Gå til innhold

Feiringer med ekser

Fremhevede innlegg

Skrevet
3 timer siden, xinnia skrev:

Viste du ikke om dette før dere flyttet sammen?  

Hvorfor er det så ille at mor og far sammen lager gode minner med barna selv om de ikke bor sammen?

For meg høres det veldig bra ut- å høre at voksne mennesker kan være nettopp voksne og TS, du har jo fått tilbudet om å være med.. så hva er egentlig problemet?

Det frarådes faktisk å fortsette å "leke familie" etter at man er skilt, da barna fort kan få falske forhåpninger om at foreldrene skal finne sammen igjen. En ting er å kunne stille opp på foreldresamtaler på skolen sammen, eller ha konfirmasjon sammen, men å feire alle høytider sammen som en familie når barna er blitt tenåringer, er virkelig unødvendig. Spesielt når det er kommet nye partnere inn i bildet. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La meg presise at jeg er for at man feirer familiebursdager og jul og 17.mai sammen. Poenget her er at det blir så mye. Mors og farsdag liksom? De burde komme til pappaen sin hos han og bake til han 😁

Og det faktum at det øker på i jula. Både julaften, første dag og nyttårsaften... 

Skrevet
8 minutter siden, Bella30 skrev:

La meg presise at jeg er for at man feirer familiebursdager og jul og 17.mai sammen. Poenget her er at det blir så mye. Mors og farsdag liksom? De burde komme til pappaen sin hos han og bake til han 😁

Og det faktum at det øker på i jula. Både julaften, første dag og nyttårsaften... 

Visste du om dette før dere flyttet sammen?

Skrevet

Dette hadde jeg ikke akseptert. Jeg og eksen har ikke feiret en eneste dag sammen etter at vi skiltes. Det kunne ikke ramle meg inn i halvsøvne å finne på å si ja til engang.

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, Mythic skrev:

Det frarådes faktisk å fortsette å "leke familie" etter at man er skilt, da barna fort kan få falske forhåpninger om at foreldrene skal finne sammen igjen. En ting er å kunne stille opp på foreldresamtaler på skolen sammen, eller ha konfirmasjon sammen, men å feire alle høytider sammen som en familie når barna er blitt tenåringer, er virkelig unødvendig. Spesielt når det er kommet nye partnere inn i bildet. 

Det er vel ikke snakk om å "leke familie" de er jo en familie..  Er det ikke normalt at man feirer  høytider med familienmedlemmer- som tanter- onkler og besteforeldre.. hva blir forskjellen med at mor og far også er med ?   Partneren i dette tilfellet er jo ikke eksludert- hun er invitert med.

Beklager- men jeg kan ikke se annet enn at dette må være til det beste for barna- at mor og far kan være gode venner selv om de ikke bor sammen.

• Liker 1
Skrevet

jeg hadde også synes dette var for mye. I starten etter vi hadde gått fra hverandre feiret vi bursdagene til sønnen vår sammen, 17 mai( delvis) og gikk på alt man må på av fotball /korps ting etterhvert som det dukker opp.

Etter som årene gikk ble dette mer unaturlig, ikke fordi vi var direkte uvenner eller noe absolutt ikke men det føltes ikke "rett" sønnen min ble større og etter en bursdag her hvor pappan var med sa han at han ikke ville vi skulle feire sammen. For min del ble far og mer et irritasjonsmoment enn noen som hjalp til på sånne ting.

Nå har far ny samboer og nytt barn med henne. Vi feirer ikke noe sammen lenger men alt av korpsting (fotball har sønnen min kuttet ut) er vi på sammen, nydama kan også være med og jeg syns hun er ganske hyggelig de gangene vi har møttes. Nå er hun veldig sjelden med i grunn for etter hun fikk barn selv er vist ikke sønnen min/hans så viktig lenger, men pappan dukker opp på alt uavhengig av om det er hans uke eller ikke, det gjør også jeg. Så vi to sitter der sammen da, er litt kleint men vi er voksne og klarer det for sønnen sin skyld og har i grunn en god tone når vi møtes.

Skrevet
39 minutter siden, xinnia skrev:

Det er vel ikke snakk om å "leke familie" de er jo en familie..  Er det ikke normalt at man feirer  høytider med familienmedlemmer- som tanter- onkler og besteforeldre.. hva blir forskjellen med at mor og far også er med ?   Partneren i dette tilfellet er jo ikke eksludert- hun er invitert med.

Beklager- men jeg kan ikke se annet enn at dette må være til det beste for barna- at mor og far kan være gode venner selv om de ikke bor sammen.

Å dra hjem til eksen på morsdagen og bake kaker sammen, spise førstedagsfrokost og gå på show sammen, det høres ut som at de leker familie. 

Men TS, du har ikke sagt noe om dette: er han like familiekjær mot alle uten eks også? Altså, feirer  dere to alt mulig i tillegg til dette, blir barna dine inkludert, har dere noen tradisjoner sammen? Er han med på dine barns feiringinger?

Anonymkode: 9117a...d60

• Liker 3
Skrevet

Her har vi det sånn. Moren til stedatteren min er singel og har ingen andre barn. Mannen og jeg har to barn sammen. De årene vi har stedatteren er moren med oss på julefeiring og det varer i ca en uke fordi vi må reise så langt til svigers. 

17 mai er også sånn. Vi prøver i tillegg å spise en middag sammen i mnd alle sammen. Ser hvor mye dette betyr for stedatteren min og ville aldri nektet mannen min dette. Visste jo hva jeg gikk til når jeg ble sammen han. 

Anonymkode: 6bf2b...c37

• Liker 1
Skrevet

Nei, man er ikke en familie lenger når man er skilt!! Jeg og mitt særkullsbarn er familie med min mann, hans barn og vårt felles barn! Min mann er ikke familie med sin eks og deres barn, og jeg og min datter er ikke familie med min eks! Dere som påstår det er forskrudde og mest sannsynlig single mødre der eksen har funnet seg en ny! 

Anonymkode: 8beff...2cc

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, man er ikke en familie lenger når man er skilt!! Jeg og mitt særkullsbarn er familie med min mann, hans barn og vårt felles barn! Min mann er ikke familie med sin eks og deres barn, og jeg og min datter er ikke familie med min eks! Dere som påstår det er forskrudde og mest sannsynlig single mødre der eksen har funnet seg en ny! 

For datteren vår er jeg og pappaen familien hennes selv om vi ikke lenger er gift. Vi spiser middag sammen ca en gang i uka, feirer jul og bursdag sammen, deltar på aktiviteter og drar av og til på turer sammen. 

Vi får full støtte fra både fvk og helsesøster på at vi setter vår datter først, og ingen der beskylder oss for å leke familie

Og nei, jeg er verken forskrudd eller blitt byttet ut med en ny

Anonymkode: a6381...fb3

• Liker 3
Skrevet

Hvor gamle er barna (hans og dine)?

Har eksen hans ny kjæreste?

Anonymkode: 2ccd0...5cd

Skrevet

Det der hadde jeg ikke gidda..

• Liker 1
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For datteren vår er jeg og pappaen familien hennes selv om vi ikke lenger er gift. Vi spiser middag sammen ca en gang i uka, feirer jul og bursdag sammen, deltar på aktiviteter og drar av og til på turer sammen. 

Vi får full støtte fra både fvk og helsesøster på at vi setter vår datter først, og ingen der beskylder oss for å leke familie

Skal love deg låta får en annen lyd når du og/eller far etablerer dere på ny 😉

• Liker 2
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men inkluderer disse ukentlige middagene osv fin og hans nye partner og nye partneres barn, samt nye barn med nye partnere? Og gjør dere like mye for at nye partneres barn skal se sine foreldre sammen like mange ganger per uke osv?

At ny partner skal være "vedheng" eller ikke inkludert, i så mye av tiden, eller alle høytider og merkedager, er en stor belastning å legge på et forhold, og noe jeg ville takket nei til. Jeg vil ikke danne familie med noen som er mer familie med eksen, og barnet vårt skal ikke vokse opp med at vår familie er mindre viktig enn en  familie som gikk i stykker.

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Din datter er da fortsatt familie med din eks- om han er faren ..eller bytter hun pappa etter som du bytter mann? 

Anonymkode: 0c773...902

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hvorfor kan dere ikke leve sammen da? Hva er vitsen ved å bryte opp en familie der det ikke har vært vold og utroskap? Dere fungerer jo sammen.

Anonymkode: 78a02...e22

Skrevet
13 timer siden, xinnia skrev:

All den tid man faktisk ikke er en familie lenger, så leker man familie, ja. Og som jeg sa tidligere, er det ikke anbefalt å holde på sånn i alle sammenhenger. Man kan da fint være venner selv om man ikke feirer høytider sammen. Jeg er skilt, og har et veldig ryddig og godt forhold til min eksmann, men vi har ikke feiret jul sammen siden vi ble skilt. Jeg ser ikke en eneste grunn til at vi faktisk skulle gjøre det. 

Skrevet

Jeg tenker at det er fint og flott å feire sammen hvis mor og far er single og gode venner. Når en eller begge får seg ny partner så bør man ta litt hensyn. Barna kommer først og alt det der, men det er ikke ensbetydende med å droppe samboer hver høytid. Og jeg har forståelse for at samboer ikke vil renne ned dørene til kjærestens eks.

Hva gjør man når mor/far og samboer får felles barn? Skal det gå utover det nye barnet at far/mor skal feire med sitt/sine eldre barn? Og hva med samboers særkullsbarn,  skal de aldri få feire høytider eller bursdager med sine stesøsken? Med en gang man skilles så består man ikke av kjernefamilien lengre. Det bør man forstå,

Jeg synes det blir for mye med morsdag og farsdag, flere dager i julen og mange dager ellers i året. Håper du tar en prat med samboeren din om hvordan du føler det, TS.

Anonymkode: 26c89...7ab

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Din datter er da fortsatt familie med din eks- om han er faren ..eller bytter hun pappa etter som du bytter mann? 

Anonymkode: 0c773...902

Selvfølgelig er HUN og min eks familie, men ikke JEG, hun og han... Slik min samboers barn er familie med sin mor, men min samboer er IKKE familie med barnas mor- sin eks!

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

👏🏼👏🏼 Helt enig!

For barna er det mamma og pappa som er familie. Sånn har vi det her også uansett om begge er gift på ny.

Anonymkode: 6bf2b...c37

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...