem i seg selv.

Om noen vil si i fra når en blogger ikke følger fagfolk sine råd om hva som kan føre til kroppspress, så er det heldigvis slik at det er fritt frem - uansett hva du mener om det. Eller prøver du å fortelle at folk ikke bør si i fra om meningen sin - altså la være å gi de "pepper"?

Hvordan blir det et problem for en blogger at man ikke kan skrive klesstørrelsen sin? Og er det eventuelle problemet større enn grunnen til at fagfolk ber de la være? Man må ofte ta en avveiing, og helst ta hensyn til hva som ansees å være det største problem.

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andre som tenker at Lavrans er myye høyere opp på skalaen sånn utseendemessig, enn henne? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Asti skrev:

Om noen vil si i fra når en blogger ikke følger fagfolk sine råd om hva som kan føre til kroppspress, så er det heldigvis slik at det er fritt frem - uansett hva du mener om det. Eller prøver du å fortelle at folk ikke bør si i fra om meningen sin - altså la være å gi de "pepper"?

Hvordan blir det et problem for en blogger at man ikke kan skrive klesstørrelsen sin? Og er det eventuelle problemet større enn grunnen til at fagfolk ber de la være? Man må ofte ta en avveiing, og helst ta hensyn til hva som ansees å være det største problem.

Ja, men da får vi bare være enige om å være uenige. Selvfølgelig skal folk få si det de mener, og jeg må da også få lov til det? Det jeg mener, er at man ikke kan tilrettelegge for alle som blir fornærma av ting som egentlig ikke hadde betydd så mye, om de hadde nok selvtillit. Det er hennes blogg, hun får skrive det hun vil om seg selv. Hvis hun vil opplyse om klesstørrelse fordi mange spør, så ser jeg ikke helt problemet. Skal man ikke få oppgi andre ting da? Som andre kan bli fornærma av? Hudfarge? Siden noen ønsker jeg å være solbrune, men ikke har anlegg for det. Bare å godta at folk er forskjellige. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, eeyoree skrev:

Andre som tenker at Lavrans er myye høyere opp på skalaen sånn utseendemessig, enn henne? 

Snarere tvert imot! Han ser jo ut som en 12 åring,- ikke mye mandig over han. Hun er jo vakker!

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Soeuh skrev:

Ja, men da får vi bare være enige om å være uenige. Selvfølgelig skal folk få si det de mener, og jeg må da også få lov til det? Det jeg mener, er at man ikke kan tilrettelegge for alle som blir fornærma av ting som egentlig ikke hadde betydd så mye, om de hadde nok selvtillit. Det er hennes blogg, hun får skrive det hun vil om seg selv. Hvis hun vil opplyse om klesstørrelse fordi mange spør, så ser jeg ikke helt problemet. Skal man ikke få oppgi andre ting da? Som andre kan bli fornærma av? Hudfarge? Siden noen ønsker jeg å være solbrune, men ikke har anlegg for det. Bare å godta at folk er forskjellige. 

 Det jeg har svart deg på i de siste kommentaren er at du fremstod som "meningspoliti", da du skrev "...men jeg syns ikke man skal få pepper for å kun oppgi en klesstørrelse".  Men det er bra at du egentlig mener folk må få lov til å skrive det de mener/dvs. gi "pepper".  Da har vi oppklart det. :) 

Klart du får mene det du vil, ingen som har nektet deg det.  Jeg prøvde bare å forklare og dokumentere meningene mine/diskutere med deg siden du siterte/svarte meg, men om du ikke blir enig med meg, så er det helt i orden.  

Ja, det er hennes blogg, og ingen kan nekte henne å skrive klesstørrelsen. Jeg har kun prøvd å forklare hvorfor folk reagerer, og at de må få lov til det siden Sunn-fornuft-plakaten (som bloggeren har underskrevet) anbefaler at man ikke gjør det. 

Tilføyelse: Det har aldri handlet om hva folk blir fornærmet av... Når du skriver det, begynner jeg å lure på om du har lest svarene mine og det jeg har lenket til...

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Asti skrev:

 Det jeg har svart deg på i de siste kommentaren er at du fremstod som "meningspoliti", da du skrev "...men jeg syns ikke man skal få pepper for å kun oppgi en klesstørrelse".  Men det er bra at du egentlig mener folk må få lov til å skrive det de mener/dvs. gi "pepper".  Da har vi oppklart det. :) 

Klart du får mene det du vil, ingen som har nektet deg det.  Jeg prøvde bare å forklare og dokumentere meningene mine/diskutere med deg siden du siterte/svarte meg, men om du ikke blir enig med meg, så er det helt i orden.  

Ja, det er hennes blogg, og ingen kan nekte henne å skrive klesstørrelsen. Jeg har kun prøvd å forklare hvorfor folk reagerer, og at de må få lov til det siden Sunn-fornuft-plakaten (som bloggeren har underskrevet) anbefaler at man ikke gjør det. 

:) 

Så bra vi fikk oppklart i det :). Jeg har ikke styr på hvem som har signert plakaten og ikke, men hvis hun har gjort det, så er det litt dobbelmoralistisk å stride i mot den, det er jeg enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
42 minutter siden, Soeuh skrev:

Ja, men da får vi bare være enige om å være uenige. Selvfølgelig skal folk få si det de mener, og jeg må da også få lov til det? Det jeg mener, er at man ikke kan tilrettelegge for alle som blir fornærma av ting som egentlig ikke hadde betydd så mye, om de hadde nok selvtillit. Det er hennes blogg, hun får skrive det hun vil om seg selv. Hvis hun vil opplyse om klesstørrelse fordi mange spør, så ser jeg ikke helt problemet. Skal man ikke få oppgi andre ting da? Som andre kan bli fornærma av? Hudfarge? Siden noen ønsker jeg å være solbrune, men ikke har anlegg for det. Bare å godta at folk er forskjellige. 

Dette handler ikke om at folk blir fornærmet. Det handler om at folk kan ta skade av det. Spesialister i psykiatri forteller at bloggere påvirker mennesker på en svært negativ måte. Mange unge jenter som utvikler spiseforstyrrelser forteller at bloggere har vært med på å påvirke dem. De sammenlikner seg med bloggere og vil bli som dem. Hoveddelen av blogglesere er unge jenter som ikke enda har nådd et modenhetsnivå som gjør at de unngår å bli påvirket. 

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kattehviskeren

For en sutrete blogg. Dette innlegget om at "alt var så mye bedre i bergen for seks år siden" fikk jeg en veldig dårlig følelse av. Merkelig å være 26 eller hva hun er og glorifisere fortiden sin så til de grader. Og da var hun vel verken sammen med Lavrans eller hadde barn, jeg hadde blitt litt sur hvis jeg var han og leste noe sånt. Ikke helt trua på at det blir bryllup, merker jeg, hun virker jo ikke noe happy i det forholdet. (Dømt ut i fra bloggen!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, eeyoree skrev:

Andre som tenker at Lavrans er myye høyere opp på skalaen sånn utseendemessig, enn henne? 

Idiotisk kommentar. Hun er slående vakker og de kler hverandre virkelig :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er 29 år og Lavrans 5 år yngre. 10 uker var datteren født for tidlig. Ikke kom med etter føde mage kropp da altså! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ricecrispies
6 timer siden, RaraAvis78 skrev:

Snarere tvert imot! Han ser jo ut som en 12 åring,- ikke mye mandig over han. Hun er jo vakker!

Heller omvendt ja. Hun er nydelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, eeyoree skrev:

Andre som tenker at Lavrans er myye høyere opp på skalaen sånn utseendemessig, enn henne? 

Nei !! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.3.2017 den 22.06, Ms. Daisy skrev:

Forskning, men hva vet vi om andre ting barnet kan ha. Uansett skylder hun verken deg eller meg å skrive noe om det. Jeez enten får bloggere høre synde utleverer barna for mye og her gnåler man om at hun ikke forteller. Kan ikke vinne🙄

Jeg forlanger ingenting, og mener hun har full rett til å la være å si noe som helst om datteren. Jeg bare poengterte at man ikke nødvendigvis er syk selv om man er hjertebarn, for kommentaren din over kunne tolkes dit hen :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2017 den 18.35, gjestgitt skrev:

Idiotisk kommentar. Hun er slående vakker og de kler hverandre virkelig :)

Pene begge to! Hun ser jo så naturlig ut. :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2017 den 13.45, eeyoree skrev:

Andre som tenker at Lavrans er myye høyere opp på skalaen sånn utseendemessig, enn henne? 

Ja.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...