Gå til innhold

Hva synes du er verst, folk som kommer for tidlig eller for seint?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, clyde skrev:

Er dette så merkelig da? Vi er mange som har det sånn.

I min omgangskrets er det merkelig, ja. Inviterer vi til et klokkeslett, så forventer vi at folk kommer noen lunde presise. 

Hadde ikke giddet å invitert igjen eller tatt folk så seriøst hvis de var av den typen at de stadig kom mye for sent.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, exictence skrev:

I min omgangskrets er det merkelig, ja. Inviterer vi til et klokkeslett, så forventer vi at folk kommer noen lunde presise. 

Hadde ikke giddet å invitert igjen eller tatt folk så seriøst hvis de var av den typen at de stadig kom mye for sent.

Så dersom man ikke liker at folk kommer for tidlig så betyr det automatisk at man er en som alltid kommer for sent? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig sjeldent jeg opplever at folk er for tidlig ute, så det er garantert mest irriterende at folk alltid kommer for sent synes jeg!  :opplyser:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SweetM skrev:

Det er greit å komme for tidlig hvis man er avhengig av offentlig transport og kanskje har valget mellom å komme en time for tidlig eller en time for seint. Men da kan man ringe eller sende melding på forhånd og si fra.

Når det gjelder å møte folk ute som kommer for seint pleier jeg å vente 15-20 minutter. Har jeg ikke hørt fra vedkommende da, så går jeg. Det går an å ringe eller sende melding hvis man blir forsinket. Jeg gir alltid beskjed hvis jeg blir mer enn 5-10 minutter forsinket.

Skjønner ikke at det skal være så vanskelig for enkelte å gi beskjed, de aller fleste har jo mobiltelefonen med seg overalt...

Når det gjelder lege, tannlege, frisør osv møter jeg som regel opp 10-15 minutter før timen. Heller det enn å stresse som en gal for å rekke det.

Så enig! Hater når folk ikke gidder å gi beskjed. Hvor vanskelig kan det være da? Ring å si "sorry, men jeg blir nok litt forsinket.Kan vi heller møtes om 30 minutter?"  Kjedelig når jeg ankommer møteplassen og jeg må stå å vente. Det er respektløst og føler noen bare tenker "jaja jeg er litt treg, men hun får bare stå å vente på meg. Hun dør ikke" Ikke gidder de å si unnskyld heller :roll: Jeg kan vente i maks 20 minutter, så bare går jeg hvis de enda ikke er kommet og jeg ikke har hørt noe fra de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, clyde skrev:

Så dersom man ikke liker at folk kommer for tidlig så betyr det automatisk at man er en som alltid kommer for sent? 

Nei, det betyr det vel ikke? Men jeg svarte en som sa at hn foretrakk at folk kom en time for sent eller noe sånt. Og det er ikke greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt klart for tidlig.

Er ufør og har stort sett et hav av tid, men ikke krefter. 
Gjør som regel ikke så mye for min del å måtte vente på folk, i hvert fall ikke hvis jeg er komfortabel.
At folk derimot dukker opp for tidlig sånn at jeg må stresse og forte meg og droppe hvilestunden i sofaen jeg hadde planlagt, det er det verste jeg vet! :sur:

Endret av Anoia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tidlig er verst, for da er jeg ikke klar. Om folk er forsinket så tenker jeg bare at de kommer når de kommer.

Anonymkode: fd8c0...90f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For sent er definitivt verst. Men nå har jeg sjelden vært borti folk som kommer for tidlig, og aldri at noen begynner å mase om hvor jeg er før den avtalte tiden. 

Anonymkode: c2515...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alltid tidlig ute, og alltid tidlig ferdig om jeg skal ha folk, så folk som kommer for sent er det verste. Og så er det som regel de samme folkene som alltid er for sene...

Anonymkode: 4a483...87e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tidlig. Muttern kommer alltid en halvtime for tidlig. Da er ikke maten påbegynt og vi er ikke ferdig med å rydde og gjøre klar. 

Anonymkode: 1f595...0b7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, exictence skrev:

Ha, ha, lurer på hvem du kan være? Kan jo ikke være noe kjekt for gjestene dine å komme presis og da oppleve å måtte vente på deg som verken er klar med middag eller såvidt fått tørket over bordene. Men din vennegjeng er kanskje sånne som kommer for sent hele gjengen. 

Hun har da ikke sagt at hun ikke er ferdig stelt, ferdig ryddet/vasket og klar med middagen til riktig tid? Det eneste hun sier er at hun ikke er ferdig FØR tida og at hun stresser de siste minuttene. 

Anonymkode: d5c7d...be7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har da ikke sagt at hun ikke er ferdig stelt, ferdig ryddet/vasket og klar med middagen til riktig tid? Det eneste hun sier er at hun ikke er ferdig FØR tida og at hun stresser de siste minuttene. 

Anonymkode: d5c7d...be7

ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er irriterende når jeg skal møte noen ute og de er seine. Jeg har ikke tålmodighet til å vente på somlekopper. Hører jeg ingenting fra de og jeg har ventet en stund, ja da går jeg igjen. Personen kan bli så sur de bare vil, men jeg har ikke tålmodighet til å vente på somlekopper. Jeg har bedre ting å gjøre. Er man forsinket, så gi beskjed da.

Jeg synes det er irriterende når folk kommer for tidlig hjem til meg. På middagsselskap eller fest. Når jeg gir et klokkeslett,  da forventer jeg folk ikke står på døra en time før. Jeg vil ha ryddet og stelt meg før folk kommer. Gjerne få hvilt litt og. Blir gretten og stresset når folk kommer en time før og ikke klarer å spørre om det er greit først :angry:

Anonymkode: 88d64...abb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Begge deler er irriterende,  men det verste er når folk kommer en halvtime for tidlig. De ringer og sier de står å venter på møteplassen. En halvtime før vi skal møtes  jeg stresset! Hater når folk venter på meg. 

En gang skulle jeg ha fest og sluttet jobb halv 5. Sa folk kunne komme i 7 tiden, for ville ha tid for meg selv. Kl 6 sto første på døren :angry: Da ble jeg automatisk stresset og irritert. 

Hva synes du er verst? 

Anonymkode: 1927a...93d

Invitert på middag, helst må de komme til tiden eller for tidlig, er det fastslått middag klokken fem, er maten klar halv seks. Folk må ha tid til å lande før de tar plass ved bordet. For sent er verst, har ikke stor tålmodighet på det etter at jeg opplevde å sitte på vent, i over ti år. Det var rus blandet inn. I minst andre generasjon, og jeg så jo den, men jeg måtte se meg selv også en dag, og barna, så jeg gjorde det slutt selv om jeg elsket han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter aldri med rydding til den siste halvtimen før besøket kommer, som regel har jeg visst om at de kommer i noen dager. Så sånn sett er det ikke noe stress om noen kommer litt tidlig. Er det snakk om en time er det kanskje litt rart, men. Om noen står på døra en halvtime før så slipper jeg de gladelig inn, og spør om de vil ha noe å drikke mens jeg fortsetter å ordne. Det er da virkelig ikke noe stress?

Jeg blir generelt irritert på folk som kaster bort andres tid, uavhengig av hva det gjelder, så folk som notorisk kommer for sent synes jeg er veldig plagsomt. Om det er et engangstilfellet så tar jeg det hele ganske avslappet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
42 minutter siden, *Pixie* skrev:

Jeg venter aldri med rydding til den siste halvtimen før besøket kommer, som regel har jeg visst om at de kommer i noen dager. Så sånn sett er det ikke noe stress om noen kommer litt tidlig. Er det snakk om en time er det kanskje litt rart, men. Om noen står på døra en halvtime før så slipper jeg de gladelig inn, og spør om de vil ha noe å drikke mens jeg fortsetter å ordne. Det er da virkelig ikke noe stress?

Folk er forskjellige. Selv du ikke synes det er irriterende og stress, så synes kanskje andre det.

Anonymkode: 88d64...abb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Somlekopper!

Har man avtalt en tid er +-10 min akseptabelt.

Stort sett avtaler jeg å møte folk et sted, så om noen da kommer tidlig er ikke mitt problem, og vi møtes til avtalt tid. Kommer de sent viser de at de ikke respekterer meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på settingen, men uansett gjelder det for meg å respektere avtalen, så å "bryte" en avtale ved å komme enten for tidlig eller for sent er jo ikke bra.

Når man f.eks. planlegger å møte ute har jeg merket at mange tenker at 10-15 minutter er helt akseptabelt å komme for sent. Men når jeg har avtalt "vi møtes kl 12" beregner jeg å være der innen, altså før, kl 12. Så når jeg har to busser å velge mellom, en som kommer 1145 og en som kommer 1215, så velger jeg selvfølgelig den første slik at jeg rekker avtalen. Jeg er helt innstilt på å vente til kl 12, men når personen jeg møter dukker opp 15 minutter for sent har jo jeg stått og ventet i en halvtime. Det er fryktelig irriterende, spesielt hvis man heller ikke får en unnskyldning eller forklaring, de tar det som en selvfølge at man står der og venter. Men nå vet jeg at jeg skal si "jeg kan komme med bussen enten kvart på eller kvart over tolv, når passer det best", da er det større sannsynlighet for at de er presise. Jeg tror at folk flest ikke er så glade i å vente selv, så derfor beregner de heller å komme noen minutter etter avtalen slik at de kan være sikre på at den andre allerede er på plass.

Med besøk hjemme er det noe annet, da synes jeg at det er mer slingringsmonn for å komme for sent, men det er fortsatt viktig å være tydelig. Hvis man sier "vil du komme til middag kl 6", er det lett å tolke det som at "vi skal spise kl 6" og dermed tenker gjesten at de må komme litt før, eller at gjesten tenker at det betyr "du kan komme fra kl 6, så spiser vi etter det en gang". Dermed er det lett å komme både for tidlig eller for sent, avhengig av hva verten mente og hvordan gjesten tolket det. Hvis jeg inviterer er jeg alltid veldig presis på hva jeg mener, og hvis jeg er gjest pleier jeg å spørre verten hva de foretrekker hvis jeg er usikker eller om det blir vanskelig for meg å komme nøyaktig på tidspunktet som ble spesifisert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...