pappen Skrevet 17. november 2016 #1 Skrevet 17. november 2016 (endret) Hei. Flott om noen hadde et svar på dette: jeg har 1 barn med mor som jeg har ca 40% per i dag, og er dermed bidragspliktig. mor har 1 særkullsbarn fra før av, med en kar som ikke er relevant i situasjonen, mor har nå fått seg ny samboer (mann nr. 3) og har nytt barn i magen (barn nr. 3). mor og barnefar nummer 3 gifter seg etter barnet er født. mor er stønadsjeger og den nye karen tjener nokså godt.. jeg kunne snakket i timesvis om dømmekraften til både meg og mor, men spørsmålet er: Er jeg fortsatt bidragspliktig når mor gifter seg og får barn med denne karen? Edit: for min del er det ikke et pengespørsmål, og jeg betaler gjerne barnebidrag - men det hadde vært godt å være likestillt med mor, så det hadde vært mulig å konsentrere seg om barn og ikke penger,, Endret 17. november 2016 av pappen lite tillegg
Million Skrevet 17. november 2016 #2 Skrevet 17. november 2016 (endret) 1 minutt siden, pappen skrev: Er jeg fortsatt bidragspliktig når mor gifter seg og får barn med denne karen? Selvsagt. Barnet ditt er fortsatt ditt avkom som du er pliktig å delta i forsørgelsen av, uansett hvorvidt mor gifter seg eller ikke. Det bortfaller aldri. Endret 17. november 2016 av Million 14
Kontormus Skrevet 17. november 2016 #3 Skrevet 17. november 2016 2 minutter siden, pappen skrev: Hei. Flott om noen hadde et svar på dette: jeg har 1 barn med mor som jeg har ca 40% per i dag, og er dermed bidragspliktig. mor har 1 særkullsbarn fra før av, med en kar som ikke er relevant i situasjonen, mor har nå fått seg ny samboer (mann nr. 3) og har nytt barn i magen (barn nr. 3). mor og barnefar nummer 3 gifter seg etter barnet er født. mor er stønadsjeger og den nye karen tjener nokså godt.. jeg kunne snakket i timesvis om dømmekraften til både meg og mor, men spørsmålet er: Er jeg fortsatt bidragspliktig når mor gifter seg og får barn med denne karen? Javisst er du det! Syns du det hadde vært rimelig at hennes nye mann skulle forsørge barnet ditt i steden for deg? 8
pappen Skrevet 17. november 2016 Forfatter #4 Skrevet 17. november 2016 2 minutter siden, Million skrev: Selvsagt. Barnet ditt er fortsatt ditt avkom som du er pliktig å delta i forsørgelsen av, uansett hvorvidt mor gifter seg eller ikke. Det bortfaller aldri. jammen da vet jeg det. kilde?
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #5 Skrevet 17. november 2016 Ja Det er fortsatt ditt barn selv om hun gifter seg. Anonymkode: da7b9...a7e 4
GammelKaktus Skrevet 17. november 2016 #6 Skrevet 17. november 2016 Du skal uavhengig av hvem hun gifter seg med betale for ditt barn. Det sier seg jo selv... 4
pappen Skrevet 17. november 2016 Forfatter #7 Skrevet 17. november 2016 2 minutter siden, Kontormus skrev: Javisst er du det! Syns du det hadde vært rimelig at hennes nye mann skulle forsørge barnet ditt i steden for deg? hvis jeg lurte på det hadde jeg nok heller spurt om hva du mente om rimeligheten av et slikt utfall.. kan du vise til noe?
Kontormus Skrevet 17. november 2016 #8 Skrevet 17. november 2016 1 minutt siden, pappen skrev: hvis jeg lurte på det hadde jeg nok heller spurt om hva du mente om rimeligheten av et slikt utfall.. kan du vise til noe? Jeg syns det er rart og du stiller spørsmålet. Må du ha dokumetasjon på at foreldre må forsørge sine barn til de er ferdig med videregående? 11
pappen Skrevet 17. november 2016 Forfatter #9 Skrevet 17. november 2016 4 minutter siden, Kontormus skrev: Jeg syns det er rart og du stiller spørsmålet. Må du ha dokumetasjon på at foreldre må forsørge sine barn til de er ferdig med videregående? det jeg ikke må er å diskutere et spørsmål som greit burde la seg svare på, og kildehenvise til, uten å kicke igang en debatt. kan du ikke svare godt, så er det jo greit. takk:)
pappen Skrevet 17. november 2016 Forfatter #10 Skrevet 17. november 2016 12 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev: Du skal uavhengig av hvem hun gifter seg med betale for ditt barn. Det sier seg jo selv... ikke en ting som sier seg selv, verken i detta landet eller hos nav, kan du vise til noe? har ikke funnet noe om det på veven eller nav sine sider.
Kontormus Skrevet 17. november 2016 #11 Skrevet 17. november 2016 Akkurat nå, pappen skrev: det jeg ikke må er å diskutere et spørsmål som greit burde la seg svare på, og kildehenvise til, uten å kicke igang en debatt. kan du ikke svare godt, så er det jo greit. takk:) Hvis du ønsker rene ord for penga, bør du vel ikke kalle moren for "stønadsjeger" eller nevne at henne nye mann tjener godt. Men du har fått svar nå. Du er bidragspliktig selv om mor gifter seg. 5
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #12 Skrevet 17. november 2016 https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=42127 Anonymkode: da7b9...a7e
pappen Skrevet 17. november 2016 Forfatter #13 Skrevet 17. november 2016 3 minutter siden, Kontormus skrev: Hvis du ønsker rene ord for penga, bør du vel ikke kalle moren for "stønadsjeger" eller nevne at henne nye mann tjener godt. Men du har fått svar nå. Du er bidragspliktig selv om mor gifter seg. påstand, kjære deg - ikke svar. velger å ikke kommentere resten. ønsker ikke debatt, bare noe konkret:) 1
Kontormus Skrevet 17. november 2016 #14 Skrevet 17. november 2016 4 minutter siden, pappen skrev: påstand, kjære deg - ikke svar. velger å ikke kommentere resten. ønsker ikke debatt, bare noe konkret:) Kapittel 8. Fostringsplikt. 0 Endra med lov 20 juni 2003 nr. 40 (ikr. 1 apr 2004, etter res. 20 juni 2003 nr. 728), endra kapittelnummer frå 7. § 66.Foreldra sin skyldnad til å fostre barnet. Foreldra skal bere utgiftene til forsyting og til utdanning av barnet etter evne og givnad og etter dei økonomiske kåra til foreldra, når barnet sjølv ikkje har midlar til det. Innbyrdes har begge foreldre skyldnad til å skyte til det som trengst etter evne. Reglane om fostringsplikt for foreldra etter dette kapitlet gjeld tilsvarande for andre som har fått foreldreansvaret etter at begge foreldra er døde. 0 Endra med lov 20 juni 2003 nr. 40 (ikr. 1 apr 2004, etter res. 20 juni 2003 nr. 728), endra paragrafnummeret frå § 51. 4
Kontormus Skrevet 17. november 2016 #15 Skrevet 17. november 2016 Din eks mister status som enslig forsørger, og vil ikke lenger motta en ekstra barnetrygd etter at hun gifter seg. Bortsett fra det er det lite som endrer seg. 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #16 Skrevet 17. november 2016 38 minutter siden, pappen skrev: Hei. Flott om noen hadde et svar på dette: jeg har 1 barn med mor som jeg har ca 40% per i dag, og er dermed bidragspliktig. mor har 1 særkullsbarn fra før av, med en kar som ikke er relevant i situasjonen, mor har nå fått seg ny samboer (mann nr. 3) og har nytt barn i magen (barn nr. 3). mor og barnefar nummer 3 gifter seg etter barnet er født. mor er stønadsjeger og den nye karen tjener nokså godt.. jeg kunne snakket i timesvis om dømmekraften til både meg og mor, men spørsmålet er: Er jeg fortsatt bidragspliktig når mor gifter seg og får barn med denne karen? Edit: for min del er det ikke et pengespørsmål, og jeg betaler gjerne barnebidrag - men det hadde vært godt å være likestillt med mor, så det hadde vært mulig å konsentrere seg om barn og ikke penger,, Hvorfor har du moren 40 % ? Anonymkode: cf9e1...b02 2
skruf Skrevet 17. november 2016 #17 Skrevet 17. november 2016 Selvfølgelig har du bidragsplikt selv om eksen din gifter seg med en annen mann. Det er jo fortsatt ditt sitt barn. Eller synes du det er kurrant at en annen mann skal forsørge ditt barn mens du bare skal ha samvær og ikke betale noe som helst for hva det koster å ha en unge? Hvis du vil spekulere i stønader og få mindre barnebidrag så kan du få flere barn med en ny kjæreste, da har du flere å forsørge så ergo går bidraget ditt ned... sånn hvis du vil være stønadsjeger 5
Peter007 Skrevet 17. november 2016 #18 Skrevet 17. november 2016 (endret) 10 timer siden, pappen skrev: Hei. Flott om noen hadde et svar på dette: jeg har 1 barn med mor som jeg har ca 40% per i dag, og er dermed bidragspliktig. mor har 1 særkullsbarn fra før av, med en kar som ikke er relevant i situasjonen, mor har nå fått seg ny samboer (mann nr. 3) og har nytt barn i magen (barn nr. 3). mor og barnefar nummer 3 gifter seg etter barnet er født. mor er stønadsjeger og den nye karen tjener nokså godt.. jeg kunne snakket i timesvis om dømmekraften til både meg og mor, men spørsmålet er: Er jeg fortsatt bidragspliktig når mor gifter seg og får barn med denne karen? Edit: for min del er det ikke et pengespørsmål, og jeg betaler gjerne barnebidrag - men det hadde vært godt å være likestillt med mor, så det hadde vært mulig å konsentrere seg om barn og ikke penger,, Hei hei TS, jeg vil forsøke svare deg. Mors særkullsbarn gir deg litt mindre bidrag da mor har fordel av stordrift. Det vil si hun drar fordel av gjenbruk av klær og annet utstyr. Dette er nettopp (ny regel) kommet så om du har utregnet bidrags-andel fra i fjor er det nytt fra i år. Så du bør få sjekket opp dette. Mors nye partnere virker ikke inn på bidraget samme hvor mye de tjener, eller har i formue. Men skulle du få deg partner og ikke være bidrags-dyktig fullt ut vil din nye partners intekt bli tatt med slik du blir regnet som fullt bidrags-dyktig. MEN jeg legger merke til et mor er stønads-jeger. Det vil si ikke i arbeid. Stønader gir mindre inntekt og dermed får hun lavt bidrags-grunnlag, Dett gjør du får større bidrag enn nødvendig. Det du kan gjøre er å sette frem krav ovenfor NAV om at mors inntekt blir regnet til min.80% av det hun klarer få inn i lønning ut fra forutsetninger, Er mor ufør, student. gjelder ikke 80% regelen. Når du ikke frem hos NAV mor bør du kontakte advokat. Dette er ikke en lett sak om du blir motarbeidet. Endret 18. november 2016 av Peter007 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #19 Skrevet 17. november 2016 1 minutt siden, Peter007 skrev: Hei hei TS, jeg vil forsøke svare deg. Mors særkullsbarn gir deg litt mindre bidrag da mor har fordel av stordrift. Det vil si hun drar fordel av gjenbruk av klær og annet utsyr. Dette er nettopp (ny regel) kommet så om du har utregnet bidragsandel fra i fjor er det nytt fra i år. Så du bør få sjekekt opp dette. Mors nye partnere virker ikke inn på bidraget samme hvor mye de tjener, eller har i formue. Men skulle du få deg partner og ikke være bidragsdyktig fullt ut vil din nye partners inntakt bli tatt med slik du blir regnet spm fullt bidragsdyktig. MEN jeg legger merke til et mor er stønadsjeger. Det vil si ikke i arbeid. Stønader gir mindre inntekt og dermed får hun lavt bidragsgrunnlag, Dett gjør du får større bidrag enn nødvendig. Det du kan gjøre er å sette frem krav ovenfor NAV om at mors inntekt blir regnet til min.80% av det hun klarer få inn i lønning ut fra forusettninger, Er mor ufør, student. gjedler ikke 80% regelen. Når du ikke frem hos NAV mor bør du kontakte advokat. Dette er ikke en lett sak om du blir motarbeidet. Ts har vel ikke skrevet at mor ikke jobber? Har han vel? At han skriver at mor er stønadsjeger er ikke ensbetydende med at hun ikke jobber. Anonymkode: edeca...e0f 4
Peter007 Skrevet 17. november 2016 #20 Skrevet 17. november 2016 (endret) På 17.11.2016 den 23.44, AnonymBruker skrev: Ts har vel ikke skrevet at mor ikke jobber? Har han vel? At han skriver at mor er stønadsjeger er ikke ensbetydende med at hun ikke jobber. Anonymkode: edeca...e0f Men jobber hun minst 80% .Dette vet vi ikke noe om. Så det kan være begge deler. OG en får vanligvis ikke stønader når en er i jobb. Det vet alle mødre som jobber 100%. All ære til de. Videre er det mange her som er skikkelig spydige mot TS. Det er helt unødvenig selv om han er mann. Han burde være en drømmemann for mange mødre etter det som kommer frem. Endret 20. november 2016 av Peter007 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå