Gå til innhold

Hvordan si ifra?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går i en klasse som er blandet i aldere fra 18 til 38 år. Hun ene i klassen er kjempe irriterende og snakker når det passer henne. jeg sitter rett forran henne og her om dagen klikka det for meg. Vi hadde gjennomgang av leksa i timen og det var ca 10 stk som rakk opp hånda for å svare på det læreren spurte om. Da hører jeg plutselig at hun svarer (hun svarte feil). Læreren spurte meg og jeg svarte riktig. Da sier hun høyt "Det er jo ikke det da!". læreren sa at mitt svar var rett og ho aksepterte det. Så skjedde det igjen. hun svarer høyt på spørsmåla uten å ha fått ordet. Det skjedde 7 ganger iløpet av 30 min eller no. Og det var da det klikka for meg. Jeg sa at ho måtte rekke opp hånda og vente på tur så alle finn mulighet til å svare. Ho svarte bare hold kjeft og da sa jeg at jeg sier bare ifra sånn at alle har en mulighet til å få ordet og svare det de tror er riktig. Ho fikk tårer i øynene og med en gang timen var slutt dro hun. 

Vet jeg reagerte veldig, men saken er det at dette skjer hver dag. Hun er den eldste i klassen og bør klare å rekke opp hånda om hun vil si noe....
Hva kunne jeg gjort annerledes? Alle de andre i klassen kom bort til meg å støtta meg etterpå å sa at jeg gjorde det rette, men jeg sitter igjen med dårlig samvittighet..

Anonymkode: 866fe...a48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel ja. Det var litt dumt å ta dette opp med henne foran alle. Det hadde nok vært bedre å si det til henne etter timen. Eller tatt det opp med læreren.

Anonymkode: df053...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vel ja. Det var litt dumt å ta dette opp med henne foran alle. Det hadde nok vært bedre å si det til henne etter timen. Eller tatt det opp med læreren.

Læreren har tatt det opp med henne etter at flere nevnte det på elevsamtalene våre. Andre i klassen har også tatt det opp både i timen og på tomannshånd med henne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Læreren har tatt det opp med henne etter at flere nevnte det på elevsamtalene våre. Andre i klassen har også tatt det opp både i timen og på tomannshånd med henne

Ah ok. Da er det litt vanskeligere. Det jeg synes læreren da burde gjøre er å ignorere henne når hun svarer uten å rekke opp hånda. 

Men jeg forstår veldig godt at du reagerte. Vil virkelig ikke si at du klikka om du sa det du skriver i HI. Det var ikke spesielt frekt egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at du TS gjorde det rette å gi klar beskjed på en rettferdig måte. Slik som jeg ser det, så trenger du ikke å ha dårlig samvittighet for saken.

I og med at du nevner at hun er eldst, så regner jeg med at hun er 38 år? Min første tanke er at hun kanskje har ADHD? Altså impulsen hennes tar over, som gjør at hun svarer uten å tenke over det, og rett og slett glemmer å rekke opp hånden. Allikevel, i og med at hennes oppførsel har gjentatt seg flere ganger, så kan det også være at hun er slik. Rett og slett denne måten hun er skrudd sammen på.

På hva du bør gjøre videre, så kan du selvsagt konfrontere henne på tomannshånd. Eventuelt sammen med klasseforstander. Spørsmålet er vel egentlig, hva vil du oppnå? Er det å "sette" henne på plass slik at hun begynner å rekke opp hånden før hun svarer? Eller har du andre motiver...

Ha også i bakhodet at under halve skoleåret har gått, og det er mange måneder igjen av undervisningen skal jeg tro da det virker som dere har voksenopplæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i hva hun mener om det. Når folk gjentatte ganger ikke greier å oppføre seg, så får de finne seg i å få passet påskrevet, enten det gjøres i andres påsyn eller ikke. 

Anonymkode: 53603...2c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...