Gå til innhold

Ferie og snakk om det I bhg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har to barn, ett på fem og ett på to år. Minste på to år har alvorlig atopisk eksem. 

Vi var på to uker i Danmark i sommer og i begynnelsen av september var i en uke i Kroatia pga eksemen til to åringen blusset voldsomt opp. To uker i desember skal vi til Kanariøyene pga eksemen, der var vi på samme tid i fjord og det hjalp veeldig!! 

Vi er ikke rike og hvis vi aller helst kunne valgt så hadde vi spart de pengene og reist til Afrika, Miami, Thailand osv, litt mer spennende ferier da. Men det er for at minste skal få varme, saltvann og sol på huden og femåringen koser seg jo selvfølgelig også. 

Jeg sa ifra på morgningen idag i bhg at ungene er borte de ukene og da fikk jeg beskjed av pedleder på største sin avdeling at de andre barna blir sjalu når ho forteller om feriene og at vi kunne snakke med ho om at ho ikke skal snakke om basseng og stranda etc i barnehagen. 

Er det greit?...

Anonymkode: 684a8...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Magnifiq

Oi! 

Barna må da få fortelle om turene sine! Vi hsr alltid vært mye ute og reist med barna. Gjerne lange eksotiske turer, og da har alltid Bhg ønsket st vi skal sende med litt bilder og slikt så barna kan vise og fortelle fra turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Magnifiq skrev:

Oi! 

Barna må da få fortelle om turene sine! Vi hsr alltid vært mye ute og reist med barna. Gjerne lange eksotiske turer, og da har alltid Bhg ønsket st vi skal sende med litt bilder og slikt så barna kan vise og fortelle fra turen.

Ja, ikke sant. Husker når jeg gikk på barneskolen at jeg måtte skrive reisedagbok og lese noen utdrag til klassen når jeg kom hjem. 

Jeg skjønner godt at det er sårt for noen av barna som ikke får reist på ferie, men dette er en liten barnehage og jeg kjenner de fleste foreldrene og barna. Ser på Facebook også at de reiser mye og jeg føler at det blir helt feit å snakke med femåringen om at ho ikke kan snakke om det. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette blir dumt. Barna bør få lov til å fortelle om turen.

Anonymkode: 8868f...cd4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så små barn sjalu på ferieturer til syden? Er ikke heller de voksne som er mugne?

Anonymkode: 19c0d...f8d

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette synes jeg er en litt misforstått likhetstankegang. I bhg vår fikk vi plutselig beskjed om at jentene ikke fikk gå i kjole fordi det ble sånn konkurranse om hvem som var finest. I andre barnehager blir det forbudt med yoghurt fordi andre barn kan bli misunnelige. Det er et sånt krampaktig forsøk på å utviske alle forskjeller, men den kampen er man jo dømt til å tape. Og det blir også en slags kunstig beskyttelse mot den virkelig verden. Vi er forskjellige. Noen drar på lange ferier. Noen har kjæledyr. Noen har en mamma og en pappa, andre har kanskje bare en pappa. Noen har fine kjoler, andre har en fancy utedress. Noen får yoghurt i matpakken, andre får gulrot. Noen har langt, tykt hår, andre har vakre øyne. I Bhg hos oss var alle klar over hvem som hadde lengst hår og hvem som hadde mistet flest tenner. Skulle vi nektet dem å spare til langt hår? Noen kunne jo bli misunnelige, må vite. Tenker heller at Bhg kan gå foran som gode rollemodeller og vise barn at det er fint å glede seg på andres vegne og lære seg at vi alle er ulike. 

Anonymkode: 4b776...1b1

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Minste på to år har alvorlig atopisk eksem

Selvfølgelig må du/dere få lov til å dra og barn kan gjerne snakke om ferieopplevelse med andre. Hva med de som reiser i sommer og snakker om ferieopplevelse? Jeg synes her at pedleder er en utrolig idiot.

Forr. la hun miste bade i salt vann i stranda. Det hjelper mye til eksem. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er ikke rike og hvis vi aller helst kunne valgt så hadde vi spart de pengene og reist til Afrika, Miami, Thailand osv, litt mer spennende ferier da. Men det er for at minste skal få varme, saltvann og sol på huden og femåringen koser seg jo selvfølgelig også. 

Nei, dere er ikke rike i det hele tatt. :sprettoy:

Anonymkode: 1c9d8...ea0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig får barna snakke om akkurat det de vil, men jeg synes at personalet ikke trenger å oppfordre til feriesnakk og heller ikke bør spørre om hvor barn har vært på ferie, hverken i barnehagen eller skolen. Det kan være veldig sårt for de som aldri har råd til å dra på ferie og jeg synes ikke skole eller barnehage trenger å legge opp til at barna skal kjenne på forskjellene mellom dem, men det er som sagt noe annet enn å nekte barna selv å uoppfordret snakke om feriene de har vært på. Når det er sagt kan man godt lære barnet litt ydmykhet og forståelse for at tre utenlandsferier i året faktisk er mer enn de fleste har og at mange ikke har råd til en eneste. 

Endret av Arkana
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg ikke på. Det er ren ønsketolkning fra TS sin side.

Anonymkode: c9b7f...63a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janteloven lever!  Det er en ting jeg ble helt satt ut av når jeg flyttet hit.  Ingen kan være ulike, ingen kan ha mer en andre, ingen kan være flinkere en andre, ingen kan spise andre mat typer en typisk kost, osv osv.  What the hell!!  

Om en bhg ansatt sa sånne til meg ville de ha vært vanskelig å ti stille.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke si at det er en ferietur, men helsetur. Vi skulle og ha vært i syden flere ganger om høst/vinteren pga gutt med iktyose. Han bader i saltvann i badekaret og smører seg godt hver kveld.

Anonymkode: 6ac9b...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett om det er helsetur eller ferietur så må da barnet få lov til å fortelle om det hun har opplevd. Hadde klagd inn denne såkalte pedagogisk lederen jeg  Virker jo helt blåst.😒

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette kommer mye an på hvordan dere og de ansatte i barnehagen legger det frem for de andre. Det er forskjell på:

"Nå har vi vært på en superduper badeferie. Varmt og godt. Begge vi fikk fri fra jobben, og vi fikk skikkelig kvalitetstid, ass!"

"NN trenger dette for å ha en god helse. Som foreldre ønsker vi bare å legge til rette for at h*n skal ha det best mulig. Etter forrige tur så vi resultater på x og y. Da må vi stå på på jobben, mens vi er hjemme, slik at vi kan prioritere dette jevnlig. At folk har ulike prioriteringer i sine liv er ikke noe nytt."

Du må veie dine ord godt, bare. Så ordner det seg. Men litt mer ydmyk kan du også være, siden når man er rik er ikke ferie en valgmulighet over hodet.

Anonymkode: 28947...d66

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...