KG deltager Skrevet 21. november 2016 #21 Skrevet 21. november 2016 På 19. november 2016 den 14.21, AnonymBruker skrev: På en annen side er det sykt at far ikke bidrar til å gi det barnet trenger. Luft og kjærlighet er ikke nok. Anonymkode: 01aa6...0df Men jo mer far får ha barnet jo mer bidrar han.. Luft og kjærlighet er jo stort sett kun det en lavtlønnede alenemor bidrar med .. Og det gjelder tydeligvis for ts og - siden hun er smålig nok til å veie fars samvær opp mot sin egen økonomi .. barn som har foreldre som deler 50-50 eller som bor sammen får ikke annet en barntrygd.. Hadde det vært slik for alle ville barnet til ts tydeligvis fått mer samvær med far 2
Gjest O.G. Skrevet 21. november 2016 #22 Skrevet 21. november 2016 1 time siden, KG deltager skrev: Klær skal ingen BY betale.. Kun mat og husrom.. Hjelpes, blir for tafatt for meg hvis en BY ikke kan kjøpe litt klær hvis han ser ungen trenger det.
Peter007 Skrevet 21. november 2016 #23 Skrevet 21. november 2016 (endret) På 19.11.2016 den 20.00, Zienna skrev: Det kommer vel an på om de har privat avtale, eller via NAV. Har de privat avtale bestemmer de selv hvor mye far skal betale i bidrag og hvilke utgifter det skal dekke. Har de avtale via NAV, bestemmes størrelsen på bidraget av ut i fra hvor mye inntekt hver forelder har, og hvor ofte barnet er sammen med den av foreldrene som det ikke bor fast sammen med. Barnebidrag som er regnet ut av NAV skal f.eks. være med på å dekke utgifter til mat og drikke, klær og sko, helse og hygiene, lek og fritid. I tillegg skal det være med å dekke telefon og internett, møbler og andre husholdsartikler. husleie, renter av lån, strøm, avgifter er også utgifter som regnes med. Bare utgifter til dyre fritidsinteresser, feriereiser, gaver og lommepenger er ikke med i regnestykket. Det er da opp til far om han vil betale for dette eller ikke, men juridisk må han ikke. Det er kun utgifter knyttet til konfirmasjon, tannregulering og briller som far skal være med å dekke, i tillegg til det vanlige bidraget. Flott innlegg . Det er omtrent som du skiver . Men dyre fritidsinteresser er tatt bort fra BY dekning. Ved f.eks hest som hobby har BY ikke noen plikt å bidra med . Endret 21. november 2016 av Peter007 1
Peter007 Skrevet 21. november 2016 #24 Skrevet 21. november 2016 På 19.11.2016 den 20.16, Zienna skrev: Det synes jeg ikke framkommer tydelig. Hun skriver: "Far betaler ingenting for barnet, og jeg har ikke verdens beste økonomi, så jeg trenger bidraget til ting som dukker opp underveis som barnet trenger.." For meg høres det ut som at far betaler bidrag, men ingenting ut over dette. Har de avtale via NAV, så har han heller ingen plikt til det. Ja forstår det også slik . 2
MapleSirup Skrevet 21. november 2016 #25 Skrevet 21. november 2016 3 timer siden, Peter007 skrev: Ja forstår det også slik . Da er det dokumentert at du tolker setningen" Far betaler ingenting for barnet, .." som at far kun betaler bidrag.Interessant til å komme fra deg. Det vil ikke bli glemt. 2
Peter007 Skrevet 21. november 2016 #26 Skrevet 21. november 2016 (endret) 4 timer siden, Peter007 skrev: For meg høres det ut som at far betaler bidrag, men ingenting ut over dette. Har de avtale via NAV, så har han heller ingen plikt til det. Er slik det forstås om du lurer MS. Barnebidrag og da er pliktig betaling gjort . I tillegg kommer deling av barnebidrag . Er du ute etter å krangle,så er jeg IKKE det . At innlegget til TS er utydelig er flere som.mener . Endret 21. november 2016 av Peter007
KG deltager Skrevet 21. november 2016 #27 Skrevet 21. november 2016 10 timer siden, O.G. skrev: Hjelpes, blir for tafatt for meg hvis en BY ikke kan kjøpe litt klær hvis han ser ungen trenger det. Så du mener at hvis du betaler noen for å kjøpe noe så er det rett og rimelig at du betaler dobbel opp: både betaler denne personen - og kjøper varen selv .. ?? mange glemmer at by må skatte for bidraget, i tillegg til ikke ha rett til de økonomiske godene som skattefordelene eller barnetrygd .. Så alt i alt får bm langt mer enn hun tror.. 1
Zienna Skrevet 21. november 2016 #28 Skrevet 21. november 2016 12 timer siden, O.G. skrev: Hjelpes, blir for tafatt for meg hvis en BY ikke kan kjøpe litt klær hvis han ser ungen trenger det. Jeg synes ikke det er riktig å uttrykke det slik, som om man forventer og at det er en selvfølge. Får man bidrag via NAV er bidraget nøye beregnet, og BY betaler for hva han/hun juridisk skal. Alt utover dette som BY kjøper og gir er ekstra. 1
Gjest O.G. Skrevet 21. november 2016 #29 Skrevet 21. november 2016 2 timer siden, KG deltager skrev: Så du mener at hvis du betaler noen for å kjøpe noe så er det rett og rimelig at du betaler dobbel opp: både betaler denne personen - og kjøper varen selv .. ?? mange glemmer at by må skatte for bidraget, i tillegg til ikke ha rett til de økonomiske godene som skattefordelene eller barnetrygd .. Så alt i alt får bm langt mer enn hun tror.. Det jeg mener er at hvis f.eks skoene går i stykker under samværet så går man da bare og får i nye sko, man lar ikke ungen gå med ødelagte sko eller ringer eksen for å gi en beskjed om at nu må du få i nye sko, fordi jeg betaler så mye i bidrag altså.
Peter007 Skrevet 21. november 2016 #30 Skrevet 21. november 2016 (endret) Det totale regnestykket vedrørende bidrag til BM.er større enn selve kronebeløpet som blir betalt inn. Det er ikke skattetrekk på mottatt barnebidrag som nevnt av Zienna, Mens BY betaler skatt av beløpet som går ut til det samme barnebidraget. Altså den som betaler inntekten videre betaler skatten. Mens den som mottar innteken til slutt for fri. Betaler BY. kr, 3640 i barnebidrag betaler han ved 30% skattetrekk (noe som ikke er uvanlig) kr.1560. Så et barnbidrag på kr. 3640 koster med andre ord kr. 5200. Hvordan er dette mulig? Barnebidraget blir begregnet av bruttointekten. Så BY. har jobbet inn kr. 5200 når h*n har netto kr.3640 utbetalt til konto, som igjen går til barnebidrag. Jeg håper dere alle ser dette. Endret 22. november 2016 av Peter007 1
KG deltager Skrevet 22. november 2016 #31 Skrevet 22. november 2016 (endret) 14 timer siden, O.G. skrev: Det jeg mener er at hvis f.eks skoene går i stykker under samværet så går man da bare og får i nye sko, man lar ikke ungen gå med ødelagte sko eller ringer eksen for å gi en beskjed om at nu må du få i nye sko, fordi jeg betaler så mye i bidrag altså. Jo faktisk! Det er bm sitt ansvar at barnet har egnet utstyr. En sko slites ikke ut over natta, og er det et gjentagende problem at bm ikke evner å holde barnet med klær , da er det feil person som har daglig omsorg. I grove tilfeller bør bm meldes til barnevernet . er det helt umulig å gjennomføre samværet med fravær av bestemte klær - så får bm vipse over penger til nye.. Endret 22. november 2016 av KG deltager
KG deltager Skrevet 22. november 2016 #32 Skrevet 22. november 2016 (endret) 18 timer siden, O.G. skrev: Det jeg mener er at hvis f.eks skoene går i stykker under samværet så går man da bare og får i nye sko, man lar ikke ungen gå med ødelagte sko eller ringer eksen for å gi en beskjed om at nu må du få i nye sko, fordi jeg betaler så mye i bidrag altså. Litt morsomt at når det er snakk om å ha hovedomsorgen for barn så koster det SÅÅÅ mye- de vokser og må ha klær hele tiden -er du klar over hvor mye et par sko og en parkdress koster ??? .. Men når det er snakk om by så er det "bare et par sko og litt klær" - det må du da kunne kjøpe selv om du betaler bidrag.. Endret 22. november 2016 av KG deltager
Gjest O.G. Skrevet 22. november 2016 #33 Skrevet 22. november 2016 1 time siden, KG deltager skrev: Litt morsomt at når det er snakk om å ha hovedomsorgen for barn så koster det SÅÅÅ mye- de vokser og må ha klær hele tiden -er du klar over hvor mye et par sko og en parkdress koster ??? .. Men når det er snakk om by så er det "bare et par sko og litt klær" - det må du da kunne kjøpe selv om du betaler bidrag.. Ja, BM må jo betale selv om hun mottar bidrag.
KG deltager Skrevet 22. november 2016 #34 Skrevet 22. november 2016 (endret) 23 timer siden, Peter007 skrev: Det totale regnestykket vedrørende bidrag til BM.er større enn selve kronebeløpet som blir betalt inn. Det er ikke skattetrekk på mottatt barnebidrag som nevnt av Zienna, Mens BY betaler skatt av beløpet som går ut til det samme barnebidraget. Altså den som betaler inntekten videre betaler skatten. Mens den som mottar innteken til slutt for fri. Betaler BY. kr, 3640 i barnebidrag betaler han ved 30% skattetrekk (noe som ikke er uvanlig) kr.1560. Så et barnbidrag på kr. 3640 koster med andre ord kr. 5200. Hvordan er dette mulig? Barnebidraget blir begregnet av bruttointekten. Så BY. har jobbet inn kr. 5200 når h*n har netto kr.3640 utbetalt til konto, som igjen går til barnebidrag. Jeg håper dere alle ser dette. Og bare for å gjøre det hele enda mer rettferdig siden bm får både barnebidrag OG barnetrygd skattefritt får bm også skattefordelene .. Selv om by betaler inntil 5/6 av barnet .. Endret 22. november 2016 av KG deltager
Peter007 Skrevet 22. november 2016 #35 Skrevet 22. november 2016 (endret) 9 timer siden, KG deltager skrev: Og bare for å gjøre det hele enda mer rettferdig siden bm får både barnebidrag OG barnetrygd skattefritt får bm også skattefordelene .. Selv om by betaler inntil 5/6 av barnet .. Ja du har selvfølgelig helt rett i dette . Dette var bare skatten vi har vært innom. I tilegg kommer alle stønader som kun utbetalEs til BM I mange tilfeller .selv lm BY har 40% samvær. Blant annet overgangsstønad 100% til BM% selv om BY har 40% samvær . Har det vært innført delt bosted uansett andel så har mye av skjevheter mellom BM of BY vært borte . Så kommer permisjoner....Jeg tørr ikke nevne mer. Rundskriv fra Barne- fam.dep til NAV sier barnet skal ha et bosted . Derfor alle stønader til BM. Sykt men sant . Endret 23. november 2016 av Peter007 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #36 Skrevet 22. november 2016 2 timer siden, Peter007 skrev: Ja du har selvfølgelig helt rett dette . Dette var bare skatten vi har vært innom. I tilegg kommer alle stønader som kun utbetalEs til BM I mange tilfeller .selv lm BY har 40% samvær. Blant annet overgangsstønad 100% til BM% selv om BY har 40% samvær . Har det vært innført delt bosted uansett andel så har mye av skjevheter mellom BM of BY vært borte . Så kommer permisjoner....Jeg tørr ikke nevne mer. Rundskriv fra Barne- fam.dep til NAV sier barnet skal ha et bosted . Derfor alle stønader til BM. Sykt men sant . Det er ingenting ved stønadene her som er "sykt". Du har ingen grunnleggende forståelse for reglementet. Du evner kun å repetere paragrafer...... Anonymkode: 142cf...c98 1
Peter007 Skrevet 23. november 2016 #37 Skrevet 23. november 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ingenting ved stønadene her som er "sykt". Du har ingen grunnleggende forståelse for reglementet. Du evner kun å repetere paragrafer...... Anonymkode: 142cf...c98 Jeg tror ikke du heller forstår bakgrunnen for alt . Når du ikke ser skjevheter og at alt er bra . Hva mine skriverier bygger på vet du ikke noe om. Ved å henvise til et regelverk viser jeg at det ikke er tomme påstander. Som noen andre gjør her. Reglement hadde de I forsvaret for 100 år siden . Forvaltningen I Norge har ikke det .
slagelse Skrevet 23. november 2016 #38 Skrevet 23. november 2016 (endret) På 18.11.2016 den 15.36, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker at far skal ha samvær med barnet, men hvor mye samvær kan han ha før jeg mister barnebidraget? Far betaler ingenting for barnet, og jeg har ikke verdens beste økonomi, så jeg trenger bidraget til ting som dukker opp underveis som barnet trenger, og til reiseutgiftene det blir når barnet skal til og fra far (han betaler ikke noe der). Anonymkode: 1d974...407 Jeg forstår at far skal være med å bidra med barnebidrag. Det har du krav på, så derfor er det noe du kan kreve fra far. Endret 23. november 2016 av slagelse
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå