Gå til innhold

Likestilling i praksis

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her om dagen sto jeg på busstoppet og ventet. Ved siden av meg sto 2 ungjenter i videregående alder. Da bussen kom, skulle en av de 2 til å smette inn foran meg. Den andre jenta drar henne unna, og sier "vis litt høflighet da" og lar meg gå inn først.

Ofte lar jeg jentene gå inn først, men her sa jeg "takk for det" og gikk inn først. Det merkelige var at jeg fikk litt dårlig samvittighet, mye pga normer og det som er forventet.

Men jeg syns det var veldig flott holdning av denne jenta, trass sin unge alder. Likestilling skal gå begge veier, og ikke bare der hvor damene har noe å vinne.

Derfor håper jeg at damer fremover holder dører oppe for menn, spanderer middag osv..:)

Anonymkode: 14090...45e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her om dagen sto jeg på busstoppet og ventet. Ved siden av meg sto 2 ungjenter i videregående alder. Da bussen kom, skulle en av de 2 til å smette inn foran meg. Den andre jenta drar henne unna, og sier "vis litt høflighet da" og lar meg gå inn først.

Ofte lar jeg jentene gå inn først, men her sa jeg "takk for det" og gikk inn først. Det merkelige var at jeg fikk litt dårlig samvittighet, mye pga normer og det som er forventet.

Men jeg syns det var veldig flott holdning av denne jenta, trass sin unge alder. Likestilling skal gå begge veier, og ikke bare der hvor damene har noe å vinne.

Derfor håper jeg at damer fremover holder dører oppe for menn, spanderer middag osv..:)

Argumentet til de manshatende feministene er at "menn tjener mer, altså skal menn spandere". Dette uavhengig av om akkurat DEN mannen tjener mer enn henne.

tl;dr kommer aldri til å skje - feminister vil ha godene, ikke ansvaret

Anonymkode: e8416...330

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

? Høflighet og god oppdragelse er da flott, du burde tenke i samme baner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Skjønte ikke helt hva dette hadde med likestilling å gjøre?

Kvinner må begynne å stille seg bak mannen, nå som de har de største privilegiene i samfunnet, er poenget i hovedinnlegget. Men det kommer aldri til å skje på grunn av manshatende feminister.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvinner må begynne å stille seg bak mannen, nå som de har de største privilegiene i samfunnet, er poenget i hovedinnlegget. Men det kommer aldri til å skje på grunn av manshatende feminister.

Du er ikke blitt oppdratt til å respektere kvinner som mennesker ser jeg. Du har med andre ord satt deg selv nederst på rangstigen i samfunnet. Vi skal stå ved siden av hverandre som mennesker, uavhengig av kjønn. 

Endret av Snuppi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsto ikke hva/hvor likestilling lå her?

Jeg trodde dette kaltes folkeskikk og høflighet jeg da men men..

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Herr Heftig skrev:

Skjønte ikke helt hva dette hadde med likestilling å gjøre?

Det betyr at ikke bare menn skal stå for høfligheten mot det andre kjønn, men også motsatt. Mange tenker at dette bare har med høflighet å gjøre, men fakta er at dette ofte forventes i større grad av menn.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SunnivaOslo skrev:

Jeg forsto ikke hva/hvor likestilling lå her?

Jeg trodde dette kaltes folkeskikk og høflighet jeg da men men..

Som det er stort sett menn som overholder..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Snuppi skrev:

? Høflighet og god oppdragelse er da flott, du burde tenke i samme baner.

Skjønner ikke hva du påstår her..

Er ikke sjeldent at jeg lar andre gå foran meg i køen, både på bussen, i køen i butikken osv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hva du påstår her..

Er ikke sjeldent at jeg lar andre gå foran meg i køen, både på bussen, i køen i butikken osv. 

Hva jeg påstår? 

Du snakker om likestilling i praksis??? Eh.... Høflighet og oppdragelse er vel det som du har møtt! Oppfordrer deg til det samme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er mann og jeg ser ingen høflighet hos deg. Igjen dette handler ikke om kjønn, men person. Du er alt annet enn høflig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, Snuppi skrev:

Du er mann og jeg ser ingen høflighet hos deg. Igjen dette handler ikke om kjønn, men person. Du er alt annet enn høflig.

45 minutter siden, Snuppi skrev:

Hva jeg påstår? 

Du snakker om likestilling i praksis??? Eh.... Høflighet og oppdragelse er vel det som du har møtt! Oppfordrer deg til det samme!

Hvor er jeg uhøflig? Opplys meg gjerne om hva som tilsier at du kan si noe om dette..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tydeligvis ikke😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøyahjerte

"A real woman can do it all by herself, a real man wont let her". Setter stor pris på en omtenksom gentleman altså, med særlig vennlighet mot barn og kvinner. Smelt! Alle kan vel gå inn i seg selv og reflekterer over egen dannelse og omtanke for omverden, uavhengig av kjønn. Min erfaring med serviceyrker er at unge generelt er høfligere enn godt voksne og eldre, og det overrasket meg... 

Endret av Frøyahjerte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da normal høflighet å ikke "smette foran" noen som står før deg i busskø? Noe annet hadde jo vært vanvittig frekt!

Det samme gjelder holde opp dører osv; dersom jeg ser noen komme etter meg, holder jeg jo døra oppe for dem uavhengig av kjønn. Og det er da en selvfølge at man bytter på å spandere på hverandre i forhold og vennskap (dersom man ikke bare deler regninga), så ikke en ender med å bruke mye mer penger enn den andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jo ingenting med likestilling å gjøre. Hun ene var bare oppdratt til å være høflig mot gamle mennesker, hun andre ikke. Det samme ville utspilt seg om du hadde vært en gammel dame.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bli spandert på, bli spandert på. Betal selv. Herregud... 

Anonymkode: 30747...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...