Gå til innhold

Feiringer med ekser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker noen synspunkter på dette. Jeg og min samboer har to barn hver. Ingen felles. Jeg og far til mine barn feirer jul og andre høytider hver for oss og har barna annenhvert år. Min samboer feirer jul og annet sammen med barna og eksen hvert år. Hadde det dreid seg kun om julaften hadde det vært greit for meg, men her er det prat om julaften, første juledagsfrokost, kakebakingdag før jul, juleshow med middag og nå også nyttårsaften. Han vil gjerne ha med meg på julaften og nyttårsaften, men det er jeg ikke så interessert i. Da vil jeg heller sitte alene siden jeg ikke har mine barn i år. Det er ikke fordi hun ikke er hyggelig, men jeg ønsker ikke å bli dratt inn i deres eksfamilieliv.

i tillegg til dette feirer de mors og farsdag sammen hos henne der hun baker kake. 17.mai er selvsagt (her har jeg vært med) og bursdager. Både familiebursdag og en dag for hver av barna der de fire går ut på restaurant.

Jeg syns dette er litt mye og undres om dette er vanlig rundt omkring? Kjenner at jeg føler meg litt som annenpilot her. Burde jeg bare bite i det og godta det? Er det bare meg som overreagerer og er egoist eller sjalu? 

Han og hun mener selvsagt at dette er for barnas skyld og at de vil fortsette med det. Ps. Barna er tenåringer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er LANGT over hva jeg hadde akseptert.

Hvor lenge skal de fortsette med dette? Resten av livet?

Nei, ved samlivsbrudd er det greit å gjøre slikt i en overgangsfase.. Men når man har ny samboer og har gått videre, må det være lov å lage egne tradisjoner og starte på det nye livet med partneren.

Jeg sier ikke at de ALDRI kan gjøre noe sammen, men dette var drøyt! 

• Liker 12
Skrevet

Dette var virkelig i overkant!

De lurer nærmest barna sine. Jeg mener at de forsterker barnas håp om at de ikke egentlig er skilt....De blir snart sammen igjen.

Anonymkode: e6f0f...12d

• Liker 2
Skrevet

Høres jo nesten ikke ut som om det er slutt mellom de jo. Jeg er helt for å feire sammen for barnas skyld når de er små og alt det der hvor det er mulig.  Men her har han jo etablert seg på ny og barna er blitt tenåringer.  Høres helt sært ut at de feirer mor og farsdag sammen...

Hadde ikke funket for meg. 

• Liker 5
Skrevet

Dette høres ikke normalt ut nei, de jeg kjenner som holder på sånn er de som fortsatt er sammen. 

• Liker 3
Skrevet

Dette var i drøyeste laget, ja. At man feirer litt sammen mens barna er små er greit hvis alle parter er enige, men dette blir altfor mye. Skulle nesten tro at de ikke er ferdige med hverandre men benytter enhver anledning til å treffes. Det ville jeg tenkt ihvertfall.

Du får sette deg  ned og snakke skikkelig med mannen din. Markere dine egne grenser. Hvis du ikke sier noe, tror de sikkert at du syns det er ok..

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar. Da er det ihvertfall ikke bare meg som syns det er litt drøyt 😊 Helt enig at noe feiring er greit. Familiebursdager er selvsagt. Julaften også greit, men alt dette andre... og farsdag liksom! Der hun baker kake til min mann! Og appåtil sender med rester hjem til meg...

• Liker 4
Skrevet

Ps. Har prøvd å si ifra før, men det blir ikke akseptert, og det ender med at jeg blir sittende og flke meg dum som reagerer på sånt. Er jo for ungenes skyld vet du...

• Liker 1
Skrevet

Jeg går litt mot strømmen og syntes at det høres fint ut at de klarer å ha et så godt samarbeid rundt høytidene for barna jeg da. MEN jeg skjønner VELDIG godt at du syntes at det blir mye! I det minste syntes jeg at du skal være en selvskreven gjest på alle sammenkomstene og det forstår jeg ut i fra HI at du ikke er? Correct me if Im wrong :)

Jeg syntes godt du kan be dem om å tone det litt ned, eller i det minste ta en del av det og få lov til å sette ditt eget preg på feiringen. Hva med at julaften f.eks blir feiret hjemme hos dere så går ikke du inn på hennes "territorium" og det dermed blir litt greiere for deg? Ser også at barna er tenåringer og da er det vel også på tide og begynne å skape nye tradisjoner....

Lykke til TS, håper dere blir enige!

• Liker 3
Skrevet

Jeg er helt enig med deg Sirah 😊 Men, det blir litt mye. Jeg er bedt julaften, første dag, nyttårsaften, og familiebursdager. For meg blir det litt for mye med julehøytidsdagene bare hos henne. Jeg foreslo faktisk at vi kunne ta julaften her, men det ønsket ikke hun! 17.mai var vi her og det er ok.

Men så er det alle disse andre tingene da, julekakebaking, forestilling, middager ute, fars og morsdag...her er ikke jeg bedt! Og hvorfor skal man holde på alt dette når de har valgt å gå fra hverandre og etablert seg på nytt?

• Liker 8
Skrevet

Jeg tenker som @Sirah

22 minutter siden, Bella30 skrev:

😊 Helt enig at noe feiring er greit. Familiebursdager er selvsagt. Julaften også greit, men alt dette andre... og farsdag liksom! Der hun baker kake til min mann! Og appåtil sender med rester hjem til meg...

Du har dine barn hos deg annen hver gang. Det må da din samboers barn og være. Er de barna aldri hos dere? På julaften og bursdag, mors og farsdag feirer de alltid hos mor? 

Ser nå at du har foreslått feiring hos deg, men at mor ville ikke. Men det må hun bare innfinne seg med at det blir hos deg og faren annen hvert år. Hun kan velge om hun vil takke nei til å komme eller ikke, så klart. Her må din samboer støtte deg i det. Det er bare rett og rimelig. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Bella30 skrev:

Ønsker noen synspunkter på dette. Jeg og min samboer har to barn hver. Ingen felles. Jeg og far til mine barn feirer jul og andre høytider hver for oss og har barna annenhvert år. Min samboer feirer jul og annet sammen med barna og eksen hvert år. Hadde det dreid seg kun om julaften hadde det vært greit for meg, men her er det prat om julaften, første juledagsfrokost, kakebakingdag før jul, juleshow med middag og nå også nyttårsaften. Han vil gjerne ha med meg på julaften og nyttårsaften, men det er jeg ikke så interessert i. Da vil jeg heller sitte alene siden jeg ikke har mine barn i år. Det er ikke fordi hun ikke er hyggelig, men jeg ønsker ikke å bli dratt inn i deres eksfamilieliv.

i tillegg til dette feirer de mors og farsdag sammen hos henne der hun baker kake. 17.mai er selvsagt (her har jeg vært med) og bursdager. Både familiebursdag og en dag for hver av barna der de fire går ut på restaurant.

Jeg syns dette er litt mye og undres om dette er vanlig rundt omkring? Kjenner at jeg føler meg litt som annenpilot her. Burde jeg bare bite i det og godta det? Er det bare meg som overreagerer og er egoist eller sjalu? 

Han og hun mener selvsagt at dette er for barnas skyld og at de vil fortsette med det. Ps. Barna er tenåringer.

Nei, jeg hadde aldri godtatt det. Du blir jo invitert slik du selv skriver, men vil ikke være med.
Forståelig, bare så mange tilstelninger i seg selv vil jo gjøre det hele et slit, og ikke noe glede med det uansett. Ja, de er tenåringer og sånn sett har de jo egne meninger. Hva mener de? Typisk for tenåringer er vel ikke det de beskriver til deg? :klo:

Anonymkode: f8b9c...054

• Liker 3
Skrevet
16 minutter siden, Bella30 skrev:

Jeg er helt enig med deg Sirah 😊 Men, det blir litt mye. Jeg er bedt julaften, første dag, nyttårsaften, og familiebursdager. For meg blir det litt for mye med julehøytidsdagene bare hos henne. Jeg foreslo faktisk at vi kunne ta julaften her, men det ønsket ikke hun! 17.mai var vi her og det er ok.

Men så er det alle disse andre tingene da, julekakebaking, forestilling, middager ute, fars og morsdag...her er ikke jeg bedt! Og hvorfor skal man holde på alt dette når de har valgt å gå fra hverandre og etablert seg på nytt?

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg hadde aldri godtatt det. Du blir jo invitert slik du selv skriver, men vil ikke være med.
Forståelig, bare så mange tilstelninger i seg selv vil jo gjøre det hele et slit, og ikke noe glede med det uansett. Ja, de er tenåringer og sånn sett har de jo egne meninger. Hva mener de? Typisk for tenåringer er vel ikke det de beskriver til deg? :klo:

Sånn å forstå ja. Jeg misforsto noe av det.
Enig med deg. Da virker det egentlig som om at de er sammen igjen da. :) Kanskje det er det du burde spørre dem om i stedet? :P

Skrevet
49 minutter siden, Bella30 skrev:

Jeg forstår veldig godt at du syntes at det blir mye, spesielt siden du ikke er en naturlig del av alt! Det ville jeg først og fremst satt som minstekrav! Jeg ville også sagt at en del av dette skal arrangeres hjemme hos dere, for din egen del. Er vel neppe så gøy for deg og "renne ned dørene" hos eksen!

Altså, barna er tenåringer. Hvor gøy kan det være å fremdeles bake kaker med mamma og pappa? Er dine barn en del av dette? Det burde de faktisk få være.

• Liker 2
Skrevet

Viste du ikke om dette før dere flyttet sammen?  

Hvorfor er det så ille at mor og far sammen lager gode minner med barna selv om de ikke bor sammen?

For meg høres det veldig bra ut- å høre at voksne mennesker kan være nettopp voksne og TS, du har jo fått tilbudet om å være med.. så hva er egentlig problemet?

• Liker 1
Skrevet

Min mann og hans eks (og jeg og hennes nye mann) feirer bursdager til ungene sammen, og konfirmasjoner osv. Nå er barna store (en er voksen), men det har vært sånn i alle år. De har aldri feiret jul sammen (eller nyttårsaften). Det hender ganske ofte at de to har dratt på feks et idrettsarrangement for å se på felles barn, men det hender like ofte at jeg eller hennes nye mann også er med (kommer an på hva som passer, er flere barn inne i bildet her). 

Ved morsdag og farsdag passer den andre forelderen (eller innimellom steforelderen ihvertfall i vårt tilfelle, hehe) på at ungene har hatt en liten oppmerksomhet til den forelderen som har "dag". Det samme ved bursdager. Men disse dagene har aldri vært feiret sammen.

Mor og jeg har et veldig ålreit forhold, vi prater gjerne når vi møtes, har en veldig god tone og hun har tatt min datter (som også er hennes eks sin) under sine vinger på alle måter, noe hun absolutt ikke hadde trengt. Men både de og vi skiller på hvem som er familie NÅ selv om vi stortrives når vi feirer barnas bursdager sammen (jeg liker henne mye bedre enn det min mann gjør ;) )

Synes det TS forteller er litt i overkant, men hvis de har gjort det sånn i alle år er det klart at det ikke er så enkelt å bare droppe det... Da er det kanskje innafor å fortsette et par år til til ungene fyller 18 eller noe - ihvertfall så lenge TS er invitert og ikke utelates fra deres side... Men enig i at det er litt snålt at hun baker kake til TS sin mann på farsdagen, det må jeg innrømme!

Hvis disse barna er i slutten av tenårene tror jeg at jeg hadde droppet "kampen".... Men jeg vet ærlig talt ikke hvordan jeg ville følt det... Usikker på om jeg ville laget en sak av det eller ei, liksom...

• Liker 1
Skrevet

Dette er langt over grensen!  Det hjelper ikke at du er invitert, for hvem ville ikke følt seg utenfor når mannen din og hans ex leker "lykkelig" familie med barna sine?  Hva om dere får felles barn?  Hvordan har mannen din tenkt å feire jul og nyttår da?  

• Liker 3
Skrevet

Mine foreldre ble skilt når jeg var 5 år. mine foreldre feiret alltid jul og høytider sammen selv om moren min hadde en ny samboer.  trodde ikke de skulle bli sammen igjen. var en positiv opplevelse for oss barn.  Er enig I at det høres litt spesielt ut men folk må gjøre det som passer dem og deres familie. Det jeg reagerte på var at du ikke er invitert. 

Anonymkode: a9420...941

• Liker 2
Skrevet

Dette høres eksluderende ut for dine barn også, og må vel være litt ødeleggende for relasjonen dine barn og stefar, som aldri får en eneste jul-nyttår- påske- 17-mai sammen? Klart han må prioritere sin egne barn først, men de kan da være sammen litt? Julekakebakedag, det hadde vel vært hyggelig for dere å gjøre sammen, med alle barna? Farsdag (og morsdag!!), det ville jeg bedt dem kutte ut. Altså, tenåringer må gjerne gjøre stas på far på farsdagen, men mor har ingen ting i den settingen å gjøre. Og morsdag, hvorfor er han der? Han burde være hjemme og sørge for at dine barn bakte kake til deg. 

Anonymkode: 9117a...d60

• Liker 1
Skrevet

Dette er det mest unormale jeg har lest på lenge 🙄 Hva med dine barn ? Får de aldri feire jul med stefaren og stesøsken.

Hvis jeg var deg hadde jeg pakket og dratt. Dere har det mye bedre uten den egoistiske familien. Mine stebarn gleder seg til å komme til oss for å treffe mine barn og hadde aldri ønsket å feire noe uten oss.

Anonymkode: c6466...ff4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...