Gå til innhold

Hvordan få vennene mine til å slutte å spørre om jeg kan spandere alkohol?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I min vennegjeng er det vanlig at alle tar med seg egen drikke når vi har fest/vors. Men jeg opplever ofte at de hinter/spør om å få ta litt av meg når vi er hos meg. Har alkoholen stående fremme i et skap slik at det er godt synlig. Har en del alkohol og ulike typer viner. Det gjør ikke noe å dele noe av og til, men flere av vinene har jeg kjøpt fordi jeg vil ha de til en spesiell anledning og ikke for å "drikke den bort" på 1,2,3. Og dersom vi er mange og jeg "alltid" deler ut litt sprit el. så går det jo fort en flaske. Det koster jo litt. Jeg pleier ofte å kjøpe inn litt når jeg feks har fått en bedre lønning, da har jeg alltid noe i skapet og må ikke kjøpe hver helg om jeg ikke skal drikke. De fleste vennene mine studerer, så de har naturligvis dårligere råd, men jeg synes ikke noe om at det bare er jeg som skal spante på de. Men jeg er ikke vanskelig dersom jeg har et par venninner på besøk. Kan gjerne del en vin da, men det går jo litt mer om jeg hele tiden skal gjøre det/spante på et helt vors. 

Hvordan kan jeg si i fra på en ok måte? Har liksom prøvd å hinte før og sagt sånn "den vinen har jeg tenkt å ha til...". Men de virker ikke til å forstå. 

Anonymkode: 2860a...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Jeg har ikke råd til å spandere så mye" :)  Ingen vits å hinte. Det vil de ikke forstå om de ikke ønsker å forstå. Bare si rett ut at du ikke kan drive å spandere på de hele tiden. Ser ingen gunn til at de skal bli sur over det :) Eller du kan begynne å spørre om de kan ta med ekstra denne gangen, siden du gjorde det forige gang. Kanskje de ikke er obs på hvor mye de ber deg om å spandere.

Anonymkode: f5348...aac

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Spante"? Det ordet har jeg ikke sett annet enn i bøker fra før krigen, tror jeg...blir skikkelig nysgjerrig på hvor du er fra!

Men til saken: Hvis jeg var deg, ville jeg bare funnet et annet sted å oppbevare vinen. Klesskapet f eks, tørt og mørkt. Det er virkelig ikke vanskeligere enn det, altså!  De fleste studenter sitter vel ikke og lagrer alkohol, og når man er litt full vil man jo så gjerne drikke mer! Så der og da i situasjonen virker du kjip. Bare sett vekk det du ikke vil spandere, så er du kvitt problemet!

Anonymkode: 2ff8f...1bd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville bare sagt det som det er. At du venter på riktig anledning. Det får de bare respektere.

Ang 'spante'. Helt vanlig på sørlandet hvertfall...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjemt det i klesskapet for anledningen. Og sagt at "sorry, jeg har bare nok til meg selv". 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så irriterende. Vi fleste har vært studenter, og det går fint an å være økonomisk og likevel drikke. Man kan være to som spleiser på ei flaske sprit til 150 kroner eller tre som spleiser på ei til 250.

Jeg ville enten gjemt det bort (burde vært unødvendig), kommet med en "ironisk" kommentar om at du må få snylte tilbake eller så hadde jeg nok spurt dagen i forveien om vi skal spleise på noe.

Om vedkommende hadde sagt nei til spleising, og likevel spør om å FÅ hos deg, så blir jeg overrasket :O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2016 den 17.26, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan jeg si i fra på en ok måte? Har liksom prøvd å hinte før og sagt sånn "den vinen har jeg tenkt å ha til...". Men de virker ikke til å forstå. 

Anonymkode: 2860a...484

Slutt å hinte, si noe sånt som: Beklager, men det blir spart til en spesiell anledning som jeg ikke aner hva er ennå. 

Alternativt så kan du kjøpe noe uspesielt brennevin/vin og si "nu står det som er å få i kveld på bordet". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppbevar de spesielle flaskene et annet sted slik at ingen ser dem. 

Pga en svoger som er umulig å få ut av huset så lenge han ser at det finnes mer alkohol har vi gjemt vekk det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...